دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

تایم فریم یا دوره زمانی در تحلیل تکنیکال چیست؟

برای موفقیت در بازارهای مالی و داشتن درآمد مستمر در آن، سرمایه‌گذاران باید با روند کلی بازار آشنا بوده و متناسب با آن معامله کنند. این روند ممکن است در بازه‌های زمانی مختلف از هم متفاوت باشد. به عبارت دیگر احتمال دارد با اینکه روند کلی بازار نزولی است، ولی در حال حاضر قیمت یک دارایی در یک روند صعودی کوتاه‌مدت قرار گرفته باشد.

از طرف دیگر، برای معامله‌گرانی که به صورت روزانه ترید می‌کنند حرکت دقیقه به دقیقه قیمت یک دارایی اهمیت زیادی دارد. اما کسی که به دنبال کسب سود در بلند مدت است و معاملات خود را هر چند هفته یک بار باز و بسته می‌کند، چندان نیازی به نوسانات دقیقه به دقیقه آن دارایی نخواهد داشت.

اینجاست که مفهوم تایم فریم یا دوره زمانی در تحلیل تکنیکال به میان می‌آید. در حقیقت با استفاده از تایم فریم‌های گوناگون می‌توان هم روند کلی بازار را شناسایی کرده و هم از روند کوتاه مدت استفاده کرد. همچنین با تغییر تایم فریم نمودار قیمت دارایی‌های مختلف می‌توان اطلاعات و داده‌های متناسب با سبک معامله‌گری خود را دید و از اطلاعات اضافی دوری کرد.

اما تایم فریم و بازه زمانی در تحلیل تکنیکال چیست و چگونه می‌توان با استفاده از آن معاملات بهتری داشت؟ یا اصلا بهترین تایم فریم برای معامله کدام است؟ اینها سوالاتی هستند که در طول این مقاله به آن‌ها پاسخ خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید.

تایم فریم چیست؟

مقطعی از زمان که قیمت یک دارایی در طول آن نوسان می‌کند تایم فریم یا دوره زمانی نام دارد.

بازه زمانی یا «تایم فریم» (Time Frame) که به آن دوره زمانی نیز گفته می‌شود مقطعی از زمان است که قیمت یک دارایی در طول آن نوسان می‌کند. تایم فریم می‌تواند یک ثانیه باشد یا یک دقیقه، یک روز، یک هفته یا حتی یک ماه. برای مثال زمانی که شما تایم فریم نمودار قیمت یک دارایی را روی چهار ساعت می‌گذارید، هر کندل یا میله در آن نمودار نشان‌دهنده تغییرات قیمت در آن چهار ساعت است.

استفاده از تایم فریم در تحلیل تکنیکال یکی از پیش‌نیازهای ضروری برای تصمیم‌گیری بهتر در انجام معاملات است. برای مثال کسی که به دنبال کسب سود از نوسانات قیمت در میان ‌مدت و بلند ‌مدت است و نمودار خود را روی تایم فریم ۳۰ دقیقه تنظیم کرده، نمی‌تواند دید کلی‌تری از بازار داشته باشد. برای همین تغییر تایم فریم به روزانه یا هفتگی و تحلیل آن دارایی در بازه‌های زمانی مختلف باعث خواهد شد که معاملات این شخص احتمال موفقیت بیشتری داشته باشد.

اکنون سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که بهترین تایم فریم برای معامله کدام است؟ آیا بهتر است در دوره زمانی ۴ ساعته معامله کنیم یا به دنبال تایم فریم‌های دیگری مثل روزانه یا هفتگی برویم؟ در بخش بعدی به این سوال پاسخ داده شده است.

 

بهترین تایم فریم برای معامله

بهترین تایم فریم برای معامله به استراتژی معاملات شما و بازاری که در آن معامله می‌کنید، بستگی دارد.

بگذارید خیلی ساده بگوییم: بهترین تایم فریم برای معامله در بازارهای مالی به سبک معاملاتی و نوع دارایی در حال معامله بستگی دارد. بهترین تایم فریم برای معامله در بازاری مثل بازار فارکس با بهترین بازه زمانی برای معامله در بازار دیگری مثل سهام متفاوت است.

علاوه بر این، برخی تایم فریم‌ها مناسب سبک‌های معامله‌گری خاصی هستند. برای مثال اگر استراتژی معاملاتی شما ترید روزانه باشد، معاملاتتان برای مدت زمان کمتری نسبت به ترید موقعیتی باز خواهند ماند. برای همین معامله‌گری مثل شما که در طول روز چندین معامله باز و بسته می‌کند چندان نیازی به تایم فریم ماهانه ندارد. چنین معامله‌گری بیش از هر تایم فریم دیگری از دوره‌های زمانی کوچک مثل ۱۵ دقیقه یا حتی کمتر استفاده می‌کند.

در طرف مقابل، معامله‌گری که استراتژی معاملاتی او ترید موقعیتی است و هر چند روز یا هر چند هفته یک بار معاملات خود را باز و بسته می‌کند، نیازی به تایم فریمی مثل ۵ دقیقه ندارد و بیشتر تحلیل خود را در تایم‌ فریم‌های بالا انجام می‌دهد.

تایم فریم زمانی

موضوع مهم دیگر این است که در اکثر بازارهای مالی معمولا چندین روند به صورت همزمان شکل می‌گیرند. برای مثال ممکن است قیمت رمزارزی مثل «بیت کوین» (Bitcoin) در تایم فریم هفتگی صعودی بوده در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر مثل یک ساعته در حال اصلاح باشد.

برای همین استفاده از تنها یک تایم فریم برای معامله کار اشتباهی است و می‌تواند باعث از دست رفتن موقعیت‌های معاملاتی زیادی شود. اما با استفاده از تایم فریم‌های مختلف می‌توان اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد روند بازار دریافت کرده و متناسب با آن نقاط ورود و خروج خود را انتخاب کرد.

برای درک بهتر موضوع سرمایه‌گذاری بلند مدت را در نظر بگیرید. در این نوع استراتژی، معاملات برای مدت طولانی باز می‌مانند. در این شرایط می‌توان از تایم فریم هفتگی برای شناسایی روند کلی بازار استفاده کرده و سپس در تایم فریم روزانه به دنبال نقاط ورود و خروج گشت.

 

سخن پایانی

تایم فریم و دوره زمانی یکی از مفاهیم پایه و ابتدایی تحلیل تکنیکال است که هر معامله‌گری باید با آن آشنا باشد. با استفاده از تایم فریم‌های مختلف می‌توان شانس موفقیت در معاملات را افزایش داده و معاملات پرسودی را در بازارهای مالی مختلف تجربه کرد.

تحلیل بازار در تایم فریم بالا می‌تواند یک دید کلی از بازار در اختیار شما قرار دهد تا متناسب با آن در تایم فریم پایین بتوانید نقاط ورود و خروج به معامله را تشخیص دهید. علاوه بر این، این که کدام تایم فریم برای معامله بهترین انتخاب است، کاملا بستگی به دارایی مورد نظر و استراتژی معاملاتی شما دارد و ممکن است یک تایم فریم برای ترید روزانه مناسب بوده اما چندان کاربردی در استراتژی‌های دیگر نداشته باشد.

در هر صورت تلاش ما این بود که در این مقاله با زبانی ساده و ارائه مثال‌های مختلف، مفهوم تایم فریم و دوره زمانی را در تحلیل تکنیکال به شما یاد بدهیم که امیدواریم در این امر موفق بوده باشیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا