دوره منتور شیپ
آموزش اتریومآموزش بلاک چین

شبکه آپتیمیزم (Optimism)؛ راه حلی جذاب برای مشکلات اتریوم

اگر اخیراً در سایت‌های خبری فعال در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال یا در شبکه‌های اجتماعی گشتی زده باشید، به احتمال زیاد اسم «آپتیمیزم» (Optimism) به گوشتان خورده است.

در حقیقت آپتیمیزم اسم رمزارز جدیدی است که اخیراً به صورت رسمی عرضه شده و هدف از ایجاد آن کمک به «اتریوم» (Ethereum) برای حل مشکل مقیاس‌پذیری آن است.

اگر با هدف آشنایی با پروژه‌ی آپتیمیزم، ارز دیجیتال OP و نحوه‌ی کار آن وارد این مقاله شده‌اید باید بگوییم که جای خوبی آمده‌اید! در ادامه با زبانی ساده و با جزئیات کامل این رمزارز نوظهور را برایتان شرح می‌دهیم و مهم‌تر از همه، در مورد نحوه‌ی کار آن صحبت می‌کنیم. بنابراین بهتر است ادامه‌ی مطلب را به هیچ‌وجه از دست ندهید.

پروژه‌ آپتیمیزم (Optimism)

بلاک چین اتریوم مشکل مقیاس‌پذیری دارد و پروژه‌ی آپتیمیزم برای حل این مشکل طراحی و ساخته شده است.

همان‌طور که می‌دانید اتریوم به عنوان بزرگترین بلاک چینی که از «قراردادهای هوشمند» (Smart Contracts) پشتیبانی می‌کند، با مشکل مقیاس‌پذیری مواجه است. این یعنی با افزایش کاربران اتریوم، استفاده از این بلاک چین گران‌تر و کندتر از قبل می‌شود.

برای حل این مشکل، برخی از فعالان این حوزه بلاک چین‌های جدیدی را توسعه داده‌اند که هدف از ساخت آن‌ها جانشینی اتریوم است.

برای همین به آن‌ها قاتلان اتریوم هم گفته می‌شود و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پروژه‌های «آوالانچ» (Avalanche)، «سولانا» (Solana) یا «فانتوم» (Fantom) اشاره کرد. این بلاک چین‌ها کاملاً مجزا از بلاک چین اتریوم هستند و به همین علت به آن‌ها پروژه‌های لایه یک یا Layer 1 هم گفته می‌شود.

اما در طرف دیگر، برخی از توسعه‌دهندگان نیز پروژه‌هایی را ایجاد کرده‌اند که هدف از ساخت آن‌ها نه جانشینی اتریوم، بلکه کمک به حل مشکل مقیاس‌پذیری آن است. از آنجایی هم که این بلاک چین‌ها به زنجیره‌ی اتریوم وابسته هستند به آن‌ها پروژه‌های لایه دوم یا Layer 2 می‌گویند.

بلاک چین آپتیمیزم نیز یکی از همین پروژه‌های لایه دوم است که از فناوری «روش انباشته کردن خوشبینانه» (Optimistic Rollups) استفاده می‌کند.

در این روش داده‌های چندین تراکنش روی هم جمع شده و در قالب یک بسته به اتریوم ارسال می‌شوند. برای همین، کار کردن با آپتیمیزم بسیار ارزان‌تر از اتریوم است و همین مسئله باعث افزایش محبوبیت آن نیز گردیده است.

این بلاک چین، ارز دیجیتال بومی خود را هم عرضه کرده که با نماد OP شناخته می‌شود. بخشی از این ارز دیجیتال اخیراً به صورت رایگان در بین کاربران قدیمی شبکه توزیع شد و گفته می‌شود؛ در آینده نیز احتمال این اتفاق وجود دارد. در بخش‌های بعدی با جزئیات بیشتری در مورد این ارز دیجیتال نوظهور صحبت خواهیم کرد.

بلاک چین آپتیمیزم چیست؟

آپتیمیزم یک پروژه‌ی لایه دومی است که تلاش می‌کند با کاهش بار اتریوم مشکل مقیاس‌پذیری و کارمزد بالای آن را حل کند.

آپتیمیزم یا Optimism اسم یک پروژه‌ی لایه دومی است که براساس بلاک چین اتریوم (لایه اول) کار می‌کند. تراکنش‌ها روی زنجیره‌ی آپتیمزم انجام شده و سپس داده‌های مربوط به آن‌ها برای تایید به زنجیره‌ی اصلی که اتریوم است، ارسال می‌شود. آپتیمزم را می‌توان شبیه استفاده از یک خیابان خلوت‌تر در کنار بزرگراه در نظر گرفت که از همان امنیت بزرگراه برخوردار است.

در‌حال‌حاضر بلاک چین آپتیمیزم بعد از پروژه‌ی رقیب خود که «آربیتروم» (Arbitrum) نام دارد، در رتبه‌ی دوم بزرگترین پروژه‌های لایه دومی اتریوم جای خشک کرده است.

از جمله مهم‌ترین برنامه‌های غیرمتمرکزی که از آپتیمیزم استفاده می‌کنند هم می‌توان به پلتفرم وام‌دهی «آوه» (Aave)، صرافی غیرمتمرکز «یونی سواپ» (UniSwap) و پلتفرم «سینتتیکس» (Synthetix) اشاره کرد.

Optimism چگونه کار می‌کند؟

شبکه‌ی آپتیمیزم چندین تراکنش را روی هم جمع کرده و در قالب یک تراکنش واحد به بلاک چین اتریوم ارسال می‌کند.

بلاک چین آپتیمیزم، برای حل مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم از روش انباشته‌کردن یا Rollup استفاده می‌کند که اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم روش استفاده شده توسط این بلاک چین روش انباشه‌کردن خوشبینانه است.

دلیل اینکه به این روش انباشته کردن می‌گویند؛ این است که با استفاده از آن داده‌های مربوط به صدها تراکنش روی هم انباشته شده و در قالب یک بسته‌ و تراکنش واحد به اتریوم ارسال می‌شوند.

بدین‌ترتیب، به جای اینکه همه‌ی این تراکنش‌ها کارمزد جداگانه‌ای را پرداخت کنند، تنها کارمزد یک تراکنش پرداخت می‌شود. برای همین هزینه‌ی نهایی، بین کاربرانی که تراکنش‌هایشان در آن بسته است، تقسیم شده و کارمزد پرداختی بسیار کمتر از حالت عادی می‌شود.

دلیل‌ اینکه به این روش خوشبینانه گفته می‌شود، این است که ابتدا فرض می‌شود تمام تراکنش‌های انباشته شده تراکنش‌های معتبری هستند؛ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. در عوض یک بازه‌ی زمانی در نظر گرفته شده که در جریان آن می‌توان تراکنش‌های نامعتبر را شناسایی کرد.

 

چگونه می‌توان از شبکه‌ آپتیمیزم استفاده کرد؟

برای استفاده از شبکه‌ی آپتیمیزم باید آن را به کیف پول خود اضافه کرده و مقداری اتریوم نیز به این شبکه انتقال دهید.

از نقطه نظر کاربران، استفاده از شبکه‌ی آپتیمیزم بسیار شبیه به استفاده از خود اتریوم است. آدرس شما در آپتیمیزم همان آدرس اتریومی شما است که با 0x شروع می‌شود. حتی کاوشگر بلاک چین آپتیمیزم نیز دقیقاً مثل کاوشگر اتریوم است.

بسیاری از کیف پول‌هایی که با وب ۳ و پلفترم‌های «دیفای» (DeFi) هماهنگ هستند، از شبکه‌ی آپتیمیزم هم پشتیبانی می‌کنند. از جمله کیف پول «متاماسک» (MetaMask) که این روزها به عنوان محبوب‌ترین کیف پول در بین کاربران برنامه‌های غیرمتمرکز یا Dapp شناخته می‌شود.

به‌منظور اضافه کردن شبکه‌ی آپتیمیزم به کیف پول خود، می‌توانید این کار را به صورت دستی انجام داده یا از یک راه آسان‌تر استفاده کنید.

برای مثال می‌توانید به یکی از پلتفرم‌های دیفای مثل «سوشی سواپ» (SushiSwap) رفته و با تغییر شبکه به Optimism به صورت خودکار این بلاک چین به کیف پول شما اضافه می‌شود.

برای انجام تراکنش و پرداخت کارمزد در آپتیمیزم نیز به ارز دیجیتال اتریوم (ETH) نیاز دارید. بنابراین باید مقداری اتریوم روی بلاک چین‌های دیگر خریداری کرده و با استفاده از پلتفرم‌های انتقال رمزارز بین بلاک چین‌های مختلف (Bridge)، اتریوم خود را به شبکه‌ی آپتیمیزم منتقل کنید.

البته می‌توانید از یک صرافی ارز دیجیتال نیز استفاده کنید. برای این کار باید در زمان برداشت از صرافی شبکه را روی Optimism قرار داده و در قسمت آدرس گیرنده نیز آدرس آپتیمیزم خود را وارد کنید.

توجه داشته باشید که صرافی مورد استفاده‌ی شما باید از شبکه‌ی آپتیمیزم پشتیبانی کند که این روزها بیشتر آن‌ها این امکان را فراهم کرده‌اند.

مزایای آپتیمیزم

 

ارز دیجیتال OP

رمزارز آپتیمیزم با نماد OP به عنوان یک توکن حاکمیتی فعالیت می‌کند و دارندگان آن می‌توانند در رای‌گیری‌های مدیریتی شرکت کنند.

همان‌طور که اشاره کردیم، بلاک چین آپتیمیزم ارز دیجیتال بومی خود را هم دارد که با نماد OP در صرافی‌ها خریدوفروش می‌شود.

این رمزارز در آخرین روز ماه می امسال به صورت رسمی عرضه شد و ۲۳۱ هزار کاربری که در روند توسعه‌ی آن مشارکت داشته و در مراحل آزمایشی از شبکه‌ی تستی آن استفاده کرده بودند، هر کدام مقدار زیادی از این رمزارز را به رایگان دریافت کردند.

سوالی که پیش می‌آید، این است که اگر کارمزد تراکنش‌ها در بلاک چین آپتیمیزم با اتریوم پرداخت می‌شود پس کاربرد ارز دیجیتال OP چیست؟ در واقع رمزارز آپتیمیزم یک توکن حاکمیتی است و دارندگان آن می‌توانند در تصمیمات مهم این شبکه از جمله تغییرات نرم‌افزاری نقش داشته باشند.

در زمان نگارش این مقاله ارز دیجیتال Optimism با ۱۰ درصد کاهش قیمت در ۳۰ روز گذشته در محدوده‌ی ۰.۹۵ سنتی معامله می‌شود و از نظر ارزش بازار نیز در رتبه‌ی ۱۱۸ بهترین ارزهای دیجیتال قرار دارد.

 

سخن پایانی

بلاک چین اتریوم به عنوان بزرگترین پلتفرم پشتیبانی‌کننده از برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند با مشکل مقیاس‌پذیری مواجه است. برای کمک به اتریوم، برخی از شرکت‌ها بلاک چین‌های کمکی را طراحی کرده‌اند که تلاش می‌کنند با نوآوری‌های خاص خود، مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم حل شود.

یکی از این پروژه‌ها، آپتیمیزم (Optimism) نام دارد که بعد از آربیتروم در رتبه‌ی دوم برترین بلاک چین‌های لایه دوم اتریوم قرار گرفته است. آپتیمیزم از روش انباشته‌کردن خوشبینانه برای حل این مشکل استفاده می‌کند که در جریان آن چندین تراکنش روی هم انباشته شده و داده‌های مربوط به آن در قالب یک تراکنش به زنجیره‌ی اصلی که اتریوم است، ارسال می‌شود.

امیدواریم با خواندن این مقاله در استفاده‌های بعدی خود از شبکه‌ی اتریوم از مزایای آپتیمیزم نیز بهره‌مند شوید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

    1. سلام وقتتون بخیر
      بله حق با شماست بلاک چین اتریوم بسیار قدرتمندتر از اونی هست که فکرش رو بکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا