دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

انواع تایم فریم در بازار فارکس + بهترین تایم فریم

در معاملات بازارهای مالی زمان نقش خیلی مهمی دارد. وقتی که نوسانات لحظه به لحظه قیمت یک دارایی برای شما مهم است، احتمالا حرکات کوچک نمودار است که توجه شما را جلب می‌کند، اما اگر تمرکز شما بر تغییرات قیمت در طول یک هفته باشد، دیگر روندهای دقیقه‌ای چندان مهم نیست؛ اینجاست که تایم فریم در معاملات اهمیت پیدا می‌کنند.

این بازه‌های زمانی هستند که به شما دید کاملی از بازار برای پیش‌بینی قیمت در آینده می‌دهند و کمک می‌کنند تا استراتژی تحلیلی برای معامله خود طراحی کنید. در ادامه این مطلب آنچه شما باید در مورد بازه های زمانی بدانید و بهترین تایم فریم برای معاملات فارکس را توضیح می‌دهیم.

تایم فریم (time frame) معاملاتی چیست؟

تایم فریم یا بازه زمانی، دوره‌ای بر روی نمودار قیمت یک دارایی است که در آن تغییرات قیمت رخ می‌دهد. این دوره می‌تواند از چند ثانیه یا چند دقیقه تا چند هفته یا ماه متغیر باشد.

استفاده از بازه‌های زمانی مختلف فارکس می‌تواند به معامله‌گران کمک کند تا روندهای بزرگ‌تر و اقدامات قیمتی دقیق‌تری را که ممکن است در حال آشکار شدن باشند، شناسایی کنند. هنگام جابه‌جایی بین بازه‌های زمانی مختلف در یک جفت ارز، دیدگاه‌های متفاوتی می‌تواند شکل بگیرد و این می‌تواند به کمک تجزیه و تحلیل بیاد یا مانع از آن شود. بنابراین، داشتن درک کامل از بازه‌های زمانی معاملات فارکس از همان اولین معامله بسیار مهم است.

به عنوان مثال، زمانی که شما حرکت قیمت یک دارایی را در عرض چند دقیقه دنبال می‌کنید، از دقیقه به عنوان یک چارچوب زمانی استفاده می‌کنید. چندین بازه زمانی وجود دارد، از یک ثانیه تا چند ماه و چند سال، اما مهم‌ترین و رایج‌ترین تایم فریم‌ها شامل یک دقیقه، پنج دقیقه، پانزده دقیقه، سی دقیقه، یک ساعت، چهار ساعت، روزانه، هفتگی و ماهانه می‌شوند. خیلی کم اتفاق می‌افتد که لازم باشد برای معاملات‌تان تایم فریم‌های سالانه انتخاب کنید.

استفاده از تایم فریم‌ها در معاملات برای کمک به تصمیم‌گیری در مورد قدرت و جهت روندها ضروری است؛ شما به‌عنوان یک تریدر برای تحلیل قیمت دارایی مد نظر خود یک بازه زمانی را در نظر می‌گیرید. به عنوان مثال، اگر بازه زمانی شما روزانه باشد، حرکات دقیقه به دقیقه قیمت اهمیت کم‌تری پیدا خواهند کرد. نکته مهم این است که تعیین کنیم آیا روندهای قابل توجهی در یک بازه زمانی مشخص وجود دارد یا خیر.

 

انواع تایم فریم در بازار فارکس

به طور معمول تایم فریم در بازار فارکس به دوره‌های کوتاه مدت، ‌میان مدت و طولانی مدت تقسیم می‌شود.

انواع تایم فریم

هنگام معامله در بازار فارکس، زمان‌بندی فاکتور مهمی است. دوره‌های زمانی مناسب به شما این امکان را می‌دهند که از نوسانات نرخ ارز بیشترین بهره را ببرید. برخی از دوره‌های زمانی نیز به شما هشدار می‌دهد که در آن زمان خاص، از معامله در بازارهای مالی دوری کنید.

معامله‌گران این امکان را دارند که هر سه تایم فریم را با هم ترکیب کنند، یا به سادگی هنگام تحلیل تکنیکال از یک بازه زمانی طولانی‌تر و یک بازه زمانی کوتاه‌تر با هم استفاده کنند. در حالی که بازه‌های زمانی طولانی‌تر برای شناسایی یک ستاپ معاملاتی مناسب است، بازه‌های زمانی کوتاه‌تر برای زمان‌بندی ورود به معاملات مفید است.

 

تایم فریم کوتاه مدت

معامله‌گرانی که تصمیم به انجام معاملات در کوتاه مدت دارند، معمولا از تایم فریم کوتاه مدت در نمودار قیمت استفاده می‌کنند. بازه زمانی کوتاه مدت همان دوره‌های یک دقیقه (1M)، ‌پنج دقیقه (5M) و پانزده دقیقه‌ای (15M) است. به عنوان مثال، ‌معامله‌گرانی که به‌دنبال اسکالپ کردن هستند با استراتژی‌های کوتاه مدت و در تایم فریم‌های کوتاه مدت از نوسانات قیمت سود کسب می‌کنند.

انتخاب تایم فریم تا حد زیادی به نوع استراتژی شما بستگی دارد. مثلا اسکالپرها و معامله‌گران نوسانی که استراتژی‌های معاملاتی کوتاه‌مدت دارند معمولا از بازه‌ زمانی ۱۵ دقیقه‌ای استفاده می‌کنند. ویژگی‌های تایم فریم‌های کوتاه مثل یک دقیقه‌ای این است که نوسانات زیادی را نشان می‌دهند که برای اسکالپرها می‌تواند موقعیت کسب سود ایجاد کند. معمولا این معامله‌گران در بازه‌های ۵ و ۱۵ دقیقه‌ای تحلیل انجام می‌دهند و در تایم فریم ۱ دقیقه وارد معامله می‌شوند.

اگرچه اسکالپ کردن و ترید در تایم فریم‌های کوتاه با ریسک زیادی همراه است، سود خوبی به همراه خواهد داشت. گاهی اوقات برخی از اسکالپرهای حرفه‌ای از تایم فریم ۳۰ دقیقه‌ای برای معاملات خود استفاده می‌کنند.

 

تایم فریم میان مدت

اغلب معامله‌گرانی که قصد انجام معاملات ۳۰ دقیقه‌ای (30M)، یک ساعته (1H)،‌ چهار ساعته (4H) و یک روزه (1D) را دارند از این تایم فریم (میان مدت) استفاده می‌کنند. با انتخاب هر تایم فریم، هر کندل استیک اطلاعات مربوط به آن دوره را نشان می‌دهد. برای مثال، در تایم فریم ۳۰ دقیقه‌ای هر ۳۰ دقیقه یک کندل تشکیل می‌شود که قیمت باز و بسته شدن معاملات و همچنین بیشترین و کمترین قیمت را نمایش می‌دهد.

 

تایم فریم بلند مدت

تایم فریم‌های ماهانه و سالانه جزو دوره‌های طولانی مدت دسته‌بندی می‌شوند. معامله‌گران که قصد انجام معاملات بلند مدت را دارند، معمولا از این تایم فریم استفاده می‌کنند. البته گفتنی است که تایم فریم ماهانه کاربرد بیشتری نسبت به تایم فریم سالانه دارد.

برخی از تحلیل‌گران هستند که تحلیل خود را از بازه‌های بالاتر شروع کرده و به ‌تدریج به تایم فریم‌های کوچک‌تر تا یک ساعته می‌روند. معامله‌گران روزانه که معاملات خود را برای چند روز باز نگه می‌دارند، اغلب به دنبال شکار حرکت‌های اصلی بازار هستند و از نوسانات کوتاه مدت دوری می‌کنند. این افراد معمولا بر روی تایم فریم روزانه تمرکز و برای تاییدیه گرفتن به تایم فریم‌های پایین‌تر رجوع می‌کنند تا نقطه ورود مناسب را پیدا کنند.

 

تعریف مولتی تایم فریم

هیچ تریدری برای انجام معامله تنها از یک تایم فریم استفاده نمی‌کند، معمولا معامله‌گران چند تایم فریم را در کنار هم بررسی می‌کنند. اغلب اوقات تریدرها نمودار قیمت را در تایم‌ فریم‌های بالا تحلیل می‌کنند و در تایم فریم چند دقیقه‌ای وارد یک معامله می‌شوند؛ زیرا نیاز به دقت بیشتر دارد و باید یک نقطه را در نمودار پیدا کند.

 

بهترین تایم فریم بازار فارکس

از آنجایی که روش‌های متفاوتی برای ترید در بازار فارکس وجود دارد و هر تریدر با توجه به استراتژی معاملاتی که دارد تایم فریم معامله خود را مشخص می‌کند، نمی‌توان گفت که تایم فریم خاصی برای ترید در بازار فارکس بهتر جواب می‌دهد. اما با توجه به نوع استراتژی که هر فرد معامله‌گر انتخاب می‌کند می‌توان یک تایم فریم را پیشنهاد داد.

عوامل موثر در تایم فریم

البته ناگفته نماند که برای انتخاب بهترین تایم فریم به ساعات فعالیت سایر بازارهای مالی نیز باید توجه کرد.

  • دی تریدینگ (Day Trading): دی تریدینگ معاملاتی هستند که در طول یک روز انجام می‌شوند. یعنی هم ورود و هم خروج معامله در طی یک روز اتفاق می‌افتد. اغلب معامله‌گران روزانه تمایلی به باز نگه داشتن معامله در شب ندارند. پس بیشتر ترجیح می‌دهند که از تایم فریم‌های کوتاه مدت استفاده کنند. بهترین تایمی که پیشنهاد می‌شود تایم فریم ۵ دقیقه و یک ساعته است. برخی از این تریدرها تایم فریم ۴ ساعته یا یک روزه را انتخاب می‌کنند.
  • پوزیشن تریدینگ (Position Trading): پوزیشن تریدرها معاملات را برای یک مدت طولانی، مثلا چند هفته تا حتی یک سال نگه می‌دارند. بنابراین، برای ورود به معامله هم تحلیل فاندامنتال و هم تکنیکال را در نظر می‌گیرند. بهترین تایم فریم برای این نوع معاملات، دوره‌هایی با بازه بیش از یک روز است.
  • سویینگ تریدینگ (Swing Trading): معامله‌گران نوسانی (سوئینگ تریدرها) معاملاتی برای بیشتر از یک روز باز می‌کنند اما باز هم به مدت پوریشن تریدینگ‌ها نمی‌رسد. بهترین تایم فریم برای معاملات سوئینگ تریدرها ۴ ساعت تا یک روزه است.
  • ترند تریدینگ (Trend Trading): ترند تریدرها در جهت یک روند وارد موقعیت معاملاتی می‌شوند و تا زمانی که ترند در همان جهت حرکت کند، موقعیت خود را نگه می‌دارند. شما می‌توانید روندها را در تمام بازه‌های زمانی بازار فارکس مشاهده کنید.

 

سخن پایانی

انتخاب بازه زمانی برای انجام معاملات موفق بسیار حائز اهمیت است. در بازار فارکس برای استراتژی‌های مختلف، تایم فریم‌های متفاوتی وجود دارد. تایم فریم‌های کوتاه مدت،‌ میان مدت و بلند مدت توسط معامله‌گران با هدف‌های معاملاتی مختلف انتخاب می‌شوند.

در هر تایم فریم خاص، کندل‌ها اطلاعات مربوط به آن تایم فریم را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند. نمی‌شود یک بازه زمانی را برای تمام استراتژی‌های معاملاتی فارکس به‌‌عنوان بهترین تایم فریم معرفی کرد.

معمولا معامله‌گران برای تحلیل بازار تایم فریم‌های بالاتر را انتخاب کرده و در تایم فریم‌های پایین بهترین نقاط ورود و خروج معاملات را پیدا می‌کنند.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
fxtrendofxssidailyfx

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا