🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

نمادها در فارکس | نحوه خواندن نمادها در بازار فارکس

یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری بین‌المللی که بیشترین حجم تبادلات را در روز دارد، بازار فارکس است. این بازار که از بازارهای مدرن و غیرمتمرکز است، جایی‌ برای تبادل ارزهای خارجی و سایر کالاهای با ارزش در مقابل یکدیگر به شمار می‌رود. بازار فارکس از آنجایی که یک بازار جهانی و بزرگ است که مردم از سراسر دنیا در آن فعالیت دارند، ‌نیاز به یک زبان مشترک دارد که آن هم نمادها هستند.

در این بازار همه چیز به شکل یک نماد خاص مبادله می‌شود. برای شرکت در این بازار حتما باید با انواع نمادها و نحوه معامله آن‌ها آشنا باشید. در این مقاله شما را با انواع نماد فارکس آشنا می‌کنیم.

بازار فارکس

بازار فارکس «بازار معاملات ارزهای خارجی» (Foreign Exchange Market) است که علاوه‌بر ارزها، ‌کالاهای با ارزش مانند طلا، ‌نفت و… نیز در آن مبادله می‌شوند.

معامله‌گران فارکس یا همان فعالان در بازار فارکس معاملات خود را روی نمادها انجام می‌دهند. بازار فارکس به نام بازار تبادل ارزهای خارجی شناخته می‌شود، اما در این بازار علاوه بر جفت ارزها، کالاها، شاخص‌ها و سهام نیز معامله می‌شود.

این بازار از جمله بازارهای بزرگ و پیچیده به‌شمار می‌آید که پیش‌بینی حرکات قیمت در آن کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل نیاز به کسب دانش و مهارت دارد. معمولا در این بازار تریدرهایی که روند آینده قیمت یک دارایی را به‌ درستی حدس می‌زنند، ‌می‌توانند سود کسب کنند.

این بازار ۲۴ ساعته و پنج روز در هفته فعال است. بازار فارکس در سراسر جهان در مراکز مالی بزرگ فرانکفورت، هنگ کنگ، لندن، نیویورک، پاریس، سنگاپور، سیدنی، توکیو و زوریخ در هر منطقه زمانی به پردازش معاملات مشغول است؛ این بدان معناست که با پایان روز معاملاتی ایالات متحده، بازار فارکس در توکیو و هنگ کنگ آغاز می‌شود. به این ترتیب، بازار فارکس می‌تواند در هر ساعت از شبانه‌روز فعال باشد و قیمت‌ها دائما در حال تغییر باشند.

 

نماد در بازار فارکس چه مفهومی دارد؟

نمادهای فارکس علائم اختصاری هستند که سازمان استاندارد جهانی آن‌ها را تعریف کرده است. این نمادها برای شاخص‌ها، ارزها و کالاهای اساسی در بازار فارکس در نظر گرفته شده‌اند.

برای راحتی کار معامله‌گران فارکس، سازمان استاندارد جهانی نماد کالاهای قابل معامله در فارکس را سه حرفی انتخاب می‌کنند؛ دو حرف اول آن نماد اختصاری کشور مربوطه و حرف سوم مربوط به ارز است.

برای مثال، USD به‌عنوان نماد دلار آمریکا از United States و دلار Dollar گرفته شده است یا EUR که به‌عنوان نماد یورو در بازار فارکس تعیین شده از European Union و Euro آمده است.

برای خواندن نمادها در فارکس (جفت ارزها) به فارسی از نام دو ارز استفاده می‌کنیم. برای خواندن USD/CHF می‌توانیم آن را به‌صورت دلار/ فرانک بخوانیم؛ البته برای خواندن نماد جفت ارزهای مهم در فارکس می‌توانیم از نام مستعار آن‌ها نیز استفاده کنیم.

نمادها در فارکس

 

نمادهای فارکس

گر برای دارایی‌های این بازار نمادی در نظر گرفته نمی‌شد، معامله کالاها و جفت ارزها در بازار فارکس خیلی دشوار می‌شد. نمادهای فارکس به تریدرها کمک می‌کنند تا معاملات خود را در زمان کمتری انجام دهند و از بسیاری از زیان‌ها جلوگیری می‌کنند. در ادامه این مقاله، برخی از مهم‌ترین نمادها را معرفی می‌کنیم:

 

نماد جفت ارزها

معروف‌ترین و شناخته‌شده‌‌ترین نمادهایی که در بازار فارکس مورد معامله قرار می‌گیرند، جفت ارزهای فارکس هستند.

معمولا چهار جفت ارز اصلی به اقتصادهای برتر دنیا تعلق دارند که بیش از ۷۰ درصد معاملات فارکس بر روی این جفت ارزها صورت می‌گیرد. به دلیل حجم زیاد مبادلات در این ارزهای اصلی، کارمزد آن‌‌ها کم است و در مقابل، قدرت نقدشوندگی زیادی دارند.

  • پوند در مقابل دلار GBP/USD
  • دلار در مقابل ین ژاپن USD/JPY
  • یورو در مقابل دلار EUR/USD
  • دلار در مقابل فرانک سویس USD/CHF

 

فلزات گران‌بها

فلزات گران‌بها مانند طلا،‌ نقره، مس و… از کالاهای با ارزشی هستند که با نمادهای خاص در بازار فارکس خریدوفروش می‌شوند، بعد از جفت ‌ارزها، این فلزات هستند که از محبوبیت بسیار بالایی نزد تریدرها برخوردارند.

 

شاخص‌ها و نماد سهام

پس از جفت ارزها و فلزات، رتبه سوم می‌رسد به شاخص‌ها و نماد سهام شرکت‌های معروف؛ سهام شرکت‌هایی مانند تسلا، گوگل یا اپل و… .

به‌طور کلی، معامله‌گران قدیمی و حرفه‌ای‌تر بر روی سهام تمرکز بیشتری دارند و سرمایه خود را به این بازار می‌سپارند.

  • نماد شاخص نزدک 100، NSD 100 یا NDX
  • نماد شاخص S&P500 ،SPX
  • نماد شاخص دلار DXY
  • نماد شاخص داوجونز DJI

نماد سهام شرکت‌های مهم:

 

نفت و گاز و کالاهای با ارزش

در انتهای این لیست شاخص‌های انرژی مانند نفت و گاز و… قرار دارند که امکان تحلیل و معامله آن‌ها نیز در بازار فارکس وجود دارد.

 کامودیتی‌‌ها:

  • نماد گندم WHEAT
  • نماد ذرت Corn‌
  • نماد سویا Soybean‌
  • نماد پنبه Cotton‌

 

نمادهای قابل معامله در معاملات CFD کدامند؟

قراردادهای مابه التفاوت (CFD) روشی برای گمانه‌زنی در مورد تغییر ارزش نرخ ارزهای خارجی یا کالاها در بازار فارکس است. همچنین، CFDها می‌توانند بر روی تغییر قیمت سهام یا شاخص بازار، به حدس و گمان بپردازند. شما دارایی اصلی را نمی‌خرید، فقط روی حرکت قیمت حساب می‌کنید.

استفاده از لوریج برای معاملات در بازار CFD متداول است. این نوع معاملات مانند این است که شما پول بیشتری را از کارگزاری یا بروکر فارکس‌تان قرض بگیرید تا بتوانید معاملات بزرگ‌تری انجام دهید. خرید و فروش قراردادهای CFD نیاز به دقت زیاد و مهارت دارند؛ زیرا از نظر قانونی الزام‌آور هستند.

به این معنا که اگر بازار بر خلاف جهتی که شما پیش‌بینی می‌کنید، پیش برود، ارائه دهنده CFD، از شما می‌خواهد در کوتاه‌مدت پول بیشتری بپردازید تا موقعیت CFD خود را باز نگه دارید؛ اهرم در معامله ممکن است منجر به ضرر بیشتر شود. حتی شاید تمام پولی را که سرمایه‌گذاری کرده‌اید از دست بدهید.

با توجه به کارگزاری که برای انجام معاملات خود در بازار فارکس انتخاب می‌کنید،‌ نمادهایی که امکان خریدوفروش آن‌ها به‌صورت قراردادهای CFD وجود دارد، متفاوت هستند. این نمادها را باید از طریق جستجو در سایت بروکر فارکس‌تان پیدا کنید.

 

سخن پایانی

بازار فارکس از بزرگ‌ترین بازارهای مالی در دنیا به‌شمار می‌آید. برای اینکه معامله در این بازار به‌راحتی انجام شود و افراد زبان مشترکی برای انجام معاملات‌شان در این بازار داشته باشند، نمادهای فارکس ایجاد شده‌اند. این نمادها را سازمان استاندارد جهانی به‌عنوان نام اختصاری دارایی‌های فارکس تعریف کرده است. در سراسر دنیا این نمادها به یک شکل هستند و همین موجب یکپارچگی در بازار بزرگ فارکس می‌شود.

برای هر تریدر فارکس ضروری است که با نمادهای بازار فارکس آشنا باشد و نحوه معامله دارایی‌های مورد نظر خود را به‌خوبی بداند. این مقاله می‌تواند کمک زیادی در شناسایی نمادها به شما بکند. فراموش نکنید که پیش از ورود به بازار فارکس حتما نحوه معامله در این بازار را آموزش ببینید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا