دوره منتور شیپ
آموزش امنیتآموزش کیف پول

آشنایی با کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)

ازآنجاکه روزبه‌روز به سطح محبوبیت ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین، اتریوم و… افزوده می‌شود، تعداد افرادی که به سرمایه‌گذاری بر روی رمز ارزها روی می‌آورند نیز افزایش می‌یابد. ازاین‌رو یکی از مهم‌ترین مسائلی که پیش روی این افراد قرار دارد، چگونگی ذخیره‌ ایمن دارایی‌های دیجیتال است که بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

هم‌اکنون کیف پول‌های سخت‌افزاری به‌عنوان ایمن‌ترین روشی هستند که جهت ذخیره و نگهداری طولانی‌مدت ارزهای دیجیتال، توصیه می‌شود. گفتنی است که کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر جزو محبوب‌ترین کیف پول‌ها هستند که قصد داریم در ادامه به معرفی آن‌ها بپردازیم.

کیف پول لجر چیست؟

«لجر» (Ledger) یک شرکت فرانسوی است که از سال ۲۰۱۴ شروع به ساخت سخت‌افزارهای امنیتی برای نگهداری ارزهای دیجیتال کرد. لجر توانسته تاکنون میلیون‌ها نسخه از کیف پول‌های خود را در بازار به فروش برساند. همچنین چهار محصول پرطرفدار این شرکت «لجر نانو اس» (Ledger Nano S)، «لجر نانو اس پلاس» (Ledger Nano S Plus)، «لجر نانو ایکس» (Ledger Nano X) و «لجر بلو» (Ledger Blue) نام دارند. ویژگی این چهار کیف پول با یکدیگر متفاوت است، ولی می‌توان گفت که هر سه از امنیت بالایی برخوردارند.

از طرفی به دلیل پشتیبانی کیف پول‌های سری Ledger Nano از فناوری HD (hierarchical deterministic)، می‌توان با خرید یک دستگاه و همگام‌سازی آن با یک کیف پول نرم‌افزاری، انواع مختلفی از رمز ارزها را ذخیره کرد که در ادامه بیشتر به آن پرداخته می‌شود.

 

لجر کیف پول چند ارزی است؟

کیف پول‌های لجر جزو کیف پول‌های چند ارزی محسوب می‌شوند. با استفاده از برنامه‌های متفاوت در لجرها، می‌توان به‌صورت همزمان از چندین رمزارز استفاده کرد. این ولت‌ها از بسیاری از ارزهای معتبر و همچنین تمامی توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کنند.

از ارزهای مشهوری که توسط لجر پشتیبانی می‌شوند، می‌توان ارزهای روبه‌رو را نام برد؛ بیت کوین، بیت کوین گلد، دش، اتریوم، اتریوم کلاسیک، لایت کوین، نئو، ریپل، دش، استلار، زی کش.

از طرفی اگر کوین یا توکن مد نظر شما هنوز در این لیست نیست نگران نباشید، زیرا به‌مرورزمان با ارائه‌ به‌روزرسانی‌های متعدد برای firmware این کیف پول‌ها، رمز ارزهای جدید دیگری نیز توسط آن پشتیبانی خواهند شد.

درواقع به لطف سیستم‌عامل اختصاصی BOLOS، شما می‌توانید ۲۲ کوین را مستقیما از طریق نرم‌افزار Ledger Live و بیش از هزار توکن را از طریق ولت‌های نرم‌افزاری دیگر به‌شکلی ایمن مدیریت کنید. درعین‌حال، کیف پول‌های Ledger به شما امکان نصب همزمان صد اپلیکیشن مرتبط را می‌دهند. علاوه بر این، هرماه لجر اپلیکیشن‌های مربوط به حوزه کریپتو جدیدی را که به‌وسیله‌ توسعه‌دهندگان دیگر فراهم‌شده است، به کیف پول‌های خود اضافه می‌کند.

 

امنیت کیف پول لجر

در لجر، مقوله‌ امنیت مقدم بر اعتماد است. کیف پول‌های لجر، جزو اولین و البته تنها کیفی پول‌هایی هستند که به‌صورت مستقل از ANSSI، آژانس امنیت سایبری فرانسه، گواهینامه‌ امنیت دریافت کرده‌اند.

از طرفی تراشه SE در این کیف پول، یک تراشه مقاوم در برابر ضربه است که برای مقاومت در برابر حملات پیشرفته طراحی شده و قابلیت میزبانی ایمن از اپلیکیشن‌ها و اطلاعات رمزنگاری‌شده‌ آن‌ها (همچون کلید خصوصی ارزهای دیجیتال) را داراست. SEها معمولا در کارت‌های اعتباری، سیم‌کارت‌ها و پاسپورت‌ها استفاده می‌شوند.

همچنین کیف پول‌های لجر، تنها کیف پول‌ها سخت‌افزاری هستند که سیستم عامل اختصاصی خود را دارند. این سیستم عامل با عنوان BOLOS که مخفف عبارت Blockchain Open Ledger Operating System است، شناخته می‌شود. BOLOS از دستگاه در مقابل حملات محافظت کرده و با جداسازی کامل اپلیکیشن‌ها از یکدیگر، از هرگونه آلودگی شبه‌ویروسی جلوگیری می‌کند.

همچنین لجر یک سرویس اعتبارسنجی توسعه داده است که اصالت دستگاه شما را بررسی می‌کند تا مطمئن شوید که این دستگاه قبلا توسط فردی دیگر دستکاری یا استفاده نشده است. سلامت دستگاه لجر شما هربار که به Ledger Live متصل شوید، بررسی می‌شود.

 

مزایا و معایب لجر

درست مثل هر کیف پول سخت‌افزاری دیگر، کیف پول‌های لجر نیز دارای مزایا و معایبی هستند. که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

 

مزایا

مهم‌ترین ویژگی کیف پول‎‌های لجر، بالا بودن امنیت آن‌ها است. در کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر، از ترکیبی از نرم‌افزار و سخت‌افزار استفاده شده است و برای انتقال و تأیید نهایی تراکنش‌ها به فشار دادن کلید فیزیکی نیاز است. این مسئله به این معنی است که حتی اگر هکری بتواند لجر شما را هک کند، باز هم تا شما دکمه تأیید را فشار ندهید، انتقال صورت نمی‌پذیرد. از دیگر مزایای این کیف پول‌ها می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • رابط کاربری ساده
  • قابلیت اتصال به گوشی و لپتاپ از طریق یو اس بی (یا بلوتوث در لجر بلو)
  • پشتیبانی از معاملات چند امضایی
  • پشتیبانی از پین کد
  • استفاده از نرم‌افزار Ledger Live
  • امکان ذخیره ۱۰۰ برنامه به شکل همزمان

 

معایب

  • نمایشگر بی‌کیفیت
  • ظرفیت محدوداپلیکیشن‌ها در برخی نسخه‌های لجر
  • برخی از کارشناسان انجمن رمزنگاری معتقدند که اضافه کردن اتصال بلوتوث یکی دیگر از عوامل بالقوه برای حمله‌ سایبری است، اگرچه هنوز می‌توان از USB برای اتصال استفاده کرد.

 

انواع کیف پول لجر

همان‌طور که در قبل نیز اشاره شد، شرکت لجر، ۳ نوع کیف پول سخت‌افزاری دارد که با یکدیگر متفاوت هستند. این سه نوع عبارت‌اند از لجر نانو ایکس، لجر نانو اس و لجر بلو. در ادامه در رابطه با ویژگی‌های این ۳ کیف پول بیشتر خواهید خواند.

 

کیف پول دیجیتال لجر نانو اس (Ledger Nano S)

«لجر نانو اس» (Ledger Nano S) اولین نسل کیف پول دیجیتال سخت‌افزاری است که توسط کمپانی لجر معرفی شده است. همچنین یکی از اولین کیف پول‌های سخت‌افزاری ساخته‌شده در جهان نیز به‌شمار می‌رود. نانو اس با هزاران رمز ارز پایه سازگار است. این کیف پول به کابل USB مجهز است و از این طریق به گوشی‌های همراه نیز وصل می‌شود.

درواقع نانو اس از بسیاری از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند و به نرم‌افزار Ledger Live نیز دسترسی دارد، که یک رابط کاربری برای رمزارزهای گوناگون است. این نرم‌افزار به کاربران امکان می‌دهد کیف پول جدیدی برای رمز ارزهای پایه‌ مختلف به دستگاه‌های خود اضافه کرده و پورتفوی خود را مدیریت کنند، نزدیک به ۱۰۰ کیف پول را می‌توانید در لجر نانو ایکس ذخیره کنید.

ویژگی‌هایی که این کیف پول فاقد آن است، اتصال بلوتوث، اتصال از طریق USB TYPE C و تعداد محدود برنامه‌هایی است که می‌توانید همزمان بر روی کیف پول سخت‌افزاری خود برای ارزهای مختلف نصب کنید (تنها ۱۸ برنامه).

درصورت تمایل می‌توانید برنامه‌ها (کیف پول‌ها) را حذف یا اضافه کنید و اتفاقی برای ارزهای دیجیتال‌تان نمی‌افتد، زیرا مستقیما در بلاک چین ذخیره شده‌اند. کیف پول حذف‌شده هنوز در Ledger Live قابل‌مشاهده است. به این معنی که می‌توانید برای ساخت کیف پول‌های بیشتر قبلی را حذف کنید بدون اینکه دارایی خود را از دست بدهید.

 

کیف پول دیجیتال لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

لجر نانو ایکس نسل دوم کیف پول‌های سخت افزاری لجر است. نانو ایکس شبیه درایو USB (تایپ سی) عمل می‌کند و از طریق USB یا بلوتوث به دستگاه شما متصل می‌شود. مانند مدل قبل، لجر نانو ایکس از Ledger Live پشتیبانی می‌کند و بیش از ۱۵۰۰ رمز ارز پایه را می‌توان در آن ذخیره کرد.

 

کیف پول لجر بلو (Ledger Blue)

کیف پول لجر بلو یکی از جدیدترین محصولات کمپانی فرانسوی لجر است. این کیف پول دیجیتال به علت ویژگی‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم قیمت بالایی دارد و باعث شده تا افراد بسیارکمی اقدام به تهیه آن کنند.

صفحه‌نمایش این محصول برخلاف دیگر محصولات کمپانی لجر رنگی و همچنین ضدخش است. از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به امنیت مناسب آن و همچنین پین کدهای موجود اشاره کرد. دسترسی به این کیف پول از طریق کامپیوتر یا لپ‌تاپ به همراه یک رابط امکان‌پذیر است. شما می‌توانید به‌راحتی با استفاده از یک کابل «میکرو یو اس بی» (Micro USB) این دستگاه را به کامپیوتر و یا لپ تاپتان متصل کنید تا بتوانید تنظیمات موردنظر را اعمال کنید.

همانند لجر نانو اس کیف پول لجر بلو از لایه‌های امنیتی دومرحله‌ای استفاده می‌کند. به این معنی که برای ورود به کل دارایی‌هایتان باید از دو لایه حفاظتی امنیتی عبور کنید. در ابتدا با وارد نمودن گذرواژه اول، تنها به بخشی از دارایی کیف پول‌تان دسترسی پیدا می‌کنید و با وارد نمودن گذرواژه بعدی، باقی دارایی‌های‌تان نمایان می‌شود.

 

قیمت کیف پول لجر

قیمت کیف پول‌های سخت‌افزاری کمی بالاست که البته به دلیل امنیتی که برای ارزهای دیجیتال شما فراهم می‌کنند، این مسئله قابل چشم پوشی است.

لجر نانو اس با کمترین قیمت چیزی در حدود ۴۱ تا ۵۹ دلار است، قیمت کیف پول لجر نانو ایکس نیز چیزی در حدود ۹۸ تا ۱۱۹ دلار است. این درحالی است که قیمت کیف پول‌های سخت‌افزاری مدل‌های دیگر به ترتیب زیر است؛ ترزور وان ۷۸ دلار، کیپ کی ۷۹ دلار، ترزور مدل تی ۱۶۰ دلار.

در آخر می‌رسیم به کیف پول لجر بلو که قیمت آن در فروشگاه‌‌های مختلف چیزی در حدود ۲۳۰ تا ۲۷۵ دلار است. البته دقت کنید که این کیف پول ویژگی‌های متفاوتی با مدل‌های قدیمی‌تر دارد.

بااین‌حال تا نوامبر ۲۰۱۹، میزان فروش لجر نانو اس بیش از ۱،۴۰۰،۰۰۰ عدد بود، درحالی‌که لجر بلو در مدت مشابه کمی بیشتر از ۱۰،۰۰۰ عدد فروش داشته است، پس می‌توان گفت که لجر نانو اس با اینکه قدیمی است، همچنان در بین مردم محبوبیت دارد.

 

مقایسه کیف پول لجر و کیف پول ترزور؛ کدام بهتر است؟

با مقایسه این دو کیف پول می‌توان درنهایت گفت که هردوی آن‌ها باکیفیت، ایمن و مناسب برای نگهداری دارایی‌های دیجیتالی هستند. همان‌طور که مشخص بود تفاوت‌ها بسیار ناچیز است، فقط کیف پول لجر کمی ارزان‌تر و ایمن‌تر است و تعداد توکن‌ها و ارزهای بیشتری را پشتیبانی می‌کند. اگر بخواهیم با سخت‌گیری و وسواس زیادی بین این دو یکی را انتخاب کنیم، شاید بتوان گفت لجر نانو اس انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

  • قیمت: از جهت قیمت، ترزور کمی گران‌تر از لجر است. البته تفاوت قیمت تقریبا ناچیز و حدود بیست تا سی دلار است.
  • راحتی استفاده: فرایند راه‌اندازی هردو دستگاه بسیار ساده است. این فرایند شامل ۳ مرحله است: اتصال سخت‌افزار به یک کامپیوتر با استفاده از یک کابل USB، تنظیم یک پین کد و نوشتن عبارات بازیابی برای پشتیبانی.
  • کارکرد: ۲ کیف ترزور و لجر از انواع سیستم عامل‌ها پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها با سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس کار می‌کنند. فقط کافی است شما از طریق کابل میکرو USB به دستگاه وصل شوید. علاوه بر این، هر دو سخت‌افزار تقریبا از تمام دستگاه‌های اندرویدی نیز پشتیبانی می‌کنند. همچنین، ترزور دارای یک افزونه‌ گوگل کروم است که به کاربر اجازه می‌دهد مدیریت دستگاه را برعهده بگیرد. این افزونه اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها با دستگاه ترزور ارتباط برقرار کنند.
  • ایمنی: برخلاف ترزور، لجر نانو اس به‌طور کامل یک سیستم منبع باز نیست. البته اگرچه لجر نانو اس منبع باز نیست، اما توسط پسوردهای رمزنگاری ایمن شده است.
  • پشتیبانی از رمز ارزهای گوناگون: هر ۲ کیف پول از بیشتر ارزهای دیجیتال و توکن‌های محبوب پشتیبانی می‌کنند. البته تعداد ارزهای موجود برای لجر بیشتر است و اگر قصد ترید داشته باشید، لجر انتخاب مناسب‌تری به‌شمار می‌رود.

 

سخن پایانی

ولت لجر و دیگر ولت‌های سخت‌افزاری به دلیل قابلیت ذخیره‌سازی سرد و لایه‌های امنیتی قدرتمند از ایمنی بالاتری نسبت به دیگر کیف پول‌های دیجیتال برخوردار هستند. معمولا توصیه می‌شود که اگر حجم دارایی‌های دیجیتال افراد بالاست، برای حفظ امنیت آن‌ها از یکی از ولت‌های سخت‌افزاری استفاده کنید. علاوه بر این دقت کنید که حتی اگر از ایمن‌ترین ولت‌های دنیا هم استفاده کنید، ولی نکات ایمنی حفظ و نگهداری کلیدهای خصوصی را رعایت نکنید، بازهم هکرها می‌توانند دارایی‌های شما را به سرقت ببرند.

کیف پول‌های ساخت شرکت لجر ازجمله برترین کیف پول‌های سخت‌افزاری موجود در بازار هستند که به‌واسطه کاربری آسان و ایمنی بالایی که دارند توانسته‌اند به محبوبیت بالایی در میان کاربران دست پیدا کنند. در این مطلب سعی کردیم تا به معرفی کیف پول‌های این کمپانی بپردازیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا