دوره پرایس اکشن ict
آموزش فارکس

نماد نفت در فارکس چیست و نحوه معامله نفت خام در Forex

دوره حضوری منتور شیپ

بازار فارکس، بزرگ‌ترین بازار مالی در دنیاست که انواع کالای با ارزش در آن به‌صورت جهانی خریدوفروش می‌شوند. علاوه بر جفت ارزها که از دارایی‌های اصلی در بازار فارکس هستند، نفت، طلا، شاخص‌های مهم و… نیز در این بازار مورد معامله قرار می‌گیرند. در میان کالاهایی که دربازار فارکس مبادله می‌شوند، نفت و مشتقات آن جایگاه ویژه‌ای دارند و از متداول‌ترین کالاها برای معامله به شمار می‌آیند.

نفت در بازار جهانی با نمادهای مختلفی نمایش داده می‌شود که در این مقاله آن‌ها را معرفی خواهیم کرد. همچنین، معامله انواع نمادهای نفت در بازار فارکس استراتژی‌های خاص خود را دارد که در این مقاله آن‌ها را شرح می‌دهیم.

انواع نماد نفت در فارکس

در بازار فارکس، بیش از ۱۰۰ نماد معاملاتی مختلف برای نفت وجود دارد؛ اما تنها تعداد کمی از آن‌ها در میان معامله‌گران محبوبیت پیدا کردند و در بروکرهای معتبر برای ترید قابل دسترس هستند.

نمادهای مختلفی برای مبادله نفت در بازار فارکس وجود دارند که تنها چند مورد از آن‌ها برای معامله رایج هستند. قیمت این نمادها باتوجه به میزان عرضه و تقاضا در بازار نوسان پیدا می‌کنند. معمولا معامله نفت در فارکس به صورت قراردادهای CFD انجام می‌شود. در ادامه برخی از نمادهای نفتی را که در بازار فارکس طرفدار دارند، معرفی می‌کنیم.

انواع نماد نفت در فارکس

 

نفت خام آمریکا (US Crude Oil)

نفت خام آمریکا (US Crude Oil) در بازار فارکس با نماد (USOIL) یا (USCRUDE) مشخص می‌شود. البته باید بدانید که ممکن است این نمادها در بازارهای مختلف متفاوت باشند و گاهی با نام‌های (USO) یا (BNO) نیز نمایش داده شود.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

 

نفت خام تگزاس غرب (West Texas Intermediate)

نماد معاملات نفت خام وست تگزاس (West Texas Intermediate) یا به اختصار (WTI) است که گاهی‌اوقات (CL) در بازار فارکس به‌صورت (USOIL) یا (USWTI) نیز معرفی می‌شود؛ همه این نمادها به نفت خام تگزاس غرب اشاره دارند.

این نماد یکی از نمادهای مهم در بازار نفت است و اغلب به عنوان معیاری برای تعیین قیمت نفت در منطقه غرب تگزاس و برخی مناطق دیگر از ایالات متحده استفاده می‌شود.

 

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

نفت برنت  (Brent Crude Oil)

نفت برنت (Brent Crude Oil) با نماد (BCO)، (BRN) یا (BRENT) یکی از مهم‌ترین نمادهای معاملاتی در بازار جهانی نفت است که قیمت آن به‌عنوان معیاری برای تعیین قیمت نفت در بازارهای جهانی به‌ویژه مناطق اروپا و آفریقا مورد استفاده قرار می‌گیرد. منبع استخراج این نفت، منطقه دریای شمالی نروژ و دریای شمالی روسیه است. گفتنی است که این نماد تاثیر مستقیمی بر قیمت‌ سوخت و انرژی در سراسر دنیا دارد.

قیمت این نفت از دو نماد قبلی بیشتر است و علت این موضوع جایگاه ویژه‌ای است که نفت برنت در سیستم اقتصادی دارد. معاملات اصلی نفت برنت در بورس بین قاره‌‌ای (Intercontinental Exchange) یا ICE صورت می‌گیرد و معامله آن در جای دیگر امکان‌پذیر نیست.

 

نفت اوپک (OPEC)

نفت اوپک که در بازار فارکس با نماد (OPEC) مشخص می‌شود، ترکیبی از چند نوع نفت است که از طریق کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، جزایر سلیمان، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا، ونزوئلا و کنگو تامین می‌شود و کیفیت پایین‌تری نسبت به نفت برنت و وست تگزاس دارد.

 

نفت بسکت (Basket)

نفت بسکت (OIL_Basket) یا (Basket) به‌صورت سبدی از چند نوع نفت خام معامله می‌شود. سازمان‌ها و شرکت‌های مالی باتوجه به سلایق و نیازهای‌شان انواع نفت را در سبد خرید خود قرار می‌دهند.

 

نحوه معامله نفت در فارکس

معامله نفت شامل خریدوفروش قراردادهای نفتی با هدف سود بردن از نوسانات قیمت است. برای خریدوفروش نفت مانند هر دارایی دیگر در بازار فارکس،‌ حتما باید در یک بروکر بین‌المللی حساب داشته باشید.

معامله‌گران می‌توانند از طریق ابزارهای مالی مختلف، از جمله قراردادهای آتی، اختیار معامله و قراردادهای مابه‌التفاوت (CFD) در بازار نفت شرکت کنند. معاملات نفت فرصت‌هایی را برای گمانه‌زنی در مورد حرکت قیمت نفت، بدون نیاز به مالکیت فیزیکی یا تحویل کالا فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، برای تجارت آن نیازی به خرید یک بشکه نفت فیزیکی ندارید؛ شما صرفا افزایش یا کاهش قیمت نفت را در بازار پیش‌بینی می‌کنید و بر اساس حدس و گمان خود معامله انجام می‌دهید.

به‌دلیل اینکه نفت جایگاه ویژه‌ای در تجارت جهانی دارد، بسیاری از صنایع قیمت آن را به دقت رصد می‌کنند و به‌طور فعال در بازار معاملات آن حضور دارند؛ همین امر موجب نوسان در بازار می‌شود.

  • معامله نقدی CFD نفت: در این روش، نفت با قیمت فعلی بازار خریدوفروش می‌شود. این ساده‌ترین راه معامله نفت است و به‌طور معمول برای قراردادهای کوتاه مدت (چند ساعته تا چند هفته‌ای) استفاده می‌شود. به‌طورکلی قیمت نقدی نفت (Oil Spot Price)‌ نشان‌‌دهنده هزینه خرید یا فروش فوری نفت است که تاریخ معینی هم ندارد.
  • معامله فیوچرز CFD نفت: معاملات فیوچرز یا آتی نفت پیچیده‌تر هستند. معمولا مدت زمان این قراردادها طولانی‌تر (از چند ماه تا چند سال) است. اگر فکر می‌کنید قیمت نفت در آینده افزایش پیدا می‌کند، طبیعتا وارد یک قرارداد با فروشنده می‌شوید؛ در زمان سررسید قرارداد، در صورتی که قیمت نفت افزایش پیدا کرد آن را با قیمتی بیش از آنچه که خریدید، خواهید فروخت.

 

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

عرضه و قاضا برای نفت

مفهوم عرضه و تقاضا به ظاهر ساده است؛ با افزایش تقاضا (کاهش عرضه) قیمت باید افزایش یابد، با کاهش تقاضا (افزایش عرضه) کاهش پیدا کند. در واقع، این طور نیست؛ قیمت نفت در بازار آتی نفت تعیین می‌شود. قرارداد آتی نفت یک قرارداد الزام آور است که به فرد این حق را می‌دهد که نفت را به‌صورت بشکه‌ای با قیمتی مشخص در تاریخ از پیش تعیین‌شده در آینده، خریداری کند. بر اساس قرارداد آتی، خریدار و فروشنده هر دو موظفند در تاریخ سررسید به قرارداد عمل کنند.

عوامل بسیاری بر میزان عرضه و تقاضای نفت تاثیر می‌گذارند. میزان عرضه نفت را کشورهای عضو اوپک باتوجه به شرایط بازار، وضعیت اقتصاد جهان و عوامل سیاسی تعیین می‌کنند.

این در حالی‌ست که رشد اقتصادی قوی و تولید صنعتی موجب افزایش تقاضا برای نفت می‌شود. سایر عوامل مهمی که بر تقاضای نفت تاثیر می گذارند عبارتند از حمل‌ونقل، رشد جمعیت و تغییرات فصلی. به عنوان مثال، استفاده از نفت در فصل‌های شلوغ، سفرهای تابستانی و با افزایش مصرف در زمستان‌ها، بیشتر می‌شود.

 

استراتژی معامله نفت در فارکس

روش‌های متفاوتی برای کسب سود از معاملات نفت وجود دارد که باتوجه به هدف تریدر از سرمایه‌گذاری و ابزارهایی که برای معامله به کار می‌گیرد،‌ متفاوت هستند. در ادامه برخی از استراتژی‌های معاملاتی برای خریدوفروش نفت را با هم بررسی می‌کنیم.

 

استراتژی معامله روزانه (Day Trading)

هدف اصلی سرمایه‌گذارانی که از استراتژی Day Trading استفاده می‌کنند، کسب سود از تغییرات کوتاه‌مدت قیمت نفت در طول یک روز است. معمولا برای اجرای استراتژی معامله روزانه، سرمایه‌گذاران از ابزارهای تحلیلی مختلف مانند چارت‌های قیمتی، اندیکاتورها و تحلیل‌های فاندامنتال بهره می‌گیرند. آن‌ها نقاط خاصی را برای ورود و خروج معاملات‌شان مشخص و به‌صورت منظم تغییرات قیمت نفت را پیگیری می‌کنند.

این استراتژی برای سرمایه‌گذارانی مناسب است که به تحلیل روزانه و اخبار اقتصادی علاقه دارند و می‌توانند معاملات را در طول روز دنبال کنند. علاوه‌برآن، انجام این معاملات نیاز به تمرکز بالا و مدیریت ریسک دقیق دارد.

 

استراتژی معامله بر اساس اخبار (News Trading)

استراتژی معامله News Trading نفت در بازار فارکس با توجه به تاثیر اخبار و رویدادهای مهم بر قیمت نفت چیده می‌شود. در این استراتژی، سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند با تحلیل و پیش‌بینی تاثیر اخبار بر قیمت نفت، سود کسب کنند. این اخبار می‌توانند شامل اخبار اقتصادی، سیاسی و اخبار مربوط به عرضه و تقاضای نفت باشند.

برای اجرای استراتژی News Trading سرمایه‌گذاران باید اخبار مهم را به دقت پیگیری کنند و معاملات خود را به موقع و با توجه به تاثیر متغیرها انجام دهند. به عنوان مثال، اگر یک گزارش نشان دهد که مصرف نفت در یک کشور افزایش می‌یابد، از آنجا که این اطلاعات ممکن است منجر به افزایش قیمت نفت شود، تریدر معامله‌ خرید (long) نفت انجام می‌دهد. از طرف دیگر، در صورتی‌که یک توافق بین‌المللی بر سر تولید نفت به امضا برسد، با احتمال اینکه قیمت نفت کاهش یابد، معامله‌گران اقدام به فروش (short) می‌کنند.

 

استراتژی معامله بر اساس روند (Trend Trading)

استراتژی Trend Trading یکی از شیوه‌های محبوب معامله نفت در بازار فارکس به‌شمار می‌آید. این استراتژی بر اساس تشخیص و دنبال کردن روندهای بازار طراحی می‌شود. در این استراتژی، معامله‌گران تلاش می‌کنند در جهت روند فعلی بازار معامله انجام دهند و در یک روند صعودی، معاملات خرید (long) و بالعکس؛ در روند نزولی، فروش (short) قرار دهند.

در اجرای این استراتژی، تریدرها برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت کلیدی از ابزارهای تکنیکال مانند چارت‌ قیمت و اندیکاتورها استفاده می‌کنند تا روند را تشخیص دهند. به‌عنوان مثال، اگر قیمت نفت به طور پیوسته در حال افزایش باشد و اندیکاتور Moving Average این روند را تایید کند، ممکن است تریدر دست به خرید (long) بزند. از طرف دیگر، اگر بازار در حال ریزش و روند نزولی باشد، معامله‌ فروش (short) انجام می‌دهد.

 

سخن پایانی

معامله نفت در بازار فارکس به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. برای معامله نفت در بازار فارکس علاوه‌بر اینکه باید با انواع نمادهای معاملاتی آن آشنا باشید، لازم است در مورد معاملات CFD نیز اطلاعات کافی داشته باشید. تریدرها باتوجه به هدف خود از سرمایه‌گذاری استراتژی مناسب را انتخاب می‌کنند.

اگر قصد معامله نفت در بازار فارکس را دارید، توصیه می‌شود حتما پیش از هر اقدامی، اطلاعات خود را در خصوص بازار فارکس و انواع معاملات و استراتژی‌ها افزایش دهید. پیگیری اخبار و تسلط بر تحلیل تکنیکال نیز می‌تواند به موفقیت شما در معاملات کمک کند.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خیلی ساده بگم در بازار فارکس، نماد نفت به معنای قیمت نفت خام است که معمولاً با نمادهایی مثل WTI و Brent نمایش داده می‌شه. این نمادها مرتبط با دو نوع مهم نفت خام هستند که در بازارهای مالی تجارت می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا