🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

نماد فلزات در فارکس؛ طلا و نقره با چه نمادی در فارکس معامله می‌شوند؟

یکی از عوامل مهمی که در سال‌های اخیر باعث محبوبیت بازار فارکس شده، امکان معامله دارایی‌های دیگری همچون فلزات گران‌بها است. در این بازار علاوه بر اینکه می‌توانید روی نوسانات قیمت جفت ارزها معامله باز کنید، این امکان نیز وجود دارد که روی فلزاتی مثل طلا، نقره و حتی مس معامله باز کنید و از این راه به درآمد دلاری برسید.

طلا ارزشمندترین فلز جهان است که بسیاری از مردم جهان برای در امان ماندن از گزند تورم و کاهش ارزش سرمایه خود، روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. برای مثال به احتمال زیاد همین خود شما یا یکی از آشنایان‌تان سرمایه‌ای در اختیار داشته‌اید و برای اینکه ارزش آن با گذشت زمان کمتر نشود، مقداری از آن را به خرید طلای فیزیکی یا سکه اختصاص داده‌اید.

خریدوفروش طلا و سایر فلزات گران‌بها در داخل ایران معمولا به شکل فیزیکی انجام می‌شود و قیمت آن نیز تحت تاثیر نرخ دلار، میزان تقاضا و نرخ جهانی اونس طلا تعیین می‌شود. همین موضوع باعث می‌‌شود تا سرمایه‌گذاری روی چنین فلزات ارزشمندی به این راحتی‌ها نباشد.

اما می‌دانستید که می‌توانید در عرض چند ساعت از داخل اتاق خود به بازار بین‌المللی فارکس متصل شوید و به‌صورت مستقیم روی طلا، نقره و دیگر فلزات معامله باز کنید و از این راه کسب درآمد داشته باشید؟

معامله فلزات در فارکس باعث می‌شود تا ریسک‌های مربوط به نگه‌داری نقره و طلای فیزیکی به حداقل برسد و عوامل دیگری همچون حباب در تعیین قیمت آن دخالت نداشته باشد. برای همین در مقاله امروز می‌خواهیم در مورد معامله فلزات در فارکس صحبت کنیم و ببینیم که فلزاتی مانند طلا، نقره، پالادیوم و… با چه نمادهایی در فارکس معامله می‌شوند.

علاوه بر این، در مورد تمام فلزات قابل معامله در فارکس صحبت می‌کنیم و با کاربردهای مختلف هرکدام از این فلزات آشنا خواهیم شد. بدین ترتیب می‌توانید بهترین فلز قابل خریدوفروش در فارکس را بشناسید و شما هم به‌صورت مستقیم روی آن معامله باز کنید.

انواع فلزات قابل معامله در فارکس

در فارکس می‌توانید فلزات مهمی همچون طلا، نقره، پالادیوم، پلاتین، مس، آلومینیوم و… را معامله کنید و از نوسانات قیمت شکل‌گرفته در آن‌ها به درآمد دلاری برسید.

با اینکه بخش عمده‌ای از بازار فارکس را معاملات جفت ارزهایی مثل یورو/دلار (EUR/USD) و دلار/ین (USD/JPY) تشکیل می‌دهند ولی از فلزاتی همچون طلا و نقره نیز برای متنوع کردن سبد دارایی‌ و کنترل ریسک استفاده می‌شود.

زمانی که یک فلز مانند طلا را در فارکس معامله می‌کنید، در واقع در حال خرید یا فروش آن نسبت به یک ارز دیگر همچون دلار هستید. بنابراین باید با تحلیل شرایط بازار و روندهای موجود افزایش یا کاهش قیمت این فلزات را در مقایسه با ارز پایه پیش‌بینی کرده و از نوسانات پیش آمده در آن برای انجام معامله و کسب سود استفاده کنید.

در فارکس امکان معامله روی فلزات مختلفی وجود دارد که به‌طور کلی می‌توان آن‌ها را به دو دسته «فلزات قیمتی» یا «فلزات گران‌بها» (Precious Metals) و «فلزات پایه» (Base Metals) تقسیم کرد.

 

فلزات گران‌بها

فلزات گران‌بها فلزاتی نادر و کم‌یاب هستند که ارزش ذاتی دارند. این فلزات اکسیده یا خورده نمی‌شوند و گذشت زمان نیز معمولا تاثیر منفی روی ظاهر آن‌ها نمی‌گذارد. مهم‌ترین فلزاتی که در دسته فلزات گران‌بها قرار می‌گیرند شامل طلا، نقره، پالادیوم و پلاتین می‌شود. عمده‌ترین کاربرد این فلزات در صنعت جواهرسازی است اما از آن‌ها در کاربردهای دیگری نیز استفاده می‌شود.

حتی در سال‌های اخیر از طلا و فلزات مشابه در ساخت «آی فون» (iPhone) و سایر دستگاه‌های رایانه‌ای نیز استفاده شده است. علاوه بر این، بسیاری از مردم در شرایطی که اقتصاد جهانی دچار شک و تردید است، برای حفظ ارزش دارایی‌هایی خود به خرید این فلزات روی می‌آورند.

 

فلزات پایه

فلزات پایه فلزاتی رایج هستند که برخلاف فلزات گران‌بها به‌طور طبیعی اکسیده و خورده می‌شوند و با گذشت زمان نیز ممکن است در ظاهر آن‌ها تغییراتی شکل بگیرد. از جمله مهم‌ترین فلزات پایه می‌توان به مس، سرب، نیکل و روی اشاره کرد. از این فلزات برای ساخت محصولات مختلفی همچون لوله‌های مسی، سیم یا آلیاژهای پرکاربرد صنعتی استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که مجسمه غول‌پیکر آزادی که در نیویورک آمریکا قرار دارد رنگ سبز خود را مدیون مس اکسیده‌شده است. بیایید در بخش بعدی با نماد فلزات قابل معامله در فارکس آشنا شویم و به‌صورت جداگانه در مورد هرکدام صحبت کنیم.

 

فلزات در فارکس با چه نمادهایی معامله می‌شوند؟

برای معامله هر فلز در فارکس از نماد خاص آن فلز استفاده می‌شود. برای مثال نماد معاملاتی طلا در مقابل دلار آمریکا XAUUSD و نماد نقره XAGUSD است.

همان‌طور که گفتیم فلزات مختلفی برای معامله در فارکس وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. شاید وقتی صحبت از خریدوفروش فلز در فارکس می‌شود بسیاری از افراد تصور کنند که تنها امکان معامله طلا و نقره در این بازار وجود دارد اما واقعیت این است که علاوه بر این فلزات شناخته‌شده، فلزات دیگری همچون پالادیوم، پلاتین، مس و حتی آلومینیوم نیز در فارکس معامله می‌شوند.

روزهای تعطیل در فارکس

برای آشنایی بیشتر با هر کدام از این فلزات و دانستن این که نماد فلزات در فارکس چیست، در ادامه هر کدام از آن‌ها را با جزئیات بیشتری شرح می‌دهیم.

 

نماد طلا در فارکس

در فارکس طلا یا «گلد» (Gold) با نماد XAUUSD معامله می‌شود. در واقع نماد طلا XAU است که جفت ارز متقابل آن نیز به انتهایش اضافه می‌شود. بنابراین اگر بخواهید طلا را در مقابل ارز دیگری همچون پوند انگلیس معامله کنید باید در بروکر خود به‌دنبال نماد XAUGBP بگردید.

به همین ترتیب نماد طلا در مقابل ارز یورو XAUEUR، در مقابل دلار استرالیا XAUAUD و در مقابل فرانک سوئیس XAUCHF است. همچنین ممکن است برای خوانایی بیشتر نماد طلا در فارکس از علامت‌هایی مثل «-» و «/» نیز در بین نماد دو دارایی استفاده شود که در این صورت نماد طلا در مقابل دلار به شکل‌های XAU-USD یا XAU/USD نمایش داده خواهد شد.

این فلز گران‌بها و کم‌یاب از همان سال‌های نخستین به‌عنوان یک دارایی ارزشمند استفاده شده است. همچنین از کاربردهای دیگر طلا می‌توان به جواهرسازی، دکوراسیون و ساخت گوشی‌های هوشمند و رایانه‌ها اشاره کرد.

همین کم‌یابی و کاربردهای مختلف طلا باعث شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران به معامله روی این نماد در فارکس علاقه نشان دهند. شما هم اگر می‌خواهید به‌صورت مستقیم از نوسانات قیمت طلا کسب درآمد دلاری داشته باشید، می‌توانید خیلی راحت و در کمترین زمان در یکی از بروکرهای فارکس ثبت نام کنید و اولین معامله خود را باز کنید.

برای آشنایی بیشتر با معامله طلا در فارکس می‌توانید دو مقاله جامع «نماد طلا در فارکس چیست؟ | بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری طلا» و «بهترین زمان معامله طلا در فارکس چه ساعتی است؟» را مطالعه کنید و تمام فوت‌وفن آن را یاد بگیرید.

 

نماد نقره در فارکس

نقره یا «سیلور» (Silver) دومین فلز برتر جهان از نظر ارزش است که می‌توانید آن را با نماد XAGUSD در فارکس معامله کنید. برای نشان دادن خود نقره از علامت XAG استفاده شده و مانند طلا، جفت ارز متقابل آن به انتهایش اضافه می‌شود. برای همین اگر روی نماد XAGUSD در فارکس معامله کنید در واقع در حال معامله روی نقره در مقایسه با دلار آمریکا هستید.

برای اینکه نقره را در مقابل ارزهای دیگری همچون یورو و پوند معامله کنید باید به ترتیب از نمادهای XAGEUR و XAGGBP استفاده کنید. همچنین نمادهای XAGAUD و XAGCHF متعلق به جفت ارزهای نقره/دلار استرالیا و نقره/فرانک سوئیس هستند. نماد نقره در مقابل دلار ممکن است به شکل‌های XAG/USD یا XAG-USD نیز نشان داده شود.

از آنجایی که نقره در صنایع مختلفی همچون عکاسی، انرژی خورشیدی، جواهرسازی، پزشکی و… کاربرد دارد تقاضا برای آن همیشه بالا است. برای همین می‌توانید از نوسانات قیمت شکل‌گرفته در این فلز محبوب استفاده کرده و در فارکس روی آن معاملات خرید یا فروش باز کنید.

برای آشنایی بیشتر با نماد نقره در فارکس و نحوه معامله روی آن خواندن مقاله «نماد نقره در فارکس چیست و بهترین زمان معاملات نقره» پیشنهاد می‌شود.

 

نماد پلاتین در فارکس

پلاتین یا «پلاتینوم» (Platinum) از دیگر فلزات قیمتی قابل‌معامله در فارکس است که با نماد XPT شناخته می‌شود. این فلز نیز در مقابل ارزهای مرسومی همچون دلار و یورو معامله می‌شود و برای همین نماد پلاتین در فارکس XPTUSD است.

در صورتی که بخواهید پلاتین را در مقابل ارز یورو معامله کنید در این صورت نماد آن XPTEUR خواهد بود. به همین ترتیب نمادهای XPTGBP ،XPTAUD و XPTCHF مربوط به معامله این فلز در مقابل پوند انگلیس، دلار استرالیا و فرانک سوئیس می‌شود.

همچنین نماد پلاتین در مقابل دلار به شکل‌های XPT-USD و XPT/USD نیز نمایش داده می‌شود و تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد.

رسانایی و مقاومت بالا در مقابل خوردگی باعث شده تا پلاتین جزو فلزات گران‌بها و قیمتی به حساب بیاید. برای همین در فارکس می‌توانید روی آن هم معامله باز کنید و مانند طلا از نوسانات شکل‌گرفته در این فلز نیز به درآمد برسید. جالب است بدانید که نام این فلز از واژه پلاتینا گرفته شده که در زبان اسپانیایی به معنای نقره کوچک است.

 

نماد پالادیوم در فارکس

نماد فلز «پالادیوم» (Palladium) در فارکس XPDUSD است. این فلز که گاهی اوقات آن را به شکل «پالادیم» نیز می‌نویسند، در فارکس قابل خریدوفروش است و ارزش آن براساس عوامل مختلف نوسان می‌کند.

برای نشان دادن فلز پالادیوم در مقابل ارز یورو از XPDEUR، در مقابل پوند از XPDGBP، در مقابل دلار استرالیا از XPDAUD و در مقابل فرانک سوئیس از XPDCHF استفاده می‌شود. علامت اختصاری خود فلز پالادیوم در فارکس نیز XPD است.

جالب است بدانید که پالادیوم از نظر ساختار، ریشه و کاربرد بسیار شبیه فلز پلاتین است و بیش از نصف موجودی آن در ساخت مبدل‌های کاتالیست اتوموبیل‌ها استفاده می‌شود. این مبدل‌ها گازهای مخربی مثل کربن مونواکسید را به نیتروژن، کربن دی‌اکسید و بخار آب تبدیل می‌کنند و برای همین از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

پالادیوم از نظر قیمت نیز یکی از گران‌ترین فلزات دنیا به حساب می‌آید و شما می‌توانید با ثبت نام در یک بروکر فارکس آن را معامله کنید.

 

نماد سایر فلزات در فارکس

طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم چهار فلزی هستند که بیشتر بروکرهای فارکس از آن پشتیبانی می‌کنند. با این حال برخی از فلزها هم وجود دارند که تنها برخی از بروکرها امکان معامله روی آن‌ها را فراهم کرده‌اند.

مس یا «کاپر» (Copper) یکی از همین فلزات است که در فارکس با نماد XCUUSD یا COPPER شناخته می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید در فارکس روی مس نوسان‌گیری کنید و از این راه به‌ درآمد برسید باید ابتدا بروکری را پیدا کنید که امکان معامله روی این فلز را فراهم کرده باشد. سپس با اضافه کردن نماد مورد اشاره، می‌توانید اولین معامله خود را روی مس انجام دهید.

نماد فلز روی یا «زینک» (Zinc) در فارکس XZNUSD یا ZINC است. در مورد فلز «نیکل» (Nickel) نیز باید بگوییم که نماد نیکل در فارکس XNIUSD یا NICKEL است. از دیگر فلزات قابل معامله در فارکس می‌توان به سرب یا «لید» (Lead) اشاره کرد که در فارکس با نماد معاملاتی XPBUSD یا LEAD خریدوفروش می‌شود.

 

آموزش معامله فلزات در فارکس

برای معامله طلا، نقره، مس، پلاتین و سایر فلزات در فارکس باید ابتدا مطمئن شوید که بروکر شما امکان معامله روی چنین فلزاتی را فراهم کرده است. سپس می‌توانید با انتخاب نماد هر فلز روی آن معامله باز کنید.

برای معامله فلزاتی مثل طلا و نقره در فارکس اولین قدم این است که بروکری را پیدا کنید که امکان معامله روی چنین فلزاتی را فراهم کرده باشد. معمولا بسیاری از بروکرها از معامله روی طلا و نقره پشتیبانی می‌کنند اما برای معامله روی فلزات دیگری همچون پالادیوم، پلاتین، مس، سرب و… ممکن است بروکر انتخابی شما از این نمادها پشتیبانی نکند.

این موضوع در صفحه اصلی بروکرها فارکس قابل مشاهده است و شما می‌توانید قبل از عضویت در آن‌ها ببینید که امکان معامله روی طلا، نقره و سایر فلزات در آن بروکر وجود دارد یا خیر.

قدم بعدی ثبت نام و احراز هویت در بروکر انتخابی است. توجه داشته باشید که به‌عنوان یک سرمایه‌گذار از داخل ایران باید در بروکری ثبت نام کنید که مشکلی با کاربران ایرانی نداشته باشد. بروکر «ویندزور» (Windsor) یکی از این بروکرهای فارکس است که می‌توانید با مدارک ایرانی در آن ثبت نام و احراز هویت کنید.

سپس باید در بروکر انتخابی خود یک حساب معاملاتی باز کرده و آن را به پلتفرم‌های معاملاتی مثل «متاتریدر ۴» (MetaTrader 4) یا به‌اختصار MT4 متصل کنید.

اکنون می‌توانید نماد طلا، نقره یا سایر فلزات پشتیبانی شده را انتخاب کرده و روی آن معاملات خرید یا فروش باز کنید. بدین ترتیب با نوسان قیمت فلز انتخابی، معامله شما نیز وارد سود خواهد شد یا نیاز به مدیریت خواهد داشت.

اما اگر لیست فلزات پشتیبانی‌شده در قسمت نمادهای قابل‌معامله فارکس دیده نشود، چگونه می‌توان نماد طلا، نقره، پالادیوم، مس یا سایر فلزات قیمتی را به متاتریدر ۴ اضافه کرد؟ در بخش بعدی به این سوال پاسخ می‌دهیم.

 

اضافه کردن نماد فلزات در متاتریدر ۴

بعد از اینکه در یک بروکر حساب معاملاتی ایجاد و آن را به متاتریدر ۴ متصل کردید، می‌توانید تمام نمادهای قابل‌معامله فارکس را در سمت چپ برنامه و در بخش Market Watch مشاهده کنید. برای مثال در تصویر زیر انواع مختلف نماد طلا و نقره در فارکس را شاهد هستید:

در صورتی که این نمادها برای شما نمایش داده نمی‌شود می‌توانید در همان بخش Market Watch یک بار کلیک راست کرده و گزینه Show All را انتخاب کنید. با این کار تمام نمادهای پشتیبانی‌شده در بروکر نمایش داده خواهد شد.

همچنین می‌توانید با انتخاب گزینه View در منوی اصلی و سپس انتخاب گزینه Symbols به لیست کامل نمادهای فارکس دسترسی داشته باشید.

در این پنجره همان‌طور که در تصویر زیر نیز دیده می‌شود، نماد فلزات در بخش‌هایی مثل Gold، Silver ،CFD Metals یا CFD Commodities قرار دارند.

همان‌طور که ‌می‌بینید در این بروکر تنها امکان معامله روی فلزات طلا، نقره، پالادیوم، پلاتین و مس وجود دارد و نمی‌توان فلزات دیگر را در آن معامله کرد.

به‌عنوان نمونه فرض کنیم شما به‌دنبال معامله روی پالادیوم هستید. در این صورت باید از بخش Market Watch یا قسمت Symbols به دنبال نماد XPDUSD بگردید. اکنون می‌توانید نمودار این فلز را باز کنید و سفارشات خرید یا فروش خود را به ثبت برسانید.

برای یادگیری نحوه ثبت سفارش و انجام معامله در فارکس می‌توانید از مقاله جامع «آموزش بازار فارکس از صفر تا صد برای مبتدیان» کمک بگیرید که تمام مراحل ورود به فارکس و معامله در آن را به‌صورت قدم‌به‌قدم توضیح می‌دهد.

 

سخن پایانی

یکی از مزیت‌های بزرگ بازار فارکس این است که در آن می‌توانید علاوه بر جفت ارزهای فارکس روی دارایی‌های دیگری همچون فلزات نیز معامله کنید. طلا، نقره، پالادیوم، پلاتین و مس از جمله این فلزات هستند که روزانه قیمت آن‌ها براساس عوامل مختلفی همچون عرضه‌وتقاضا، شرایط اقتصادی و… نوسان می‌کند. برای همین شما و سایر سرمایه‌گذاران می‌توانید از این نوسانات پیش آمده استفاده کنید و با باز کردن معاملات خرید یا فروش به درآمد دلاری برسید.

هر کدام از این فلزات نماد خاص خود را دارند. برای مثال نماد طلا در فارکس XAUUSD است و برای نشان دادن فلز دیگری همچون پالادیوم از نماد XPDUSD استفاده می‌شود. البته این نمادها مربوط به معاملات فلزات در مقابل دلار آمریکا هستند و اگر بخواهید طلا را در مقابل ارز دیگری مثل یورو معامله کنید باید از نماد معاملاتی XAUEUR استفاده کنید.

نماد فلزات در فارکس تنوع زیادی دارد که در طول مقاله امروز به‌طور مفصل در مورد آن‌ها صحبت کردیم. همچنین در مورد نحوه معامله فلزات در فارکس و اضافه کردن این نمادها به متاتریدر ۴ نیز اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم.

اگر شما هم تجربه معامله فلزات را در بازار فارکس دارید، می‌توانید از بخش نظرات همین پست، تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا