آموزش آلت کوین هاآموزش سرمایه‌گذاری و ترید

آموزش خرید تتر در ایران | چگونه تتر بخریم؟

تتر (Tether) ارز دیجیتالی است که ارزش بازار آن به بیش از ۶۰ میلیارد دلار می‌رسد. این ارز همچنین از نظر حجم معاملات به عنوان سومین رمزارز برتر بازار شناخته می‌شود.

با در نظر گرفتن این آمار فوق‌العاده سوالی که به ذهن خطور می‌کند این است که اصلاً تتر چه نوع ارز دیجیتالی است و چرا باید از ارزهای برتر دیگری مثل کاردانو (Cardano)، ریپل (Ripple) و غیره در رتبه‌های بالاتری قرار داشته باشد؟

در این مقاله می‌خواهیم ضمن پاسخ به همه‌ی این سوالات، در مورد روش‌های مرسوم خرید ارز تتر صحبت کنیم. پس اگر جزو کسانی هستید که هنوز تتر را درک نکرده یا کسانی که با این رمزارز آشنایی دارند ولی هنوز با روش‌های خرید آن از داخل ایران آشنا نیستند، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا به همه‌ی ابهامات ذهن شما پاسخ بدهیم.

 

تتر چیست؟

تتر ارز دیجیتالی است که ارز آن همواره برابر با ۱ دلار باقی می‌ماند. دلیل آن هم این است که به ازای هر واحد از آن ۱ دلار در دنیای واقعی ذخیره می‌شود تا پشتیبان آن باشد.

ارز دیجیتال «تتر» (Tether) یکی از رمزارزهای شناخته‌شده‌ی بازار است که جزو دسته‌ی استیبل کوین‌ها (Stablecoins) قرار می‌گیرد. در واقع استیبل کوین به ارز دیجیتالی گفته می‌شود که هر واحد از آن توسط یک دارایی در دنیای واقعی پشتیبانی می‌شود و به همین دلیل ارزش آن همواره ثابت است.

استیبل کوین چیست

برای مثال وقتی می‌گوییم تتر یک استیبل کوین است یعنی به ازای هر تعداد تتری که در اختیار شما است، به همان اندازه دارایی دیگری در بانک یا مکان دیگری ذخیره شده است. این دارایی ذخیره‌شده برای تتر که با علامت اختصاری USDT هم شناخته می‌شود، دلار امریکاست.

به عبارت دیگر اگر فرض کنیم تعداد کل ارزهای دیجیتال تتر ۱۰۰ عدد باشد، این یعنی شرکت ارائه‌دهنده‌ی آن ۱۰۰ دلار واقعی در حساب یا خزانه‌داری خود ذخیره کرده است. به خاطر همین است که ارزش هر واحد از تتر همیشه برابر با ۱ دلار آمریکا باقی می‌ماند.

شرکت تتر لیمیتد (Tether Limited) که مسئولیت عرضه و مدیریت این رمزارز را برعهده دارد استیبل کوین‌های دیگری هم به بازار معرفی کرده که در آن‌ها دارایی ذخیره شده دلار نیست.

به عبارت دیگر به جز USDT که توسط دلار پشتیبانی می‌شود، تترهای دیگری هم داریم که توسط یورو و یوان چین پشتیبانی می‌شوند. این تترها عبارتند از EURT و CNHT که به ترتیب هر واحد از آن‌ها همواره با یک یورو و یک یوان چین برابر است.

با‌این‌حال از آنجایی که USDT پرکاربردترین و پراستفاده‌ترین تتر موجود است معمولاً وقتی صحبت از تتر می‌شود منظور همان تتر دلاری یا USDT است.

استیبل کوین‌های دیگری هم به جز تتر داریم که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به USDC یا USD Coin، پکسوس استاندارد (Paxos Standard) و دلار بایننسی (BUSD) اشاره کرد که هیچ‌کدام به اندازه‌ی تتر دلاری محبوب نیستند.

اما چرا به چنین ارز دیجیتالی که ارزش آن نه کم می‌شود و نه بیشتر احتیاج داریم؟ در بخش بعدی به این سوال پاسخ خواهیم داد.

 

کاربردهای تتر

درست است که قیمت تتر همواره ثابت است و تغییری نمی‌کند ولی کاربردهای خاصی وجود دارد که استفاده از تتر بهترین گزینه برای آن است.

کاربردهای تتر

ایده‌ی اصلی از ساختن تتر تبدیل کردن پول‌های شما در دنیای واقعی مثل دلار و ریال به یک ارز دیجیتال با ارزش ثابت است. می‌پرسید دلیل از این کار چیست؟ حق دارید! با تتر نمی‌شود انتظار سودهای چنددرصدی که ارزهای دیجیتال دیگر امکان دست یافتن به آن را فراهم می‌کنند، داشت. پس هدف از این کار چیست؟

موضوع اول که از مهم‌ترین کاربردهای تتر هم به شمار می‌رود امکان پرداخت راحت و بی‌دردسر به تمام نقاط جهان است. همان‌طور که می‌دانید ارزهای دیجیتال را می‌توان در مدت زمان کم و با کارمزدهای پایین به هر طرف دنیا فرستاد. در حالی که نقل‌وانتقال پول از یک کشور به کشور دیگر معمولاً پردردسر بوده و گران تمام می‌شود.

بنابراین وجود ارز دیجیتالی که ارزش آن ثابت بوده و احتمال پایین آمدن قیمت آن وجود نداشته باشد می‌تواند بهترین انتخاب برای چنین پرداخت‌هایی باشد.

کاربرد دیگر تتر در اینجاست که می‌توان از آن برای ترید و معامله‌ی بی‌دردسر در صرافی‌ها استفاده کرد. استفاده از پول واقعی مثل دلار برای تراکنش‌های رمزارزها اغلب کارمزد بالا دارد و چند روز هم انجام آن به طول می‌کشد. بنابراین یک راه جایگزین برای این کار استفاده از استیبل‌ کوین‌هایی مثل تتر است.

در واقع شما می‌توانید با پول خود تتر بخرید و در حساب خود نگه‌ دارید و هر زمان که لازم شد با آن به خریدوفروش دیگر رمزارزها بپردازید. همچنین اگر ارز دیجیتال دیگری مثل بیت کوین دارید و می‌خواهید فعلاً آن را بفروشید می‌توانید آن را با تتر معامله کنید.

این موضوع به ویژه برای کاربران ایرانی که تحت تحریم‌های آمریکا اجازه‌ی دسترسی به کارت‌های بانکی بین‌المللی و خریدوفروش دلار را ندارند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

ایرانی‌هایی زیادی وجود دارند که با خرید تتر از سایت‌های ایرانی و انتقال آن به صرافی‌های بین‌المللی مثل بایننس (Binance) به ترید ارزهای دیجیتال می‌پردازند و هر زمان هم که خواستند پول خود را نقد کنند، ارزهای دیجیتال خود را به تتر تبدیل کرده و با انتقال به صرافی ایرانی و فروش آن ریال دریافت می‌کنند.

کاربرد دیگر تتر امکان سپرده‌گذاری آن در پلتفرم‌های مخصوص این کار و کسب سود از آن است. البته این کار را می‌توان با ارزهای دیجیتال دیگر هم انجام داد ولی وقتی از تتر استفاده کنید دیگر لازم نیست که نگران احتمال پایین آمدن ارزش ارز دیجیتال خود با گذشت زمان باشید.

از همه‌ی این صحبت‌ها که بگذریم می‌رسیم به موضوع اصلی مقاله که نحوه‌ی خرید تتر از داخل ایران است. با ما همراه باشید تا در بخش بعدی به صورت مفصل در این رابطه صحبت ‌کنیم.

 

آموزش خرید تتر

برای خرید تتر از داخل ایران می‌توانید از سایت‌ها و صرافی‌های معتبر استفاده کرده و با پرداخت ریال تتر دریافت دریافت کنید.

راه خرید تتر

برای خرید تتر چند راه بیشتر وجود ندارد. اولین روش استفاده از سایت‌ها و صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال است که با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید به آن‌ها برسید.

در این سایت‌ها می‌توانید عضو شده و به بخش خرید تتر مراجعه کنید. در آنجا می‌توانید مبلغ و آدرس کیف پول دیجیتالی را که می‌خواهید تترهای خود را به آن ارسال کنید، مشخص کرده و با پرداخت ریالی تترهای خود را دریافت کنید (توضیحات بیشتر در رابطه با کیف پول‌ها در انتهای این بخش آورده شده است).

البته دقت کنید که در بیشتر صرافی‌های داخلی قیمت تتر/تومان را صرافی اعلام می‌کند و شما نمی‌توانید قیمتی پیشنهاد دهید.

بسیاری از این صرافی‌های ایرانی به دلیل مسائل امنیتی و مبارزه با فساد قبل از انجام خرید از شما می‌خواهند که هویت خود را نزد آن‌ها تایید کنید. برای اینکار لازم است عکس خود را به همراه تصویر کارت ملی و کارت بانکی و یک دست نوشته برای آن‌ها ارسال کنید تا بعد از تأیید خرید شما تکمیل شود.

روش دیگر که چندان آن را توصیه نمی‌کنیم برای کسانی مناسب است که نمی‌خواهند هویت خود را برای این سایت‌ها فاش کنند. در واقع روش خرید تتر بدون احراز هویت تنها از طریق خرید مستقیم از اشخاص ممکن است.

این یعنی شما می‌توانید در برخی از صفحات اینستاگرام یا کانال‌های تلگرام با افرادی آشنا شوید که در حساب خود تتر دارند و مایل هستند در ازای دریافت ریال برای شما تتر ارسال کنند. با این کار و در صورتی که فرد مورد نظر قابل اعتماد باشد می‌توان بدون احراز هویت تتر خرید ولی در بیشتر مواقع افراد کم‌تجربه قربانی کلاه‌برداران می‌شوند.

بدین ترتیب که فرد به ظاهر فروشنده بعد از اینکه مبلغ مورد نظر ریالی خود را دریافت کرد از ارسال تتر خودداری می‌کند و شما عملاً نمی‌توانید هیچ عکس‌العملی نشان بدهید. به همین دلیل است که خرید تتر از اشخاص پیشنهاد نمی‌شود.

البته روش‌های دیگری هم برای خرید تتر وجود دارد. در دو روش اشاره شده در پاراگراف‌های قبلی شما نمی‌توانید قیمت پیشنهادی خرید خود را اعلام کنید و مجبور هستید با هر قیمتی که صرافی یا فرد قابل اطمینان اعلام می‌کند، تترها را خریداری کنید.

با این حال این امکان هم وجود دارد که با مراجعه به صرافی‌های حرفه‌ای که صف سفارش دارند، با قیمت دلخواه خود تتر بخرید.

در چنین صرافی‌هایی که از نمونه‌های خارجی آن می‌توان به بایننس و کوینکس (Coinex) اشاره کرد هم خریدار و هم فروشنده‌ی تتر می‌توانند درخواست خرید یا فروش خود را با قیمت دلخواه ثبت کنند و در صورتی که این درخواست‌ها با هم هماهنگ شد خرید و فروش بین آن‌ها انجام می‌شود.

توجه داشته باشید که در این صورت اگر مبلغ خرید تتر پیشنهادی شما با میانگین بازار فاصله‌ی زیادی داشته باشد مجبور هستید تا زمانی که فروشنده‌ای مایل به فروش تترهای خود با قیمت پیشنهادی شما شد، صبر کنید.

بعضی از صرافی‌های حرفه‌ای کیف پول دیجیتال داخلی خود را دارند و ارزهای خریداری‌شده را مستقیم به آن‌ها می‌فرستند و خود شما می‌توانید ارزهای‌تان را به کیف پول‌های دیگر انتقال دهید. ولی بعضی دیگر از صرافی‌ها چنین امکانی ندارند و شما باید از قبل یک کیف پول دیجیتال انتخاب و نصب کرده باشید..

کیف پول‌های دیجیتال هم انواع مختلفی دارند که تریدرها معمولاً از نوع نرم‌افزاری آن استفاده می‌کنند که بر روی تلفن همراه یا کامپیوتر نصب می‌شوند. با جستجو و عضویت در یکی از این کیف پول‌های دیجیتال معتبر می‌توانید آدرس عمومی مخصوص خود را داشته باشید که عملکردی شبیه به شماره حساب‌های بانکی دارد.

این آدرس‌ها همان‌هایی هستند که باید در صفحه‌ی خرید تتر در سایت‌های اشاره شده آن را وارد کنید تا بعد از تکمیل عملیات خرید، تترها به آن آدرس ارسال شوند و شما بتوانید موجودی تتر خود را از داخل کیف پول دیجیتال ببینید.

البته در وارد کردن این آدرس باید به یک سری نکات توجه داشته باشید که در بخش بعدی در این مورد صحبت می‌کنیم.

 

نکات مهم در نقل‌وانتقال تتر

تتر روی شبکه‌های مختلفی عرضه شده که باید تتر خریداری شده با آدرس کیف پول دیجیتال شما با هم هماهنگ باشند. این یعنی هر دو از نوع TRC20 یا ERC20 یا پروتکل‌های دیگر باشند تا مشکلی پیش نیاید.

پروژه‌ی تتر در ابتدا به گونه‌ای طراحی و ساخته شده بود که از شبکه‌ی بیت کوین یا بهتر است بگوییم پروتکل امنی (Omni Protocol) برای فعالیت خود استفاده کند. اما بعدها تتر روی بلاک‌ چین‌های دیگر هم عرضه شد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به اتریوم (Ethereum) اشاره کرد.

در بلاک چین اتریوم تتر در قالب توکن‌های ERC20 عرضه شده که به این رمزارز اجازه می‌دهد در قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز هم امکان فعالیت داشته باشد.

قرارداد هوشمند چیست؟ قرارداد هوشمند یا Smart Contract یک برنامه کامپیوتری مستقر در بلاک چین است که به محض برقراری شروط آن به صورت خودکار اجرا می‌شود و تمام مفاد آن که از قبل درون برنامه نوشته شده محقق می‌شود.

برنامه غیرمتمرکز چیست؟ برنامه غیرمتمرکز یا dApp به برنامه‌ای گفته می‌شود که روی یک شبکه‌ی توزیع‌شده مستقر است. این یعنی برنامه روی یک رایانه‌ی خاص نصب نشده و کسی نمی‌تواند به تنهایی آن را تغییر دهد.

تتر روی بلاک چین ترون (Tron) هم در قالب توکن‌های TRC20 عرضه شده است. جالب است بدانید که اخیراً تعداد کل تترهای عرضه شده روی بلاک چین ترون از تعداد تترهای عرضه شده روی بلاک چین بیت کوین و اتریوم فراتر رفته که موفقیت بزرگی برای پروژه‌ی ترون محسوب می‌شود. این افزایش بیشتر به خاطر سرعت بالا و کارمزدهای پایین شبکه‌ی ترون بوده است.

تتر به جز بلاک چین‌های اشاره شده روی بلاک چین‌های دیگری مثل «ایاس» (EOS)، «الگوراند» (Algorand) و «سولانا» (Solana) هم عرضه شده که از نظر تعداد قابل مقایسه با بلاک چین‌های دیگر نیستند.

این‌ها را گفتیم تا به یک موضوع مهم برسیم. زمانی که می‌خواهید تتر بخرید باید حتماً به نوع آن توجه داشته باشید. به عبارت دیگر اگر آدرس کیف پولی که می‌خواهید تترهای خریداری شده‌ی خود را به آن انتقال دهید از نوع  TRC20‌باشد باید تتر خریداری شده‌ی شما هم از همین نوع باشد.

یعنی تتری باشد که روی شبکه‌ی ترون عرضه شده است. در غیر این صورت به احتمال بسیار زیاد پول شما از بین رفته و تتری دریافت نخواهید کرد.

برای رعایت این موضوع باید در صفحه‌ی خرید تتر در سایت مربوطه توجه کنید و ببینید که چه نوع تتری در حال فروش به شما است.

معمولاً در همان صفحه‌ی خرید سایت‌ها و صرافی‌ها این موضوع مشخص شده و به شما هشدار داده می‌شود. اگر گفته شود که تتر دریافتی شما از نوع TRC20 است پس شما باید زمانی که آدرس کیف پول دیجیتال خود را کپی می‌کنید توجه داشته باشید که پروتکل آن روی TRC20 تنظیم شده باشد.

نکته‌ی مثبت این است که در صورت وارد کردن آدرس اشتباه در صفحه‌ی خرید تتر به صورت خودکار به شما هشدار داده می‌شود که آدرس وارد شده از نوع مورد نظر نیست.

 

سخن پایانی

استیبل کوین‌ها نقش مهمی در اکوسیستم ارزهای دیجیتال دارند که تتر به عنوان محبوب‌ترین و بهترین آن‌ها شناخته می‌شود. این موضوع را می‌توان از روی عملکرد فوق‌العاده‌ و مقایسه‌ی ارزش بازار و حجم معاملات آن با دیگر ارزهای دیجیتال فهمید.

تتر دلاری یا USDT در نوسانات بازار ارزش خود را از دست نمی‌دهد و همواره قیمت ۱ دلاری خود را ثابت نگه ‌می‌دارد. این موضوع باعث می‌شود که کاربردهای متنوعی برای آن پیدا نمود. استفاده از آن برای تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی و پایین آوردن کارمزدها و افزایش سرعت انتقال در زمان ترید ارزهای دیجیتال از جمله‌ی کاربردهای مهم تتر هستند.

برای خرید تتر از داخل ایران چندین راه بیشتر وجود ندارد که استفاده از سایت‌ها و صرافی‌های معتبر یکی از این روش‌ها است. با اینکه می‌توان به صورت مستقیم از اشخاصی که تتر دارند هم این ارز دیجیتال را خرید ولی به دلیل احتمال بالای کلاه‌برداری این کار توصیه نمی‌شود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. ممنون میشم یه فایل ویدیویی تهیه بشه که آموزش بدید نحوه خرید تتر در کوینکس واقعا کار با صرافی های خارجی سخت تر از داخلی ها هست کلی هم باید تحریم هارو دور بزنیم اما خیلی قابل اعتماد ترن

    1. سلام دوست عزیز
      بله حتما نحوه خرید تتر توی صرافی کونیکس رو توی یه مقاله مجزا میاریم براتون
      کلا صرافی کوینکس نسبت به صرافی‌های خارجی دیگه با کاربران ایرانی کمتر مشکل داره و برای همین خیلی توی ایران استفاده میشه
      موفق و پر سود باشید

  2. خرید و فروش تتر دیگه اینقد سخت شده و مانع زیاده که همش باید دنبال آموزش نحوه خرید تتر اینکه چگونه تتر بخریم مسئله ای نیست اینکه از کجا بخریم مهمه پس حتما قبلش تحقیق کنید و مقدار ارز خریداری شده رو داخل کیف پول های نرم افزاری نگهداری نکنید اگر سرمایه دار و سرمایه گذار هستید حتما یک کیف پول سخت افزار برای خودت تهیه کنید

    1. سلام وقت بخیر
      ممنون از نظر خوبتون
      دقیقا همینطوره. حتما باید از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال خرید و اصلا از شخص خریدش اشتباه هست.
      کیف پول سخت افزاری هم که دقیقا مثل گاوصندوق برای هر سرمایه‌گذار و تریدری واجب هست
      موفق باشید

  3. سلام برای خرید تتر ریالی از کدوم صرافی ایرانی استفاده کنم که کارمزدش کمتر باشه میتونم از تراست ولت هم استفاده کنم؟ کارمزد کدوم پایین تره؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      صرافی او‌ام‌پی فینکس گزینه مناسبی هست
      تراست ولت کیف پول هست اصلا صرافی نیست
      موفق باشید

    1. اگه میخوای تتر بخری، باید بدونی که تتر یه ارز دیجیتاله که معمولاً به عنوان پایه برای تبادلات دیجیتالی استفاده میشه. اولین قدم برای خرید تتر، داشتن یک حساب در یک صرافی ارز دیجیتاله. از طریق اون صرافی میتونی ارز ریالی رو به تتر تبدیل کنی. برای این کار باید ابتدا به حساب خودت در صرافی وجهی رو واریز کنی، مثلاً از طریق حواله بانکی یا پرداخت اینترنتی. بعد از اینکه وجهت واریز کردی، میتونی با استفاده از اون وجه تتر رو بخری. بعد از خرید تتر، میتونی اون رو نگه داری کنی یا برا استفاده در تبادلات دیگه استفاده کنی. اگه بخوای تتر رو بفروشی، همین روند رو میتونی برعکس کنی. یعنی تترت رو به ارز واقعی تبدیل کنی و بعد از طریق صرافی، اون رو به حساب بانکیت واریز کنی. برای آموزش خرید تتر، میتونی به ویدئوها و مقالات آموزشی درباره صرافی ها و نحوه استفاده از اونها مراجعه کنی. همچنین میتونی از تجربیات و نظرات افرادی که قبلاً تتر خریدن استفاده کنی.

  4. سلام من میخوام در ایران تتر بخرم و در کانادا توسط یکی دیگه بفرشه و پول دریافت کنه آیا امکان این کار هست ؟ ممنون

  5. سلام ممنون از اطلاعات خوبتون. واقعا تتر یکی از برجسته ترین ارزهای دیجیتال شده توی مدت خیلی کوتاهی. من توی مجله اقتصاد آفرین خوندم روزانه حجم معاملات این ارز ۲۷.۱۹میلیارد دلار دلار هست، نمیدونم درسته این موضوع یا نه ولی حتی نزدیک این عدد هم شگفت انگیزه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا