دوره منتور شیپ
آموزش کیف پول

کیف پول سخت افزاری چیست؟ | لیستی از بهترین ها

اگر کاربری باتجربه در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال باشید به احتمال زیاد می‌دانید که کیف پول‌های سخت افزاری، امن‌ترین گزینه برای ذخیره‌سازی رمز ارزها و توکن‌های دیجیتال شماست. اما مبحث کیف پول‌های سخت‌افزاری قطعا برای کاربران کم‌تجربه در بازار ارزهای دیجیتال تازگی دارد.

در واقع کیف پول سخت‌افزاری به عنوان یکی از امن‌ترین مکان‌ها برای ذخیره طولانی مدت ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود.

کیف پول سخت‌افزاری چیست؟ از چه قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی برخوردار است؟ در ادامه به سوالات شما در این زمینه پاسخ می‌دهیم و تعدادی از بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید

 

کیف پول سخت افزاری چیست؟

«کیف پول سخت افزاری» (Hardware wallet) یک دستگاه دیجیتال است که به منظور محافظت از کلیدهای خصوصی و ذخیره‌سازی دارایی‌های دیجیتال به صورت «ذخیره سرد» (Cold storage) طراحی شده است.

کیف پول‌های سخت افزاری در قالب‌های متفاوتی طراحی شده‌اند و معمولاً از طریق USB به رایانه یا تلفن هوشمند شما متصل می‌شوند. این کیف پول‌های آفلاین، زیرساخت لازم برای ذخیره‌سازی ایمن دارایی‌های دیجیتال کاربران را فراهم کرده‌اند.

به طور مثال کیف پول‌های لجر نانو شبیه به یک فلش کوچک طراحی شدند و از سوی دیگر کول ولت‌ها شبیه به کارت‌های اعتباری هستند. همانطور که گفته شد کیف‌ پول‌ها می‌توانند از طریق USB یا بلوتوث به رایانه یا تلفن هوشمند شما متصل شوند.

کیف پول‌های سخت افزاری حاوی طیف وسیعی از قابلیت‌های امنیتی برای محافظت از کلیدهای خصوصی دارایی‌های دیجیتال هستند و با یک پین، رمزگذاری می‌شوند.

اغلب کیف پول‌های سخت‌فزاری صفحه‌ نمایشی دارند که جزئیات تراکنش‌ها بر روی آن به نمایش درمی‌آید و دکمه‌هایی که برای تایید معاملات و تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اصل هر کیف پول سخت افزاری دو قسمت جداگانه دارد:

۱. قسمت اول سرویس گیرنده دسکتاپ، موبایل یا وب است که به اینترنت متصل می‌شود و عملکرد آن درست شبیه به یک کیف پول گرم معمولی است. این کیف پول نرم‌افزاری تراکنش‌ها را ایجاد می‌کند اما قادر به امضا کردن آن‌ها نیست.

۲. حالا کیف پول سخت‌افزاری وارد می‌شود که حاوی کلیدهای خصوصی است. معامله برای تایید و امضای شما به کیف پول سخت‌افزاری آفلاین ارسال می‌شود تا در نهایت با موفقیت به ثبت برسد.

 

چرا کیف پول سخت افزاری بخریم؟

مهم‌ترین دلیل برای خرید کیف پول سخت افزاری حفظ امنیت دارایی‌های کریپتویی شماست.

اما کیف پول‌های سخت‌افزاری چه مزیت رقابتی در مقایسه با کیف پول‌های نرم‌افزاری دارند؟ همانطور که گفته شد مزیت اصلی کیف پول‌های سخت‌افزاری ارائه خدمات امنیتی قابل قبول برای ذخیره‌سازی دارایی‌های دیجیتال شما است.

برخلاف کیف پول‌های تحت وب، نرم‌افزاری موبایلی و دسکتاپ که در معرض خطراتی مانند حملات سایبری، بدافزار و کلاهبرداری یا فیشینگ قرار دارند، کیف پول‌های سخت افزاری بستری برای ذخیره‌سازی آفلاین را فراهم کرده‌اند.

دسترسی به دارایی‌های دیجیتال شما حتی در صورت هک شدن رایانه غیر ممکن است چرا که کلیدهای خصوصی در بستر رایانه یا تلفن همراه شخصی شما ذخیره نشدند.

در واقع این نوع کیف پول به گونه‌ای طراحی شده است که تمام کلیدهای خصوصی به صورت مستقیم در کیف پول‌های سخت‌افزاری ذخیره می‌شوند.

تا به الان نمونه‌های بی‌شماری از سرقت و حملات سایبری به صرافی‌های ارز دیجیتال و کیف پول‌های نرم‌افزاری توسط هکرها گزارش شده است.

بنابراین انتخاب یک کیف پول سخت‌افزاری مناسب آرامش خاطر شما را به همراه خواهد داشت. اگر قصد ذخیره‌سازی و نگهداری مقدار زیادی ارز دیجیتال برای مدت زمان طولانی را دارید، انتقال آن‌ها به یک کیف پول سخت افزاری می‌تواند بهترین گزینه‌ برای شما باشد.

مزایا و معایب کیف پول سخت افزاری

 

سایر نکات مهم درباره کیف پول های سخت افزاری

اگر به هر دلیلی کیف پول سخت‌افزاری شما گم شود یا دیگر به آن دسترسی نداشته باشید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا در چنین شرایطی دارایی‌های دیجیتال خود را از دست می‌دهید؟ در جواب به این سوال، باید بگویم نیازی به نگرانی نیست چرا که به راحتی می‌توانید با استفاده از عبارت بازیابی مجددا به دارایی‌های دیجیتال خود دسترسی پیدا کنید.

عبارت بازیابی یک رمز عبور منحصر به فرد است که باید در جایی امن، ترجیحا خارج گوشی موبایل یا کامپیوتر شخصی شما یادداشت و نگهداری شود.

در صورت بروز مشکلاتی مانند گم شدن یا عدم دسترسی به کیف پول کافیست عبارت بازیابی خود را در  کیف پول سخت‌افزاری جدید وارد کنید تا دارایی‌های دیجیتال موجود در حساب کاربری شما باری دیگر در دسترس قرار بگیرند.

بنابراین کیف پول سخت‌افزاری، بهترین گزینه برای افرادی که قصد دارند حجم قابل‌توجهی ارز دیجیتال را برای مدت طولانی نگهداری کنند.

از سوی دیگر کیف پول‌ سخت‌افزاری برای کسانی که به عنوان یک تریدر فعال در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، گزینه مناسبی نیست چرا که  فرآیند انتقال دارایی دیجیتال از کیف پول سخت‌افزاری به کیف پول نرم‌افزاری یا کیف پول صرافی کار سخت و زمانبری است.

توجه داشته باشید که کیف پول‌های سخت‌افزاری بر خلاف کیف پول‌های نرم‌افزاری، یک نوع دستگاه یا سخت‌افزار هستند که توسط کاربران خریداری می‌شوند. پس شما باید برای خرید کیف پول سخت‌افزاری هزینه‌ کنید. قیمت ارزان‌ترین کیف پول سخت‌افزاری موجود در بازار چیزی حدود ۳۰ یورو است.

 

نکاتی که باید به هنگام انتخاب کیف پول سخت افزاری در نظر بگیرید

اما شاید این سوال پیش بیاید که قبل از خرید کیف پول سخت‌افزاری، چه نکاتی باید در نظر گرفته شود؟ بررسی کدام ویژگی و قابلیت‌ها ضروری است؟ در این بخش قصد داریم اطلاعات لازم و کاربردی که هر کاربر باید قبل از خرید در نظر بگیرد را به همراه یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

قابلیت‌های امنیتی: امنیت کیف پول سخت‌افزاری مورد نظر شما چقدر است و چه قابلیت‌هایی ارائه می‌دهد؟ سازندگان کیف پول از چه راهکارهایی برای محافظت از دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌کنند؟ آیا صفحه نمایش کیف پول مناسب است؟ ساختار کلی سخت‌افزار تا چه حد کاربردی طراحی شده است؟

فرآیند تایید تراکنش‌ها به چه صورت انجام می‌شود؟ آیا کیف پول مورد نظر تا کنون با مشکلات امنیتی مواجه شده است؟ بهتر است قبل از انتخاب و خرید کیف پول سخت‌افزاری تحقیقات لازم را انجام دهید تا در نهایت اطلاعات دقیقی برای پاسخ به سوالاتی که گفته شد، داشته باشید.

طراحی ساده و قابلیت حمل: راه‌اندازی و استفاده‌ از کیف پول‌های سخت‌افزاری کار چندان پیچیده‌ای نیست، با این حال اگر مراحل به درستی و بادقت انجام نشوند، خطر از دست رفتن دارایی‌های دیجیتال همواره شما را تهدید خواهد کرد. در نتیجه کیف پولی برای حفظ و نگهداری ارزهای دیجیتال مناسب است، کاربری بسیار ساده و آسانی داشته باشد.

برای مثال ابعاد بزرگ برخی از کیف پول‌های سخت‌افزاری، حمل را برای کاربران بسیار مشکل کرده است یا از آنجایی که تعدادی از کیف پول‌های سخت‌افزاری باتری داخلی ندارند، بدون اتصال به کامپیوتر روشن نمی‌شوند. گروه دیگری از کیف پول‌های سخت‌افزاری هستند که برای اتصال به کابل USB نیاز دارند و از بلوتوث پشتیبانی نمی‌کنند.

ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده: پیش از انتخاب و خرید، حتما اطلاعات مربوط به لیست ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده توسط کیف پول سخت‌افزاری مورد نظر خود را بادقت بررسی کنید تا مطمئن شوید خدمات مربوط به تمام ارزهای دیجیتالی که قصد نگهداری و ذخیره آن‌ها را دارید، تحت پوشش قرار می‌دهد.

کیف پول‌های سخت افزاری، معمولاً سیستم کاربری مختص به خود را دارند. این سیستم می‌تواند یک افزونه‌ی مرورگر یا اپلیکیشن اختصاصی باشد، به عنوان مثال کیف پول لجر با استفاده از نرم‌افزار اختصاصی «لجر لایو» (Ledger Live) به رایانه شخصی کاربران متصل می‌شود.

خدمات پشتیبانی و بازیابی: حتما قبل از خرید کیف پول سخت‌افزاری، اطلاعات مربوط به استفاده از حساب پشتیبان، نحوه بازیابی و دسترسی مجدد به ارزهای دیجیتال موجود در حساب کاربری را بادقت مورد بررسی قرار دهید.

آیا بازیابی کیف پول آسان است؟ مزایای رقابتی سیستم بازیابی بکار رفته و خدمات امنیتی ارائه شده توسط کیف پول سخت‌افزاری مورد نظر شما در مقایسه با سایر کیف پول‌ها چیست؟ آیا کارگزاران کیف پول توانستند با بکارگیری راهکارهای هوشمندانه، سطح امنیت دارایی‌های دیجیتال ذخیره شده کاربران را افزایش دهند یا خیر؟

قیمت: همانطور که در بخش‌های قبل هم گفته شد برخلاف کیف پول‌های نرم‌افزاری که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، شما برای استفاده از خدمات منحصر به فرد کیف پول سخت‌افزاری باید این محصول را خریداری کنید. قیمت هر کیف پول‌ سخت‌افزاری با توجه به عوامل و فاکتورهای مختلف با دیگری متفاوت است.

بنابراین قبل از خرید تمام اطلاعات مربوط به ویژگی، قابلیت‌ها، کارمزد تراکنش‌ها و … در کیف پول سخت‌افزاری مورد نظر خود را بادقت مورد بررسی قرار دهید تا در نهایت بتوانید بهترین گزینه را متناسب با نیازهای شخصی خودتان انتخاب کنید.

در نظر گرفتن نیازهای شخصی خود: یکی از نکات مهم و قابل توجه به هنگام انتخاب کیف پول‌های سخت‌افزاری، آگاهی کامل و در نظر گرفتن تمام نیازهای شخصی کاربر است.

پس تمام تحقیقات لازم را انجام دهید تا درباره مسائلی مثل مزایا و معایب کیف پول سخت‌افزاری، مشکلاتی که سایر کاربران با کیف پول دارند، آگاهی لازم را داشته باشید چرا که در این صورت دید بهتری نسبت به کیف پول‌های مورد نظر خود دارید و تصمیم‌گیری برای شما به مراتب آسان‌تر خواهد بود.

نکات مهم برای خرید کیف پول سخت افزاری

 

لیستی از بهترین‌ کیف پول‌ های سخت افزاری

به هنگام خرید یک کیف پول سخت‌افزاری امن، گزینه‌های بسیاری ندارید، ما اینجا بهترین و معتبر‌ترین برند‌ها را معرفی می‌کنیم تا فرآیند انتخاب را برای شما آسان‌تر کنیم.

 

لجر نانو اس

«لجر نانو اس» (Ledger Nano S) یک کیف پول سخت‌افزاری بسیار محبوب و نام آشنا است که حدود ۹۵ دلار قیمت دارد. این کیف پول از طریق USB به کامپیوتر شما متصل می‌شود، همچنین دارای یک صفحه نمایش داخلی OLED و دکمه‌های فیزیکی است که برای تأیید راحت‌تر و دستی معاملات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لجر نانو اس با بکارگیری یک پین اختصاصی امنیت لازم برای محافظت از دارایی‌های دیجیتال را تامین می‌کند. تنظیم و استفاده از لجر نانو اس نیز کار آسانی است.

این کیف پول خدمات مربوط به طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال محبوب، از جمله بیت‌ کوین (BTC)، بیت‌ کوین کش (BCH)، اتریوم (ETH) و ریپل (XPR) را تحت پوشش قرار می‌دهد. اگر به دنبال یک کیف پول سخت‌افزاری مطمئن و مناسب هستید، لجر نانو اس ارزش بررسی را دارد.

 

لجر نانو ایکس

«لجر نانو ایکس» (Ledger Nano X) درواقع سری ارتقا یافته‌ کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس است که به دلیل داشتن امکاناتی از قبیل بلوتوث و صفحه نمایش بزرگتر، می‌توان به جای کامپیوتر با تلفن همراه به آن متصل شد و از امکاناتش استفاده کرد.

این محصول، یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری در بازار است و خدمات مربوط به از بیش از هزار ارز دیجیتال را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

ترزور

«ترزور» (Trezor) یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین کیف پول‌های سخت‌افزاری شناخته شده در بازار ارز‌های دیجیتال است که با استفاده از سیستمی پیشرفته، چندین لایه‌ی امنیتی مجزا را برای حفظ اطلاعات و دارایی‌های دیجیتال شما فراهم می‌کند.

ترزور یک عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای، پین مجزا و محافظ صفحه دارد. صفحه کلید دکمه‌ای نیز برای تأیید دستی تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کیف پول سخت‌افزاری تعداد قابل توجهی از ارز‌های دیجیتال را تحت پوشش قرار می‌دهد و با قیمتی حدود ۱۰۷ دلار به فروش می‌رسد.

 

کیپ کی

کیف پول سخت‌افزاری «کیپ کی» (Keep Key) همانطور که از نامش هم پیداست به منظور ایمن‌سازی کلیدهای خصوصی طراحی شده است و از لحاظ امنیتی در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

این کیف پول سخت‌افزاری، از سال ۲۰۱۵ مورد استفاده کاربران قرار گرفت و خدمات ارز‌های دیجیتال متفاوتی از جمله لایت کوین (LTC)، دوج کوین (DOGE)، بیت کوین کش (BCH) و چندین ارز دیگر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

کیف پول کیپ کی دارای عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای است و تعداد کلیدهای خصوصی قابل پشتیبانی در آن نامحدود است و با بهره‌گیری از مجموعه‌ای از ویژگی‌های امنیتی، اعتماد بسیاری از خریداران را در طی سال‌ها اخیر به خود جلب کرده است. قیمت این محصول، حدود ۱۲۵ دلار است.

 

بیت باکس

«بیت باکس» (BitBox) یک کیف پول سخت‌افزاری معتبر و ساخت کشور سوئیس است. از آنجایی که کشور سوئیس به عنوان بهشت سرمایه‌داران شناخته می‌شود، ناخودآگاه درمیابیم که محصول سیستم امنیتی قابل قبولی دارد. ابعاد کوچک بیت باکس، حمل و نقل این کیف پول را بسیار آسان کرده است.

کیف پول سخت‌افزاری بیت باکس از توکن‌های شبکه 20-ERC و ارز‌های دیجیتال محبوب از جمله اتریوم (ETH) و لایت کوین (LTC) پشتیبانی می‌کند.

از ویژگی‌های مهم این کیف پول سخت‌افزاری می‌توان به اهراز هویت دو مرحله‌ای برای امنیت بیشتر، صفحه نمایش LED، صفحه کلید لمسی، تیم پشتیبانی قدرتمند و ۲۴ ساعته اشاره کرد. قیمت این کیف پول سخت‌افزاری چیزی حدود ۷۱ دلار است.

 

نکات امنیتی بیشتر زمان استفاده از کیف پول سخت افزاری

تا به اینجا در رابطه با کیف پول‌های سخت‌افزاری و برخی از بهترین گزینه‌ها صحبت کردیم ولی بد نیست که چند نکته‌ که باید به هنگام خرید کیف پول سخت‌افزاری در نظر بگیرید را نیز با یکدیگر مرور کنیم:

  • فقط از فروشنده معتبر خرید کنید. 

کیف پول‌های سخت‌افزاری را فقط به صورت مستقیم از تولیدکننده یا نمایندگی مجاز فروش خریداری کنید. زیرا خرید کیف پول دست دوم شما را در معرض خطر سرقت دارایی‌های دیجیتال قرار می‌دهد.

به عنوان مثال، در یک مورد گزارش شده کاربر سایت Reddit پس از خرید کیف پول دست دوم لجر، دارایی‌های دیجیتال خود را به حساب کاربری کیف پول منتقل کرد.

اما شخص فروشنده با زیرکی از کلید خصوصی قبلی خودش برای دسترسی مجدد به کیف پول استفاده کرد و به ارز‌های دیجیتال خریدار را به سرقت برد. به همین دلیل به هیچ عنوان نباید از افراد غیر معتبر خرید کنید.

  • هیچ کیف پولی ۱۰۰ درصد ایمن نیست! 

اگر می‌خواهید از ایمنی وجوه خود اطمینان حاصل کنید، باید همواره در انجام امور مربوط به امنیت کیف پول سخت‌افزاری خود با دقت عمل کنید. اگر از تنظیمات کیف پول یا دستورالعمل‌های امنیتی به درستی پیروی نکنید، استفاده از ایمن‌ترین کیف پول سخت‌افزاری دنیا هم بی فایده خواهد بود.

  • مشخصات خصوصی خود را در جایی امن نگه دارید. 

هرگز نباید پین اختصاصی کیف پول سخت‌افزاری و کلیدهای خصوصی ارز‌های دیجیتال خود را در دسترس شخص دیگری قرار دهید.

نکته قابل توجه دیگر این است که در صورت گم یا دزدیده شدن کیف پول تنها با استفاده از عبارت بازیابی می‌توانید مجدداً به ارز‌های دیجیتال موجود در حساب کاربری خود دسترسی پیدا کنید.

پس حتما این عبارت را روی کاغذ و جایی خارج از تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی خود یادداشت کرده و نگه دارید. البته برای اطمینان بیشتر پیشنهاد می‌کنیم که عبارت بازیابی را روی دو یا سه قطعه کاغذ بنویسید و هر یک را در مکان‌های مختلف قرار دهید.

 

سخن پایانی 

اگر نگران امنیت و نحوه‌ی مدیریت ارز‌های دیجیتال خود هستید، یک کیف پول سخت افزاری می‌تواند آرامش خاطر لازم را برای شما فراهم کند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقدند که شاید خرید کیف پول سخت‌افزاری در همان مراحل اولیه چیزی حدود ۱۰۰ دلار یا حتی بیشتر هزینه داشته باشد اما در نهایت اطمینان خاطر از نگهداری دارایی‌های دیجیتال در فضایی امن ارزشش را خواهد داشت.

اگر با ساختار کلی و منحصر به فرد ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشید، قطعا می‌دانید که امنیت همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول برای فعالان حوزه ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز وقتتون بخیر
      ممنون از نظرتون
      ببینید کارمزد رو شما به صرافی می‌پردازید پس این کیف پول‌ها هم قطعا کارمزد دارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا