آموزش امنیتآموزش بلاک چین

همه چیز در مورد توکن های ذخیره سازی

همه‌ی ما در هنگام استفاده از گوشی‌های هوشمند خود با پیام حافظه‌ی پر روبه‌رو شده‌ایم. هر چقدر هم که حافظه‌ی این گوشی‌ها زیاد باشد بعد از مدتی استفاده پر می‌شوند و مجبور هستیم تصاویر، ویدیوها و برنامه‌های خود را پاک کنیم.

با این حال یکی از راه‌های رهایی از این مشکل بارگذاری کردن این اطلاعات در فضای اینترنت است که بسیاری از مردم جهان به همین منظور از پلتفرم‌هایی مثل «گوگل درایو» (Google Drive) یا «وان درایو» (OneDrive) استفاده می‌کنند.

چنین برنامه‌هایی با اینکه مشکل فضای کم گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی افراد را حل می‌کنند؛ اما خودشان هم یک سری مشکلات جدید به همراه دارند.

برای مثال؛ به دلیل احتمال به سرقت رفتن و نفوذ افراد کلاهبردار در این پلتفرم‌ها، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تصاویر و ویدیوهای شخصی خود را در چنین پلتفرم‌هایی بارگذاری نکنند.

علاوه بر این، اگر مشکلی برای شرکت ارائه‌دهنده‌ی این سرویس‌ها پیش بیاید احتمال از دست رفتن اطلاعات بارگذاری شده‌ی کاربران نیز وجود دارد که می‌تواند زیان‌های جبران‌ناپذیری داشته باشد.

خوشخبتانه اخیرا به لطف فناوری «بلاک چین» (Blockchain) شاهد ظهور پلتفرم‌های غیرمتمرکزی هستیم که علاوه بر حل کردن مشکل فضای کم کاربران، مشکلات اشاره شده در سرویس‌های متمرکزی مثل گوگل درایو و وان درایو را ندارند.

مهم‌تر از همه امکان کسب درآمد از آن‌ها نیز وجود دارد! برای آشنایی بیشتر با چنین پلتفرم‌هایی و آموزش نحوه‌ی کسب درآمد از آن‌ها ادامه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

 

توکن ذخیره‌ سازی (Storage Token) چیست؟

به ارزهای دیجیتال محلی پلتفرم‌هایی که به شکل غیرمتمرکز فضای ذخیره‌سازی آنلاین در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند توکن ذخیره‌سازی گفته می‌شود.

قبل از اینکه بخواهیم در مورد توکن‌های ذخیره‌سازی صحبت کنیم، باید ابتدا با فناوری مادر آن‌ها یعنی پلتفرم‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز آشنا شویم. همان‌طور که در مقدمه‌ی مقاله هم اشاره شد، برخی اوقات لازم می‌شود که عکس‌ها، ویدیوها و فایل‌های خود را به صورت آنلاین ذخیره کنیم تا فضای کافی در گوشی یا کامپیوتر خود داشته باشیم.

شرکت‌هایی مثل مایکروسافت، پلتفرم وان درایو و گوگل پلتفرم گوگل درایو را برای این کار تدارک دیده‌اند که کاربران می‌توانند به رایگان و همچنین با پرداخت اشتراک از فضای ابری آن‌ها استفاده کنند. اما مشکل بزرگ چنین پلتفرم‌هایی احتمال به سرقت رفتن یا پاک شدن داده‌های کاربران است.

اینجاست که پلتفرم‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز خودی نشان می‌دهند و با تقسیم اطلاعات و فایل‌های کاربران به قسمت‌های کوچک و ارسال آن‌ها به کامپیوترها و دستگاه‌های متصل به شبکه، همه‌ی این مشکلات را حل می‌کنند. نکته‌ی مهم دیگر این است که اطلاعات کاربران به صورت رمزنگاری شده نگه‌داری می‌شوند و بدین ترتیب هیچ‌کدام از کامپیوترها و دستگاه‌های متصل به شبکه، به جز خود کاربر، نمی‌تواند از محتویات داده‌ها باخبر شود.

این پلتفرم‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز از آنجایی که از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند، هر کدام دارای یک ارز دیجیتال محلی نیز هستند که به آن‌ها «توکن ذخیره‌سازی» (Storage Token) می‌گوییم.

البته اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم رمزارز یک پلتفرم ذخیره‌سازی غیرمتمرکز که براساس یکی از بلاک چین‌های شناخته‌شده‌ی بازار مثل «اتریوم» (Ethereum) ساخته شده باشد یک توکن ذخیره‌سازی و رمزارز پلتفرمی که بلاک چین اختصاصی خودش را داشته باشد یک «کوین ذخیره‌سازی» (Storage Coin) نام دارد.

با این حال این که یک پلتفرم روی بلاک چین اختصاصی خودش ساخته شده یا از بلاک چین دیگری استفاده می‌کند، چندان برای ما اهمیتی ندارد و وقتی صحبت از توکن‌های ذخیره‌سازی می‌کنیم منظورمان همان توکن‌ها و کوین‌های ذخیره‌سازی هستند.

از طرف دیگر، در پلتفرم متمرکزی مثل گوگل درایو برای پرداخت اشتراک فضای ذخیره‌سازی اجاره شده باید از دلار، پوند و سایر ارزهای مرسوم دولتی استفاده کنید؛ در حالی که در پلتفرم‌های غیرمتمرکز می‌توان از رمزارز محلی آن پلتفرم برای پرداخت‌ها استفاده کرد.

مهم‌تر از همه برخی از افراد نیز می‌توانند با قرار دادن فضای ذخیره‌سازی کامپیوتر خود در اختیار شبکه، مقداری از رمزارز محلی آن پلتفرم را به عنوان پاداش دریافت کنند که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

 

برترین توکن‌ های ذخیره‌ سازی

چند پروژه‌ی فعال در زمینه‌ی فضای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز نسبت به رقبای خود از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فایل کوین، سیا، استورج و آرویو اشاره کرد.

مانند هر ارز دیجیتال دیگری که در بازار وجود دارد، قیمت توکن‌های ذخیره‌سازی نیز دچار نوسان می‌شود. دلیل آن هم این است که علاوه بر کاربرد عملی این توکن‌ها در اکوسیستم پلتفرم‌های خود، امکان خرید و فروش آن‌ها نیز در صرافی‌های مختلف ارز دیجیتال وجود دارد. برای همین با توجه به میزان عرضه و تقاضا قیمت توکن‌های ذخیره‌سازی نیز افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.

هر کدام از توکن‌های ذخیره‌سازی نیز مربوط به پلتفرم مخصوص خود هستند که در ادامه‌ی این بخش می‌خواهیم چند مورد از بهترین آن‌ها را معرفی کنیم.

توکن ذخیره سازی

 

فایل کوین (Filecoin)

ارز دیجیتال پروژه‌ی فایل کوین با نماد FIL و نام فایل کوین شناخته می‌شود.

پروژه‌ی فایل کوین یکی از پروتکل‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز شناخته‌شده‌ی بازار است که از بلاک چین اتریوم استفاده می‌کند. ارز دیجیتال محلی این پروژه هم‌نام خودش بوده و فایل کوین نام دارد.

این رمزارز در صرافی‌ها با نماد FIL خریدوفروش می‌شود و در روزهای اوج خود تا حدود ۲۳۹ دلار هم پیش رفته است. در زمان نگارش این مقاله نیز که در ماه جولای ۲۰۲۲ قرار داریم، فایل کوین با افت بیش از ۹۶ درصدی در نزدیکی‌های ۸ دلار معامله می‌شود.

فایل کوین سیستمی متن باز است و برای همین هر کسی می‌تواند فایل‌های خود را در آن بارگذاری کند. علاوه بر این، افراد مختلف می‌توانند فضای ذخیره‌سازی هارد خود را در اختیار شبکه قرار دهند و به پاس آن پاداش بگیرند.

بدین ترتیب چرخه‌ای قابل اعتماد و ایمن بین کاربران شکل می‌گیرد که در جریان آن برخی از کاربران برای کسب درآمد فضای ذخیره‌سازی خود را در اختیار کاربران دیگری که به دنبال فضای آنلاین برای ذخیره‌سازی فایل‌های خود هستند، قرار می‌دهند.

 

سیا (Sia)

ارز دیجیتال پروژه‌ی سیا، سیا کوین نام دارد و نماد آن SC است.

پروژه‌ی سیا یکی دیگر از پلتفرم‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز است که نسبت به رقبای خود سابقه‌ی بیشتری هم دارد. در حقیقت سیا جزو اولین پروژه‌های فعال در این حوزه به حساب می‌آید و برای همین از اعتبار قابل‌توجهی برخوردار است.

سیا خود را بازاری غیرمتمرکز برای خرید و فروش فضای ذخیره‌سازی معرفی می‌کند که در آن کاربران می‌توانند با پرداخت رمزارز محلی این پلتفرم که «سیا کوین» (Siacoin) نام دارد، فضای ذخیره‌سازی بلااستفاده‌ی کاربران دیگر را اجاره کنند.

ارز دیجیتال سیا کوین در صرافی‌ها با نماد معاملاتی SC شناخته می‌شود و نسبت به رمز ارز فایل کوین از ارزش بازار کمتری برخوردار است.

بالاترین قیمتی که این ارز دیجیتال به خود دیده حدود ۵ سال پیش و در محدوده‌ی ۰.۱۱ دلاری ثبت شده است. هم‌‌اکنون نیز در زمان نگارش این مقاله سیا کوین را می‌توان در نزدیکی‌های ۰.۰۰۵ دلار خریدوفروش کرد.

 

استورج (Storj)

رمزارز محلی پروژه‌ی استورج هم‌نام خودش است و با نماد STORJ شناخته می‌شود.

پروژه‌ی استورج نیز جزو یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های اشتراک فضای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز است که به صورت رسمی در سال ۲۰۱۸ میلادی عرضه شد.

مزیت استورج نسبت به پروژه‌های دیگر تمرکز ویژه‌ی آن به بحث امنیت و حریم خصوصی اطلاعات و فایل‌های ثبت شده توسط کاربران است که به لطف تکنیک رمزنگاری غیرمتقارن AES-256-GCM محقق می‌شود.

درست مانند فایل کوین و سیا، در استورج نیز فایل‌های کاربران به تکه‌های کوچک تبدیل شده و در بین شرکت‌کنندگان در شبکه تقسیم می‌شود. علاوه بر این، پروژه‌ی استورج هم ارز دیجیتال محلی خود را دارد که سال‌هاست با نماد STORJ در صرافی‌ها معامله می‌شود.

رمزارز استورج یک سال پیش توانست سقف قیمت تاریخی خود را در ۳.۹۱ دلار به ثبت برساند و هم‌اکنون با افت بیش از ۸۰ درصدی در نزدیکی‌های ۰.۷ دلار معامله می‌شود.

 

آرویو (Arweave)

نماد توکن ذخیره‌سازی آرویو، AR است و به عنوان رمزارز محلی این پروژه به کار برده می‌شود.

پروژه‌ی آرویو در سال ۲۰۱۸ میلادی و با هدف ارائه‌ی فضای ذخیره‌سازی نامحدود و غیرمتمرکز برای کاربران آغاز به کار کرد. در سایت رسمی آرویو از این پروژه به عنوان هارد دیسکی یاد شده که به تمام کاربرانش تعلق داشته و هیچ‌کدام از اطلاعات درونش را از دست نمی‌دهد.

آرویو نیز یک رمزارز محلی به همین نام دارد و نماد معاملاتی آن AR است. در روند صعودی قبلی بیت کوین که در اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی شاهد آن بودیم، ارز دیجیتال آرویو موفق شد به بالای ۹۰ دلار نفوذ کند که این عدد به عنوان سقف تاریخی آن شناخته می‌شود. هم‌اکنون نیز قیمت آرویو با ۸۵ درصد کاهش در محدوده‌ی ۱۵ دلاری معامله می‌شود.

 

کسب درآمد از توکن‌ های ذخیره‌ سازی

کاربران می‌توانند فضای ذخیره‌سازی هارد دیسک کامپیوتر خود را که نیازی به آن ندارند با پلتفرم‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز به اشتراک گذاشته و از این راه کسب درآمد کنند.

همان‌طور که اشاره کردیم یکی از مزایای فوق‌العاده‌ پروژه‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز و توکن‌های ذخیره‌سازی امکان کسب درآمد مستمر از آن‌ها است. برای درک بهتر نحوه‌ی کسب درآمد از این پروژه‌ها بیایید پروژه‌ی سیا و ارز دیجیتال سیاکوین را مثال بزنیم.

برای کسب درآمد از پلتفرم سیا شما می‌توانید به عنوان «میزبان» فضای خالی هارد دیسک خود را در اختیار شبکه قرار دهید.

 بدین ترتیب کاربران دیگری که به دنبال فضای ذخیره‌سازی آنلاین هستند، می‌توانند مقدار فضای مورد نیاز خود را اجاره کرده و تصاویر، فیلم‌ها و فایل‌های خود را به شکل غیرمتمرکز و کاملاً ایمن ذخیره کنند. هر میزبان می‌تواند قیمت اجاره‌بهای دلخواه خود را مشخص کند.

علاوه بر آن مقداری از رمزارز محلی شبکه‌ی سیا یعنی سیاکوین هم به عنوان پاداش در اختیار او قرار می‌گیرد. این رمزارز توسط بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر پشتیبانی می‌شود و به راحتی می‌توان آن را به دلار یا هر ارز مرسوم دیگر تبدیل کرد.

روش دیگری که با استفاده از آن می‌توان از پلتفرم‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز کسب درآمد کرد فعالیت به عنوان یک گره یا «نود» (Node) در شبکه است. این روش نسبت به روش مثال قبلی کمی سخت‌تر است و ممکن است نیازمند دانش فنی در زمینه‌ی استفاده از کامپیوتر باشد.

علاوه بر این ممکن است فعالیت به عنوان یک گره در شبکه به سخت‌افزارهای مخصوصی نیاز داشته باشد که شاید فراهم کردن آن‌ها برای همه‌ی افراد ممکن نباشد. با این حال پاداش این روش نیز بیشتر است و با تایید تراکنش‌ها، تولید بلاک‌های جدید، دریافت کارمزد تراکنش‌ها و روش‌های دیگر می‌توان چندین منبع درآمد داشت.

 

سخن پایانی

این روز‌ها که با پیشرفت فناوری همه‌چیز به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود فراهم کردن فضای ذخیره‌سازی کافی برای همه‌ی این فایل‌ها سخت شده است.

از طرف دیگر پلتفرم‌های متمرکزی مثل گوگل درایو و وان درایو با اینکه به صورت آنلاین مشکل کمبود فضای ذخیره‌سازی کاربران را رفع کرده‌اند ولی طبیعت متمرکز آن‌ها باعث می‌شود که به خاطر مسائل امنیتی و حریم خصوصی نتوان به راحتی به آن‌ها اعتماد کرد.

برای همین پلتفرم‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز از پتانسیل بسیار زیادی برخوردار هستند. این پلتفرم‌ها نه‌تنها مشکل فضای ذخیره‌سازی کاربران را رفع کرده‌اند بلکه امنیت و حریم خصوصی آن‌ها را نیز به نحو احسن تامین می‌کنند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سوالی هست که ذهن بنده رو مدت زمان زیادی درگیر کرده که چطوری و چگونه توکن بسازیم همه میان میگن توکن ساختن آسونه آلت کوین ساختن سادست و کاری نداره اما کار به عملش میرسه میگن نمشیه و امکان پذیر نیست ، ایران تحریم و…. چیکار باید کرد مقاله یا منبعی دارید که منو راهنمایی کنه؟

  2. سلام مقاله ساخت توکن روی بلاک چین اتریوم رو به‌زودی روی سایت براتون میذاریم
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا