دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

اسپرد (Spread) در فارکس چیست و چه کاربردی دارد؟

اسپرد فارکس یکی از مفاهیم پایه و در عین حال مهم فارکس است که هر معامله‌گری باید قبل از هر چیز با آن آشنا شود. برای درک بهتر مفهوم اسپرد و فهمیدن اینکه آشنایی با آن چه تاثیری روی موفقیت معاملات ما می‌گذارد، باید ابتدا با ساختار هر معامله در بازار فارکس آشنا شویم.

یکی از راه‌هایی که می‌توان به معاملات فارکس نگاه کرد، این است که تمام معاملات توسط پلتفرم‌های میانجی انجام می‌شود که در ازای ارائه خدمات به معامله‌گران از آن‌ها کارمزد می‌گیرند.

این کارمزد که همان تفاوت بین قیمت خرید و قیمت فروش است، «اسپرد» یا (Spread) نام دارد که در این مقاله می‌خواهیم با جزئیات کامل در مورد آن صحبت کنیم. بنابراین، اگر سوالاتی مثل اینکه اسپرد چیست و چگونه محاسبه می‌شود ذهن شما را هم درگیر کرده است، پس حتماً تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

اسپرد فارکس یعنی چه؟

اختلاف بین قیمت درخواستی فروش و قیمت پیشنهادی خرید اسپرد نام دارد.

در بازار فارکس و دیگر بازارهای مالی به اختلاف بین قیمت خرید و قیمت فروش یک دارایی اسپرد یا Spread گفته می‌شود که البته در منابع فارسی از آن با عنوان شکاف قیمت نیز یاد شده است.

در تمام بروکرهای فارکس قیمت خرید همیشه بیشتر از قیمت فروش یک دارایی است. این یعنی اگر شما یک موقعیت معاملاتی باز کرده و بلافاصله آن را ببندید درست به اندازه اسپرد ضرر خواهید کرد.

برای درک بهتر موضوع، معامله یک خودرو را در نظر بگیرید. اگر شما یک ماشین صفر کیلومتر را به قیمت معمول بازار خریداری کنید، به محض اینکه آن را از پارکینگ در بیاورید، ماشین دست دوم به حساب خواهد آمد. برای همین اگر بخواهید به عقب برگشته و ماشین جدید خود را بفروشید مجبور هستید مبلغ کمی از نمایشگاه‌دار درخواست کنید.

در این مثال، استهلاک خودرو باعث تفاوت قیمت خرید و فروش خودرو شده است، اما در برورکرها دلیل اختلاف قیمت خرید و فروش، تامین دستمزد بروکر است. بنابراین، اسپرد فارکس یکی از محل‌های اصلی کسب درآمد بروکرها و کارگزاری‌ها است که این مقدار می‌تواند ثابت یا متغیر باشد. البته در فارکس معمولاً مقدار اسپرد به شکل متغیر محاسبه می‌شود و ممکن است انتشار اخبار مهم و عوامل دیگر که باعث ایجاد نوسان در بازار می‌شود، روی آن تاثیرگذار باشد.

 

کاربرد اسپرد چیست؟

اسپرد برای جبران ریسک بروکر در هنگام هماهنگ کردن سفارش‌های خرید و فروش معامله‌گران ایجاد شده و یکی از منابع اصلی درآمد بروکرها محسوب می‌شود.

بازار فارکس با بازارهای دیگری مثل بازار بورس نیویورک که معاملات آن در گذشته به صورت فیزیکی انجام می‌شد، متفاوت است. فارکس همیشه بازاری آنلاین و مجازی بوده که در آن معاملات توسط متخصصانی به نام «بازارساز» یا «مارکت میکر» (Market Maker) تسهیل می‌شود.

در فارکس خریدار ممکن است در لندن باشد، در حالی که فروشنده از توکیوی ژاپن است. برای همین به یک میانجی برای هماهنگ کردن معامله این دو نفر نیاز داریم.

این متخصص که تنها یکی از چندین متخصص موجود برای هر جفت‌ارز است، ممکن است خودش هم در یک مکان دیگر ساکن باشد. مسئولیت این متخصص نظم دادن به جریان سفارش‌های خرید و فروش یک جفت‌ارز است که شامل پیدا کردن یک خریدار برای هر سفارش فروش و برعکس آن می‌شود.

کاری که متخصص انجام می‌دهد دارای ریسک است. برای مثال ممکن است سناریویی پیش بیاید که در آن متخصص سفارش خرید را در یک قیمت معین دریافت می‌کند، اما قبل از اینکه بتواند یک فروشنده برای آن پیدا کند ارزش جفت‌ارز افزایش می‌یابد.

در این شرایط متخصص هنوز مجبور است سفارش خریدی را که قبول کرده، تکمیل کند و حتی شاید مجبور شود سفارش فروش بالاتری را نسبت به سفارش خرید مربوطه قبول کند.

برای همین است که بازارساز برای جبران قبول ریسک بخش کوچکی از هر معامله را برای خود برمی‌دارد که به این بخش کوچک همان اسپرد می‌گوییم.

 

مثالی از نحوه محاسبه اسپرد در فارکس

همان‌طور که می‌دانید هر معامله در فارکس شامل دو ارز می‌شود که به آن جفت‌ارز می‌گوییم. در مثالی که در این بخش می‌خواهیم برای یادگیری نحوه محاسبه اسپرد بزنیم از دو ارز پوند انگلیس با نماد GBP و دلار آمریکا با نماد USD استفاده می‌شود. بنابراین جفت‌ارز این مثال جفت‌ارز پوند/دلار یا GBP/USD است. اکنون فرض کنید در حال حاضر قیمت این جفت‌ارز ۱.۱۵۳۲ است.

شما معتقد هستید ارزش پوند انگلیسی در برابر دلار آمریکا افزایش خواهد یافت. برای همین جفت‌ارز پوند/دلار را در قیمت فعلی خریداری می‌کنید.

مبلغی که برای این کار پرداخت خواهید کرد دقیقاً ۱.۱۵۳۲ نخواهد بود. در حقیقت مبلغ بیشتری را برای این کار پرداخت خواهید کرد که البته تفاوت اندکی با مبلغ فعلی دارد. مثلاً مبلغ واقعی پرداختی شما ۱.۱۵۳۴ خواهد بود.

در طرف دیگر نیز فرد فروشنده تمام مقدار قیمت فعلی که ۱.۱۵۳۲ است را دریافت نخواهد کرد. این مقدار مبلغ کمتری مثل ۱.۱۵۳۰ خواهد بود.

تفاوت بین قیمت خرید و فروش که در این مثال برابر ۰.۰۰۰۴ است همان اسپرد خواهد بود.

توجه داشته باشید که عدد ۰.۰۰۰۴ به تنهایی عدد چندان بزرگی به نظر نمی‌آید، ولی فراموش نکنید که این رقم برابر با ۴ پیپ است که معادل ۴۰ دلار سود در هر لات جفت‌ارز یورو/دلار می‌شود.

اسپرد فارکس

علاوه بر این، این عدد هرچقدر هم که کوچک باشد در هر معامله روی هم جمع شده و تبدیل به رقم قابل‌توجهی می‌شود. شاید شما به عنوان یک معامله‌گر خرد در بازار فارکس حجم زیادی را وارد معاملات خود نکنید، ولی بسیاری از طرف‌های حاضر در این بازار مبالغ بسیار زیادی را خرید و فروش می‌کنند. برای همین اسپرد تبدیل به یک منبع بزرگ برای کسب درآمد بروکرها می‌شود.

 

چگونه مقدار اسپرد معاملات خود را مدیریت کرده و به حداقل برسانیم؟

با معامله روی جفت‌ارزهای محبوب و همچنین معامله در ساعاتی که اکثریت معامله‌گران در بازار حضور دارند می‌توان اسپرد را به حداقل رساند.

برای کاهش هزینه‌های مربوط به اسپرد معاملات خود، دو راه دارید که در ادامه به این دو روش اشاره می‌کنیم.

اولین راه برای کاهش اسپرد، معامله در ساعاتی است که اکثریت خریداران و فروشندگان در بازار حضور دارند. هر چه تعداد فروشندگان و خریداران یک جفت‌ارز بیشتر باشد، رقابت و تقاضا افزایش می‌یابد که در این شرایط ممکن است بازارساز برای جذب این تقاضا مقدار اسپرد دریافتی خود را کاهش می‌دهد.

راه دیگر کاهش اسپرد انجام ندادن معامله در جفت‌ارزهای دارای حجم معاملاتی کم است. زمانی که یک جفت‌ارز محبوب مثل پوند/دلار را معامله می‌کنید، بازارسازهای زیادی برای جذب شما رقابت می‌کنند. اما در مورد جفت‌ارزهای کمترشناخته‌شده ممکن است تنها چند بازارساز حاضر به قبول سفارش شوند که در این صورت مقدار اسپرد آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

 

انواع اسپرد در بازارهای مالی

همان‌طور که اشاره کردیم در بازارهای مالی معمولاً دو نوع اسپرد داریم که شامل اسپرد ثابت و اسپرد متغیر می‌شود. ثابت یا متغیر بودن اسپرد به بروکری که در آن معامله می‌کنید بستگی دارد.

در اسپرد ثابت تغییری در مقدار شکاف قیمتی صورت نمی‌گیرد و فرقی هم ندارد که شرایط فعلی بازار به چه شکل باشد. در همه حال مقدار اسپرد ثابت و بدون تغییر باقی می‌ماند.

این در حالی است که در اسپرد متغیر مقدار شکاف قیمت مدام تغییر می‌کند. به عبارت دیگر، عوامل مختلفی مثل شرایط فعلی بازار و انتشار اخبار و گمانه‌زنی‌های مختلف می‌تواند اختلاف بین قیمت خرید و قیمت فروش یک دارایی را بیشتر یا کمتر کند.

 

سوالات متداول پیرامون اسپرد فارکس

اکنون که با مفهوم اسپرد و نحوه محاسبه آن در بازار فارکس آشنا شدیم بد نیست در این بخش به متداول‌ترین سوالاتی که پیرامون اسپرد وجود دارد پاسخ بدهیم.

 

اسپرد مطلوب در فارکس چقدر است؟

برای فهمیدن بهترین اسپرد فارکس می‌توانید نگاهی به جفت‌ارزهای محبوب بیندازید. برای مثال جفت‌ارزهای USD/JPY و USD/GBP دو مورد از محبوب‌ترین جفت‌ارزهای فارکس هستند. بنابراین با مقایسه اسپرد این دو جفت‌ارز با جفت‌ارزهای دیگر می‌توانید اسپرد مطلوب فارکس را پیدا کنید. علاوه بر این، می‌توانید اسپرد جفت‌ارزها را در چند بروکر مختلف با یکدیگر مقایسه کنید تا نتایج بهتری بگیرید.

 

اسپرد بالا در فارکس چه معنایی دارد؟

وقتی اسپرد بالا باشد، نشان می‌دهد که نقدینگی آن جفت‌ارز نسبت به جفت‌ارزهای دیگر کمتر است. به عبارت دیگر، تریدرهای کمتری در حال معامله آن جفت‌ارز هستند و دلارهای کمتری ردوبدل می‌شود. هرچه تعداد تریدرها کمتر باشد تعداد کسانی که قیمت‌هایی نزدیک قیمت‌های طرف مقابل معامله را درخواست می‌کنند، کمتر می‌شود و برای همین در هنگام انجام معامله اسپرد آن بیشتر خواهد بود.

 

سخن پایانی

اسپرد مفهوم ساده‌ای دارد و درک آن برای کسانی که آماده‌ی معامله در بازار فارکس هستند، چندان دشوار نیست. با این حال درک همین مفهوم ساده باعث می‌شود بهتر بتوانید در مورد معاملات خود تصمیم‌گیری کرده و مدیریت سرمایه منطقی‌تری داشته باشید.

Spread در واقع اختلاف بین قیمت فروش و قیمت خرید یک دارایی است که بروکرها برای جبران ریسک ارائه خدمات خود از معامله‌گران دریافت می‌کنند. پول به دست آمده از اسپرد جفت‌ارزها، یکی از منابع اصلی کسب درآمد بروکرها و کارگزاری‌ها است.

در طول این مقاله ابتدا مفهوم اسپرد را در بازار فارکس توضیح دادیم و سپس در مورد کاربرد و نحوه محاسبه آن صحبت کردیم. در انتها نیز برای درک بهتر موضوع مثال ملموسی را برایتان آوردیم تا به راحت‌ترین شکل ممکن مفهوم اسپرد را بفهمید. امیدواریم که از مطالب گفته شده در این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. اسپرد به معنای اخلاف قیمت بین قیمتی است که نماد معاملاتی در آن قرار دارد و قیمتی که آن نماد به شما فروخته می‌شود. به زبان فنی‌تر اختلاف قیمت بین ASK و BID را اسپرد می‌گویند. اسپرد یکی از راه‌های درآمدی بروکرهاست. خود اسپرد به دو صورت شناور و ثابت وجود دارد که شما بر اساس مدل نیاز خود می‌توانید از حسابی استفاده کنید که میزان اسپرد در آن مشخص شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا