🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

حمایت و مقاومت در فارکس چیست؟

سطوح حمایت و مقاومت یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد تحلیل‌گران و تریدرها در هنگام فعالیت در بازارهای مالی مثل فارکس است که به کمک آن‌ها می‌توان معاملات بهتری را تجربه کرد. این دو مفهوم از مفاهیم اصلی تحلیل تکنیکال به حساب می‌آیند و به احتمال زیاد شما هم هر روز اسم آن‌ها را می‌شنوید و حتی در معاملات خود از آن‌ها استفاده می‌کنید.

برای همین در مقاله امروز می‌خواهیم یک بار دیگر و به‌طور کامل و جامع در مورد حمایت و مقاومت در بازار فارکس صحبت کنیم و ببینیم که چطور می‌توان با رسم صحیح آن‌ها درصد موفقیت خود را بالاتر برد. حتی اگر با حمایت و مقاومت آشنا هستید، پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید، کسی چه می‌داند شاید نکات و استراتژی‌های ریزی که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد بعدا به دردتان خورد.

مفهوم حمایت و مقاومت در فارکس

حمایت و مقاومت به سطوحی در نمودار قیمت جفت ارزهای فارکس گفته می‌شود که قیمت چندین بار با رسیدن به آن‌ها تغییر جهت داده است.

حمایت و مقاومت دو مفهوم مشابه و پرکاربرد در تحلیل تکنیکال هستند که روزانه میلیون‌ها نفر در بازار فارکس و سایر بازارهای مالی از آن برای شناسایی بهترین نقاط ورود به معامله و خروج از آن، استفاده می‌کنند. با مطالعه و زیر نظر گرفتن این سطوح روی جفت ارزهای فارکس می‌توان نحوه حرکت بازار و احساسات طرفین حاضر در آن را تشخیص داد و متناسب با آن تصمیمات بهتری گرفت.

برای درک بهتر مفهوم حمایت و مقاومت تصویر زیر را در نظر بگیرید. همان‌طور که شاهد هستید زمانی که قیمت یک جفت ارز چندین بار با کاهش خود در یک سطح متوقف می‌شود، در واقع سطح یا ناحیه‌ای را به وجود آورده که به آن حمایت یا «ساپورت» (Support) گفته می‌شود. قیمت معمولا با برخورد به این سطح تغییر جهت داده و دوباره با افزایش روبه‌رو می‌شود.

سطوح مقاومت و حمایت

به عبارت دیگر منظور از حمایت، سطح یا ناحیه‌ای است که انتظار می‌رود خریداران در آن ناحیه وارد بازار شوند و برای همین می‌توان با خرید جفت ارز مورد نظر یا باز کردن یک موقعیت معاملاتی خرید یا «لانگ» (Long) از بازار فارکس کسب درآمد کرد.

به همین ترتیب مقاومت یا «رزیستنس» (Resistance) به سطح یا ناحیه‌ای گفته می‌شود که قیمت بعد از افزایش در آن ناحیه متوقف شده، تغییر جهت داده و در نهایت شروع به ریزش می‌کند. این موضوع به دلیل وجود تعداد زیادی از فروشندگان در این نواحی اتفاق می‌افتد و می‌تواند نقطه خوبی برای فروش جفت ارز یا باز کردن یک موقعیت معاملاتی فروش یا «شورت» (Short) باشد.

مقاومت و حمایت در فارکس

 

حمایت و مقاومت چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهد؟

وجود یک سطح حمایتی یا مقاومتی روی نمودار نشان می‌دهد که به احتمال زیاد قیمت از این سطوح بالاتر یا پایین‌تر نخواهد رفت.

اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، سطوح حمایتی نشان می‌دهند که قیمت یک جفت ارز به احتمال زیاد از یک محدوده قیمتی خاص پایین‌تر نخواهد رفت. به همین ترتیب، سطوح مقاومتی نیز نشان‌دهنده این هستند که به احتمال زیاد قیمت یک جفت ارز از یک محدوده خاص بالاتر نخواهد رفت.

از همین رو بسیاری از معامله‌گران بازار فارکس از سطوح حمایت و مقاومت برای خرید یا فروش مطمئن جفت ارز مورد معامله خود استفاده می‌کنند. همچنین در صورت شکست این سطوح نیز معامله‌گران می‌توانند استراتژی خود را تغییر داده یا متناسب با آن اقدام به خرید یا فروش دارایی در حال معامله کنند.

اکنون حتما سوالی که در ذهن شما ایجاد شده این است که چگونه به صورت صحیح و دقیق سطوح حمایت و مقاومت را در بازار فارکس و جفت ارزهای آن رسم کنیم؟ بخش بعدی به این سوال پاسخ می‌دهد.

 

آموزش رسم حمایت و مقاومت در فارکس

برای رسم حمایت و مقاومت در فارکس باید حداقل دو نقطه که قیمت به آن‌ها واکنش نشان داده شناسایی شود.

آشنایی با مفهوم حمایت و مقاومت اولین قدم برای استفاده از آن‌ها برای کسب درآمد از بازار فارکس است، اما مهم‌تر از آن باید با نحوه رسم صحیح حمایت و مقاومت روی نمودار نیز آشنا باشید. اگر چندان تجربه‌ای در این کار ندارید، شاید در اوایل شناسایی سطوح حمایت و مقاومت برایتان سخت یا زمان‌گیر باشد. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانید حمایت و مقاومت همیشه یک عدد یا نقطه مشخص نیستند و معمولا از یک سطح یا ناحیه تشکیل می‌شوند.

برای همین در معاملات خود در فارکس اغلب با سطوح حمایت و مقاومتی روبه‌رو خواهید شد که به نظر قیمت از آن‌ها عبور کرده و به اصطلاح «شکسته» شده‌اند. اما بعدا خواهید فهمید که بازار در واقع در حال تست یا آزمون این سطوح بوده و شکست معتبری انجام نشده است. این موضوع را می‌توان در نمودارهای شمعی با سایه‌های بلند کندل مشاهده کرد.

اما همه‌ی اینها به کنار، دانستن اینکه در کدام سطح و چگونه خطوط و سطوح حمایت و مقاومت را بکشید هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حالت کلی، بهترین راه برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت روی نمودار این است که حداقل دو نقطه که را قیمت به آن‌ها واکنش نشان داده و تغییر جهت داده است پیدا کنید. بدین ترتیب می‌توانید با یک خط یا ناحیه آن سطح را مشخص کنید و منتظر واکنش قیمت به آن در آینده باشید.

 

معامله در فارکس با سطوح حمایت و مقاومت

برای معامله با سطوح حمایت و مقاومت در بازار فارکس می‌توان از دو استراتژی معامله با شکست قیمت‌ها و معامله درون ناحیه‌ای استفاده کرد.

هدف اصلی از درک مفهوم حمایت و مقاومت و آشنایی با نحوه رسم آن روی نمودار جفت ارزها این است که بتوانید با استفاده از این سطوح اقدام به معامله کرده و از این راه کسب درآمد کنید. برای همین سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان در بازار فارکس با حمایت و مقاومت معامله کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که به‌طور کلی دو استراتژی برای معامله با استفاده از حمایت و مقاومت وجود دارد که عبارتند از معامله درون ناحیه‌ای و معامله با شکست قیمت که در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه شرح می‌دهیم.

اولین استراتژی معامله در فارکس این است که یک ناحیه معاملاتی را روی نمودار شناسایی کرده و در سطوح حمایتی اقدام به خرید جفت ارز مورد نظر و در سطوح مقاومتی اقدام به فروش آن کنید. با این کار در واقع باور دارید که قیمت جفت ارز مورد معامله برای مدت محدودی در این ناحیه باقی خواهد ماند و بازار در حالت تعادل است.

استراتژی دیگر معامله در فارکس با سطوح حمایت و مقاومت استراتژی معامله با شکست قیمت است که در هنگام عبور قیمت از یک سطح انجام می‌شود. این اتفاق معمولا با افزایش حجم یا انتشار یک خبر مهم همراه است و در جریان آن قیمت از سطح مقاومتی عبور کرده و به سمت بالا حرکت می‌کند یا سطح حمایتی را شکسته و با ریزش بیشتری همراه می‌شود.

برای همین ممکن است برخی از معامله‌گران بازار فارکس در هنگام قطعی شدن شکست قیمت وارد معامله فروش یا خرید شوند. اگر شما هم از این استراتژی استفاده کنید، در حقیقت باور دارید که قرار است به زودی روند بازار تغییر کند و شکست اتفاق افتاده، آغاز یک روند جدید است.

این نکته را هم فراموش نکنید که امکان استفاده همزمان از هر دو استراتژی نیز وجود دارد. برای مثال، اگر جفت ارزی درون یک ناحیه معاملاتی گیر کرده باشد، می‌توانید از استراتژی معامله درون ناحیه‌ای استفاده کنید و زمانی که جفت ارز مورد نظر با شکست سطح حمایت یا مقاومت روبه‌رو شد، از استراتژی معامله با شکست قیمت کمک بگیرید.

 

سخن پایانی

استفاده از سطوح حمایت و مقاومت برای معامله در بازار فارکس یکی از پرکاربردترین و بهترین راه‌ها برای کسب درآمد از این بازار پرنوسان و در عین حال پرسود است که شما هم می‌توانید با کسب مهارت در آن، معاملات بهتری را تجربه کنید.

رسم نواحی حمایتی و مقاومتی معمولا ساده، آسان و کم‌دردسر است که در عین حال می‌تواند موقعیت‌های معاملاتی پرسودی را در پی داشته باشد. برای همین است که به جرات می‌توان گفت تمام تریدرها و تحلیل‌گران حاضر در بازار فارکس به نوعی از آن استفاده می‌کنند.

از همین رو مقاله امروز حسینی فایننس را به آشنایی با مفهوم حمایت و مقاومت در فارکس اختصاص دادیم و در مورد نحوه رسم و معامله با این سطوح نیز صحبت کردیم. امیدواریم در معاملات بعدی خود در فارکس از مطالب گفته شده در این مطلب استفاده کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا