🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش کیف پولآموزش وب ۳

کیف پول‌ وب ۳ چیست؟ | معرفی بهترین کیف پول‌ های وب ۳

کیف پول‌های دیجیتال و «ولت‌ها» (Wallet) یکی از اولین مفاهیمی هستند که هر تازه‌واردی در دنیای رمزارزها با آن آشنا خواهد شد.

از این کیف پول‌ها می‌توان برای نگه‌داری و انتقال ارزهای دیجیتال استفاده کرد و این کیف پول‌های دیجیتال هستند که امنیت رمزارزهای ارزشمند ما را تامین می‌کنند. از طرف دیگر خود کیف پول‌های دیجیتال را می‌توان براساس نوع کاربرد و ساخت آن‌ها به چندین دسته تقسیم کرد.

از کیف پول‌های نرم‌افزاری مثل کیف پول‌های دسکتاپ، موبایل و تحت وب گرفته تا کیف پول‌های سخت‌افزاری و حتی کاغذی همگی جزو انواع مختلف ولت‌ها هستند که هر کدام نیاز قشر خاصی از کاربران را برطرف می‌کنند.

به عنوان مثال کسی که با هدف سرمایه‌گذاری بلندمدت، ارزهای دیجیتال مورد علاقه‌ی خود را خریده بهتر است برای جلوگیری از احتمال سرقت و هک، دارایی‌های خود را در کیف پول‌های سخت‌افزاری نگه‌داری کند.

اگر شما هم قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارید و به دنبال کیف پول سخت افزاری مناسب خود هستید، سری به محصولات سایت ولت سنتر بزنید.

لازم به ذکر است که کیف پول‌های سخت افزاری، چندان برای استفاده‌ی روزمره از رمزارزها و تعامل با «برنامه‌های غیرمتمرکز» (Decentralized Applications یا dApps) مناسب نیستند و بهتر است از نوع دیگری از کیف پول‌ها که «کیف پول‌های وب ۳» (Web3 Wallets) هستند، استفاده کنیم.

به عبارت دیگر نوع خاصی از کیف پول‌های دیجیتال وجود دارند که برای تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز و اینترنت نسل بعدی ساخته شده‌اند و استفاده از آن‌ها برای این کار منطقی‌تر است.

از همین رو در ادامه‌ی این مقاله به تعریف کیف پول‌های وب ۳ پرداخته و تفاوت آن‌ها را با دیگر کیف پول‌های دیجیتال مطرح بازار بررسی می‌کنیم. اما قبل از هر چیز بهتر است کار را با مروری بر وب ۳ و تعریف آن شروع کنیم. لطفاً همراه ما باشید.

 

وب ۳ و نسل آینده‌ی اینترنت

در آینده بیشتر سایت‌ها و پلتفرم‌ها به لطف استفاده از فناوری بلاک چین کاملاً غیرمتمرکز خواهند بود که به این نسخه از اینترنت، اینترنت نسل سوم یا وب ۳ می‌گویند.

در حالت کلی وب ۳ یا Web3 به جدیدترین نسل اینترنت اشاره دارد که در حال ورود به آن هستیم. همان‌طور که می‌دانید دو نسل قبلی اینترنت وب ۱ و وب ۲ (Web1 و Web2) بودند که در سال‌های گذشته و زمان فعلی در حال استفاده از آن هستیم.

این سه نسل هیچ زمان شروع و پایان دقیقی ندارند و حتی ممکن است در برخی از سال‌ها (مثل زمان فعلی) در حال استفاده از دو نسل به صورت همزمان باشیم. در هر صورت چیزی که مشخص است، این است که هر کدام از این نسل‌ها خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود را دارند که باعث تمایز آن‌ها از یکدیگر می‌شود.

وب ۱ به ایستا بودن خود شهرت داشت؛ در حالی که وب ۲ بسیار پویاتر است. به همین ترتیب مهم‌ترین ویژگی وب ۳ نیز غیرمتمرکز بودن آن است که با تمرکززدایی داده‌های کاربران محقق می‌شود.

برخلاف وب ۲، در اینترنت نسل جدید خبری از شرکت‌ها و سازمان‌های مرکزی نیست و هیچ موجودیت واحدی مالکیت داده‌ها را در اختیار ندارد. در عوض در وب ۳ داده‌ها توزیع‌شده و اشتراکی هستند.

مهم‌تر از همه، در وب ۳ مشکل بزرگ اینترنت نسل دوم حل شده و دیگر شرکت‌های بزرگی مثل «متا» (Meta) و «گوگل» (Google) نمی‌توانند داده‌ها و اطلاعات کاربران را به موسسه‌های تبلیغاتی فروخته و از این راه کسب درآمد کنند. در وب ۳ این خود کاربران هستند که مالکیت داده‌های خودشان را برعهده دارند.

موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم این است که یکی از بزرگترین مولفه‌های تشکیل‌دهنده‌ی وب ۳ برنامه‌های غیرمتمرکز هستند.

این برنامه‌ها از نظر ظاهری تفاوت چندانی با برنامه‌های فعلی مثل سایت‌های اینترنتی، اپلیکیشن‌های موبایل و نرم‌افزارهای کامپیوتری ندارند و مهم‌ترین چیزی که آن‌ها را برنامه‌های معمولی جدا می‌کند، استفاده از بلاک چین به عنوان شاکله‌ی اصلی و در نتیجه غیرمتمرکز بودن آن‌ها است.

اینجاست که کیف پول‌های وب ۳ اهمیت خود را نشان می‌دهند. در حقیقت از آنجایی که در اینترنت نسل سوم تقریباً همه‌ی برنامه‌ها غیرمتمرکز خواهند بود، برای تعامل با آن‌ها به ابزارهایی نیاز داریم که قابلیت تعامل با بلاک چین را داشته باشند. و این ابزارها همان کیف پول‌های دیجیتال و به طور دقیق‌تر کیف پول‌های دیجیتال وب ۳ هستند.

کیف پول وب ۳

کیف پول وب ۳ نوعی کیف پول دیجیتال است که با استفاده از آن می‌توان به راحتی با برنامه‌های غیرمتمرکز تعامل برقرار کرد.

کیف پول وب ۳

کیف پول وب ۳، به کیف پول دیجیتالی گفته می‌شود که کاربران می‌توانند همانند سایر کیف پول‌های دیجیتال، رمزارزهای خود را به آن انتقال داده و از آن نگه‌داری کنند با این تفاوت که چنین کیف پول‌هایی برای کار با برنامه‌های غیرمتمرکز نیز بهینه هستند.

در برنامه‌های غیرمتمرکز هر عملیاتی در قالب یک تراکنش در شبکه‌ی بلاک چین انجام می‌شود و کاربر موظف به پرداخت کارمزد برای آن است.

به همین دلیل برای استفاده از آن‌ها باید یک کیف پول دیجیتال وب ۳ داشته باشیم، مقداری از رمزارز بومی آن بلاک چین را به داخل آن انتقال دهیم و سپس کیف پول خود را به آن برنامه‌ی غیرمتمرکز متصل کنیم. بدین ترتیب می‌توانیم به راحتی تراکنش‌های مربوط به تعامل با آن برنامه‌ی غیرمتمرکز را انجام داده و از خدمات آن‌ها استفاده کنیم.

برای درک بهتر موضوع سایت «اوپن سی» (OpenSea) را که در حقیقت یک برنامه‌ی غیرمتمرکز برای خریدوفروش «ان‌اف‌تی» (NFT) است در نظر بگیرید.

در این سایت هر کاربر می‌تواند ان‌اف‌تی‌های خود را بفروشد یا ان‌اف‌تی‌های دیگر را بخرد. برای این کار کاربر باید ابتدا با کلیک روی گزینه‌ی اتصال کیف پول در سایت اوپن سی، کیف پول وب ۳ خود را به این سایت متصل کند.

با این کار از این پس هر عملی در سایت اوپن سی مثل خرید یک ان‌اف‌تی که نیاز به تعامل با بلاک چین داشته باشد، یک تراکنش در کیف پول وب ۳ کاربر نمایش خواهد داد که کاربر می‌تواند با تایید آن، کارمزد شبکه را پرداخت کرده و تراکنش خود را تکمیل کند.

در حال حاضر کیف پول «متاماسک» (MetaMask) که در اصل یک افزونه‌ی قابل نصب روی مرورگرهای اینترنت است، به عنوان محبوب‌ترین کیف پول دیجیتال وب ۳ شناخته می‌شود و روزانه هزاران کاربر با استفاده از آن با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز تعامل می‌کنند.

تفاوت کیف پول وب ۳ با سایر کیف پول‌های دیجیتال

مهم‌ترین تفاوت کیف پول‌های وب ۳ با سایر کیف پول‌های دیجیتال در بهینه بودن آن‌ها برای استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز است.

همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم، کیف پول وب ۳ نوع خاصی از کیف پول‌های دیجیتال است که هدف اصلی آن تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز و پشتیبانی از امکانات وب ۳ است. حتی کسانی که قصد ندارند از برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کنند هم می‌توانند رمزارزهای خود را در کیف پول‌های وب ۳ واریز کرده و دارایی‌های ارزشمند خود را در این کیف پول‌ها نگه‌داری کنند.

با این حال از آنجایی که کاربر می‌تواند کیف پول‌ وب ۳ انتخابی خود را به برنامه‌های غیرمتمرکز زیادی متصل کند، ممکن است قربانی کلاه‌برداری شده و رمزارزهای خود را از دست بدهد.

برای همین پیشنهاد می‌شود، کسانی که تمایلی به استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز ندارند، دارایی‌های خود را در کیف پول‌های دیجیتال دیگر نگه‌داری کنند.

اما مهم‌ترین ویژگی کیف پول‌های وب ۳ که آن‌ها را از سایر کیف پول‌های دیجیتال متمایز می‌کند، توانایی آن‌ها در اتصال و تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز است.

شما شاید بتوانید با استفاده از ابزارهای میانجی مثل «ولت کانکت» (WalletConnect) کیف پول دیجیتال موبایلی خود را به برنامه‌های غیرمتمرکز متصل کنید ولی هیچ کدام از آن‌ها به راحتی نصب یک کیف پول مخصوص وب ۳ مثل متاماسک نیست.

علاوه بر این، کیف پول‌های وب ۳ به طور پیش‌فرض از ان‌اف‌تی‌ها هم پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید به راحتی ان‌اف‌تی خود را در داخل این کیف پول‌ها مشاهده کنید.

بهترین کیف پول‌های وب ۳

کیف پول‌های متاماسک، آرجنت، تراست ولت، اکسودوس، اینکریپت و فانتوم از جمله بهترین کیف پول‌های وب ۳ هستند.

با توجه به مطالب گفته شده بهترین کیف پول‌های وب ۳ را می‌توان در گزینه‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، خلاصه کرد. مطمئناً کیف پول‌های وب ۳ دیگری هم وجود دارند که ایمن و قابل‌اعتماد هستند. با این حال، به دلیل محدودیت‌های موجود به معرفی چند کیف پول پیش رو بسنده می‌کنیم.

 

کیف پول متاماسک (MetaMask)

بدون شک متاماسک محبوب‌ترین کیف پول دیجیتالی است که در حوزه‌ی وب ۳ از آن استفاده می‌شود. رابط کاربری ساده‌ی این کیف پول باعث شده است تا ماهانه بیش از ۲۱ میلیون نفر از آن برای تعامل با پروژه‌های بلاک چینی استفاده کنند و از امنیت دارایی‌های خود نیز مطمئن باشند.

متاماسک که البته در منابع فارسی از آن به شکل متامسک نیز یاد می‌شود، قابلیت خرید مستقیم توکن‌های ERC-20 از داخل کیف پول را نیز فراهم کرده و مهم‌تر از آن به کاربران اجازه می‌دهد، مالکیت صددرصدی رمزارزهای خود را نیز برعهده بگیرند. این کار با تولید عبارت بازیابی انجام می‌شود که کاربر خودش مسئول حفاظت از آن است.

به‌طور پیش‌فرض بلاک چین «اتریوم» (Ethereum) در متاماسک قابل دسترسی است ولی کاربر می‌تواند به راحتی و با وارد کردن مشخصات بلاک چین‌های دیگر از برنامه‌های غیرمتمرکز آن بلاک چین‌ها نیز استفاده کند.

همان‌طور که گفتیم کیف پول متاماسک به شکل یک افزونه روی مرورگرها نصب می‌شود. با این حال نسخه‌ی موبایل این کیف پول محبوب نیز دردسترس است که می‌توان از خدمات آن استفاده کرد.

 

کیف پول آرجنت (Argent)

دومین کیف پول وب ۳ که می‌خواهیم در مورد آن حرف بزنیم، آرجنت نام دارد که نسبت به متاماسک کم‌سابقه‌تر است. برخلاف متاماسک که امکان وارد کردن بلاک چین‌های دیگر را نیز دارد، کیف پول آرجنت تنها برای کار با بلاک چین اتریوم و رمزارزهای مبتنی بر آن طراحی شده و سعی می‌کند، تجربه‌ی کاربری کم‌دردسرتری را برای کاربران فراهم کند.

این کیف پول برای دانلود و نصب روی گوشی‌های هوشمند اندرویدی و iOS ساخته شده و برای دسترسی به برنامه‌های غیرمتمرکز می‌توان از داخل خود کیف پول اقدام کرد.

به عبارت دیگر بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز شناخته‌شده به شکل داخلی در کیف پول آرجنت قرار داده شده‌اند و کاربران می‌توانند با انتخاب آن‌ها از خدماتشان استفاده کنند.

نسخه‌ی دیگری از کیف پول آرجنت که «آرجنت ایکس» (Argent X) نام دارد، مانند متاماسک به شکل افزونه روی مرورگرهای اینترنت نصب می‌شود و برای همین کسانی که به دنبال جایگزینی برای متاماسک می‌گردند، می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

کیف پول تراست ولت (Trust Wallet)

کیف پول تراست ولت دیگر نیازی به معرفی ندارد و بسیاری از کاربران حوزه‌ی ارزهای دیجیتال با آن آشنا هستند. این کیف پول قدیمی و شناخته‌شده که بیش از ۵۸ میلیون کاربر دارد، در بین کاربران عادی این حوزه که حتی تمایلی به استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز ندارند هم محبوبیت دارد.

تراست ولت در ابتدا یک کیف پول موبایلی بود که امکان استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز را از داخل خود اپلیکیشن موبایل فراهم می‌کرد.

با این وجود بعدها نسخه‌ی دیگری از این کیف پول به شکل یک افزونه و برای مرورگرهای اینترنت طراحی و ساخته شد که به راحتی می‌توان از آن برای تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کرد.

برخلاف آرجنت که تنها از بلاک چین اتریوم پشتیبانی می‌کرد، کیف پول تراست ولت و افزونه‌ی وب ۳ آن تقریباً با هر بلاک چینی کار می‌کنند و از این نظر محدودیتی در کار نیست.

 

کیف پول اینکریپت (Enkrypt)

اگر از طرفداران قدیمی ارز دیجیتال اتریوم باشید، حتماً با کیف پول «مای اتر ولت» (MyEtherWallet) آشنایی دارید که به عنوان یکی از بهترین کیف پول‌های اتریومی شناخته می‌شود.

اگر چنین است یک خبر خوب برای شما داریم! در واقع کیف پول اینکریپت محصول جدید این تیم است که به طور مشخص برای کار با برنامه‌های غیرمتمرکز ساخته شده و به عنوان کیف پول وب ۳ مای اتر ولت شناخته می‌شود.

از آنجایی که بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند از رایانه‌های خود با برنامه‌های غیرمتمرکز تعامل داشته باشند، کیف پول Enkrypt نیز به شکل یک افزونه طراحی شده و می‌توان آن را روی اکثر مرورگرهای اینترنت مثل «کروم» (Chrome)، «فایرفاکس» (Firefox)، «اوپرا» (Opera) و غیره نصب کرد.

برخلاف کیف پول دیجیتال مای اتر ولت که تنها برای ذخیره‌ی اتریوم و توکن‌های مبتنی بر این بلاک چین قابل استفاده بود، کیف پول وب ۳ اینکریپت از بیشتر بلاک چین‌های مطرح بازار پشتیبانی می‌کند.

از خوبی‌های دیگر این کیف پول می‌توان به اعطای اختیار کلیدهای خصوصی به کاربران، امنیت بسیار بالا، پشتیبانی از کیف پول‌های سخت‌افزاری، پشتیبانی از معامله‌ی رمزارز و انتقال بین بلاک چینی، امکان خرید رمزارز با کارت‌های بانکی بین‌المللی و متن‌باز بودن کدهای برنامه‌نویسی آن اشاره کرد.

 

کیف پول اکسودوس (Exodus)

کیف پول اکسودوس یا اگزودوس یکی از بهترین کیف پول‌های موجود برای ذخیره و نگه‌داری «بیت کوین» (Bitcoin)، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال بازار است.

به تازگی این کیف پول نیز با ارائه‌ی یک افزونه‌ی مرورگر به جمع کیف پول‌های مخصوص وب ۳ اضافه شده و هم‌اکنون رقیب سرسختی برای متامسک و سایر رقبا به حساب می‌آید.

کیف پول وب ۳ اکسودوس نیز همانند نسخه‌های دیگر آن، از بلاک چین‌های مختلف پشتیبانی می‌کند و می‌توان به راحتی با برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه‌های شناخته‌شده تعامل داشت.

برنامه‌ای که می‌خواهید از آن استفاده کنید، بر بستر بلاک چین «بایننس» (Binance) است؟ یا قصد دارید یک ان‌اف‌تی مبتنی بر بلاک چین «سولانا» (Solana) خریداری کنید؟ نگران نباشید چون کیف پول وب ۳ اکسودوس به شما اجازه می‌دهد شبکه‌ی دلخواه خود را انتخاب کرده و تراکنش خود را تکمیل کنید.

کسانی هم که چندان با برنامه‌های غیرمتمرکز کار نمی‌کنند، می‌توانند نسخه‌های دسکتاپ و موبایل این کیف پول دیجیتال را دانلود کرده و از خدمات ساده‌تر آن بهره‌مند شوند.

 

کیف پول فانتوم (Phantom)

برای کسانی که بیشتر با برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه‌ی سولانا سروکار دارند، استفاده از کیف پول وب ۳ فانتوم پیشنهاد می‌شود.

این کیف پول نیز مانند بیشتر کیف پول‌های وب ۳ به شکل افزونه روی مرورگرهای اینترنت نصب می‌شود و کسانی که با متاماسک آشنایی دارند به راحتی با فانتوم نیز ارتباط برقرار خواهند کرد.

کیف پول Phantom، یک نسخه‌ی موبایل نیز دارد که با استفاده از آن هم می‌توان به بیشتر برنامه‌های غیرمتمرکز شناخته‌شده‌ی سولانا دسترسی پیدا کرد.

نکته‌ی جالب در مورد این کیف پول این است که به زودی پشتیبانی از بلاک چین‌های اتریوم و «پالیگان» (Polygon) نیز به آن افزوده خواهد شد و می‌تواند رقیب شایسته‌ای برای متاماسک و سایر کیف پول‌های وب ۳ باشد.

 

سخن پایانی

کیف پول‌های وب ۳ نوع خاصی از کیف پول‌های دیجیتال هستند که برای کار با برنامه‌های غیرمتمرکز بهینه شده‌اند. این کیف پول‌ها نیز همچون کیف پول‌های دیجیتال معمولی توانایی ذخیره و نگه‌داری ارزهای دیجیتال را دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توان با برنامه‌های غیرمتمرکزی مثل صرافی‌های غیرمتمرکز، بازی‌های بلاک چینی، پلتفرم‌های وام‌دهی و سپرده‌گذاری تعامل داشت.

از آنجایی که بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند با استفاده از مرورگرهای رایانه‌ی خود از برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کنند، بیشتر کیف پول‌های وب ۳ به شکل افزونه روی این مرورگرها نصب می‌شوند.

بدین ترتیب به راحتی می‌توان با مراجعه به سایت هر برنامه، کیف پول خود را به آن متصل کرده و تراکنش‌های مربوطه را از همان مرورگر تایید کرد.

البته بیشتر کیف پول‌های وب ۳ نسخه‌ی موبایل هم دارند که با استفاده از آن‌ها هم می‌توان از برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کرد. بدین ترتیب که شما در واقع برنامه‌ی غیرمتمرکز دلخواه خود را از داخل کیف پول باز می‌کنید.

در این مقاله سعی کردیم برای راحتی کار شما، بهترین کیف پول‌های وب ۳ را معرفی کنیم. امیدواریم با مطالعه‌ی دقیق این مقاله و براساس تحقیق خودتان کیف پولی را که با نیازهای شما سازگارتر است، انتخاب کرده و با استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز از مزایای بی‌شمار ارزهای دیجیتال و بلاک چین لذت ببرید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ممنون خیلی کامل و جامع بود ممنون میشم یه راهنمایی هم برای کیف پول وب مانی بزارید با تشکر

    1. سلام وقت شما بخیر
      خوشحال هستیم که مقاله براتون مفید بوده
      حتما این مقاله در رابطه با وب مانی رو هم براتون روی سایت قرار میدیم
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا