🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
معاملات و بازارهای مالی

ترید چیست و چگونه آن را یاد بگیریم؟ بهترین راهنمای مسیر معامله‌گری

بازارهای مختلفی برای کسب درآمد از دارایی وجود دارند مانند بازارهای مبادلات ارزی و معاملات روزانه که افراد با توجه به میزان ریسک پذیری خود و هدفی که دارند یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنند. در سال‌های اخیر، افراد زیادی به آموزش تجارت مالی تمایل نشان داده‌اند تا بتوانند از بازارهای مالی درآمد بیشتری کسب کنند.

کسب اطلاعات بیشتر در مورد جنبه‌های مختلف ترید در بازارهای مالی می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که علاقه‌مند به شرکت در معاملات مالی هستید یا خیر؟ در این مقاله قصد داریم ترید را به زبان ساده توضیح دهیم و دارایی‌ها و ابزارهای مختلفی که می‌توانید معامله کنید و انواع استراتژی‌های معاملاتی را به شما معرفی کنیم.

ترید یا معامله چیست؟

به خرید و فروش دارایی‌های با ارزش با هدف کسب سود «ترید» (Trade) یا معامله می‌گویند.

در بازارهای مالی، ترید به خرید و فروش دارایی‌هایی مانند سهام، کالاهای با ارزش و ارزها برمی‌گردد. هر فردی می‌تواند ترید را به صورت فردی (OTC) یا از طریق کارگزاری تجربه کند. معاملات (OTC) معاملاتی هستند که به صورت غیر رسمی بین دو فرد و بدون واسطه، از طریق تلفن یا ایمیل انجام می‌شود.

کارگزاری یک پلتفرم است که بروکرها ابزارهای مالی مختلف را از طرف مشتری برای خرید و فروش می‌گذارند. اغلب شرکت‌های بزرگ، سهام خود را در کارگزاری‌های سهام به فروش می‌گذارند. به طور معمول، بروکرهای سهام از طرف مشتریان خود سهام آن‌ها را برای خرید، فروش و معامله قرار می‌دهند. همچنین، برای خرید انواع دارایی و اینکه تا چه مدت آن را نگاه دارند، به مشتریان خود مشاوره می‌دهند.

موفقیت در ترید به توانایی یک معامله‌گر برای رسیدن به سود در یک دوره زمانی بستگی دارد.

 

انواع سبک‌های ترید

ترید، معامله یا خرید و فروش دارایی، در مدل‌های مختلف انجام می‌شود که در ادامه برخی از متداول‌ترین‌ آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

سبک های مختلف ترید

اسکالپینگ (Scalping)

«اسکالپینگ» (Scalping)، به عنوان معامله خرد نیز معرفی می‌شود. این سبک از معامله، اساسا زیر مجموعه معاملات روزانه قرار می‌گیرد. اسکالپ نوعی معامله برای کسب سودهای کوچک از نوسان قیمت در کوتاه مدت است. می‌توان این معامله را چندین بار در روز تکرار کرد. حتی اگر همه معاملات به سود نرسد، در آخر بازهم سود تریدر از زیان او بیشتر خواهد بود. بنابراین، این نوع معامله مستلزم داشتن یک استراتژی خروج قوی است تا تریدر اطمینان حاصل کند که متحمل ضررهای زیاد نمی‌شود. در حقیقت، مدت نگهداری دارایی در مقایسه با معاملات روزانه کوتاه‌تر است.

 

ترید روزانه (Day Trading)

«ترید روزانه» (Day Trading) شامل خرید و فروش سهم یا هر دارایی طی یک روز می‌شود. در این نوع معاملات تریدر پیش از پایان روز کاری معامله خود را می‌بندد. معاملات روزانه مستلزم مهارت در درک مسائل بازار و نوسانات قیمت است. بنابراین، اغلب معامله‌گران با تجربه هستند که به معاملات روزانه روی می‌آورند.

 

ترید سویینگ (Swing Trading)

این شکل از معامله برای سرمایه‌گذاری بر روی الگوهای سهام کوتاه مدت استفاده می‌شود. این سبک برای کسب سود از کالا در عرض چند روز پس از خرید استفاده می‌شود. در معاملات سویینگ، سرمایه‌گذاران در درجه اول با تکیه بر تحلیل تکنیکال قادر به پیش‌بینی جهت بازار هستند.

 

ترید مومنتوم (Momentum Trading)

زمانی که قیمت یک دارایی با ارزش برای مدت معینی حرکت صعودی داشته باشد، گفته می‌شود که مومنتوم بیشتری دارد. در معاملات مومنتوم، معامله‌گران سعی می‌کنند از این حرکت قیمت سود ببرند. آن‌ها با هدف فروش دارایی در زمان رسیدن به اوج، سفارشی را تنظیم می‌کنند. در اینجا، ممکن است فرد تریدر مجبور شود چند ساعت یا چند روز صبر کند تا به سود مورد نظر برسد.

 

تریدر کیست؟

تریدر یا معامله‌گر شخصی است که در هر بازار مالی وقت خود را صرف خرید و فروش دارایی مالی می‌کند.

فرد تریدر می‌تواند برای خود از طرف شخص یا موسسه دیگری خرید یا فروش انجام دهد. تفاوت اصلی بین یک سرمایه‌گذار و یک معامله‌گر مدت زمانی است که دارایی را در حساب خود نگه می‌دارند. به بیان دیگر، معامله‌گر شخصی است که به خرید و فروش کوتاه مدت سهام یا هر ابزار مالی دیگری مشغول است. در حالی که سرمایه‌گذاران تمایل دارند، دوره بلند مدتی را برای معاملات خود در نظر بگیرند.

معمولا تریدرها روندهای کوتاه‌ مدت را انتخاب می‌کنند. تریدر، اوضاع موجود در بازار مالی را مورد بررسی قرار می‌دهد و با اتکا به نتایج حاصل از تحلیل خود، معاملات را انجام می‌دهد تا از نوسانات قیمت در بازار سود کسب کند.

مهارت و قدرت تحلیل در این شغل از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا پیش‌بینی قیمت‌ها بر اساس روندهای کوتاه‌مدت، کار بسیار دشواری است و ریسک‌ بالایی به همراه دارد.

 

تفاوت ترید و سرمایه‌گذاری

ترید خرید و فروش اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه، ارز و کالا است؛ در مقابل، سرمایه‌گذاری خرید مقدار زیادی از یک سهم و نگه داشتن آن برای طولانی مدت است.

با وجود اینکه سرمایه‌گذاران و تریدرها هر دو به دنبال کسب سود از بازارهای مالی هستند، روش‌ هر یک برای رسیدن به این هدف متفاوت است.

به طور کلی، سرمایه‌گذاران به دنبال کسب سود در دوره‌های طولانی مدت هستند. بنابراین با توجه به این زمان طولانی، مقدار سود مد نظر آن‌ها در هر سرمایه‌گذاری مقدار قابل توجهی خواهد بود. در مقابل، تریدرها به دنبال استفاده از نوسان‌های قیمتی در بازه‌های کوتاه مدت بازار هستند.

آن‌ها دفعات زیاد وارد معاملات خرید یا فروش شده و با کسب مقداری سود از آن‌ها خارج می‌شوند. بنابراین، تریدرها به دنبال سود زیاد در هر معامله نیستند و هدف اصلی کسب سود از هر معامله است. تعداد زیاد معاملات تریدرها، می‌تواند باعث رشد سرمایه آن‌ها در طولانی مدت شود.

 

راهنمای مسیر معامله‌گری

مسیر معامله‌گری

اولین قدم برای ترید این است که در مورد انواع مختلف دارایی‌های معاملاتی آموزش ببینید. این شامل یادگیری در مورد بازار سهام یا ارز دیجیتال، معاملات فارکس یا اختیار معامله و موارد دیگر است. هر نوع ترید مجموعه‌ای از قوانین و ریسک‌های خاص خود را دارد، بنابراین مهم است که اصول اولیه را قبل از شروع فرا بگیرید.

زمانی که هدف خود را مشخص کردید، نوبت به انجام تحقیقات در مورد بازار مورد نظر می‌رسد. برای این منظور حتما باید اخبار و رویدادهای بازار را دنبال کنید.

پس از اینکه تحقیقات خود را کامل کردید، حالا وقت طرح یک پلن برای انجام معامله است. باید مقدار سرمایه خود، نوع دارایی که قصد خرید یا فروش آن را دارید و مدت زمان برای ترید را مشخص کنید. زمانی که تمام این‌ها مشخص شد، باید یک پلتفرم معاملاتی مناسب با هزینه‌های مقرون به صرفه را برای انجام تراکنش و لیست محصولات گسترده انتخاب کنید.

اشتباهی که ممکن است خیلی از تریدرها مرتکب شوند، قرار دادن مقدار زیادی از دارایی خود به صورت یکباره در بازار است. به خاطر داشته باشید که ترید یک بازی طولانی مدت بوده و موفقیت در این بازی نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق و مستمر است.

روی هم رفته، ترید می‌تواند برای تازه‌کاران پول‌ساز و سودآور باشد، اما باید حتما اصول آن را رعایت کنید و با قوانین بازی پیش بروید.

 

سخن پایانی

ترید یکی از روش‌های کسب سود و درآمد از بازارهای مالی است. ترید و سرما‌یه‌گذاری هر دو با یک هدف انجام می‌شوند، اما روش هر یک متفاوت است.

معمولا معاملاتی که در دوره‌های کوتاه مدت انجام می‌شوند، ترید و آن‌‌هایی که برای اهداف طولانی مدت برنامه‌ریزی می‌شوند، سرمایه‌گذاری هستند. افرادی که به ترید روی می‌آورند باید مهارت لازم را برای تحلیل بازار و پیش‌بینی قیمت یک دارایی، داشته باشند تا بتوانند از نوسانات در بازار سود کنند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا