🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش کیف پول

کیف پول متامسک (Metamask) چیست؟ | معرفی و بررسی کامل

اگر ارزهای دیجیتال را کمی بشناسید قطعا با کیف پول‌های آن‌ها نیز آشنا خواهید بود. برای ذخیره‌ رمزارزها کیف پول‌های دیجیتال جزو اساسی‌ترین نیاز‌ها در خریدوفروش ارزهای دیجیتال هستند. در این مقاله سعی داریم یکی از کیف پول‌های محبوب بازار را برای علاقه‌مندان به این حوزه مورد بررسی قرار دهیم، ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

متامسک چیست؟

متامسک یک کیف پول ارز دیجیتال مختص به بلاک چین اتریوم و توکن‌های آن است که مانند یک رابط میان مرورگر و بلاک چین اتریوم کار می‌کند.

«متامسک» (Metamask) یک کیف پول ارز دیجیتال است که می‌تواند با مرورگرهای «فایرفاکس» (Firefox)، «کروم» (Chrome) و «بریو» (Brave) استفاده شود. این کیف پول همانند یک مرورگر یا براوزر اینترنتی است؛ در واقع معنی این جمله این است که متامسک مانند یک رابط میان مرورگر و بلاک چین اتریوم کار می‌کند.

بلاک چین اتریوم شبکه‌ای است که کاربران می‌توانند برنامه‌های خود (که dApps نامیده می‌شوند) را به همراه  ارزهای دیجیتال بسازند. اتریوم همچنین به کاربران خود اجازه می‌دهد تا دستورالعمل‌های معاملاتی را به نام «قراردادهای هوشمند» (Smart contracts) بنویسند. کیف پول متامسک فقط می‌تواند برای ذخیره‌سازی کلید‌های اتریوم استفاده شود.

رمزارز اتریوم را «اتر» (Ether) می‌نامند. دیگر ارزهای دیجیتال ساخته‌شده در بلاک چین اتریوم را «توکن» (Token) می‌نامند. بیشتر توکن‌های ساخته شده بر روی بلاک چین اتریوم توکن ERC-20 نامیده می‌شوند، زیرا از قوانینی پیروی می‌کنند که توسعه‌دهندگان اتریوم برای ایجاد ارزهای رمزپایه جدید تعیین کرده‌اند.

نوشته های مشابه

بنابراین‌، از کیف پول متامسک می‌‌توان برای ذخیره‌ی کلید رمزهای Ether و ERC-20 در سه مرورگر وب مختلف استفاده کرد. متامسک کاربران را قادر می‌سازد با استفاده از مرورگر اینترنتی به بلاک چین اتریوم دسترسی پیدا کند.

 

مزایای کیف پول متامسک

  • متن‌باز است.
  • تنظیمات در آن HD است.
  • از Coinbase و Shapeshift جهت خرید کوین و توکن‌ها استفاده می‌کند.
  • تیم پیشتیبانی خوبی دارد.
  • رابط کاربری آن آسان است.
  • کلیدها را در خود مرورگر ذخیره می‌کند.
  • جامعه کاربران آن زیاد است.

در ادامه به برخی از مزایای این کیف پول اشاره خواهیم نمود که متوجه دلایل برتری آن نسبت به دیگر همتایانش بشوید.

  • متن باز بودن: کدها در متامسک برای عموم در دسترس است که این موضوع دسترسی کاربران را آسان ‌می‌کند. متن‌باز بودن باعث می‌شود که این فناوری به طور مداوم بهبود پیدا کند و توسط دیگر اعضا دچار به روزرسانی شود.
  • تنظیمات HD: این نوع تنظیمات که سلسله‌مراتبی است به کاربران کمک می‌کند از حساب‌های خود نسخه‌ پشتیبان تهیه کنند. این نوع کیف پول‌ها لیستی از کلمات به کاربر می‌دهند که اصطلاحا به آن «سید» (seed‌) گفته می‌شود. برای تنظیم مجدد اطلاعات حساب از‌دست‌رفته می‌توان از سید استفاده کرد.
  • خرید ارز دیجیتال: متامسک مستقیما با دو صرافی در ارتباط است که کاربران می‌توانند ارز دیجیتال را از این دو خریداری کنند. کاربران می‌توانند Coinbase را برای خرید اتر و ShapeShift را برای خرید توکن‌های اتر یا ERC-20 انتخاب کنند.
  • پشتیبانی مشتری: متامسک می‌خواهد تا آنجا که می‌تواند افراد بیشتری را درگیر شبکه‌ اتریوم کند. در صفحه‌ رسمی متامسک ویدئویی کامل از معرفی اتریوم وجود دارد.
  • رابط کاربری ساده: پس از راه‌اندازی‌، استفاده از متامسک بسیار ساده است. کار با متامسک حتی برای مبتدیانی که اطلاعات چندانی ندارند نیز آسان است.
  • ذخیره محلی کلید: برخی از ارائه‌دهندگان کیف پول کلیدها را بر روی سرورهای خود ذخیره می‌کنند. این مورد در صرافی‌هایی که کیف پول ارائه می‌دهند مانند کوین بیس طبیعی است. کلیدهای متامسک در مرورگر خود کاربر ذخیره می‌شوند‌، نه در هر سروری. این کار به کاربر امکان کنترل بیشتر بر روی کلیدهای عمومی و خصوصی خود را می‌دهد.
  • جامعه‌ی متامسک: جامعه بخش مهمی از انجمن اتریوم است. متامسک تقریبا یک میلیون کاربر فعال دارد.

 

معایب کیف پول متامسک

  • امکان هک شدن مرورگر
  • آنلاین بودن ذخیره‌ گرم دارایی‌ها

اگر بخواهیم تنها به خوبی این کیف پول بپردازیم به تحلیلی جامع از آن نپرداخته‌ایم پس اینک زمان بررسی کردن معایب این کیف پول است؛ با ما همراه باشید.

  • دسترسی به مرورگر: متامسک به هیچ یک از اطلاعات شما دسترسی ندارد‌، اما ممکن است مرورگر رابط، دارای این امکان باشد. مرورگر شما به کدهای خصوصی شما دسترسی نخواهد داشت‌، اما ممکن است اطلاعات مربوط به زمان و نحوه‌ استفاده از برنامه را جمع‌آوری کند. Mozilla و Google در انجمن رمزنگاری محبوبیت زیادی ندارند. بسیاری از کاربران از اجازه دادن به این شرکت‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد آن‌ها احساس ناراحتی می‌کنند. این مسئله ممکن است مانع استفاده‌ برخی از کاربران بالقوه از کیف پول متامسک شود.
  • آنلاین بودن: کیف پول‌های آنلاین دارای معایبی هستند، که اصلی‌ترین آن امنیت است. هر اطلاعاتی که به صورت آنلاین ذخیره می‌شوند بیشتر از اطلاعاتی که به‌صورت آفلاین ذخیره می‌شوند در معرض خطر هکرها قرار دارند. متامسک به تنهایی امنیت کافی را ایجاد نمی‌کند. به یاد داشته باشید‌، همیشه از بیش از یک نوع کیف پول استفاده کنید.

 

امنیت متامسک

می‌توان گفت که امنیت، مهم‌ترین مسئله‌ای است که پیش از استفاده از هر کیف پول دیجیتال باید به آن دقت کنید یک سوال بسیار مهم وجود دارد، پس قطعا در هنگام نصب این کیف پول نیز از خود خواهید پرسید که آیا متامسک امن است؟

متامسک تا به امروز هک نشده است. از تنظیمات پشتیبانی HD استفاده می‌کند و جامعه‌ قدرتمندی از توسعه‌دهندگان دارد که کد متن‌باز آن را مدام به‌روز‌رسانی می‌کنند. با‌این‌حال‌، این کیف پول آنلاین است‌، بنابراین بیشتر از کیف پول‌های سخت‌افزاری و سایر اشکال ذخیره‌ سرد در معرض خطر است.

بیشترین خطراتی که کیف پول متامسک با آن روبه‌رو است حملات «فیشینگ» (Phishing) است. حمله‌ فیشینگ نوعی از کلاهبرداری است که در آن هکرها با روش‌های گوناگون اقدام به سرقت اطلاعات شخصی مانند نام کاربری و رمزهای عبور کاربران می‌کنند. این نوع حملات در کیف پول‌های آنلاین کاملا رایج است. در این نوع کیف پول‌ها امنیت کاملا در دست کاربران است پس باید هنگام استفاده از متامسک دقت بسیاری داشته باشند. ‌کاربران باید سعی کنند کلیدهای خود را حفاظت کنند تا خطری تهدیدشان نکند.

بنابراین‌، آیا متامسک بی‌خطر است؟ پاسخ به این سوال یک بله‌ عصبی است. باز هم تأیید می‌کنیم باید کاربران خود امنیت را با کارهایی که باید با این کیف پول انجام دهند رعایت نمایند.

 

متامسک و مای اترولت

برای مثال بیایید به استفاده از متامسک به همراه «مای اتر ولت» (MyEtherWallet) که یکی دیگر از کیف پول‌های ارز دیجیتال اتریوم و توکن‌های آن است، بپردازیم.

هر دوی این کیف پول‌های دیجیتال از پرکاربردترین کیف پول‌های اتریوم هستند ولی با یکدیگر تفاوت‌هایی نیز دارند. مای ‌اتر ولت یا MEW یک پلتفرم آنلاین است‌، اما صرفا کیف پول آنلاین ندارد. می‌توان به مای‌ اتر ولت بیشتر به عنوان یک تولیدکننده‌‌ کیف پول نگاه کنید. مای ‌اتر ولت بستری است که در آن کاربران می‌توانند کیف پول خود را ایجاد کرده و به بلاک چین اتریوم دسترسی پیدا کنند. کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را که در هر کلید خصوصی اتریوم نگهداری می‌شود‌، با استفاده از MEW مشاهده کنند.

کاربران می‌توانند برای کنترل کامل کلیدهایشان کیف پول ایجاد ‌کنند. می‌توان از این کیف پول‌ها به عنوان ذخیره سرد یا گرم استفاده کرد. درحالی‌که متامسک فقط می‌تواند برای ذخیره‌سازی گرم استفاده شود. مای ‌اتر ولت همچنین می‌تواند به عنوان یک کیف پول کامل نودی مورد استفاده قرار گیرد. این بدان معنی است که مستقیما به بلاک چین اتریوم متصل است و تمامی لجر را در دستگاه شما ذخیره می‌کند.

متامسک از طریق سیستمی به نام Infura با دفتر اتریوم ارتباط برقرار می‌کند. این بدان معناست که به کامپیوترهای دیگر اعتماد دارد تا آن را از طریق شبکه اتریوم به روز نگه دارند. به طور کلی سیستم‌های نود کامل به سیستم‌هایی که شامل واسطه‌های معتبری مانند Infura هستند، ترجیح داده می‌شوند.

مای اتر ولت قابل استفاده برای نوشتن قراردادهای هوشمند است،‌ اما متامسک قابلیت انجام این کار را ندارد. کدام یک بهتر است مای اتر ولت یا متامسک؟‌ نمی‌توان به صورت شفاف جواب این سوال را داد، اما هر دوی این کیف پول‌ها انعطاف پذیر هستند و اگر با هم ادغام شوند کیف پول قدرتمندی را مشاهده خواهید کرد.

 

اتریوم در متامسک

آیا می‌دانید یکی از بهترین ویژگی‌های کیف پول متامسک چیست؟‌ در واقع می‌توان به این سوال این گونه پاسخ داد که یکی از برترین ویژگی‌های این کیف پول این است که کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) بلاک چین اتریوم را در آن ایجاد نمایند. این کیف پول برای مبتدیان حوزه‌ بلاک چین بسیار کاربردی است، زیرا کاربران می‌توانند از مرورگری که با آن راحت‌تر هستند استفاده نمایند.

یکی از dApp‌هایی که اغلب با متامسک استفاده می‌شود مای اتر ولت است که از آن صحبت کرده‌ایم، چه برنامه‌های dApp‌ دیگری بر روی این کیف پول قابل اجرا هستند؟

کریپتوکیتیز: اپلیکیشن غیرمتمرکز «کریپتوکیتیز» (CryptoKitties)‌ به این صورت است که می‌توانید بچه گربه‌های کارتونی را در آن طراحی کرده و تجارت نمایید. کریپتوکیتیز شناخته‌شده‌ترین dApp‌ در شبکه‌ اتریوم است. ایجاد کریپتوکیتیز در متاسک آسان بوده و فروش آن‌ها سود خوبی را برای کاربران به همراه دارد.

دیجیتال آرت: به‌تازگی «دیجیتال آرت» (Digital art) محبوبیت زیادی پیدا کرده است، در این بستر کاربران می‌توانند در فضای بلاک چین آثار هنری را بخرند یا بفروشند، همچنین آثاری را تولید نمایند که قابل کپی نیست.

بازیهای بلاک چین: «بازی‌های بلاک چین» (Blockchain arcades) که گیمرها می‌توانند از اتر و رمزها برای ورود به مسابقات بازی‌های ویدئویی استفاده نمایند. سایت‌هایی مانند «اتر پلی» (Etherplay) از کاربران خود می‌خواهند برای ورود به این بازی‌ها ابتدا کیف پول متامسک خود را کامل کرده و سپس به این سایت وارد شوند.

این سه dApp‌ جز معروف‌ترین و محبوب‌ترین‌ها هستند که کاربران بر روی بستر متامسک به ساخت آن‌ها می‌پردازند.

 

سخن پایانی

کیف پول‌ها و ارزهای دیجیتال دو مورد جدانشدنی از یکدیگر هستند،‌ کیف پول متامسک کیف پولی دوست داشتنی برای ارز دیجیتال اتر و دیگر توکن‌های ERC-20 محسوب می‌شود.

این کیف پول دیجیتال تحت وب است و می‌توان گفت که امنیت خوبی دارد. با‌این‌حال کاربران نیز باید در حفظ امنیت و کلید‌های خصوصی خود دقت کنند. این کیف پول را نیز می‌توان به همراه مای اتر ولت استفاده کرد که می‌توان گفت به نوعی مکمل می‌شوند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا