آموزش کیف پول

کیف پول دیجیتال چیست و کیف پول مناسب من کدام است؟

برای خریدوفروش و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اولین قدم انتخاب یک کیف پول دیجیتال معتبر است.

در حال حاضر بیش از صدها ارز دیجیتال یا همان کریپتوکارنسی‌های مختلف وجود دارد که برای نگهداری ایمن آن‌ها باید از این کیف پول‌ها استفاده کنیم. برای درک بهتر موضوع در این مقاله ضمن تعریف ساده‌ی کیف پول‌های دیجیتال در مورد نحوه‌ی کار آن‌ها هم صحبت کنیم.

همچنین این کیف پول‌ها انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها نسبت به دیگر کیف پول‌ها برای شما مناسب‌تر خواهد بود. به عبارت دیگر بسته به نوع نیاز شما استفاده از یکی از انواع این کیف پول‌ها نسبت به بقیه ارجحیت خواهد داشت که سعی می‌کنیم با معرفی کامل آن‌ها این انتخاب را برای شما راحت‌تر کنیم.

علاوه بر این در انتخاب بهترین کیف پول دیجیتال باید به یک سری نکات مهم توجه داشت که در انتهای مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که تازه وارد حوزه‌ی ارزهای دیجیتال شده و هنوز یک کیف پول دیجیتال معتبر و خوب انتخاب نکرده‌اید پس حتماً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کیف پول دیجیتال

کیف پول دیجیتال به پلتفرمی گفته می‌شود که کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را در آن ذخیره و نگهداری کنند و دیگر نگران امنیت دارایی‌های خود نباشند.

یک کیف پول دیجیتال یا کیف پول رمزارز که به آن «ولت» (Wallet) هم می‌گویند، یک نرم افزار یا برنامه‌ی رایانه‌ای است که روی رایانه‌های شخصی، گوشی‌های هوشمند و سخت‌افزارهای مخصوص اجرا شده و از آن برای نگهداری ایمن ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

این نرم افزار‌های ارز دیجیتال می‌توانند از طریق وبسایت رسمی‌شان بر روی گوشی یا رایانه نصب شوند یا از طریق مرورگر باز شوند.

تمامی نرم افزارهای کیف پول‌های دیجیتال به شکل رایگان ارائه می‌شوند و تنها کیف پول‌های سخت افزاری هزینه‌بر هستند. در ادامه بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

در دنیای واقعی همان‌طور که خیلی از افراد اسکناس‌های خود را داخل کیف پول نگهداری می‌کنند، در دنیای ارزهای دیجیتال هم به همین ترتیب است.

با این حال نحوه‌ی استفاده از این کیف پول‌های دیجیتال بیشتر شبیه حساب‌های بانکی است که در آن افراد می‌توانند با در دست داشتن شماره حساب دیگران برای آن‌ها پول ارسال کنند یا با دادن شماره حساب خود به افراد دیگر از آن‌ها پول دریافت کنند.

البته یک تفاوت عمده و بسیار مهم در این بین وجود دارد؛ در ارسال و دریافت رمزارزها بین کیف پول‌های مختلف، هیچ شخص یا سازمان ثالث (مثل بانک در مثال حساب بانکی) دخالت ندارند.

برای درک بهتر موضوع بیایید نحوه‌ی کار کیف پول‌های دیجیتال را با هم ببینیم.

 

کیف پول دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

هر کیف پول دیجیتال یک آدرس عمومی برای ارزهای دیجیتال تولید می‌کند که به کمک آن‌ها می‌توان به ارسال و دریافت رمزارزها پرداخت.

قبل از اینکه در مورد چگونگی کارکرد کیف پول‌های دیجیتال صحبت کنیم بهتر است با «کلید عمومی» (Public Key) و «کلید خصوصی» (Private Key) این کیف پول‌ها که از مفاهیم رمزنگاری هستند، آشنا شویم.

زمانی که یک شخص در یکی از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده‌ی کیف پول، یک کیف پول دیجیتال ایجاد می‌کند کلید خصوصی و کلید عمومی آن کیف پول در اختیارش قرار می‌گیرد. این کلیدهای خصوصی و عمومی در واقع رشته‌ای از اعدام و ارقام هستند.

به عنوان یک مثال ارسال و دریافت ایمیل را در نظر بگیرید. برای دریافت ایمیل می‌توانیم آدرس ایمیل خود را بدون نگرانی از ورود افراد غیرمجاز به حساب کاربری خود، در اختیار دیگران قرار دهیم تا به همان آدرس ایمیل ما هرچیزی می‌خواهند ارسال کنند.

اما تنها خود ما که رمزعبور ایمیل‌مان را می‌دانیم امکان ورود به حساب خود و دسترسی به همه‌ی ایمیل‌ها را خواهیم داشت و اشخاص دیگر حتی با داشتن آدرس ایمیل ما توانایی این کار را ندارند. در این مثال آدرس ایمیل نقش همان کلید عمومی و رمز عبور نقش کلید خصوصی در کیف پول‌های دیجیتال را ایفا می‌کنند.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که این کلیدهای عمومی و خصوصی چگونه می‌توانند به صورت ایمن تراکنش‌های انجام شده در کیف پول شما را مدیریت کنند؟ این پروسه را به صورت قدم به قدم در پاراگراف بعدی توضیح می‌دهیم.

شخصی که قصد دارد به کیف پول خود ارز واریز یا از آن برداشت کند، باید هم کلید عمومی و هم کلید خصوصی خود را در اختیار داشته باشد. فرض کنیم این شخص می‌خواهد به دوست خود مقداری بیت کوین ارسال کند.

برای این کار او باید آدرس عمومی کیف پول دیجیتال دوستش را در اختیار داشته باشد که برای این کار می‌تواند این آدرس را از خود او بخواهد. درست مانند وقتی که می‌خواهیم برای کسی ایمیل بفرستیم و از او آدرس ایمیلش را می‌پرسیم.

با وارد کردن آدرس گیرنده که گفتیم همان کلید عمومی دوستمان است و همچنین مقدار ارز ارسالی در داخل سایت یا اپلیکیشن کیف پول خود، عملیات ارسال آغاز می‌شود و تراکنش مربوطه در صف پردازش قرار می‌گیرد.

در این مرحله تراکنش توسط «ماینرها» یا استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال (Miners) تایید شده و به بلاک چین افزوده می‌شود. با نهایی شدن تراکنش مقدار بیت کوین ارسالی در کیف پول گیرنده نشان داده می‌شود و از این به بعد او صاحب آن‌ها است.

 

انواع کیف پول دیجیتال

کیف پول‌های دیجیتال را می‌توان به دو بخش کیف پول‌های سرد و گرم تقسیم کرد. همچنین این کیف پول‌ها به کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هم تقسیم می‌شوند.

درست است که روش کار پردازش تراکنش‌ها در تمام کیف پول‌ها یکی است ولی کیف پول دیجیتالی که روی موبایل نصب می‌شوند با کیف پولی که روی رایانه‌ی شخصی‌تان نصب می‌شود تفاوت دارد. به عبارت دیگر کیف پول‌های دیجیتال انواع مختلفی دارند که در این بخش می‌خواهیم آن‌ها را طبقه‌بندی کنیم.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

 

کیف پول‌‌های گرم و کیف پول‌‌های سرد

یکی از طبقه‌بندی‌هایی که برای کیف پول‌های دیجیتال صورت گرفته تقسیم آن‌ها به دو نوع «کیف پول‌ سرد» (Cold Wallets) و «کیف پول‌ گرم» (Hot Wallets) است.

کیف پول‌های گرم شبیه کیف پول‌های معمولی در دنیای واقعی هستند که برای پرداخت‌های روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم در حالی که کیف پول‌های سرد شبیه گاوصندوق هستند.

این یعنی با اینکه برداشتن و گذاشتن پول در آن‌ها نسبت به کیف پول‌ معمولی دردسر بیشتری دارد ولی امنیت آن هم بسیار بیشتر است.

تفاوت اصلی کیف پول‌های گرم با کیف پول‌های سرد در این است که کیف پول‌های گرم به اینترنت متصل می‌شوند. در کیف پول‌های سرد تراکنش‌ها تماماً به صورت آفلاین انجام شده و سپس به صورت آنلاین به شبکه اعلام می‌شود.

در کیف پول‌های سرد اطلاعات خصوصی در اینترنت ذخیره نمی‌شوند و برای بالا بردن امنیت همگی به صورت آفلاین نگهداری می‌شوند.

به عبارت دیگر در کیف پول گرم کلیدهای خصوصی به منظور سهولت و افزایش سرعت در اینترنت نگهداری می‌شوند درحالی که در کیف پول‌ سرد این کلیدها تنها به صورت آفلاین در سخت‌افزارهای مخصوص که اتصالی به اینترنت ندارند، ذخیره می‌شوند.

البته نوع خاصی از کیف پول‌ سرد را هم داریم که به آن «کیف پول کاغذی» (Paper Wallet) می‌گویند و در آن تمام اطلاعات خصوصی روی یک تکه کاغذ نوشته می‌شود.

کیف پول‌های گرم به کاربران اجازه می‌دهند که در هر زمان از شبانه‌روز به کمک یک موبایل یا رایانه‌ی متصل به اینترنت به دارایی‌های ارز دیجیتال خود دسترسی داشته باشند. اما به دلیل همین آنلاین بودن خطر هک شدن و به سرقت رفتن دارایی هم وجود دارد.

در طرف دیگر، در کیف پول‌های سرد به دلیل عدم اتصال به اینترنت و نگهداری کلید خصوصی به صورت آفلاین احتمال دسترسی غیرمجاز به دارایی‌های کاربران بسیار کم است.

 

کیف پول ‌های نرم‌ افزاری و کیف پول‌ های سخت‌ افزاری

کیف پول‌ها را می‌توان به دو دسته‌ی «نرم‌افزاری» (Software Wallet) و «سخت‌افزاری» (Hardware Wallet) هم تقسیم کرد.

کیف پول نرم‌افزاری همان‌طور که از اسمش پیداست نرم‌افزاری است که روی رایانه، گوشی‌های هوشمند یا خود مرورگر اینترنت اجرا می‌شود.

کیف پول نرم‌افزاری که روی رایانه‌های شخصی نصب می‌شود کیف پول دسکتاپ (Desktop Wallet) نام دارد. کیف پول‌های دسکتاپ جزو کیف پول‌های گرم محسوب می‌شوند زیرا برای فعالیت نیاز به اینترنت دارند.

برخی از کیف پول‌های نرم‌افزاری هم نیازی به نصب ندارند و مستقیماً روی مرورگر و به شکل یک سایت اینترنتی اجرا می‌شوند که به آن‌ها کیف پول‌های تحت وب (Web Wallet) می‌گویند.

کیف پول موبایل (Mobile Wallet) هم نوع سوم کیف پول‌های نرم‌افزاری است که روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود. کیف پول‌های تحت وب و کیف پول‌های موبایل هم جزو کیف پول‌های گرم طبقه‌بندی می‌شوند.

به جز این‌ها کیف پول‌های سخت افزاری را هم داریم که به شکل یک سخت‌افزار مخصوص مانند حافظه‌ی فلش طراحی شده‌اند و از امنیت بسیار بیشتری برخوردار هستند.

این کیف پول‌ها به دلیل ذخیره‌ی اطلاعات مهم در خود سخت‌افزار و عدم بارگذاری آن‌ها در اینترنت جزو کیف پول‌های سرد محسوب می‌شوند.

برخلاف کیف پول‌های دیگر که معمولاً به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، کیف پول‌های سخت‌افزاری را باید با پرداخت پول خریداری کنید که چون در عوض، محصول فیزیکی دریافت می‌کنید نمی‌توان به آن خرده گرفت.

البته همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم در کنار کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، کیف پول‌های کاغذی هم موجود هستند که اطلاعات مهم و ضروری دسترسی به آن‌ها روی تکه کاغذ پرینت می‌شود و مسئولیت نگهداری از آن‌ها برعهده‌ی صاحب کیف پول است.

کیف پول‌های کاغذی به علت سختی استفاده محبوبیت چندانی ندارند و امنیت آن‌ها کاملا به نحوه نگهداری شما از آن تکه کاغذ وابسته است.

 

مناسب‌ترین کیف پول ارز دیجیتال برای من کدام است؟

موارد لازم در انتخاب کیف پول: مدت مدنظر نگهداری ارز دیجیتال، پشتیبانی کیف پول از رمزارز مدنظر دو مورد مهمی هستند که باید هنگام انتخاب کیف پول به آن‌ها دقت کنید.

حال که با انواع مختلف کیف پول‌های دیجیتال آشنا شدید بهتر است کمی هم در مورد نکاتی که در انتخاب بهترین کیف پول باید به آن‌ها توجه داشته باشید، صحبت کنیم.

اولین موضوع به مدت زمانی که شما قصد نگهداری ارزهای خود را دارید برمی‌گردد. به عبارت دیگر اگر برای چند ماه می‌خواهید به سراغ ارزهای خود نروید و بعد از آن احتمال برداشت آن وجود دارد، شاید استفاده از کیف پول‌های نرم‌افزاری انتخاب عاقلانه‌تری باشد.

اگر این میزان طولانی‌تر باشد و برای مثال چندین سال قصد دست زدن به ارزهای دیجیتال خود را ندارید استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری بهترین گزینه خواهد بود.

خیلی از تازه‌واردهای بازار ارزهای دیجیتال به اهمیت موضوع استفاده از کیف پول‌های دیجیتال توجهی ندارند تمام دارایی‌های دیجیتال خود را در کیف پول‌های خود صرافی به امان خدا رها می‌کنند. این افراد بهتر است نگاهی به اخبار گذشته بیندازند و ببینند که چگونه افراد مختلف به دلیل نفوذ کلاه‌بردارها به صرافی‌های مختلف سرمایه‌ی خود را از دست داده‌اند.

تنها زمانی ارزهای خود را در کیف پول‌های صرافی‌ها باقی بگذارید که هدفتان خریدوفروش مداوم در طول روز است.

موضوع دیگری که در انتخاب بهترین کیف پول برای ارز دیجیتال مورد نظر شما تاثیر دارد پشتیبانی آن کیف پول از آن ارز است. با اینکه بسیاری از کیف پول‌های دیجیتال شناخته‌شده از اکثر ارزهای محبوب بازار پشتیبانی می‌کنند ولی همیشه باید به این موضوع هم توجه داشت.

انتخاب بین انواع مختلف کیف پول‌های نرم‌افزاری مثل دسکتاپ و موبایل هم بستگی به خود شما دارد. اگر فردی هستید که در گذشته سابقه‌ی گم کردن گوشی موبایلتان را دارید پس بهتر است از کیف پول‌هایی که فقط نسخه‌ی موبایل دارند استفاده نکنید.

در غیر این صورت ممکن است با گم کردن دوباره‌ی گوشی خود دیگر نتوانید به حساب ارزهای دیجیتال‌تان دسترسی داشته باشید.

در نهایت، بعد از آنکه تصمیم گرفتید از چه نوع کیف پولی می‌خواهید استفاده کنید نوبت می‌رسد به انتخاب یکی از گزینه‌های موجود که با تمام شرایط شما هم‌خوانی داشته باشد.

به عنوان مثال اگر قصد استفاده از کیف پول سخت‌افزاری را دارید چند انتخاب پیش روی شما خواهد بود: هم می‌توانید از کیف پول‌ سخت‌افزاری «کول ولت پرو» (Cool Wallet pro) استفاده کنید یا به سراغ «ترزور مدل تی» (Trezor Model T) بروید.

 

سخن پایانی

انتخاب و استفاده از یک کیف پول دیجیتال خوب از اولین قدم‌هایی است که هر سرمایه‌گذار تازه‌وارد ارزهای دیجیتال باید بردارد.

درست است که بسیاری از صرافی‌های داخلی و خارجی در پلتفرم خود امکان نگهداری ارزهای خریداری شده را دارند ولی به دلیل خطرات ناشی از به سرقت رفتن و نداشتن کنترل کامل روی آن‌ها، پیشنهاد می‌شود که بلافاصله آن‌ها را از صرافی‌ها خارج و وارد کیف پول‌های معتبر کنید.

این کیف پول‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توان آن‌ها را به اشکال مختلف طبقه‌بندی کرد. در این مقاله ابتدا شما را با نحوه‌ی کار این کیف پول‌ها آشنا کردیم و در ادامه نیز انواع مختلف آن‌ها را توضیح دادیم.

اگر شما هم تاکنون موفق به انتخاب یک کیف پول دیجیتال معتبر نشده بودید حال می‌توانید بعد از خواندن این مقاله به راحتی یکی از کیف پول‌های موجود را انتخاب و شروع به استفاده از مزایای بی‌شمار آن بکنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. خیلی ممنون از اینکه معرفی کردید میشه یه آموزش در اختیارمون بزارید که چگونه کیف پول ارز دیجیتال بسازیم واقعا نیاز دارم بهش
    با آموزش های سطح وب به شدت گیج شدم

    1. سلام جناب فرهانی
      بله حتما توی یه آموزش تصویری و ساده ساخت کیف پول رو براتون شرح خواهیم داد به زودی
      موفق باشید

  2. کیف پول دیجیتال، همون کیف پول ارز دیجیتال یا همون کیف دیجیتال، یک محفظه‌ای است که توش می‌تونی پولت رو نگه داری و ازش استفاده کنی. می‌تونی این کیف رو روی گوشیت نصب کنی و به صورت الکترونیکی بهش دسترسی داشته باشی. توی این کیف، ارزهای دیجیتالیت رو می‌تونی ذخیره کنی و ازشون استفاده کنی. ولت ارز دیجیتال هم معنای همین کیف پول دیجیتال رو می‌ده. پس به این راحتی می‌تونی بگی که کیف پول دیجیتال یا ولت ارز دیجیتال همون کیف پوله که برای استفاده از ارزهای دیجیتال به کار می‌ره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا