🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش بیت کوینآموزش کیف پول

بهترین کیف پول‌ های ارز دیجیتال بیت کوین

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کرده یا به تازگی وارد این عرصه شده‌اید و حتی اگر فقط مقداری بیت کوین خریده‌اید تا در آینده از افزایش قیمت آن به سود برسید، فرقی نمی‌کند و در هر صورت لازم است با مفهوم کیف پول بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال آشنا باشید و بتوانید با انواع مختلف آن‌ها کار کنید.

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال شناخته‌شده، دارای تعداد زیادی کیف پول دیجیتال از نوع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با انواع قابلیت‌ها و ویژگی‌هاست و این تنوع بالا ممکن است انتخاب کیف پول مناسب را برای استفاده کمی دشوار کند. برخی کیف پول‌ها مخصوص نگهداری بیت کوین طراحی شده‌اند و برخی از چندین ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند.

در این مقاله می‌خواهیم ویژگی‌های یک کیف پول خوب بیت کوین را بشناسیم، سپس مشخصات امن‌ترین کیف پول‌های بیت کوین را بررسی خواهیم کرد و در ادامه  چندتا از بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بیت کوین را معرفی می‌کنیم.

ویژگی‌های یک کیف پول خوب بیت کوین

برای اینکه بدانیم یک کیف پول خوب بیت کوین چه ویژگی‌هایی دارد ابتدا باید با دسته‌بندی کلی کیف پول‌های بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال آشنا شویم. کیف پول‌ها را می‌توان به دو دسته‌ «کیف پول گرم» یا هات والت (Hot Wallet) و «کیف پول سرد» یا کلد والت (Cold Wallet) تقسیم کرد. در هر کدام از این دسته‌بندی‌ها انواع مختلفی مثل کیف پول‌های موبایلی و دسکتاپ و غیره وجود دارند که در ادامه بیشتر در مورد ویژگی‌های هر کدام صحبت می‌کنیم.

اولین ویژگی یک کیف پول امنیت آن است. مواردی مثل رابط کاربری، تعداد ارزهای پشتیبانی‌کننده، قیمت و کمپانی سازنده هم چیزهایی هستند که در مراحل بعدی باید به آن‌ها توجه کنیم. منظور از امنیت، داشتن ویژگی‌هایی مثل متن‌باز بون، غیرمتصدی بودن و خدمات آفلاین و آنلاین است که در بخش بعدی مقاله به‌طور مفصل در مورد این ویژگی‌ها توضیح خواهیم داد.

ویژگی رابط کاربری چیزی است که مشخص می‌کند چه تعداد از کاربران قرار است از یک کیف پول استفاده کنند و این کاربران مبتدی هستند یا حرفه‌ای. رابط کاربری ساده و کاربردی چیزی است که در انتخاب یک کیف پول بیت کوین می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد. به‌طور کلی افراد مبتدی تمایل دارند از یک رابط کاربری ساده استفاده کنند، اما حرفه‌ای‌ها بیشتر به امکانات و قابلیت‌ها توجه می‌کنند.

نکته‌ دیگر در بررسی ویژگی‌های کیف پول این است که ببینیم کیف پول مورد نظر فقط برای بیت کوین است یا از سایر ارزها هم پشتیبانی می‌کند؟ به‌طور‌کلی اگر فقط بیت کوین دارید، بهتر است از کیف پول‌های اختصاصی بیت کوین مثل کیف پول الکتروم استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید سبد خرید متنوع‌تری داشته باشید،‌ می‌توانید از کیف پول‌هایی که از چندین ارز پشتیبانی می‌کنند، استفاده نمایید.

در مورد قیمت کیف پول می‌توان گفت که فقط کیف پول‌های سخت‌افزاری رایگان نیستند و برای تهیه‌ آن‌ها باید پول پرداخت کنیم. در عوض از این نوع از کیف پول‌های ارز دیجیتال از بالاترین درجه‌ امنیت در نگهداری بیت کوین‌هایمان برخوردار هستند.

 

امن ‌ترین کیف پول‌ های بیت کوین

اگر تصمیم دارید بیت کوین خود را برای دراز مدت نگه دارید و در اصطلاح «هودل» (HODL) کنید، بهترین انتخاب می‌تواند یک کیف پول سرد باشد. کیف پول‌های سرد در دو نوع سخت افزاری و کاغذی وجود دارند. کیف پول‌های کاغذی رایگان هستند و با یک جست‌وجوی ساده در گوگل می‌توان به‌راحتی آن‌ها را یافت.

گزینه‌ بعدی انتخاب کیف پول سخت‌افزاری است؛ به این معنی که باید یک دستگاه سخت‌افزاری (در اکثر موارد، یک دستگاه بسیار کوچک مثل یک حافظه‌ی فلش) را خریداری کنید و بیت کوین‌های خود را روی آن ذخیره نمایید. دو ویژگی کیف پول‌های سرد این است که اولا «کلید خصوصی» (Private Key) کیف پول‌تان در اختیار خودتان خواهد بود و این یعنی شما مالک واقعی بیت کوین‌ها هستید؛ دوما این کیف پول‌ها به‌صورت آفلاین هستند و هیچ هکری نمی‌تواند از طریق آنلاین به‌واسطه‌ اینترنت، بیت کوین‌های شما را سرقت کند.

اما اگر شما یک تریدر هستید یا تمایل دارید در کوتاه‌مدت بیت کوین‌های خود را خرید و فروش کنید، بهتر است از کیف پول‌های گرم یا نرم‌افزاری استفاده کنید. کیف پول‌های گرم به سه نوع موبایلی، دسکتاپ و تحت وب تقسیم می‌شوند و در این بین، کیف پول‌های موبایلی بیشترین محبوبیت را دارند. در هنگام انتخاب کیف پول‌های گرم باید به متن‌باز بودن و محل نگهداری کلیدهای خصوصی بسیار توجه کنیم.

به کیف پول‌هایی که کد برنامه آن‌ها به‌صورت «متن‌باز» (Open source) است و کلیدهای خصوصی را پیش خودشان نگهداری نمی‌کنند در اصطلاح «غیرمتصدی» یا نان کاستدی (Non-Custodial) و به باقی آن‌ها «متصدی» یا کاستدی (Custodial) گفته می‌شود.

طبیعی است که وقتی تصمیم می‌گیریم از یک کیف پول گرم استفاده کنیم، خطرهای موجود در فضای اینترنت را پذیرفته‌ایم، پس حداقل کاری که از ما برمی‌آید این است که از یک کیف پول غیرمتصدی استفاده کنیم، به این معنی که ما تنها کسی باشیم که کلید خصوصی کیف پول بیت کوین را در اختیار دارد.

حالا که با ویژگی‌های مهم کیف پول‌های بیت کوین آشنا شدیم، در ادامه از هر دسته‌بندی، بهترین گزینه‌های موجود را معرفی می‌کنیم. توجه داشته باشید که یک کیف پول برتر وجود ندارد و با توجه به نوع استفاده کاربر،‌ کیف پول‌های مختلفی می‌توانند بهترین انتخاب باشند.

 

کیف پول‌ های نرم‌ افزاری بیت کوین

کیف پول‌های نرم‌افزاری بیت کوین به برنامه‌هایی گفته می‌شود که در پلتفرم‌های مختلفی مثل کامپیوتر و موبایل نصب و اجرا می‌شوند و کاربر از طریق آن‌ها می‌تواند دارایی بیت کوین خود را مدیریت کند. کیف پول‌های نرم‌افزاری بیت کوین در سه نوع موبایلی، دسکتاپ و تحت وب وجود دارند.

بعضی از کیف پول‌ها به‌طور مثال فقط مخصوص موبایل هستند و بعضی در چند پلتفرم به‌طور همزمان قابل استفاده خواهند بود. در این بین، کیف پول‌های تحت وب ناامن‌ترین راه ذخیره‌ بیت کوین به شمار می‌روند و در سال‌های گذشته بارها توسط هکرها مورد حمله قرار گرفته‌اند. پس در ادامه فقط به معرفی بهترین کیف پول‌های دسکتاپ و موبایلی می‌پردازیم.

 

کیف پول ‌های موبایلی بیت کوین

همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، کاربران زیادی از کیف پول‌های موبایلی استفاده می‌کنند، زیرا هم رایگان هستند و هم در دسترس‌اند و به‌راحتی می‌توان بیت کوین یا دیگر دارایی‌های دیجیتال را در آن‌ها مدیریت کرد. اگر بخواهیم بیشترین اولویت را به موارد امنیتی اختصاص دهیم، کیف پول‌های زیر را می‌توان از بهترین کیف پول‌های موبایلی بیت کوین در نظر گرفت.

 

کیف پول الکتروم

«الکتروم» (Electrum) یک کیف پول اختصاصی بیت کوین است که در سال ۲۰۱۱ ساخته شده و بیشتر مناسب کاربران حرفه‌ای است. البته الکتروم به جز موبایل، نسخه‌ دسکتاپ مخصوص سیستم‌عامل‌های مختلف هم دارد. این کیف پول متن‌باز است و کاربران می‌توانند برای تراکنش‌ها کارمزد دلخواه تعیین کنند و هر دو نوع آدرس‌های «لگسی» (Legacy) و «سگویت» (Segwit) را در شبکه‌ بیت کوین پشتیبانی می‌کند.

کیف پول الکتروم این قابلیت را به کاربر می‌دهد که کلمات بازیابی (seed) را طولانی‌تر کند و به سطح امنیت دلخواه برساند.

الکتروم قابلیت‌های امنیتی بسیار جذابی به کاربر ارائه می‌دهد، ولی باید به این نکته توجه کرد که رابط کاربری این کیف پول ممکن است برای افراد کم‌تجربه کمی ‌دشوار باشد. در ضمن الکتروم سیستم پشتیبانی کاربران را ندارد و مدیریت تمام نکات و کارهای حساب‌تان به عهده شخص شماست.

 

کیف پول مای‌ سلیوم

«مای‌ سلیوم» (Mycelium) یک کیف پول متن‌باز و اختصاصی برای بیت کوین است و از این نظر می‌توان آن را مشابه الکتروم در نظر گرفت. این کیف پول فقط نسخه‌ موبایلی دارد و از رابط کاربری زیباتری استفاده می‌کند. مای‌ سلیوم یک صرافی داخلی هم دارد و کاربران می‌توانند بدون خارج کردن بیت کوین از کیف پول، آن را مبادله کنند.

کیف پول مای‌ سلیوم هم مثل الکتروم از قدیمی‌های بازار است. همچنین قابلیت تعیین کارمزد دلخواه برای تراکنش‌ها توسط آن پشتیبانی می‌شود. با استفاده از رابط کاربری مای‌ سلیوم می‌توان به کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر و ترزور متصل شد و بیت کوین‌ها را بین آن‌ها انتقال داد.

 

کیف پول ‌های دسکتاپ بیت کوین

کیف پول‌های دسکتاپ روی کامپیوتر و لپ‌تاپ نصب می‌شود و کاربر را از طریق اینترنت به بلاک چین مربوطه (بیت کوین) مرتبط می‌کنند. شرکت‌های سازنده‌ این کیف پول‌ها با توجه به سیستم عامل‌های مطرح امروزی، نسخه‌ ویندوز و لینوکس و مکینتاش کیف پول را در سایت خود قرار می‌دهند و کاربران برای استفاده باید آن‌ها را روی سیستم خود دانلود و نصب نمایند. در ادامه چند مورد از بهترین کیف پول‌های دسکتاپ بیت کوین را بررسی می‌کنیم.

 

کیف پول اتمیک

کیف پول «اتمیک» (Atomic) یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای ذخیره و نگهداری بیت کوین است. این کیف پول از بیش از ۵۰۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و سیستم پشتیبانی ۲۴ ساعته دارد. این کیف پول علاوه بر نسخه‌ دسکتاپ، نسخه‌ مخصوص موبایل نیز دارد. کاربران با استفاده از سرویس صرافی داخلی اتمیک می‌توانند با «چینجلی» (Changelly) و «شیپ‌شیفت» (Shapeshift) در ارتباط باشند و کوین‌های خود را به هم تبدیل کنند؛ البته این قابلیت برای تعداد محدودی کوین وجود دارد.

اتمیک یک کیف پول متن‌باز است، جزوی از امن‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری به‌شمار می‌رود و از رابط کاربری بسیار ساده‌ای استفاده می‌کند.

 

کیف پول اکسودوس

کیف پول «اکسودوس» (Exodus) یکی از بهترین کیف پول‌های بیت کوین است که دارای یک رابط کاربری ساده و زیبا بوده و یک صرافی داخلی هم در آن تعبیه شده‌ است. این کیف پول از طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند و به‌راحتی می‌توان انواع کوین‌ها (بیش از ۱۰۰ مورد) را به یکدیگر تبدیل کرد. کاربران می‌توانند کارمزد تراکنش‌ها را خودشان تعیین کنند. اکسدوس علاوه بر نسخه‌ دسکتاپ، نرم‌افزار موبایلی هم دارد و به‌نوعی می‌تواند در دسته‌ کیف پول‌های موبایلی هم قرار بگیرد.

اکسودوس به‌خاطر طراحی فوق‌العاده ساده‌اش، برای کاربران مبتدی بسیار مناسب است. هم‌چنین سیستم پشتیبانی این کیف پول به مشکلات کاربران پاسخ می‌دهد که از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. تنها نقطه ضعف اکسودوس این است که متن‌باز نیست و سیستم امنیتی استفاده شده در آن برای دیگران مشخص نیست؛ پس اگر می‌خواهید از امکانات و رابط کاربری ساده‌ این کیف پول استفاده کنید، به اجبار باید به این شرکت اعتماد نمایید.

 

کیف پول‌‌های سخت ‌افزاری بیت کوین

همان‌طور که تا اینجا متوجه شدیم، کیف پول‌های سخت‌افزاری ماهیت فیزیکی دارند، پس باید علاوه بر تمام نکات امنیتی قبلی، به موارد جدیدی مثل نگهداری از کیف پول و کلیدهای خصوصی در یک محل امن توجه کنیم به ‌طوری که از خطراتی مثل گم ‌شدن، به سرقت رفتن، آتش‌سوزی و… در امان باشند. در ادامه دو مورد از محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری یعنی لجر و ترزور را معرفی خواهیم کرد.

 

کیف پول لجر نانو ایکس

کیف پول «لجر نانو ایکس» (Ledger Nano X) نسل دوم کیف پول‌های شرکت فرانسوی لجر است که از سال ۲۰۱۴ در این زمینه فعالیت می‌کند. محصول قبلی این شرکت لجر نانو اس بود و یکی از پرفروش‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری در دنیا و همچنین در ایران است.

البته در دسامبر سال ۲۰۲۰ بخشی از اطلاعات کاربران این شرکت توسط هکرها به سرقت رفت، ولی به گفته‌ این شرکت، کلید‌های خصوصی حساب‌ها همچنان در امان هستند و هکرها فقط توانستند به اطلاعاتی مثل نام، شماره تلفن، ایمیل و آدرس سکونت برخی از کاربران دست پیدا کنند.

دستگاه نانو ایکس در ابعاد یک حافظه USB بوده و توسط کابل یا بلوتوث به کامپیوتر و حتی تلفن همراه متصل می‌شود. علاوه بر بیت کوین، بیش از ۱۵۰۰ آلت کوین توسط این کیف پول پشتیبانی می‌شود و این تعداد رو به افزایش است.

شرکت لجر نرم‌افزار Ledger Live را به عنوان رابط کاربری برای مدیریت دارایی‌ها توسط کامپیوتر طراحی کرده ‌است، به این معنی که با نصب این برنامه و سپس اتصال دستگاه لجر به کامپیوتر (یا دیگر سیستم‌ها) می‌توانید موجودی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال خود را مشاهده و دارایی خود را مدیریت کنید.

تنها محدودیت کیف پول‌های سخت‌افزاری، محدودیت فضای حافظه‌ آن‌هاست. یعنی برای استفاده از هر ارز باید برنامه‌ مخصوص آن را در لجر نصب کنید و فضای کافی فقط برای تعداد محدودی ارز وجود دارد.

 

کیف پول ترزور

کمپانی «ترزور» (Trezor) مانند لجر از سال ۲۰۱۴ وارد این حوزه شد و دومین نسل محصولات خود را با نام «مدل T» روانه‌ بازار کرد. در این مدل امکان برقراری ارتباط با صرافی‌هایی مثل Changelly و Shapeshift فراهم شده ‌است. این یک ویژگی بسیار کاربردی است اما خیلی‌ها معتقدند همچنان قیمت ۱۷۰ دلاری برای ترزور مدل T بسیار بالاست.

در ترزور مدل T یک صفحه نمایش کوچک و لمسی تعبیه شده که نسبت به دکمه‌های مدل قبلی، کار کردن با آن خیلی ساده‌تر ‌است. هم‌چنین در این دستگاه یک جایگاه حافظه MicroSD قرار دارد و می‌توان از آن برای نگهداری پین رمزنگاری‌شده‌ دستگاه استفاده کرد که یک قابلیت امنیتی جذاب به‌شمار می‌رود.

کیف پول ترزور مدل T از بیت کوین و بیش از ۱۶۰۰ ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی می‌کند. برخی این مدل را نسبت به مدل نانو ایکس شرکت لجر امن‌تر معرفی می‌کنند؛ به این علت که نانو ایکس از اتصالات بلوتوثی هم پشتیبانی می‌کند و این می‌تواند درجه‌ امنیت را کاهش دهد.

 

کیف پول‌‌های کاغذی بیت کوین

کیف پول کاغذی همان‌طور که از اسمش پیداست، یک صفحه‌ کاغذی است که اطلاعات کیف پول بیت کوین شما،‌ یعنی آدرس عمومی و کلید خصوصی روی آن چاپ می‌شود. از آنجایی که این کیف پول‌ها به‌صورت آفلاین هستند، در دسته‌بندی کیف پول‌های سرد قرار می‌گیرند.

تنها نکته‌ای که در مورد این کیف پول‌ها وجود دارد نحوه‌ نگهداری از آن‌هاست. هر کسی که این کاغذ را به همراه داشته باشد، مالک بیت کوین‌های داخل آن است؛ پس تمامی موارد امنیتی را در نگهداری از آن‌ها باید رعایت کنیم. برای ساخت و استفاده از کیف پول کاغذی می‌بایست به وب‌سایت آن کیف پول مراجعه کنیم. از جمله معروف‌ترین کیف پول‌های کاغذی می‌توان به وب‌سایت‌های زیر اشاره کرد:

  • bitcoinpaperwallet.com
  • paperwallet.bitcoin.com
  •  walletgenerator.net

 

بهترین کیف پول بیت کوین برای ایرانیان

استفاده از خدمات بین‌المللی برای ما ایرانی‌ها همیشه با محدودیت همراه بوده ‌است. از این رو هنگام مراجعه به این سایت‌ها و نصب کیف پول‌های مختلف باید مراقب باشیم که آن شرکت چقدر روی مسائلی مثل تحریم‌های بین‌المللی حساس است. البته مزیت بیت کوین و به‌طورکلی فناوری بلاک چین این است که قابل سانسور و فیلتر شدن نیست و در بدترین حالت با استفاده از ابزارهای تغییر IP می‌توان از بروز بسیاری از این مشکلات جلوگیری کرد.

از تمام کیف پول‌های معرفی‌شده در این مقاله می‌توان استفاده کرد، نکته‌ای که وجود دارد این است که باید تا جای ممکن با IP ایران به این کیف پول‌ها متصل نشوید و در این صورت بعید است که مشکلی برای ما پیش بیاید.

 

سخن پایانی

در این مقاله بهترین کیف پول‌های بیت کوین را معرفی کردیم. دیدیم که کیف پول‌های بیت کوین به دو دسته‌ گرم یا نرم‌افزاری و سرد یا سخت‌افزاری تقسیم می‌شوند. کیف پول‌های نرم‌افزاری خود شامل سه نوع موبایلی، دسکتاپ و تحت وب هستند. کیف پول‌های تحت وب کمترین درجه امنیت را در بین کیف پول‌های بیت کوین دارند. از نمونه‌ کیف پول‌های نرم‌افزاری می‌توان به اکسودوس، اتمیک، الکتروم و مای‌ سلیوم اشاره کرد.

کیف پول‌های سرد درجه امنیت خیلی بالاتری را ارائه می‌دهند و کلیه‌ خدمات‌شان به صورت غیرمتصدی و متن‌باز است. کیف پول‌های سرد به دو دسته‌ سخت‌افزاری و کاغذی تقسیم می‌شوند. لجر نانو ایکس و ترزور مدل تی را می‌توان به عنوان دو نمونه از بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری معرفی کرد و البته تفاوت این نوع کیف پول‌ها این بود که رایگان نیستند و باید برای خریدشان هزینه پرداخت کرد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا