واژه‌نامه و اصطلاحات

اصطلاحات ارز دیجیتال | با ۲۰ اصطلاح مهم آشنا شوید!

در عرض ماه‌های اخیر شاهد گرم‌تر شدن بازار ارزهای دیجیتال و هجوم افراد جدید به این حوزه هستیم. نوسانات زیاد بیت کوین، اتریوم و دیگر رمزارزها توانسته بسیاری از افراد معمولی را تبدیل به میلیونر کند و ثروت خیل کثیر دیگری را از دستشان برباید.

با این حال حتی سرمایه‌گذاران باتجربه‌ی ارزهای دیجیتال هم بعضی مواقع به خاطر تعدد اصطلاحاتی که در این بازار وجود دارد، دچار سردرگمی می‌شوند. برخی از این اصطلاحات هم تنها مختص به بازار رمزارزها است و نمی‌توان در هیچ بازار دیگری نظیر آن‌ها را پیدا کرد.

از همین رو قصد داریم در ادامه‌ی مقاله مهم‌ترین مخفف‌ها و اصطلاحات ارزهای دیجیتال که پیرامون این بازار بزرگ، پرنوسان و در عین حال پرسود وجود دارد را برایتان لیست کنیم تا همه‌شان را به یکباره یاد بگیرید.

با این کار دیگر دفعه‌ی بعدی که جمله‌هایی مثل «DYOR را فراموش نکنید و ارزهای دیجیتال خود را HODL کنید تا خدایی ناکرده Rekt نشوید» را می‌شنوید سرتان گیج نخواهد رفت و با اعتماد به نفس کامل معنی و مفهوم آن را خواهید فهمید.

 

دست‌های الماسی و کاغذی

  • دست الماسی: کسی که مصمم است و کاهش‌های قیمتی باعث نمی‌شود که ارز دیجیتال خود را بفروشد.
  • دست کاغذی: کسی که با کوچک‌ترین نزول قیمتی ترس وجودش را فرا می‌گیرد و ارز دیجیتال خود را می‌فروشد.

دست‌های الماسی یا دایمند هندز (Diamond Hands) اصطلاحی است که در شبکه‌های اجتماعی توسط سرمایه‌گذاران و کاربران اینترنتی معروف شده و کاربرد آن تشویق کاربران به نگهداری یک ارز دیجیتال خاص است.

این افراد که معمولاً در گروه‌های اینترنتی تصمیم به بالا بردن قیمت یک رمزارز می‌گیرند، در متن‌های ارسالی خود در این گروه‌ها با افتخار اعلام می‌کنند که دست‌های الماسی دارند و به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهند ارز دیجیتال سوژه‌شده را بفروشند.

در طرف مقابل هم اصطلاح دست‌های کاغذی یا پیپر هندز (Paper Hands) را داریم که برای تحقیر کسانی است که به عقیده‌ی این افراد دچار ضعف شده و رمزارز سوژه‌شده را فروخته‌اند، استفاده می‌شود.

 

فومو (FOMO)

ترس از عقب ماندن از سودهای بازار.

فومو یا ترس از عقب ماندن از بازار مخفف کلمه‌ی Fear of Missing Out است. معمولاً وقتی قیمت یک رمزارز رشد زیادی را تجربه می‌کند صحبت از فومو می‌شود.

دلیل آن هم این است که وقتی یک سرمایه‌گذار کم‌تجربه چشمان خود را به لیست و نمودار قیمت‌ها خیره می‌کند و هر ساعت شاهد افزایش قیمت‌ها است، احساس می‌کند که از سودهای کف بازار عقب مانده و همه به جز او پول‌ها را پارو کرده‌اند.

در این حالت گفته می‌شود که فومو بر چنین فردی غلبه کرده است. نتیجه‌ی آن هم اغلب ورود در قیمت‌های بالا و غیرمنطقی و در نهایت ضرر و زیان است.

یکی از راه‌های اساسی برای غلبه بر فومو داشتن هدف و یک استراتژی خوب و پایبند بودن به آن است. مخصوصاً اگر ایمان دارید که ارزش یک رمزارز در درازمدت صعودی خواهد بود.

با یادگیری مدیریت ریسک پیش از خرید و فروش دارایی‌های خود، سرمایه خود را مدیریت کنید.

اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال

 

فاد (FUD)

ایجاد شدن حس ترس، شک و تردید در مورد آینده‌ی یک رمزارز یا ماهیت ارزهای دیجیتال.

فاد نیز مخفف کلمه‌ی Fear، Uncertainty و Doubt است که معنای ترس، شک و تردید را می‌دهد. این اصطلاح در واقع یکی از استراتژی‌های قدیمی در تبلیغات و روابط اجتماعی است که سعی می‌کند نگرش عمومی مردم را نسبت به یک محصول، فناوری یا فرد تغییر دهد. این کار معمولاً با انتشار اطلاعات غلط و ایجاد یک حس منفی نسبت به آن محصول، فناوری یا فرد حاصل می‌شود.

در دنیای کریپتوکارنسی‌ها (Cryptocurrency) هم منظور از فاد، شک و تردید پیرامون فناوری بلاک چین و رمزارزها است. این حس منفی می‌تواند از جانب رسانه‌های جمعی یا تحلیل‌گران بازارهای سنتی ایجاد شود.

بنابراین وقتی گفته می‌شود فاد بر کل بازار یا یک رمزارز خاص حاکم است بدین معنی است که قیمت آن به دلیل خبرهای منفی پایین آمده یا به احتمال زیاد پایین خواهد آمد.

 

روز جا‌به‌‌جایی (The Flippening)

روزی که بالاخره ارزش بازار یک ارز دیجیتال دیگر مثل اتریوم از بیت کوین پیشی خواهد گرفت.

روز جابه‌جایی یا فلیپنینگ به روزی در آینده گفته می‌شود که در آن بالاخره ارزش بازار یا مارکت کپ (Market Cap) ارز دیجیتال اتریوم از بیت کوین پیشی خواهد گرفت.

هم اکنون اتریوم دومین رمزارز برتر جهان بعد از بیت کوین است که البته در زمان نگارش این مقاله ارزش بازار آن حدود ۲.۵ برابر کمتر از پادشاه ارزهای دیجیتال است.

از این اصطلاح در مواقعی که یک توکن یا ارز جدید و ناشناخته جایگاه یک رمزارز کارکشته‌ی دیگر را می‌گیرد هم استفاده می‌شود.

در طول سال‌های گذشته ارزش بازار دیگر رمزارزها از جمله خود اتریوم بسیار کمتر از بیت کوین بود ولی رفته‌رفته این فاصله کمتر شده و در ماه‌های اخیر به کمترین حد خود رسیده است.

 

هودل (HODL)

نگه‌داری طولانی مدت یک رمزارز.

شاید هودل پراستفاده‌ترین اصطلاحی باشد که در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود و جالب‌ترین تاریخچه را هم دارد. هودل یا هادل به زبان ساده یعنی خرید و نگه‌داری یک رمزارز برای بلندمدت، به گونه‌ای که تغییرات بازار و بالا و پایین رفتن قیمت‌ها تأثیری روی نگه‌داری شما نگذارد.

در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی که قیمت بیت کوین در عرض یک ماه از ۱۲۴۲ دلار به ۴۸۰ رسیده بود، یک نفر مست که از شرایط فعلی‌اش ناراضی بود برای خالی کردن خود در یکی از انجمن‌های گفتگوی بیت کوین پستی را منتشر کرد که در عنوان آن به اشتباه به جای کلمه‌ی Hold انگلیسی که به معنی نگه‌داری است، از کلمه‌ی Hodl استفاده شده بود.

این پست به دلیل محتوای خنده‌دار و اشتباه تایپی بامزه‌ای که داشت خیلی زود به یک سوژه تبدیل شد و کاربران دیگر هم در حمایت از این فرد اعلام کردند که می‌خواهند بیت کوین‌های خود را هودل کنند. بدین ترتیب هودل امروزه به یکی از اصطلاحات رایج و جالب بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شده است.

 

چشم‌های لیزری (Laser eyes)

ویرایش تصاویر پروفایل شبکه‌های اجتماعی و اضافه کردن لیزر به چشمان خود توسط افراد مختلف در حمایت از بیت کوین.

این اصطلاح در سال ۲۰۲۱ و در بین حامیان بیت کوین مورد استفاده قرار گرفت و به شهرت رسید. افرادی مثل تام بریدی (Tom Brady) فوق‌ستاره‌ی لیگ فوتبال آمریکایی ایالات متحده، پاریس هیلتون (Paris Hilton)، ایلان ماسک (Elon Musk)، سینتیا لامیس (Cynthia Lummis) سیاستمدار آمریکایی و مایکل سیلور (Michael Saylor) مدیرعامل شرکت مایکرواستراتژی (MicroStrategy) از جمله کسانی بودند که در تصویر پروفایل خود در شبکه‌های اجتماعی از لیزر استفاده کردند تا بدین ترتیب حمایت خود را از بیت کوین اعلام کنند.

در واقع این افراد چشمان خود را تصاویر پروفایلشان به گونه‌ای ویرایش می‌کنند که انگار از چشماشان نور لیزر به بیرون پخش می‌شود.

خیلی‌ها معتقدند این سوژه از هشتگ #LaserRayUntil100K در شبکه‌های اجتماعی گرفته شده که هدف از آن حمایت از بیت کوین تا رسیدن به قیمت ۱۰۰ هزار دلاری است.

 

پیش به سوی ماه (To The Moon)

رسیدن قیمت یک رمزارز به بالاترین حد خود و رشد چند برابری.

وقتی یک ارز دیجیتال شاهد هجوم سرمایه‌گذاران و افزایش شدید قیمت باشد، طرفداران آن از اصطلاح «به ماه رفتن» یا «پیش به سوی ماه» استفاده می‌کنند تا با ایجاد انگیزه و سروصدا پیرامون آن رمزارز، مانع از فروختن افراد دیگر شوند. این اصطلاح را می‌توان در زبان فارسی معادل کلمه‌ی «سربه‌فلک کشیدن» هم در نظر گرفت.

به عنوان مثال کاربران شبکه‌ی اجتماعی ردیت (Reddit) زمانی که قصد داشتن قیمت دوج کوین را به ۱ دلار برسانند در تبلیغات و پست‌های خود از این واژه استفاده می‌کردند تا افراد بیشتری را راغب به خرید و در نهایت بالا بردن قیمت آن بکنند.

 

پامپ و دامپ (Pump and Dump)

خرید یک رمزارز توسط مدیران یک گروه در قیمت پایین و سپس تبلیغات و ایجاد سروصدا پیرامون آن و فروختن آن زمانی که افراد دیگر هم با خرید خود قیمت آن رمزارز را بالا برده‌اند.

پامپ به تنهایی به معنای بالا رفتن شدید قیمت و دامپ برعکس آن، یعنی سقوط شدید قیمت یک رمزارز است. به عنوان مثال وقتی گفته می‌شود دوج کوین پامپ شده یعنی قیمت آن در عرض مدت کوتاهی چندین درصد افزایش یافته است.

اما وقتی از پامپ و دامپ صحبت می‌کنیم منظورمان گروه‌های سازمان‌یافته‌ای هستند که قیمت یک ارز دیجیتال معمولاً ناشناخته را به صورت مصنوعی بالا می‌برند و زمانی که به اهداف قیمتی خود رسیدند آن را می‌فروشند و باعث سقوط قیمتش می‌شوند.

به عبارت دیگر چند نفر با همکاری هم یک گروه در شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام ایجاد می‌کنند و قبل از اعلام اسم یک رمزارز خودشان مقادیر زیادی از آن را خریداری می‌کنند. سپس این افراد با همکاری یکدیگر اقدام به تبلیغ و ایجاد سروصدا پیرامون همان ارز دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل توییتر، ردیت، دیسکورد و قسمت کامنت‌های یوتیوب می‌کنند.

بدین ترتیب افراد کم‌تجربه و ناآگاه که فریب چنین تبلیغاتی را می‌خورند، با امید کسب سودهای چنددرصدی اقدام به خرید این ارز دیجیتال می‌کنند و باعث بالا رفتن قیمت آن می‌شوند.

وقتی قیمت به اندازه‌ی کافی بالا رفت، گردانندگان این گروه‌ها اقدام به فروش رمزارزهای خود می‌کنند که باعث سقوط قیمت می‌شود.

پامپ و دامپ یکی از روش‌های مرسوم کلاه‌برداری در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال است که البته به دلیل اینکه همه‌ی شرکت‌کنندگان در آن با رضایت خود اقدام به خرید یا فروش ارز دیجیتال اعلام شده می‌کنند، نمی‌توان کسی را جز خودشان مقصر چنین ضرر و زیان‌هایی در نظر گرفت.

 

رکت (Rekt)

تصمیم اشتباه و از دست دادن بخش یا کلی از سرمایه.

اصطلاح رکت با املای Rekt از کلمه‌ی Wrecked در زبان انگلیسی گرفته شده که به معنای خراب شدن یا داغون شدن است.

وقتی در بازار ارزهای دیجیتال فردی دچار فومو می‌شود و یک رمزارز را در قیمت‌های بالا می‌خرد و سپس با سقوط بازار دچار ضرر و زیان می‌شود، یا قربانی گروه‌های پامپ و دامپ شده و سرمایه‌ی خود را از دست می‌دهد، می‌گوییم که آن فرد رکت شده است.

این اصطلاح از دنیای بازی‌های ویدیویی گرفته شده که در آن به کسی که به شکل بدی در یک بازی می‌بازد می‌گویند رکت شده که تقریباً در دنیای ارزهای دیجیتال هم همان مفهوم را دارد.

 

نهنگ (Whale)

کسی که حجم زیادی از یک رمزارز را در اختیار خود دارد که معاملاتش به دلیل حجم بالا روی روند حرکت قیمت تاثیر می‌گذارد.

به کسانی که حجم زیادی از یک رمزارز را در اختیار داشته باشند نهنگ یا ویل می‌گویند. در مورد ارز دیجیتال بیت کوین، کسی که بیش از ۱۰۰۰ واحد از این رمزارز را در اختیار داشته باشد یک نهنگ محسوب می‌شود.

اهمیت نهنگ‌ها در اینجاست که برخلاف تریدرهای کوچک که خرید و فروششان هیچ تأثیری روی روند حرکت بازار نمی‌گذارد، معامله‌هایی که نهنگ‌ها انجام می‌دهند به دلیل حجم بالایشان تأثیر شدیدی روی قیمت‌ها می‌گذارند.

به همین دلیل است که پیگیری رفتار نهنگ‌ها مثل انتقال بیت کوین‌ از کیف پول دیجیتال به صرافی، یا از صرافی به کیف پول، یکی از راه‌های پیشبینی حرکت بازار است زیرا وقتی یک نهنگ مقدار زیادی از بیت کوین‌هایش را از کیف پول به صرافی منتقل می‌کند به احتمال زیاد قصد فروش آن‌ها را دارد که می‌تواند تأثیر منفی روی قیمت آن رمزارز داشته باشد.

جالب است بدانید که براساس آماری که همین چند ماه پیش منتشر شد، ۱۰۰ آدرس برتر بیت کوین از کل ۸۰۰ هزار آدرس فعال این رمزارز، چیزی حدود ۲۰ درصد کل بیت کوین‌ها را در اختیار دارند.

 

گاو و خرس (Bull and Bear)

گاو نماد خریدار و بازار صعودی و خرس نماد فروشنده و بازار نزولی.

در بازارهای مالی مختلف از جمله بازار رمزارزها از کلمه‌ی گاو یا Bull برای اشاره به خریداران و از کلمه‌ی خرس یا Bear برای خطاب قرار دادن فروشندگان استفاده می‌شود. علاوه بر این وقتی گفته می‌شود بازار گاوی است یا در یک بول مارکت (Bull Market) قرار داریم یعنی بازار روند صعودی دارد و خریداران کنترل را برعهده گرفته‌اند.

در طرف دیگر وقتی گفته می‌شود بازار خرسی است یا در یک بیر مارکت (Bear Market) قرار داریم یعنی بازار نزولی بوده و کنترل برعهده‌ی فروشندگان افتاده است.

به جز این ممکن است بشنوید که گفته می‌شود هم‌اکنون شرایط بیت کوین گاوی یا بولیش (Bullish) است. این یعنی شرایط این رمزارز مساعد بوده و در یک بازار صعودی قرار گرفته است. به همین ترتیب شرایط خرسی یا بیریش (Bearish) هم به بازار نزولی اشاره دارد.

 

توکن غیرقابل تعویض یا NFT

توکنی که هر واحد از آن با واحدهای دیگر متفاوت است.

یک NFT یا Non-Fungible Token به ارز دیجیتالی گفته می‌شود که هر واحد از آن با واحدهای دیگر متفاوت است. در زبان فارسی به چنین ارزهای دیجیتالی توکن‌های غیرقابل تعویض، توکن‌های تعویض‌ناپذیر یا توکن‌های غیرمثلی می‌گوییم.

به عنوان مثال ریال ایران را نظر بگیرید. هر اسکناس ۱۰ هزار ریالی هیچ تفاوتی با اسکناس ۱۰ هزار ریالی دیگر ندارد و از نظر ارزش هر دو برابر هستند.

یا در مورد همین بیت کوین هم چنین ادعایی درست است و هر واحد از بیت کوین هیچ تفاوتی با واحدهای دیگر این رمزارز ندارد.

در‌حالی‌که در توکن‌های تعویض ناپذیر چنین نیست و هر واحد از آن ممکن است ویژگی‌هایی داشته باشد که باعث ارزش بالاتر آن نسبت به دیگر واحدهایش می‌شود.

به عنوان مثال پروژه‌ی کریپتو کیتیز یا گربه‌های کریپتویی (CryptoKitties) را در نظر بگیرید که در آن هر گربه به عنوان یک واحد توکن شناخته می‌شود و می‌تواند ویژگی‌های منحصر به فرد و به‌طبع ارزش بیشتر یا کمتری نسبت به دیگر گربه‌ها داشته باشد.

ویژگی منحصر به فرد توکن‌های غیرقابل تعویض که به لطف فناوری بلاک چین حاصل می‌شود این است که هیچ کس نمی‌تواند یک نسخه‌ی کپی و قلابی از این توکن‌ها را ایجاد کند چون همه‌چیز در بلاک چین ثبت می‌شود.

همین موضوع باعث شده افراد و شرکت‌های مختلف دارایی‌های خاص خود را در قالب یک NFT منتشر کنند و آن‌ها را به قیمت‌های گزافی به فروش برسانند. برای مثال مؤسس توییتر اولین توییت خود را در قالب یک NFT و در یکی از فروشگاه‌های مخصوص این کار به فروش رساند.

اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال ۲

آلت کوین (Altcoin)

هر ارز دیجیتالی به جز بیت کوین.

آلت کوین کوتاه‌شده‌ی عبارت Alternative Coin است که معادل کتابی فارسی آن را می‌توان «کوین جایگزین» در نظر گرفت. در واقع منظور از آلت کوین همه‌ی ارزهای دیجیتالی است که بعد از بیت کوین عرضه شده‌اند.

بسیاری از آلت کوین‌ها ایده‌ی اصلی خود را از بیت کوین گرفته‌اند ولی در طراحی و توسعه‌ی آن‌ها پیشرفت‌ها و بهبودهای ساختاری هم دیده می‌شود.

از مهم‌ترین آلت کوین‌ها می‌توان به اتریوم، ریپل، بایننس کوین، کاردانو و لایت کوین اشاره کرد البته توجه کنید که آلت کوین‌ها محدود به همین رمزارزهای شناخته‌شده به جز بیت کوین نمی‌شوند و همه‌ی آن‌ها، حتی ناشناخته‌ها را هم باید جزو این دسته در نظر بگیریم.

 

استیبل کوین (Stablecoin)

ارز دیجیتالی که پشتوانه‌ای مثل دلار یا طلا دارد و ارزش آن ثابت است.

استیبل کوین به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که هر واحد از آن‌ها توسط یک واحد از دارایی‌های دنیای واقعی مثل دلار یا طلا پشتیبانی می‌شود و به همین دلیل ارزش آن‌ها همواره ثابت است. به این رمزارزها ارزهای دیجیتال با ارزش ثابت هم گفته می‌شود که مهم‌ترین آن تتر دلاری (USD Tether) با نشان USDT است.

شرکت تتر لیمیتد (Tether Limited) مسئولیت عرضه‌ی این رمزارز را برعهده دارد و به ازای هر تتری که به بازار عرضه می‌شود این شرکت یک دلار در بانک یا صندوق‌های مخصوص نگه‌داری می‌کند تا پشتوانه‌ی آن تتر منتشر شده باشد.

استیبل کوین‌ها را می‌توان به عنوانی پلی بین دنیای ارزهای دیجیتال و پول‌های دولتی مثل دلار و یورو در نظر گرفت که انتقال آن‌ها را به لطف مزایای بی‌شمار ارزهای دیجیتال بسیار راحت می‌کند.

 

میم کوین (Memecoin)

ارز دیجیتالی که با هدف شوخی و کسب سودهای مقطعی ایجاد شده است.

ارز دیجیتال دوج کوین (Dogecoin) اولین میم کوین بازار رمزارزها محسوب می‌شود. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید این ارز دیجیتال در ابتدا تنها با هدف مسخره‌بازی و به عنوان یک شوخی ساخته شد.

در آن زمان تصویری از یک سگ از نژاد ژاپنی شیبا اینو (Shiba Inu) به خاطر حالت خاص چهره‌اش در بین کاربران اینترنتی سوژه شده بود و برای همین سازندگان دوج کوین تصمیم‌ گرفتند از نام و تصویر آن برای ارز دیجیتال خود استفاده کنند.

اما در سال ۲۰۲۱ میلادی قیمت این رمزارز بار دیگر به دلیل سوژه شدن و حمایت افراد معروفی مثل ایلان ماسک سربه‌فلک کشید و توانست بسیاری را میلیونر کند.

با موفقیت عجیب دوج کوین، افراد و شرکت‌های مختلف تصمیم گرفتند از این موقعیت سوءاستفاده کرده و با ایجاد رمزارزهای مشابه و سرمایه‌گذاری در آن‌ها پول پارو کنند. به این رمزارزها که اغلب با نام‌های عجیب‌و‌غریب و به راحتی ساخته می‌شوند میم کوین می‌گویند.

 

شت کوین (Shitcoin)

ارز دیجیتالی که هیچ ارزش ذاتی ندارد.

شت کوین که در زبان فارسی می‌توان معادل مودبانه‌ی ارزهای دیجیتال بی‌ارزش را به آ‌ن‌ها داد، به رمزارزهایی گفته می‌شود که هیچ ارزش ذاتی ندارند.

شت کوین‌ها هم‌پوشانی زیادی با میم کوین‌ها داشته و هر دو با هدف شوخی و سودگیری‌های مقطعی از سروصداهای به‌وجود‌آمده ایجاد شده‌اند به شکلی که شاید تا چند ماه دیگر قیمت بسیاری از آن‌ها به صفر برسد.

با‌این‌حال برخی شت کوین‌ها هم وجود دارند که نمی‌توان آن‌ها را میم کوین نظر گرفت. چنین شت‌ کوین‌هایی خود را به عنوان پروژه‌های حرفه‌ای و کاربردی معرفی می‌کنند در حالی که بیشتر کلاه‌برداری هستند و کاربرد خاصی ندارند.

 

آلت سیزن (Alt Season)

برهه‌ای از زمان که قیمت بیت کوین درجا می‌زند و آلت کوین‌ها رشدهای چندبرابری را تجربه می‌کنند.

به آن قسمت از چرخه‌ی حرکت قیمت بازار ارزهای دیجیتال که در آن قیمت بیت کوین به دلیل خارج شدن سرمایه از آن‌، درجا می‌زند و در عوض بسیاری از آلت کوین‌ها شاهد رشدهای قیمتی شدید هستند، آلت سیزن یا فصل آلت کوین‌ها می‌گویند. برای مثال اواخر دسامبر ۲۰۱۷ میلادی تا اوایل ژانویه ۲۰۱۸ چنین اتفاقی افتاد و آلت‌ کوین‌ها رشد خوبی را تجربه کردند.

البته برای اینکه آلت سیزن اتفاق بیفتد باید اکثریت آلت کوین‌ها روند صعودی داشته باشند و اگر یک یا دو آلت کوین در فواصل زمانی طولانی رشد کنند دلیل بر آغاز آلت سیزن نیست.

 

DYOR

یعنی خودتان باید در مورد ادعاها و مسائل مطرح شده توسط افراد دیگر تحقیق کنید و درستی آن‌ها را بسنجید.

اصطلاح DYOR مخفف Do Your Own Research به معنی «خودتان تحقیق کنید» است. این اصطلاح معمولاً وقتی به کار برده می‌شود که افراد تحلیل و نظر سایر فعالان بازار ارزهای دیجیتال را دنبال کرده و تصمیم‌گیری‌های خود را صرفاً بر این اساس استوار می‌کنند.

در چنین شرایطی به این افراد پیشنهاد می‌شود که DYOR کنند، یعنی خودشان تحلیل و تحقیق کنند و قبل از تصمیم‌گیری صحت ادعاهای این افراد را بسنجند.

همچنین ممکن است این کلمه را معمولاً در انتهای تحلیل‌های منتشر شده توسط همین متخصص‌ها ببینید که خودشان هم به شما هشدار می‌دهند که مطالب گفته شده تنها نظر شخصی آن‌هاست و بهتر است خودتان در مورد مسائل مطرح شده تحقیق کنید.

 

NFA

یعنی ادعاهای مطرح شده پیشنهاد خرید یا فروش نیستند و مسئولیت این کار با خودتان خواهد بود.

این اصطلاح هم از به هم پیوستن حروف اول Not Financial Advice تشکیل شده که به معنی «این یک پیشنهاد مالی نیست» است.

از NFA معمولاً در پایان جملاتی که در آن از یک رمزارز حمایت می‌شود، استفاده می‌کنند تا مسئولیت هرگونه ضرر و زیان حاصل از خرید یا فروش آن رمزارز که ممکن است به خوانندگان آن جمله تحمیل شود، از دوش آن‌ها برداشته شود.

به عنوان مثال مدیر عامل صرافی بزرگ بایننس (Binance) که بارها در توییتر ارز دیجیتال صرافی خود، یعنی بایننس کوین، را حمایت می‌کرد در انتهای جملات خود از NFA استفاده می‌کرد تا علی‌رغم تشویق کاربران به خرید بایننس کوین، مسئولیت هرگونه ضرر احتمالی را هم به عهده‌ی خود کاربران بسپارد.

 

ATH

یعنی شکست رکورد بالاترین قیمت یک رمزارز و ثبت قیمت جدید به جای آن.

وقتی گفته می‌شود یک ارز دیجیتال ATH جدید ثبت کرده یعنی قیمت آن رمزارز توانسته بالاترین قیمتی که قبلاً به آن دست یافته بود را بشکند و سقف قیمتی جدیدی را به ثبت برساند.

اصطلاح ATH مخفف All Time High است که می‌توان معادل‌های سقف قیمت تاریخی یا بالاترین قیمت تاریخ را برای آن در نظر گرفت.

برای مثال در زمان نگارش این مقاله ATH ارز دیجیتال بیت کوین 64 هزار و ۸۶۳ دلار است که چهار ماه پیش ثبت شده و هم‌اکنون قیمت این رمزارز حدود ۲۷ درصد پایین‌تر از آن رقم معامله می‌شود. قیمتی که یک ارز دیجیتال به عنوان ATH ثبت می‌کند در اغلب موارد به عنوان یک مقاومت یا حمایت قوی ظاهر می‌شود.

 

سخن پایانی

همان‌طور که می‌بینید اصطلاحات زیادی در بازارهای مالی وجود دارد که برخی از آن‌ها مختص بازار ارزهای دیجیتال و برخی دیگر نیز در بین همه بازارها مشترک است. برای کسی که می‌خواهد در دنیای رمزارزها به موفقیت برسد دانستن این اصطلاحات عمومی و برخی مفاهیم تخصصی امری ضروری است که می‌تواند تأثیر مثبتی در تصمیم‌گیری‌های او بگذارد.

از همین رو در این مقاله مهم‌ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال را برای شما لیست کرده و سعی کردیم با زبانی ساده و ذکر مثال‌های مختلف مفهوم آن‌ها را برایتان شفاف‌سازی کنیم.

با اینکه قطعاً اصطلاحات دیگری هم بودند که می‌توانستیم در این مقاله به آن‌ها هم بپردازیم ولی به دلیل محدودیت‌های نوشتاری به ذکر مهم‌ترین اصطلاحات بسنده کردیم. البته دانستن همین‌ها برای شروع یک ماجراجویی پرسود کافی است و می‌توانید در ادامه‌ی راه اصطلاحات دیگر را نیز یاد بگیرید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. ممنون از اینکه اصطلاحات ارز دیجیتال رو روی سایت قرار دادید لطفا اصطلاحات ترید ارز دیجیتال و اصطلاحات تحلیل تکنیکال رو هم اضافه کنید با تشکر از سایت خوبتون

    1. سلام وقت شما بخیر دوست عزیز
      ممنون از نظرتون و خوشحالیم که مطلب ما براتون مفید بوده
      بله سعی می‌کنیم به‌زودیاین دو محتوا هم براتون آماده کنیم
      البته ما یه مقاله هم داریم که داخلش اصطلاحات رایج بورسی رو آوردیم که می‌تونید مطالعه کنید.
      موفق و پر سود باشید

  2. ممنون بابت طراحی قشنگ محتوایی که داخل سایت بارگزاری کردید من همین باعث میشه که افرادی مثل من که دنبال آموزش اصطلاحات ارز دیجیتال هستیم مشتاق به یادگیری بیشتر در این زمینه بشیم

    1. سلام میرا جان وقت شما بخیر
      خوشحال هستیم که این مقاله و طراحیش باعث شده که شما بتونید راحت‌تر بخونید و اطلاعاتتون رو بالا ببرید
      موفق و پر سود باشید

  3. یکی از مهم ترین اصطلاحات ارز دیجیتال که بهش پرداخته نشده فیات هست که من بهش اشاره کردم فیات یعنی :
    پول بدون پشتوانه. سال‌ها پیش طلا یا دیگر فلزات گران‌بها پشتوانه پول‌های ملی جهان بودند. پس از اینکه ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در سال ۱۹۷۱ یک‌طرفه قابلیت تبدیل دلار به طلا را لغو کرد، بیشتر ارزهای دنیا روند مشابهی در پیش گرفتند و امروزه، تقریباً تمامی ارزهای ملی جهان، ازجمله ریال بدون پشتوانه یا فیات هستند.

    1. سلام وقت بخیر
      ممنون از توضیحات کامل و جامعی که در اختیار کاربران ما گذاشتید
      موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا