دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

در فارکس چه چیزی معامله‌ می‌شود؟

اگر به بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری علاقه‌مند باشید، حتماً تاکنون بارها اسم فارکس یا بازار تبادل ارزهای خارجی به گوشتان خورده است. در واقع فارکس بازاری نامتمرکز است که روزانه میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان در آن مشغول معامله هستند.

عمده‌ترین دارایی معامله شده در فارکس، ارزهای خارجی کشورهای مختلف است که تغییرات قیمت آن‌ها نسبت به یکدیگر فرصت معامله‌گری را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌سازد.

با این حال، در فارکس تنها ارزهای خارجی نیستند که معامله می‌شوند. در این بازار ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که سرمایه‌گذاران می‌توانند از نوسانات قیمت آن‌ها به کسب درآمد برسند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین آشنایی بهتر با بازار تبادل ارزهای خارجی، حتماً تا انتها همراه ما باشید تا ببینیم واقعاً‌ در بازار فارکس چه چیزهایی معامله می‌شود؟

 

چه چیزهایی در فارکس معامله می‌شود؟

فارکس برای تبدیل ارز یک کشور به ارز کشور دیگر است و برای همین عمده‌ترین دارایی مورد معامله در آن جفت‌ارزها هستند. با این حال دارایی‌های دیگری مثل اوراق قرضه، سهام و شاخص‌ها نیز در فارکس معامله می‌شوند.

واژه «فارکس» (Forex) که در زبان فارسی به آن بازار تبادل ارزهای خارجی گفته می‌شود، مخفف عبارت انگلیسی Foreign Exchange است. از فارکس با عناوینی مثل FX نیز یاد می‌شود و شاید ساده‌ترین تعریف برای آن «مکانی برای تبدیل یک ارز به ارز دیگر» باشد.

همان‌طور که می‌دانید ارزش پول‌های رایج در کشورهای مختلف با یکدیگر یکسان نیست. برای مثال مشخص است که یک ریال ایران با ۱ دلار آمریکا ارزش برابری ندارد و تفاوت آن‌ها بسیار زیاد است.

نسبت این تغییر مدام در حال نوسان است و برخی اوقات بیشتر و گاهی کمتر می‌شود. برای همین بسیار از سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند از این نوسانات استفاده کرده و به سوددهی برسند.

بنابراین اگر بخواهیم به این سوال که «در فارکس چه چیزی معامله می‌شود؟» یک پاسخ ساده و کلی بدهیم جواب آن «پول» خواهد بود.

این کار در قالب بازارهایی انجام می‌شود که در آن دو ارز دو کشور مختلف رودرروی هم قرار می‌گیرند. برای مثال، بازار یورو در مقابل دلار که به آن جفت‌ارز یورو/دلار (EUR/USD) نیز گفته می‌شود، بزرگ‌ترین بازار معاملاتی فارکس است. در این بازار ارزش یورو در برابر ارزش دلار سنجیده می‌شود و مردم می‌توانند از نوسانات آن استفاده کرده و سرمایه خود را بیشتر کنند.

سرمایه‌گذار و معامله‌گری که طبق تحلیل خود شرایط اقتصادی کشورهای اروپایی را بهتر می‌بیند و معتقد است وضعیت فعلی این اتحادیه نسبت به دلار آمریکا شرایط بهتری دارد، می‌تواند با خرید در قیمت فعلی این جفت‌ارز و فروش آن در قیمت‌های بالاتر کسب سود کند. در چنین شرایطی شما در واقع با فروش دلار خود، یورو می‌خرید که به ارز اول ارز پایه و ارز دوم ارز متقابل گفته می‌شود.

اما این همه‌ی ماجرا نیست و با استفاده از کارگزاری‌ها و بروکرهای مختلف می‌توان ابزارهای معاملاتی دیگری را نیز در فارکس معامله کرد. بیایید در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد هر کدام از این بازارها صحبت کنیم.

چه چیزهایی در فارکس معامله می شود

 

جفت‌ارزها (Currency Pairs)

همان‌طور که گفتیم اصلی‌ترین دارایی‌های قابل معامله در فارکس جفت‌ارزهای کشورهای مختلف هستند. جفت‌ارزها را می‌توان به سه دسته اصلی (Major)، فرعی (Minor) و غیرمعمول (Exotic) تقسیم کرد.

برخی از جفت‌ارزهای قابل معامله در فارکس جفت‌ارزهایی هستند که حجم زیادی از معاملات را به خود اختصاص می‌دهند. در واقع این جفت‌ارزها متعلق به بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان هستند و برای همین اکثریت سرمایه‌‌گذاران و معامله‌گران ترجیح می‌دهند در آن‌ها به معامله بپردازند.

جفت‌ارزهای اصلی در فارکس شامل EUR/USD (یورو به دلار)، GBP/USD (پوند به دلار)، USD/JPY (دلار به ین ژاپن)، USD/CHF (دلار به فرانک سوئیس)، USD/CAD (دلار آمریکا به دلار کانادا)، AUD/USD (دلار استرالیا به دلار آمریکا) و NZD/USD (دلار نیوزیلند به دلار آمریکا) می‌شود. همان‌طور که می‌بینید پای ثابت جفت‌ارزهای اصلی دلار آمریکا است.

در این بین برخی از جفت‌ارزها مثل EUR/GBP (یورو به پوند)، GBP/JPY (پوند به ین) و EUR/CHF (یورو به فرانک سوئیس) نیز وجود دارند که هیچ‌کدام از دو ارز تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها دلار آمریکا نیست. به چنین جفت‌ارزهایی جفت‌ارزهای فرعی می‌گوییم.

نوع سوم جفت‌ارزها که به آن‌ها جفت‌ارزهای غیرمعمول گفته می‌شود، ارزهای کشورهای در حال توسعه رودر‌روی هم قرار می‌گیرند. برای مثال جفت‌ارز EUR/TRY (یورو به لیر ترکیه) یک جفت‌ارز غیرمعمول محسوب می‌شود که نقدینگی آن‌ نسبت به جفت‌ارزهای اصلی و فرعی کمتر است.

 

سهام (Stocks)

کسانی که از بازار سهام ایران کلافه شده‌اند، خوشحال خواهند شد که بدانند امکان معامله سهام‌های خارجی نیز در فارکس وجود دارد. این یعنی شما می‌توانید به راحتی و از داخل ایران سهام‌ شرکت‌های مطرح آمریکایی مثل اپل، آمازون، تسلا و گوگل را خرید و فروش کرده و از نوسانات آن‌ها کسب سود کنید.

معاملات سهام در فارکس در قالب قراردادهای CFD انجام می‌شود. در حقیقت شما تنها از تغییرات قیمت سهم هر شرکت بهره‌مند می‌شوید و مالکیتی روی سهام ندارید.

از مهم‌ترین نمادهای سهام قابل معامله در بازار فارکس می‌توان به AAPL (اپل)، MSFT (مایکروسافت)، GOOG (گوگل) و AMZN (آمازون) اشاره کرد.

 

شاخص‌ها (Indices)

در فارکس امکان معامله روی شاخص‌ها نیز وجود دارد. منظور از یک شاخص مجموعه‌ای از سهام شرکت‌های متفاوت است که معمولاً از آن برای ارزیابی عملکرد یک بازار یا دارایی استفاده می‌شود. به عبارت دیگر یک شاخص ارزش مجموعه‌ای از شرکت‌های بورسی یک کشور یا ارزش یک ارز در برابر ارز سایر کشورها را نشان می‌دهد.

به عنوان مثال نماد NI225 را در نظر بگیرید که نماد شاخص Nikkei 225 است. این شاخص عملکرد ۲۲۵ شرکت برتر ژاپنی را نشان می‌دهد و از آن برای ارزیابی عملکرد کلی بازار بورس ژاپن استفاده می‌شود.

از دیگر شاخص‌های مطرح بازار که بیشترین حجم معاملاتی را به خود اختصاص داده‌اند می‌توان به شاخص S&P 500 (عملکرد ۵۰۰ شرکت بزرگ بورس آمریکا) و Dow Jones Industrial Average (عملکرد ۳۰ شرکت برتر بورس آمریکا) اشاره کرد.

علاوه بر این، نوع دیگری از شاخص‌ها هم وجود دارند که عملکرد ارز برخی کشورها را در برابر سایر ارزها می‌سنجند. به این شاخص‌ها، شاخص‌های مربوط به ارز گفته می‌شود و از مهم‌ترین آن می‌توان به شاخص دلار با نماد DXY اشاره کرد.

در نهایت به هر کدام از این شاخص‌ها عددی اختصاص داده می‌شود که هر روز براساس عوامل مختلف کم و زیاد می‌شود. برای همین سرمایه‌گذاران و معامله‌گران می‌توانند از این نوسانات قیمت استفاده کرده و هم از رشد این شاخص‌ها و هم از کاهش آن‌ها سودآوری داشته باشند.

 

اوراق قرضه (Bonds)

در فارکس می‌توان اوراق قرضه را نیز خریدوفروش کرد. اما منظور از اوراق قرضه چیست؟ در حقیقت اوراق قرضه مجموعه‌ای از اسناد و مدارک هستند که شرکت‌های خصوصی و دولت‌های مختلف آن‌ها را به سرمایه‌گذاران می‌فروشند.

بدین‌ترتیب این شرکت‌های خصوصی و دولت‌ها سرمایه‌ی مورد نیاز برای فعالیت‌های خود را تامین می‌کنند و متعهد می‌شوند که در آینده اوراق فروخته شده را از سرمایه‌گذاران دوباره خریداری کنند.

با این کار شرکت‌ها و دولت‌ها به نوعی از مردم وام می‌گیرند و سرمایه‌گذاران نیز بعد از گذشت زمان مشخص شده هم اصل سرمایه‌ی خود را پس می‌گیرند و هم مبلغ اضافی را به عنوان بهره دریافت می‌کنند.

از مهم‌ترین اوراق قرضه مورد معامله در بازار فارکس می‌توان به US10Y اشاره کرد که متعلق به اوراق قرضه ۱۰ ساله دولت آمریکا است. به همین ترتیب نماد CA10Y مربوط به اوراق قرضه ۱۰ ساله کانادا و GB10Y مربوط به اوراق قرضه ۱۰ ساله بریتانیا می‌شود.

 

ارزهای دیجیتال (Crypto Currencies)

با این که ارزهای دیجیتال به صورت جداگانه در صرافی‌های اختصاصی ارز دیجیتال معامله می‌شوند ولی امکان خرید و فروش آن‌ها در بازار فارکس نیز وجود دارد.

معامله رمزارزها در بازار فارکس نیز به شکل CFD‌ انجام می‌شود و برای همین هم از کاهش قیمت رمزارزها و هم از افزایش آن‌ها می‌توان کسب درآمد کرد. برای مثال، اگر فکر می‌کنید ارز دیجیتالی مثل «بیت کوین» (Bitcoin) با نماد BTC به زودی حرکت صعودی خود را آغاز می‌کند، می‌توانید یک موقعیت معاملاتی خرید یا «لانگ» (Long) باز کنید.

اگر هم طبق تحلیل خود معتقدید بیت کوین در آستانه ریزش است می‌توانید با باز کردن موقعیت معاملات فروش یا «شورت» (Short) از کاهش قیمت این رمزارز پرطرفدار نیز کسب سود کنید.

علاوه بر بیت کوین امکان معامله رمزارزهای دیگری مثل «اتریوم» (Ethereum) با نماد ETH، «لایت کوین» (Litecoin) با نماد LTC و «ریپل» (Ripple) با نماد XRP نیز در فارکس وجود دارد.

 

کالا (Commodity)

در فارکس می‌توانید از نوسانات قیمت کالاهای مختلفی مثل نفت، گندم، طلا و غیره نیز بهره‌مند شوید.

طلا یکی از پرمعامله‌ترین کالاهای فارکس است که با نماد XAU شناخته می‌شود. در زمان نگارش این مقاله هر اونس طلا در بازار فارکس ۱۸۳۵ دلار معامله می‌شود که چیزی حدود یک درصد نسبت به روز گذشته کاهش داشته است.

این دارایی ارزشمند را می‌توان جزوی از دسته فلزات قابل معامله در فارکس نیز دسته‌بندی کرد. ضمن اینکه علاوه بر طلا امکان معامله روی فلزات دیگری مثل نقره، مس و پالادیوم نیز وجود دارد.

دسته‌ی دیگر کالاهایی که در فارکس معامله می‌شود انرژی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نفت خام برنت، نفت اوپک و گاز طبیعی اشاره کرد.

محصولات دیگری مثل قهوه، شکر، کاکائو، ذرت، گندم و پنبه نیز در فارکس قابل معامله هستند.

 

سخن پایانی

اصلی‌ترین دارایی‌هایی که در فارکس معامله می‌شوند جفت‌ارزهای کشورهای مختلف هستند که در این بین جفت‌ارز یورو/دلار بیش از هر ابزار دیگری خرید و فروش می‌شود. با این حال دارایی‌های دیگری مثل سهام شرکت‌های خارجی، اوراق قرضه، کالاهایی مثل گندم، طلا و نفت، شاخص‌ها و حتی ارزهای دیجیتال نیز در فارکس قابل معامله هستند.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که دارایی‌های قابل معامله در فارکس به بروکر شما بستگی دارد و تمام بروکرها از تمام ابزارهای گفته شده در این مقاله پشتیبانی نمی‌کنند.

برای مثال ممکن است در بروکر شما امکان خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال وجود نداشته باشد، ولی بتوانید در آن سایر دارایی‌ها مثل نفت و سهام را در کنار جفت‌ارزها داد و ستد کنید.

بسیاری از افرادی که بیشتر در بازارهای داخلی کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند و اکنون می‌خواهند وارد بازار فارکس شوند معمولاً با یک سوال مهم روبه‌رو هستند.

اینکه در فارکس چه چیزهایی معامله می‌شود؟ در این مقاله سعی کردیم با جزئیات کامل به این سوال مهم پاسخ دهیم که امیدواریم مطالب گفته شده به درد شما خورده باشد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا