دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

چک لیست معامله در فارکس | گام‌هایی برای یک معامله‌گری موفق

یکی از سخت‌ترین چیزهایی که در مورد معامله در بازارهای مالی مثل بازار فارکس وجود دارد، داشتن انضباط و دنبال کردن قوانینی است که خودتان آن‌ها را تعیین کرده‌اید. بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای برای غلبه بر این مشکل، از چک لیست معامله در فارکس استفاده می‌کنند. داشتن یک چک لیست به شما کمک می‌کند تا در شرایط حساس بازار بتوانید تصمیمات درست‌تری بگیرید و احساساتی مثل طمع و ترس را از معاملات خود دور کنید.

اما اصلا چک لیست معاملاتی یعنی چه و چرا به چنین چک لیستی برای معامله در فارکس نیاز داریم؟ آیا همه تریدرهای موفق فارکس از چک لیست استفاده می‌کنند؟ بهترین روش برای داشتن یک چک لیست و پایبند بودن به آن چیست؟ این‌ها سوالاتی هستند که در مقاله امروز حسینی فایننس می‌خواهیم به آن‌ها پاسخ دهیم. بنابراین اگر چک لیست معامله در فارکس ندارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چک لیست معامله یعنی چه؟

به یک سری قوانین و قدم‌های از پیش تعیین شده که قبل از باز کردن هر معامله باید رعایت شوند، چک لیست فارکس می‌گویند.

موفقیت در بازارهای مالی مثل فارکس بیش از هر چیز دیگر به ایجاد یک روتین معاملاتی شخصی که متناسب با شخصیت شما است، بستگی دارد که یکی از بهترین راه‌ها برای پایبند بودن به آن، ایجاد چک لیست معامله است. منظور از چک لیست معامله یک سری قوانین و قدم‌های از پیش تعیین شده است که قبل از باز کردن هر معامله باید آن‌ها را رعایت کنید.

هدف از چک لیست معامله این است که شما به عنوان یک تریدر، قبل از ورود به هر معامله‌ای تمام عوامل و فاکتورهای موثر را در نظر بگیرید تا بدین ترتیب، در پایان روز معاملاتی برآیند معاملات شما مثبت باشد.

یک چک لیست معاملاتی ساده می‌تواند شامل بررسی شرایط بازار، بررسی داده‌های اقتصادی، اعمال کردن استراتژی‌های مدیریت ریسک و تایید یکسو بودن معامله‌ی در حال انجام با استراتژی کلی شما باشد.

داشتن یک چک لیست معامله در فارکس باعث خواهد شد تا شما در معاملات خود منظم و سازمان‌یافته عمل کنید. این کار نیز در نهایت باعث می‌شود از تصمیم‌گیری‌های احساسی و معاملات هیجانی که منجر به از دست رفتن بخش زیادی از سرمایه می‌شود، دور بمانید.

اما سوال اصلی این است که در فارکس چه چک لیستی می‌توان داشت؟ یا به عبارت دیگر چک لیست معامله در فارکس شامل چه قوانین و کارهایی می‌شود؟ بیایید در بخش بعدی به این سوال پاسخ دهیم.

 

چک لیست معاملاتی فارکس

کارهایی مثل تعیین سطوح حمایت و مقاومت، چک کردن تقویم اقتصادی و تعیین نرخ ریسک به ریوارد از جمله کارهای مربوط به چک لیست معاملاتی فارکس هستند.

برای موفقیت در بازار فارکس باید قبل از شروع روز آماده باشید. فراموش نکنید که معامله‌گری و ترید در فارکس مانند انجام دادن یک ورزش مثل فوتبال است. بنابراین باید قبل از روز مسابقه تمرین کرده و روتینی را که برای‌تان آماده شده است دنبال کنید.

در ادامه نمونه‌ای از چک لیست معامله در فارکس را برایتان گردآوری کرده‌ایم که پایبند بودن به آن‌ها، می‌تواند برآیند معاملاتی شما را بسیار بهبود ببخشد.

چک لیست معامله در فارکس

 

سرمایه فعلی و معاملات باز خود را چک کنید

آیا در حال حاضر معامله باز دارید؟ اگر دارید آیا این معامله سودآور بوده یا در ضرر است؟ سرمایه فعلی شما در حساب بروکرتان چقدر است؟ آیا سفارش‌های اجرا نشده هم دارید؟

اینها سوالاتی هستند که هر روز قبل از باز کردن معامله جدید در فارکس باید به آن‌ها پاسخ دهید. این قدم از چک لیست فارکس بیشتر به ابعاد روانی معامله مربوط می‌شود و چندان ربطی به بحث تحلیل تکنیکال ندارد. زمانی که از روز قبل یک معامله باز دارید که وارد ضرر شده، بهتر است وارد معامله دیگری نشوید. علاوه بر این اگر معامله بازی داشته باشید که از خاطرتان رفته است، ممکن است باز کردن موقعیت معاملاتی جدید روز معاملاتی شما را برهم بزند.

بنابراین حتما قبل از انجام هر کاری در روز جدید، مقدار سرمایه فعلی خود را چک کنید، سفارش‌های ثبت شده را یک بار دیگر نگاه کرده و موقعیت‌های معاملاتی باز خود را کنترل کنید.

 

تحرکات قیمت در روز قبل را بررسی کنید

با اینکه بسیاری از ما در هنگام انجام معامله به تحرکات قیمت در زمان حال نگاه می‌کنیم، ولی بررسی قیمت گذشته نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. قیمت دارایی‌ها در بازارهای مختلف مدام در حال نوسان هستند و این موضوع در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال که به‌صورت ۲۴ ساعته باز هستند، اهمیت بیشتری دارد.

برای همین همیشه بهتر است قبل از انجام هر معامله شرایط قیمت در روز قبل را بررسی کنید تا متوجه شوید روند فعلی بازار چگونه است و در چه جهتی حرکت می‌کند. برای این کار می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • عملکرد قیمت دارایی‌های مهم را بررسی کنید تا بدین ترتیب وضعیت کلی حاکم بر بازار برایتان مشخص شود. برای مثال می‌توانید وضعیت دلار یا یورو را که مهم‌ترین ارزهای مورد معامله در فارکس هستند، تحلیل کنید.
  • داده‌های اقتصادی را که ممکن است در زمان استراحت یا خواب شما منتشر شده باشند چک کنید.
  • دنبال روندها و الگوهای نموداری که می‌توانند روی معاملات شما در روز جاری اثر گذار باشند، بگردید.

 

شرایط کلی حاکم بر بازار را پیدا کنید

آیا بازار روند صعودی دارد یا با بازاری نزولی طرف هستیم؟ شاید هم هیچ روندی در بازار حاکم نیست و قیمت‌ها بیشتر به‌صورت افقی حرکت می‌کنند؟ در هر صورت مشخص کردن شرایط کلی حاکم بر بازار فارکس اهمیت زیادی دارد، زیرا با این کار نقطه نظرات و احساسات کلی طرفین حاضر در بازار مشخص می‌شود.

برخی از تریدرها بازار دارای روند را ترجیح می‌دهند در حالی که برخی دیگر می‌خواهند در شرایط آرام و حرکت‌های افقی قیمت‌ها به معامله بپردازند. برای همین شما باید به‌عنوان یک تریدر فارکس، تیپ شخصیتی خود را مشخص کنید. سپس باید بتوانید شرایط کلی و روند بازار را شناسایی کنید. بدین‌ترتیب می‌توانید تنها در روزهایی به معامله بپردازید که با شخصیت شما سازگارتر است.

برای شناسایی شرایط کلی حاکم بر بازار فارکس نیز می‌توانید از ابزارهای مختلفی مثل نقشه حرارتی فارکس یا ابزار سنجیدن قدرت ارزها استفاده کنید. به‌طور کلی، عواملی مثل داده‌های اقتصادی، اخبار و رویدادهای مختلف، نظرات تحلیل‌گران و موارد این چنینی روی شکل‌گیری شرایط کلی بازار فارکس تاثیر می‌گذارند.

 

تقویم اقتصادی فارکس را چک کنید

کسانی که در فارکس و سایر بازارهای مالی فعال هستند، به‌خوبی می‌دانند که چقدر انتشار داده‌های اقتصادی و جلسات دولتی در نوسانات شکل گرفته در این بازار تاثیر دارند. برای همین باید چک کنید که زمان اعلام نرخ بهره توسط فدرال رزرو امروز است؟ یا شاید قرار است شاخص قیمت مصرف‌کننده به زودی منتشر شود؟ انتشار این داده‌ها نوسان زیادی را در بازار ایجاد می‌کند و برای همین قبل از انجام هر معامله‌ای حتما باید تقویم اقتصادی را چک کنید.

در تقویم اقتصادی فارکس اطلاعات بسیار مهمی مثل نرخ بهره بانک‌های مرکزی کشورها، نرخ بیکاری و سایر داده‌های اقتصادی منتشر می‌شود و می‌توانید با استفاده از سایت‌‌های مخصوصی که برای این کار وجود دارند، این داده‌ها را چک کنید.

 

اخبار و رویدادهای جهانی را زیر نظر بگیرید

اخبار منتشر شده در هر روز نقش مهمی در معاملات فارکس دارند، زیرا ممکن است هر خبری که منتشر می‌شود نوسانات زیادی را در جفت ارز مورد معامله شما به وجود بیاورد. برای همین زیر نظر گرفتن اخبار و رویدادهای در حال انجام هر روز از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای مثال رویدادهای سیاسی، اقتصادی و سازمانی مهم می‌توانند باعث ایجاد نوسان در بازار شده و موقعیت‌های معاملاتی خوبی را برای شما فراهم کنند. با دنبال کردن اخبار همچنین می‌توان شرایط کلی حاکم را بر بازارهای مختلف نیز فهمید.

 

سطوح حمایت و مقاومت مهم را شناسایی کنید

قیمت دارایی‌های مختلف معمولا به یک سری سطوح و عددهای خاص واکنش نشان می‌دهند که به آن‌ها «حمایت» (Support) و «مقاومت» (Resistance) گفته می‌شود. برای همین بهتر است قبل از انجام هر معامله ابتدا روی نمودار قیمت دارایی مورد نظر سطوح حمایت و مقاومت را مشخص کرده و سپس متناسب با آن معامله خود را باز یا بسته کنید.

به عنوان مثال زمانی که قیمت یک جفت ارز فارکس مثل یورو/دلار به یک سطح حمایتی رسیده باز کردن موقعیت معاملاتی فروش یا «شورت» (Short) چندان عاقلانه نخواهد بود. از این سطوح می‌توان برای انجام معامله در زمان شکست‌ها نیز استفاده کرد. به عبارت دیگر زمانی که قیمت یک جفت یا دارایی دیگر یک سطح مهم حمایتی یا مقاومتی را شکسته و از آن عبور می‌کند، نشان می‌دهد که احتمالا شاهد شکل‌گیری روند جدیدی هستیم.

 

نرخ ریسک به ریوارد معامله را مشخص کنید

به نسبت بین سود کسب شده در فارکس و مبلغی که برای رسیدن به آن ریسک می‌شود، نرخ ریسک به ریوارد می‌گویند. افرادی که قبل از انجام معامله نرخ ریسک به ریوارد خود را محاسبه کرده و همیشه از نسبت مثبت استفاده می‌کنند، در مقایسه با سایر افراد شانس موفقیت بیشتری خواهند داشت.

برای مثال داشتن نرخ ریسک به ریوارد ۱:۲ نشان می‌دهد که تریدر فارکس، به عنوان مثال برای به دست آوردن ۲ دلار سرمایه اولیه ۱ دلاری را ریسک می‌کند. بدین ترتیب حتی اگر تعداد معاملات به سود رسیده و ضررده یکسان باشد باز هم معامله‌گر در سود خواهد بود.

 

سخن پایانی

چک لیست معامله در فارکس به یک سری قوانین و نکاتی گفته می‌شود که هر معامله‌گر و تریدر فارکسی باید قبل از انجام هر معامله به آن‌ها توجه کند. این کار باعث می‌شود که چنین تریدری در طول سرمایه‌گذاری خود در فارکس منضبط بوده و به اصول معامله‌گری این بازار پایبند باشد.

کارهایی نظیر چک کردن نرخ ریسک به ریوارد، شناسایی نقاط حمایت و مقاومت، دنبال کردن اخبار و رویدادها، بررسی تقویم اقتصادی فارکس و چک کردن معاملات باز از جمله کارهایی هستند که می‌توان آن‌ها را در چک لیست معاملاتی فارکس خود قرار داده و قبل از انجام هرگونه معامله‌ای در این بازار ابتدا به آن‌ها توجه داشت.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا