🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین ها

ارز دیجیتال تتر چیست؟ راهنمای کامل USDT

یکی از ایرادات ارزهای دیجیتال، که در سال‌های اخیر در جهان و حتی کشور خودمان ایران محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند، نوسان شدید قیمت‌ آن‌هاست. برای مثال ممکن است، قیمت یک ارز دیجیتال در یک لحظه چندین درصد بیشتر شود یا کاهش یابد.

ویژگی خاصی که تتر را از دیگر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند تلاش برای رفع این مشکل است. در ادامه توضیح خواهیم داد که چگونه تتر توانسته با ارائه‌ راهکار هوشمندانه‌ای قیمت خود را همواره ثابت نگه دارد و این مشکل اساسی ارزهای دیجیتال را رفع کند.

در ادامه‌ی مقاله به مزایا و معایب تتر اشاره می‌کنیم و می‌گوییم که شما کاربران ایرانی چگونه می‌توانید به‌راحتی این ارز را تهیه کنید. در آخر هم در مورد استخراج تتر و بهترین کیف پول‌هایی که می‌توانید برای نگه‌داری آن استفاده کنید، صحبت خواهیم کرد. اگر شما هم جزو کسانی هستید که به دنبال یک جایگزین بی‌ضرر برای بیت کوین می‌گردند، پس ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

تتر چیست؟

رمز ارز تتر، ارز دیجیتالی است که قیمت هر عدد آن حدودا برابر با یک دلار آمریکاست و با هدف محافظت از سرمایه‌گذاران در برابر نوسانات بازار کریپتو ابداع شده است.

«تتر» یا (Tether) یکی از ارزهای دیجیتال محبوب کنونی است که توانسته بعد از بیت کوین، اتریوم و ریپل در جایگاه چهارم ارزهای دیجیتال قرار بگیرد. این رمز ارز یک تفاوت عمده با دیگر کریپتوکارنسی‌ها دارد. در واقع تتر یک «استیبل کوین» (Stablecoin) است که در منابع فارسی از آن به اسم «ارز دیجیتال باثبات» هم نام برده می‌شود.

سؤالی که به احتمال زیاد در ذهن شما ایجاد شده این است که استیبل کوین یعنی چه؟ به زبان ساده، استیبل کوین‌ها یا ارزهای دیجیتالِ باثبات ارزهایی هستند که پشتوانه‌‌ مالی واقعی دارند. یعنی به ازای هر واحد از یک استیبل کوین، یک واحد از پول دولتی مثل دلار در بانک ذخیره شده و به آن نسبت داده می‌شود.

ارز دیجیتال تتر هم پشتوانه‌ دلاری دارد و برای همین برای نمایش آن از USDT استفاده می‌شود. یعنی هر زمان که یک واحد تتر تولید شود به ازای آن یک دلار باید در بانک ذخیره شود.  البته دلار تنها واحد پول پشتیبان تتر نیست، واحدهای پول «یورو» (EURT)، «یوان چین» (CNHT) و یک «اونس طلا» (XAUT) هم پشتیبان تتر هستند که در بخش‌های بعدی بیشتر در رابطه با مورد آخر صحبت خواهیم کرد.

در حال حاضر مهم‌ترین و محبوب‌ترین ترکیب تتر با واحدهای پولی دولتی دلار است، برای همین در ادامه‌ مقاله هر زمان که اسمی از تتر بردیم منظورمان USDT یا همان تتر با پشتوانه‌ دلار است.

بیایید کمی داستان را جالب‌تر کنیم! واژه‌ تتر در انگلیسی به معنای افسار کردن است. به عبارت دیگر در معنای عمومی به طنابی که از آن برای بستن حیوانات استفاده می‌شود، تتر می‌گویند. در واقع به همین دلیل است که این اسم را روی این کوین باثبات گذاشته‌اند، یعنی این ارتباط ارز دیجیتال تتر و پشتوانه‌ دلاری آن با یکدیگر که انگار با طناب به هم متصل شده‌اند، باعث می‌شود که قیمت آن همواره ثابت بماند.

اما حالا که کمی با تتر آشنا شدیم، بیایید در مورد روش کار آن بحث کنیم.

 

تتر چگونه کار می‌کند؟

ارز تتر در واقع به عنوان یک «توکن» (Token) دیجیتالی روی بلاک چین‌های بیت کوین (پروتکل‌های «امنی» (Omni) و «لیکوئید» (Liquid))، «اتریوم» (Ethereum)، «ایوس» (EOS)، «ترون» (Tron)، «الگوراند» (Algorand)، «اس‌ال‌پی» (SLP) و «اوام‌جی» (OMG) شناخته می‌شود. در صورتی که اطلاعات چندانی از اصطلاحات ارزهای دیجیتال نداشته باشید به احتمال زیاد بعد از خواندن جمله‌ قبلی گیج شده‌اید، ولی جای نگرانی نیست، زیرا قصد داریم در این رابطه بیشتر توضیح بدهیم.

در حوزه‌ ارزهای دیجیتال به هر ارزی که بلاک چین خاص خود را داشته باشد «کوین» (Coin) و هر ارزی که روی بلاک‌ چین‌های دیگر فعال باشد، توکن می‌گوییم. اگر بخواهیم جمله‌ اول را ساده‌تر بگوییم، تتر هم یک توکن است زیرا روی بلاک چین‌های دیگر (بلاک چین‌های اشاره‌شده) فعال است و خودش بلاک چین مخصوصی ندارد.

اگر از این توضیحات بگذریم، به نحوه‌ کار ارز دیجیتال تتر می‌رسیم. همان‌طور که اشاره کردیم، شرکت «تتر لیمیتد» (Tether Limited) ادعا می‌کند که به ازای هر تتر موجود در بازار، یک دلار آمریکا را در ذخایر خود دارد. برای همین قیمت هر تتر در هر لحظه برابر با یک دلار است.

کاری که در اصل این شرکت انجام می‌دهد، این است که از طرف مشتری‌های خود به سپرده و برداشت ارزهای دولتی (دلار) می‌پردازد. مسئول ایجاد تترهای جدید یا از بین بردن تترهای فعلی هم فقط همین شرکت است که بسته به ذخایر دلاری که دارد آن را تنظیم می‌کند.

با اینکه تتر در ابتدا برای کار روی بلاک چین بیت کوین طراحی شد ولی در ادامه امکان فعالیت روی بلاک چین‌های اتریوم و دیگر بلاک چین‌هایی را که قبلا به آن‌ها اشاره کردیم هم پیدا کرد. در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار USDT روی اتریوم است.

اما اگر هر تتر برابر با یک دلار است، پس دلیل وجود همچین ارزی چیست؟ چرا باید به جای خرید یک دلار یک تتر بخریم؟ در ادامه پاسخ این سؤالات را خواهیم داد.

 

کاربرد تتر چیست؟

تتر به عنوان یک کوین باثبات به این دلیل ارزشمند است که نوسان‌های شدید بازار ارزهای دیجیتال را دور می‌زند. برای مثال هر معامله‌گری می‌تواند با انتقال دارایی خود به USDT هرگونه خطر از دست دادن سرمایه به‌خاطر کاهش ناگهانی قیمت رمزارزها را کم کند.

علاوه بر این، داشتن یک USDT به جای داشتن یک دلار آمریکا هرگونه هزینه‌ تراکنش و تأخیر در پرداخت را نیز حذف می‌کند. این مسئله بیش از پیش در شرایط کشور ما حائز اهمیت می‌شود. پیدا کردن دلار و خرید و فروش‌ آن در این روزها، کاری بسیار پردردسر است. اما یک لحظه به پتانسیل‌های استفاده از تتر فکر کنید؛ شما می‌توانید از داخل ایران هم تتر بخرید و خیال‌تان از این موضوع راحت باشد که با هر افزایش قیمت دلار، سرمایه‌ تتری شما هم افزایش می‌یابد. در خارج از ایران هم شرکت‌ها می‌توانند در شرایطی که امکان انتقال ارز دولتی وجود ندارد، از تتر کمک بگیرند.

در بخش بعدی با جزئیات بیشتری در مورد مزایای تتر و اینکه استفاده از این استیبل کوین چه سودهای دیگری برای ما یا دیگر عوامل فعال در حوزه‌ ارزهای دیجیتال دارد، حرف می‌زنیم و سپس به معایب آن هم اشاره‌ای می‌کنیم. خواهید دید که هرچند این ایده روی کاغذ خالی از ایراد به نظر می‌رسد ولی در واقعیت شرایط فرق دارد.

 

مزایای ارز دیجیتال تتر

مواردی مانند نداشتن نوسان، بلاک چین متن باز، پشتوانه قوی و پشتیبانی شدن توسط تمام کیف پول‌ها و صرافی‌ها از مزایای ارز دیجیتال تتر است.

همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ارز دیجیتال تتر نداشتن نوسان مانند دیگر ارزهای دیجیتال است. دلیلش هم «افسار» شدن هر واحد تتر به یک واحد پول دولتی به شکل یک به یک است.

مزیت دیگر تتر این است که از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بلاک چین‌های «متن‌باز» (Open source) هم بهره می‌برد. به همین علت تمام نکات مثبت استفاده از فناوری‌های مبتنی بر بلاک چین از جمله ایمنی، شفافیت، عدم امکان تقلب و… در تتر هم وجود دارند.

اما از کجا می‌توان فهمید که واقعا شرکت ارائه‌دهنده‌ تتر به ازای هر واحد از این رمز ارز، یک دلار در مخازن خود در بانک‌ها ذخیره می‌کند؟ خود شرکت ادعا می‌کند که تمام فعالیت‌هایش شفاف است و همه‌روزه گزارشی در این رابطه در سایت منتشر می‌شود، اما در بخش بعدی خواهید دید که صحبت‌های بحث‌برانگیزی در این رابطه صورت گرفته که خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.

از جمله بهترین مزایای ارز تتر که تاکنون به آن اشاره نکردیم هم این است که چون این توکن روی بلاک چین‌های مختلف از جمله بیت کوین و اتریوم فعال است، هر کیف پولی که از این رمز ارزها پشتیبانی می‌کند، در واقع از تتر هم پشتیبانی می‌کند. در بخش مربوط به کیف پول‌های دیجیتال تتر در ادامه بیشتر در این رابطه توضیح خواهیم داد.

 

معایب ارز دیجیتال تتر

مانند هر ارز دیجیتال و فناوری جدید مبتنی بر بلاک چینی که عرضه می‌شود، تتر هم معایب خاص خود را دارد. شاید مرتبط‌ترین مورد از معایب ارز تتر که به ما ایرانی‌ها مربوط می‌شود، تحریم کشورمان در کنار چند کشور دیگر باشد. البته این مسئله‌ جدیدی نیست و ایرانی‌ها به تحریم شدن توسط سرویس‌های خارجی، چه در حوزه‌ ارزهای دیجیتال و چه در حوزه‌های دیگر، عادت کرده‌اند. با این وجود ایرانی‌ها تسلیم این به ظاهر محدودیت‌ها نمی‌شوند و همان‌طور که از سد تحریم‌های صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال می‌توان گذشت، برای خرید تتر از داخل ایران هم می‌توان اقدام کرد.

عیب بزرگ دیگر تتر حواشی زیاد پیرامون آن است. در نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی خبر هک شدن و سرقت ارزهای دیجیتال تتر به ارزش ۳۱ میلیون دلار در سایت‌های مختلف منتشر شد. چند ماه بعد در ژانویه ۲۰۱۸ مشکل مشابهی پیش آمد. علاوه بر این‌ها طبق ادعای چند نفر از فعالان این حوزه شرکت تتر در حقیقت به‌اندازه‌ تمام تترهای موجود مبلغ دلاری ندارد و این ادعا که به ازای هر تتر یک دلار در بانک ذخیره است، صحت ندارد.

اما نوبت می‌رسد به تشریح روش‌های خرید و فروش تتر و صحبت در مورد دیگر مسائل پیرامون این رمز ارز پرسروصدا.

 

چگونه تتر بخریم؟

برای خرید تتر چند گزینه پیش روی شماست. راحت‌ترین راه این است که اگر در حال حاضر ارزهای دیجیتال دیگری مثل بیت کوین یا ریپل دارید، آن را با تتر معامله کنید. برای این کار می‌توانید از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر کمک بگیرید. صرافی‌هایی مثل «کراکن» (Kraken)، «بیت فینکس» (Bitfinex) و دیگر صرافی‌های شناخته‌شده این کار را برای شما انجام خواهند داد.

با این حال نباید فراموش کرد که متاسفانه ایرانی‌ها به دلیل تحریم‌ها، نمی‌توانند به‌صورت مستقیم دست به این کار بزنند و مجبور هستند با تغییر هویت و استفاده از ابزارهایی مثل VPN وارد معاملات شوند. این کار خطرات و ریسک‌های خاص خود را دارد که ممکن است منجر به از دست رفتن سرمایه و بلوکه شدن حساب کاربری شما گردد.

به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم ایرانی‌هایی که تجربه‌ چندانی در حوزه‌ ارزهای دیجیتال ندارند از صرافی‌های فعال ایرانی برای خرید ارز تتر استفاده کنند. البته لزوما مجبور نیستید که حتما ارز دیجیتال دیگر خود را برای خرید ارز دیجیتال تتر خرج کنید. امکان خرید تتر با واحدهای پولی دولتی مثل ریال و دلار هم وجود دارد که البته خرید با دلار از داخل ایران به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. مگر اینکه در خارج از کشور حساب داشته باشید و از آن برای خرید کمک بگیرید. پیشنهاد ما این است که از سایت‌های ایرانی معتبر که امکان خرید تتر با ریال را فراهم کرده‌اند، بهره ببرید چون هم ریسک پایینی دارد و هم آسان‌تر است.

پیدا کردن این صرافی‌های ایرانی که اشاره کردیم هم کار چندان سختی نیست. شما می‌توانید به‌راحتی با یک جستجوی ساده در اینترنت به این سایت‌ها برسید. البته توجه داشته باشید که شما خودتان مسئول اطمینان حاصل کردن از اعتبار آن صرافی هستید، پس قبل از شروع فعالیت و اقدام به خرید و فروش تتر و در حالت کلی تمام ارزهای دیجیتال، تمام جوانب امنیتی را در نظر بگیرید.

 

چگونه تتر بفروشیم؟

به احتمال زیاد اگر با روش‌های خریدی که در بخش قبلی اشاره کردیم آشنا شده باشید، پس یعنی با روش‌های فروش تتر هم آشنا شده‌اید. دلیل این حرف این است که از همان صرافی‌ها امکان فروش ارز تتر هم وجود دارد.

به طور کلی صرافی‌های ارزهای دیجیتال به شکلی هستند که برخی از آن‌ها ارزهای شما را خودشان به‌صورت مستقیم خریداری می‌کنند و بعضی دیگر از آن‌ها رابطی بین خریداران و فروشندگان هستند. مثلا بیایید فرض کنیم که شما در یک صرافی قصد خرید مقداری تتر دارید، ممکن است این صرافی خودش هم ارز تتر برای عرضه داشته باشد که در این صورت می‌توانید بلافاصله آن را خریداری کنید.

در طرف دیگر اما، این امکان هم وجود دارد که صرافی مورد نظر از نوع معاملاتی باشد، یعنی لیست فروش بقیه‌ کاربران را برای شما نمایش دهد و اگر شما فردی را پیدا کردید که مایل به فروش ارز دیجیتال تتر خود است، آن موقع می‌توانید آن را دریافت کرده و ارز دیجیتال درخواستی فروشنده را برای او بفرستید. برای آن‌هایی که احتمالا با این عمل آشنایی ندارند باید بگوییم که به این کار معامله یا «ترید» (Trade) می‌گویند.

با بررسی اجمالی که ما انجام دادیم در حال حاضر امکان فروش ارز دیجیتال تتر در صرافی‌های ایرانی به هر دو روش بالا وجود دارد و از این بابت نباید نگرانی داشته باشید. البته ناگفته نماند که بعد از کسب تجربه‌ کافی، همیشه می‌توانید با تغییر هویت در صرافی‌های خارجی که حجم بازار بیشتری دارند هم به ترید یا خرید و فروش بپردازید.

پس هم خرید تتر با ریال و هم تبدیل تتر به ریال برای کاربران ایرانی وجود دارد. فقط کافی است صرافی مورد نظر را با یک جستجوی ساده پیدا کنید و بعد از اینکه مطمئن شدید می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد، شروع به خرید و فروش تتر کنید.

 

چگونه تتر به دست آوریم؟

استخراج یا «ماینینگ» (Mining) یکی از مفاهیم پایه‌ بلاک چین و ارزهای دیجیتال است که بین طرفداران این حوزه، به ویژه در سال‌های ابتدایی، بسیار پرطرفدار و در عین حال سودآور بود. استخراج ارز دیجیتال به دو دلیل انجام می‌شود: یکی تأیید تراکنش‌های صورت‌گرفته توسط دیگران در بلاک چین و دیگری تولید ارزهای دیجیتال جدید.

اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که در اوایل مقاله گفتیم که تنها شرکت تتر لیمیتد امکان ایجاد تترهای جدید را دارد، پس استخراج چه می‌شود؟ جواب این است که دقیقا به همین دلیل امکان استخراج تتر توسط دستگاه ماینر وجود ندارد. به عبارت دیگر، از آنجایی که تتر یک کوین باثبات است و به ازای هر واحد از آن یک واحد از پول دولتی مثل دلار ذخیره می‌شود، برای همین تنها شرکت ارائه‌دهنده‌ آن امکان تولید ارزهای جدید را دارد و خبری از ماینینگ و استخراج نیست.

اگر این سؤال برای‌تان مطرح شده که پس چه کسی تراکنش‌های تتر را تأیید می‌کند، ابتدا بگوییم که سؤال خوبی مطرح کردید و این یعنی اطلاعات‌تان در زمینه‌ ارزهای دیجیتال به سطح قابل قبولی رسیده است! در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که چون تتر روی بلاک چین‌های دیگر فعالیت می‌کند، این یعنی تأیید تراکنش‌های آن برعهده‌ تمام ماینرهای همان بلاک چین‌ها است. مثلا اگر کسی به استخراج بیت کوین می‌پردازد، در واقع به تأیید تراکنش‌های تتر هم کمک می‌کند.

البته اگر همین الان جستجویی در اینترنت انجام دهید با سایت‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوید که اطلاعات نادرستی از استخراج ارز تتر منتشر می‌کنند. در بیشتر موارد این سایت‌ها با هدف کلاه‌برداری ایجاد شده‌اند و باید حواس‌تان به آن‌ها باشد. این کلاه‌برداری‌ها به‌ویژه در قالب اپلیکیشن‌های موبایل که مدعی استخراج تتر هستند، بیشتر دیده می‌شود. علاوه بر این، دستگاه استخراج تتر هم وجود خارجی ندارد و اگر کسی مدعی فروختن چنین دستگاه‌هایی است به احتمال بسیار زیاد سعی در کلاه‌برداری دارد.

 

بهترین کیف پول های تتر

درست مانند اسکناس و دیگر ارزهای دولتی که برای نگه داشتن آن‌ها به کیف پول نیاز داریم، برای نگه‌داری ارزهای دیجیتال هم به یک کیف پول دیجیتال نیاز است. این کیف پول‌ها در واقع یک نرم‌افزار هستند که یک آدرس عمومی دارند. این آدرس‌ها برای هر کیف پول یکتا است و از آن برای ارسال و دریافت ارز دیجیتال استفاده می‌شود. برای مثال فرض کنیم ما می‌خواهیم به شما تتر ارسال کنیم، شما باید یک کیف پول تتر از قبل ایجاد کرده باشید و آدرس آن را در اختیار ما قرار دهید تا ما بتوانیم به همان آدرس تتر ارسال کنیم.

البته در مورد تتر قضیه کمی پیچیده‌تر است. یادتان است که گفتیم تتر روی چند بلاک چین امن، از جمله ترون و اتریوم فعال است؟ با اینکه این مسئله باعث می‌شود هر کیف پولی که از این پروتکل‌ها پشتیبانی کند، امکان ذخیره‌ تتر را هم داشته باشد ولی مشکل اینجاست که تترهای فعال روی این بلاک‌ چین‌ها با یکدیگر سازگار نیستند؛ یعنی اگر شما از کیف پول‌ یک بلاک چین، به کیف پول بلاک چین دیگر تتر ارسال کنید، در واقع تترهای ارسالی شما از بین خواهند رفت.

برای همین همیشه باید توجه داشته باشید که تترهای شما روی کدام بلاک چین فعال هستند. برای این کار هم می‌توان از صرافی استعلام گرفت و هم می‌توان از روی آدرس نوع آن را تشخیص داد. مثلا آدرس‌های ترون با TX و آدرس‌های اتریوم با 0x شروع می‌شوند.

بعد از اینکه نوع تتر خود را تشخیص دادید، نوبت به این می‌رسد که تصمیم بگیرید چه نوع کیف پولی می‌خواهید. کیف‌ پول‌های دیجیتالی انواع مختلفی دارند؛ کیف پول موبایلی همان‌طور که از اسمش پیداست یک اپلیکیشن موبایل است که می‌توانید آن را نصب کنید.

در طرف دیگر کیف پول‌های تحت وب و دسکتاپی را داریم که به ترتیب از طریق مرورگر وب و رایانه‌های شخصی قابل استفاده هستند. نوع دیگر کیف پول‌ها هم کیف پول‌های سخت‌افزاری هستند که از نظر ما بهترین کیف پول تتر محسوب می‌شوند.

این کیف پول‌های سخت‌افزاری بر خلاف دیگر کیف پول‌های دیجیتال، یک سخت‌افزار فیزیکی به‌اندازه‌ حافظه‌ فلش هستند. مزیت استفاده از این نوع کیف پول دیجیتالی این است که شما از امنیت ارزهای دیجیتال خود اطمینان کامل دارید زیرا اگر خودتان حواس‌تان باشد، هیچ روشی برای نفوذ به آن وجود ندارد.

در حالی که مثلا در کیف پول‌های تحت وب، اگر سایت آن کیف پول هک شود احتمال از دست رفتن سرمایه‌ شما هم وجود دارد. از جمله کیف پول‌های تتر که می‌توانید استفاده کنید «اتومیک والت» (Atomic Wallet) و کیف پول سخت‌افزاری «لجر نانو اس» (Ledger Nano S) است. البته همان‌طور که گفتیم انتخاب‌های شما بسیار زیاد است و می‌توانید از هر کیف پولی که می‌خواهید استفاده کنید.

 

قیمت و نوسانات تتر

گفتیم که قیمت تتر (USDT) برابر با یک دلار آمریکا است ولی اگر نگاهی به نمودار قیمت تتر در صرافی‌ها بیندازید و قیمت آنلاین تتر را ببینید، متوجه می‌شوید که این قیمت همیشه هم دقیقا برابر یک دلار نیست. در واقع قیمت تتر در اطراف یک دلار نوسان دارد و ممکن است چند سنت پایین‌تر یا چند سنت بالاتر برود.

اما دلیل این اتفاق چیست؟ شایعات پیرامون تتر بسیار است. عده‌ای معتقدند که تتر یک کلاه‌برداری بوده و شرکت ارائه‌دهنده‌ این ارز، دلار کافی به‌اندازه‌ تترهای موجود ندارد. از طرف دیگر، از آنجایی که قیمت نهایی تتر را خریدوفروش‌های صورت گرفته در صرافی‌ها تعیین می‌کند، ممکن است بعضی از افراد با شنیدن چنین خبرهایی، برای اینکه بخواهند زودتر به دلار دست پیدا کنند، تتر خود را کمی پایین‌تر از قیمت واقعی آن به فروش برسانند.

به این ترتیب ممکن است، قیمت ارز تتر در لحظه‌ای به ۰.۹۸ دلار برسد یا بالاتر از یک دلار برود. با این‌حال این چند سنت به قدری نزدیک به قیمت واقعی تتر است که می‌شود از آن‌ چشم‌پوشی کرد و قیمت تتر به دلار را یک USD در نظر گرفت. اما چه کسانی باید به دنبال سرمایه‌گذاری در تتر بروند؟ در بخش بعدی به این سوال مهم پاسخ خواهیم داد.

 

تتر برای چه کسانی مناسب است؟

فلسفه‌ تتر ترکیب ارزهای دیجیتال با ارزهای دولتی کشورها است. همان‌طوری که در صفحه‌ «درباره‌ ما» سایت تتر نوشته شده است، تتر به کسب‌وکارهای مختلف، از صرافی‌ها گرفته تا شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ کیف پول دیجیتال، شرکت‌های مالی و خودپردازها اجازه می‌دهد از ارزهای دولتی بر بستر بلاک چین استفاده کنند. هم اکنون هم بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ، اکوسیستم دیجیتالی مالی خود را با تتر هماهنگ کرده‌اند.

از آنجایی که تتر در رتبه‌ چهارم پراستفاده‌ترین ارزهای دیجیتال قرار دارد و صرافی‌های ایرانی هم از خرید و فروش تتر پشتیبانی کافی می‌کنند، این رمز ارز یک جانشین مناسب برای سرمایه‌گذاری در کنار بیت کوین و دیگر ارزها محسوب می‌شود.

اگر به خاطر بیاورید، قبلا گفتیم که دلار، یورو و یوان تنها ارزهای پشتیبان تتر نیستند. در واقع طلا هم به عنوان چهارمین سرمایه که پشتوانه‌ هر واحد تتر است، شناخته می‌شود. در بخش بعدی با جزئیات بیشتری به این مسئله می‌پردازیم.

 

تتر گلد چیست؟

«تتر گلد» (Tether gold) همان‌طور که از اسمش پیداست به نوع خاصی از تتر گفته می‌شود که پشتوانه‌ مالی آن طلا است. همانند USDT که پشتوانه‌ آن یک دلار آمریکا بود، یا EURT که پشتوانه‌ آن یک یورو است، پشتوانه‌ تتر گلد که با علامت XAUT شناخته می‌شود، یک اونس طلا است.

به عبارت دیگر هر کسی که یک تتر گلد داشته باشد، در واقع یک اونس از یک شمش طلای واقعی را صاحب است که با شماره سریال قابل شناسایی است. طبق ادعای سایت این رمز ارز، هر کسی می‌تواند در هر لحظه‌ای شمش‌های طلای مرتبط با تتر گلدهای خود را مشاهده کند.

هر کسی هم که پروسه‌ تأیید این شرکت را پشت سر بگذارد و مقدار تتر گلدهایش از حدنصاب بالاتر باشد، می‌تواند درخواست دریافت شمش‌های طلای خود را بدهد. بعد از این کار آن فرد می‌تواند به‌صورت شخصی به سوئیس رفته و شمش‌ها را دریافت کند یا از این شرکت بخواهد که بعد از فروختن شمش‌ها، پول آن‌ را به حسابش واریز کند.

 

کدام تتر بهتر است؟

سؤالی که مطرح می‌شود این است که کدام تتر نسبت به دیگر تترها بهتر عمل می‌کند؟ در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت که تتر با پشتوانه‌ دلار (USDT) تاکنون توانسته نسبت به دیگر انواع تتر محبوبیت بیشتری کسب کند. حتی اگر سری به صرافی‌های خارجی شناخته‌شده بزنید، می‌بینید که وقتی صحبت از تتر می‌شود منظورشان همان تتر دلار است.

با این حال نباید فراموش کرد که انواع دیگر تتر هم می‌تواند برای اشخاص مختلف مزایای بیشتری داشته باشد. برای ما ایرانی‌ها انتخاب بین این چهار نوع تتر مثل این است که بخواهیم بین طلا، دلار، یورو و یوان یکی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم.

مسلما افراد زیادی سراغ یوان و یورو نمی‌روند، زیرا میزان افزایش قیمت طلا و دلار بیشتر و طبیعتا امکان کسب سود هم از آن‌ها بالاتر است. البته باز هم انتخاب به خود شخص برمی‌گردد که به‌اندازه‌ کافی مطالعه کرده و اقدام به خرید و فروش کند ولی به هر حال فراموش نکنید که خرید و فروش دلار تتر به احتمال زیاد راحت‌تر خواهد بود.

 

آیا تتر امنیت دارد؟

امنیت تتر را از دو منظر می‌توان بررسی کرد. اول اینکه تتر از بلاک چین استفاده می‌کند و به همین دلیل تمام مزایای امنیتی بلاک چین را هم در خود دارد. کسی نمی‌تواند تراکنش‌های انجام‌شده را انکار کرده، یا اقدام به دو بار خرج کردن دارایی‌هایش بکند. این‌ها تنها دو مورد از مزایای امنیتی بلاک چین بودند که تتر هم از آن‌ها بهره‌مند است.

در طرف دیگر اما بحث امنیت مالی تتر مطرح است. آیا واقعا شرکت‌ ارائه‌دهنده‌ تتر به ازای هر واحد از این رمز ارز یک دلار ذخیره دارد یا شایعات درست هستند؟ مشکل اساسی تتر همین‌جاست و شاید بزرگترین عاملی بوده که تتر نتوانسته از جایگاه فعلی خود بالاتر برود.

در کل تتر هم در کنار دیگر فناوری‌های مبتنی بر بلاک چین، مثل قراردادهای دیجیتال، سعی در استفاده از مزایای این فناوری برای حل کردن مشکلات رایج روزمره دارد. با این حال، مانند هر نوآوری دیگری قطعا مخالفان و موافقان این ارز دیجیتال هم ساکت نخواهند نشست و به دفاع از آن یا سرزنشش خواهند پرداخت.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را به طور کامل با تتر و انواع آن و همچنین نحوه‌ کارش آشنا کنیم. همچنین مزایا و معایب استفاده از آن را بیان و کیف پول‌های سازگار با آن را معرفی کردیم. در انتها نیز نگاهی به تتر گلد و انواع دیگر این رمز ارز انداختیم. به هر حال، باید صبر کرد و دید که آینده‌ تتر چه می‌شود و کدام طرف، برنده‌ نهایی خواهد بود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. درودبرشما🍀🌿
    سال نوبرشما مبارک باد۰🌹⚘🌱
    مطالب بسیار جذاب وآموزنده ای بود👏👏
    به زبان روان بیان شده””بسیارلذت بردم””
    بامید سالی خوب وپرازاتفاق خود برای ایران عزیزم””
    سپاس ازشما خانم مهندس🙏👏🍀🌷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا