🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش کیف پول

کیف پول اتمیک (Atomic Wallet) چیست؟ راهی امن و رایگان

در دنیای بلاک چین، از کیف پول دیجیتال برای نگهداری امن دارایی‌ها استفاده می‌شود. دارایی‌ها همان ارزهای دیجیتال و کیف پول‌ها نیز نرم‌افزار یا سخت‌افزاری هستند که امکان نگهداری ارزها را در آدرس‌های بلاک چین فراهم می‌کنند.

برخی کیف پول‌ها مخصوص نگهداری فقط یک ارز هستند که در صورت استفاده از آن‌ها، برای هر رمزارز باید یک کیف پول جداگانه را روی کامپیوتر یا موبایل خود نصب کنیم؛ اما دسته‌ دیگری از کیف پول‌ها برای نگهداری چندین ارز دیجیتال طراحی شده‌اند که طرفدارهای بیشتری دارند و کیف پول اتمیک ولت یکی از آن‌هاست.

در مقاله‌ی آشنایی با کیف پول اتمیک ولت، تصمیم داریم به معرفی و بررسی Atomic Wallet، یکی از کیف پول‌های نرم‌افزاری و پرطرفدار بین کاربرهای این حوزه بپردازیم و با ویژگی‌های آن آشنا شویم. در پایان متوجه خواهیم شد که اتمیک والت از چه ارزهایی پشتیبانی می‌کند، کلیدهای کاربرها را چگونه ذخیره کرده و چه ویژگی‌های امنیتی دارد. تا پایان همراه ما باشید.

کیف پول اتمیک والت

اتمیک والت یک رابط کاربری نرم‌افزاری برای نگهداری امن ارزهای دیجیتال است. یک تیم قوی و باتجربه در سال ۲۰۱۷ اتمیک ولت را به عنوان یک کیف پول غیرمتصدی راه‌اندازی کردند.

کیف پول اتمیک والت

«کیف پول اتمیک ولت» (Atomic Wallet) مانند تمام کیف پول‌های دیجیتال، یک رابط کاربری است که امکان نگهداری ارزهای دیجیتال را روی بلاک چین فراهم می‌کند. اتمیک والت در سال ۲۰۱۷ توسط آقای Constantine Gladych‌ به همراه Charlie Schrem و Simon Dixon و همچنین Paul Sokolov‌ ساخته شد. اگر از کاربرهای قدیمی این حوزه باشید، این اسامی برای شما آشنا هستند.

آقای Gladych علاوه بر پروژه‌ اتمیک والت، به عنوان بنیان‌گذار و مدیرعامل صرافی «چنجلی» (Changelly) نیز معروف است. Schrem از اولین ترویج‌دهنده‌های بیت کوین است و Dixon نیز متخصص و توسعه‌دهنده‌ سیستم‌های ذخیره‌سازی آفلاین برای صرافی‌های ارز دیجیتال است. در انتها اگر اسم کیف پول Guarda را شنیده باشید، باید بگوییم که آقای Sokolov ‌در حال حاضر بنیان‌گذار و مدیر عامل آن است.

همان‌طور که متوجه شدیم، تیم بسیار قوی و باتجربه‌ای کیف پول اتمیک را طراحی کرده‌اند و همین باعث شده این کیف پول ویژگی‌های بسیار جذابی برای کاربرها داشته باشد.

اتمیک والت یک کیف پول «غیرمتصدی» (Non-Custodial) است، به این معنی که کلید‌های خصوصی را در سرورهای خود ذخیره نمی‌کند و کاربرها کنترل کامل دارایی‌های خود را در دست دارند. این کیف پول از تعداد زیادی از ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و در پلتفرم‌های مختلف با سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک OS، اندروید و iOS در دسترس قرار دارد.

طبق اطلاعات وب‌سایت این کیف پول، اتمیک ولت با هدف حفظ حریم خصوصی، امنیت، غیرمتمرکزگرایی، راحتی در استفاده و کاربردی بودن ساخته شده و از سال ۲۰۱۷ تاکنون طبق نقشه‌ راه تعریف‌شده، رو به جلو حرکت ‌کرده و در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار کاربر فعال دارد. در ادامه‌، ویژگی‌های این کیف پول را بیشتر بررسی می‌کنیم.

 

ویژگی‌های اتمیک والت

از ویژگی‌های کیف پول اتمیک والت می‌توان به رابط کاربری ساده، صرافی داخلی، قابلیت اتمیک سواپ، پشتیبانی از چندین پلتفرم، قابلیت خرید مستقیم رمزارز، کش‌بک و مدیریت لحظه‌ای دارایی‌ها اشاره کرد.

ویژگی های اتمیک والت

کیف پول اتمیک والت مجموعه‌ای از قابلیت‌های بسیار جذاب را در قالب یک رابط کاربری ساده و زیبا ارائه می‌کند و همه‌ کاربرها، حتی افرادی که به تازگی وارد این حوزه شده‌اند، به‌راحتی می‌توانند با آن کار کنند. در ادامه چند مورد از ویژگی‌های اتمیک والت را معرفی می‌کنیم.

  • رابط کاربری ساده و جذاب: اولین نکته که توجه کاربرها را در استفاده از هر نرم‌افزاری به خود جلب می‌کند، رابط کاربری یا همان شکل ظاهری برنامه است. اتمیک والت با داشتن یک رابط کاربری ساده و روان و در اصطلاح User-Friendly این امکان را برای کاربرها فراهم کرده تا به راحتی از گزینه‌های مختلف در مدیریت حساب خود استفاده کنند.
  • صرافی داخلی: در گذشته کاربرها مجبور بودند ارزهای دیجیتال را از صرافی‌ها خریداری و سپس به آدرس کیف پول‌های خود انتقال دهند، اما اتمیک والت با همکاری صرافی‌های Changelly ،Shapeshift و Binance ‌امکان تبادل ارزهای دیجیتال را درون برنامه کیف پول مهیا کرده است.

به این ترتیب کاربرها بدون نیاز به خارج کردن پول از اتمیک والت، از قسمت Exchange می‌توانند انواع ارزهای مختلف را به هم تبدیل کنند. (البته کارمزد این صرافی‌های داخلی در بیشتر مواقع از صرافی‌های خارجی بسیار بیشتر است.)

ویژگی های اتمیک والت

  • قابلیت اتمیک سواپ: «اتمیک سواپ» (Atomic Swap) به معنی تبدیل دو ارز مختلف به یکدیگر است و تفاوت آن با صرافی این است که در این نوع سواپ، واسطه‌ای وجود ندارد و تبدیل دارایی‌ها به طور مستقیم بین دو بلاک چین صورت می‌گیرد. این یک ویژگی منحصر به فرد در کیف پول اتمیک است.
  • پشتیبانی از چندین پلتفرم: کیف پول اتمیک والت تقریبا روی هر دستگاهی کار می‌کند. نسخه‌ دسکتاپ این کیف پول قابلیت نصب روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس (نسخه‌های Ubunto ،Debian و Fedora) و مک OS را دارد. هم‌چنین اتمیک والت را می‌توان روی موبایل‌های اندروید و iOS نیز نصب کرد.
  • قابلیت خرید مستقیم: کاربرهای کیف پول اتمیک والت می‌توانند در این نرم‌افزار، با استفاده از کارت‌های اعتباری بانکی خود، ارزهای دیجیتال را به‌طور مستقیم خریداری کنند. اتمیک والت برای ارائه چنین قابلیتی، با کمپانی Simplex‌ که در زمینه تامین زیرساخت مناسب برای تبادل ارز دیجیتال با پول فیات فعالیت دارد، همکاری می‌کند. (البته ایرانی‌ها از دیرباز تاکنون، از انجام پرداخت‌های بین‌المللی و در نتیجه قابلیت خرید مستقیم محرومند.)
  • مدیریت لحظهای: اتمیک والت با استفاده از سرویس رصد قیمت‌ها، موجودی لحظه‌ای دارایی‌های کاربرها را در هر زمان نشان می‌دهد.
  • سرویس Cash Back: کاربرهای اتمیک والت می‌توانند با خرید و نگهداری توکن مخصوص این کیف پول به نام «AWC»‌، در معاملاتی که در صرافی‌های داخلی انجام می‌دهند، تخفیف‌هایی به صورت برگشت پول یا همان Cash Back دریافت کنند. مقدار این تخفیف‌ها با توجه به سطوح کاربری تعیین می‌شود.

 

امنیت اتمیک والت

از جمله ویژگی‌های امنیتی اتمیک والت می‌توان از قرار دادن رمز عبور قوی برای ورود به برنامه، سیستم کلمات عبور ۱۲تایی، نگهداری کلیدهای خصوصی فقط روی دستگاه کاربر و رمزنگاری اطلاعات با استفاده از سیستم AES نام برد.

امنیت یک کیف پول دیجیتال، مهم‌ترین ویژگی آن است و کاربرها باید اطمینان داشته باشند که از نرم‌افزاری مطمئن برای نگهداری و مدیریت دارایی‌های خود استفاده می‌کنند. کیف پول اتمیک والت هم اهمیت این موضوع را به خوبی می‌داند و ویژگی‌های امنیتی زیر را در برمی‌گیرد.

برای ورود به برنامه اتمیک والت باید یک کلمه عبور قوی تعیین شود. این کلمه عبور باید از کاراکتر‌های مختلف و ترکیبی از اعداد و ارقام و… باشد و وارد کردن آن در کلیه پلتفرم‌ها الزامی است.

کیف پول اتمیک والت از سیستم «کلمات بازیابی» (Backup Phrase) ۱۲تایی استفاده می‌کند که به صورت تصادفی تعیین می‌شود و در هنگام فراموش کردن رمز عبور و یا زمانی که دسترسی به کامپیوتر یا موبایل به هر دلیلی میسر نباشد، می‌توان از این کلمات برای بازیابی دارایی‌ها استفاده کرد. امنیت این کلمات اهمیت زیادی دارد و همیشه توصیه می‌شود که آن‌ها را در چندین نسخه‌ کاغذی در چند محل امن نگهداری کنید.

نکته‌ بعدی در بحث امنیت، حفظ حریم خصوصی در مبادلات ارزهای دیجیتال است. استفاده از کیف پول‌های نرم‌افزاری مثل اتمیک والت نیازی به «احراز هویت» (KYC) یا ثبت ایمیل و شماره تلفن ندارد و به این ترتیب هر کاربر می‌تواند بدون نگرانی بابت پیگیری تراکنش‌ها، انواع مبادلات بین ارزهای مختلف را انجام دهد.

کیف پول اتمیک والت (همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم) یک کیف پول غیرمتصدی است و کلیدهای خصوصی را نزد خود نگهداری نمی‌کند. پس کاربرها اختیار کامل دارایی‌هایشان را در دست دارند.

در نهایت اینکه کیف پول اتمیک والت برای نگهداری آدرس‌ها و همچنین کلیدهای خصوصی از سیستم رمزنگاری متقارن AES استفاده می‌کند. کلیه‌ کلیدها فقط در دستگاه (کامپیوتر یا موبایل) کاربر و به صورت رمزنگاری‌شده ذخیره می‌شوند.

 

اتمیک والت از چه ارزهایی پشتیبانی میکند؟

طبق لیست موجود در وب‌سایت کیف پول اتمیک والت، امکان نگهداری بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال در این کیف پول وجود دارد. از جمله این ارزها می‌توان به بیت کوین، اتریوم، ریپل، کاردانو، دوج کوین، تتر، چین لینک، بایننس کوین، پولکادات و یونی سواپ اشاره کرد.

این کیف پول علاوه بر نگهداری کوین‌ها و توکن‌ها، امکان استیکینگ چند ارز از جمله توکن اتمیک والت (AWC)، کاردانو، زیلیکا، آیکون، کازموس، تزوس، بند و ترون را نیز فراهم کرده است؛ به این معنی که کاربرها با خرید و سپرده‌گذاری این ارزها می‌توانند در تامین امنیت و تایید تراکنش‌های بلاک چین مربوطه مشارکت و در ازای آن سود دریافت کنند که در انتهای این مقاله بیشتر در موردش صحبت می‌کنیم.

 

توکن کیف پول اتمیک والت – AWC

آن‌طور که متوجه شدیم،‌ اتمیک والت یک توکن اختصاصی به نام «Atomic Wallet Coin» با نماد AWC‌ دارد. AWC به عنوان اولین توکن اختصاصی متعلق به یک کیف پول غیرمتمرکز شناخته می‌شود.

این توکن در نقش یک واحد پول در برنامه اتمیک عمل می‌کند و کاربرها با استفاده از آن می‌توانند در معاملات صرافی‌های داخلی تخفیف بگیرند، به استیکینگ بپردازند و از امکانات و جایزه‌های مختلفی که برای استفاده از AWC تعریف شده بهره‌مند شوند. همچنین با شرکت در برخی ایردراپ‌ها و برنامه‌های تشویقی که در صرافی‌های غیرمتمرکز مثل Binance DEX انجام می‌شود، می‌توان توکن AWC‌ را به عنوان پاداش دریافت کرد.

 

اسیتیکینگ در کیف پول اتمیک والت

می‌دانیم که استیکینگ مربوط به بلاک چین‌هایی است که بر اساس الگوریتم اجماع «گواه اثبات سهام» (PoS) کار می‌کنند. «ولیدیتورها» (Validators)‌ با سپرده‌گذاری مقداری از سکه‌های شبکه‌ مربوطه‌، به تایید تراکنش‌ها می‌پردازند و در ازای این کار از کارمزد تراکنش‌ها سود دریافت می‌کنند. کیف پول اتمیک والت امکانات مختلفی برای مشارکت در استینگ برخی پروژه‌ها و دریافت سود از آن‌ها ارائه می‌کند.

کاربرهای این کیف پول با استفاده از توکن AWC‌ که یک توکن ERC-20 به حساب می‌آید، می‌توانند در فرایند استیکینگ برخی پروژه‌ها مشارکت کنند. جالب است که سود سالانه استیکینگ با استفاده از AWC‌ حدود ۲۳ درصد است که بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

نحوه‌ انجام این کار خیلی ساده است و کافی است به قسمت Staking در برنامه‌ اتمیک رفته و با انتخاب Atomic Token Wallet و مشخص کردن مقدار مورد نظر برای استیک مراحل را ادامه داده و در نهایت با واردکردن رمز عبور اکانت، کار به اتمام می‌رسد.

در ارتباط با استیکینگ باید بدانیم که توکن‌های استیک شده روی بلاک چین به حالت فریز قرار می‌گیرند و امکان مبادله آن‌ها وجود ندارد. این توکن‌ها در اختیار ولیدیتور خاصی قرار نمی‌گیرد و کاربر همچنان مالک آن‌هاست؛ در نهایت اینکه کاربر هر زمان که بخواهد می‌تواند به استیکینگ خاتمه داده و توکن‌های خود را دریافت کند.

 

سخن پایانی

کیف پول اتمیک والت یکی از بهترین گزینه‌ها برای نگهداری از ارزهای دیجیتال است. این برنامه در سال ۲۰۱۷ توسط یک تیم حرفه‌ای و باتجربه ساخته شده و به طور پیوسته در مسیر توسعه قرار داشته و  قرار است در آینده امکان اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری یا اتصال به پروژه‌های دیفای نیز به آن اضافه شود.

اتمیک والت رابط کاربری ساده و زیبایی دارد که در ابتدا فقط برای دستکاپ و در ادامه برای موبایل نیز ارائه شد. اتمیک دارای قابلیت‌هایی مثل صرافی داخلی، امکان خرید ارز دیجیتال با پول فیات، اتمیک سواپ، توکن اختصاصی، استیکنیگ و… است که باعث شده این کیف پول دیجیتال طرفدارهای زیادی داشته باشد.

اتمیک یک کیف پول غیرمتصدی است و کنترل کلید‌های خصوصی را به کاربرها می‌سپارد. کلیه اطلاعات و کلیدها به صورت رمزنگاری‌شده روی کامپیوتر یا موبایل کاربر ذخیره می‌شوند. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی از کیف پول اتمیک والت به دست آورده باشید. اگر تجربه استفاده از Atomic Wallet را دارید، می‌توانید در قسمت نظرات با ما و سایر کاربرها به اشتراک بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا