دوره منتور شیپ
آموزش استخراج رمزارز

استخراج ارز دیجیتال چیست؟ آموزش کامل استخراج رمزارز

ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی‌ها روز به روز در حال تجربه‌ رشدی پرشور هستند. درست است که این ارزهای تازه‌وارد به دنیا، دارای چالش‌های مختلف هستند؛ اما با این ‌وجود، مسیر رشدشان به‌سمت بلوغ با سرعت خوبی پیش می‌رود.

اگر با دنیای ارز دیجیتال بیگانه باشید، احتمالا باز هم نام بیت کوین به گوش‌تان خورده است. بیت کوین و همتایانش همان ارزهایی هستند که در بستر شبکه‌ای غیرمتمرکز به‌دست می‌آیند. یعنی برخلاف ارزهای حقیقی مانند دلار و یورو، بانک‌های مرکزی و دولت‌ها نقشی در روند توزیع و مدیریت‌شان ندارند. این ارزهای جذاب ظرفیت‌های فوق‌العاده تازه‌ای را به دنیا ارائه می‌کنند، زیرا کنترل و تراکنش‌های آن‌ها مانند ارزهای سنتی نیست.

ارز دیجیتال را با حل محاسباتی پیچیده از بستر شبکه‌های غیرمتمرکزی مانند بلاک‌ چین استخراج و در بسترهایی موسوم به کیف پول دیجیتال ذخیره و نگه‌داری می‌کنند. دنیای کریپتوکارنسی بسیار جذاب است و اگر می‌خواهید از آن سر دربیاورید، باید بیشتر بخوانید و اطلاعات‌تان را گسترش بدهید. در ادامه درباره‌ استخراج ارز دیجیتال و ابعاد مختلفش خواهید خواند.

استخراج ارز دیجیتال به چه معناست؟

«استخراج رمزارزها» یا ماینینگِ (Mining) ارز دیجیتال روشی است که از طریق آن می‌توانید به ارزهایی مانند بیت کوین برسید. همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، تولید و توزیع ارزهای دیجیتال به دست هیچ ارگان مرکزی نیست و دولت‌ها یا بانک‌ها دست به تولید و انتشار این ارزها نمی‌زنند. برای دست‌یابی به ارزهای دیجیتال نیاز به استخراج یا ماینینگ آن‌ها وجود دارد.

رمزارزها در شبکه‌هایی غیرمتمرکز و بدون ناظر ساخته می‌شوند، بنابراین تراکنش‌ها و ارتباطات ارزهای دیجیتالی هم وابسته به هیچ بانک و موسسه‌ مالی خاصی نیست. رمزارزها در بستر شبکه‌های غیرمتمرکزی مانند بلاک ‌چین مشغول به فعالیت هستند. «بلاک‌ چین» (Blockchain) نوعی دفتر کل توزیع شده است که در آن، تمام تراکنش‌های مرتبط با رمزارزها از سوی کاربران حاضر در شبکه ثبت می‌شود.

تراکنش‌ها و اقدامات مختلفی که در بستر این شبکه انجام می‌شود، در قالب بلوک‌هایی در آن جای می‌گیرد که یکی‌یکی به سیستم اضافه می‌شوند و به هم وابسته هستند. همان‌طور که از نامش هم مشخص است، بلاک چین مجموعه‌ای زنجیروار از بلوک‌هایی است که در راستای اقدامات مختلفِ صورت‌گرفته در شبکه، به‌وجود می‌آیند و نظامی کلی را می‌سازند.

در بلاک‌ چین مرتبط با هر ارز دیجیتال، مثلا بیت کوین، هر کاربر و رایانه‌اش که در شبکه حضور دارند، به‌عنوان یک «گره» (Node) شناخته می‌شوند. هر گره یا کاربر یک نسخه‌ کامل از شبکه‌ بلاک ‌چین را در اختیار دارد. با اضافه‌شدن هر بلوک تازه به شبکه، بلاک‌ چین تازه با تمام نسخه‌های دیگری که در دسترس کاربران است، مقایسه می‌شود.

اگر تفاوتی میان نسخه تازه و کپی‌های گره‌های دیگر وجود نداشته باشد، عملیات به‌روزرسانی در شبکه صورت می‌گیرد و امنیت آن تأیید می‌شود. وجود هرگونه تفاوت میان بلاک چین و نسخه‌های کپی کاربران نشان از مشکلی قابل‌پیگیری دارد. این شرح ساده‌ای از بلاک‌ چین است، اما در واقعیت هم این سیستم پیچیدگی‌های غیرقابل‌فهم ندارد.

 

ماینینگ و اضافه ‌شدن بلوک‌های تازه به شبکه

هر بلوک در شبکه‌ بلاک چین می‌تواند حاوی تراکنش‌های متعدد باشد. زمانی که به عنوان یک کاربر بلوکی به شبکه اضافه می‌کنید، به شما پاداشی در قالب ارز دیجیتال داده می‌شود. مثلا اضافه‌ کردن بلوک به بلاک چین بیت کوین همراه با دریافت پاداشی خواهد بود که رمزارز بیت کوین است. شاید به‌نظرتان جالب بیاید و احساس کنید که فعالیت در بستر بلاک ‌چین و استخراج ارز دیجیتال می‌تواند همراه با دریافت پول مجانی باشد، اما این‌طور نیست. چرا؟‌ به دلیل اینکه اضافه‌ کردن بلوک‌ها به بلاک‌ چین، عملیات چندان ساده‌ای ندارد.

زمانی که می‌خواهید بلوکی به بلاک ‌چین اضافه کنید، باید در ابتدا، مسأله‌ ریاضی پیچیده‌ای را محاسبه کنید. محاسبات مذکور نیاز به قدرت ریاضیاتی و محاسباتی بسیار قوی دارد. کسانی که بتوانند مسائل ریاضی را حل کنند، ماینر (Miner) یا «استخراج‌کننده» می‌نامند. ماینرها کسانی هستند که رایانه‌های قوی و خاصی در اختیار دارند و می‌توانند باسرعت مطلوبی اقدام به حل مسائل موجود در بلاک ‌چین کنند. هر ماینری که سریع‌تر مسأله‌ای را حل کند، بلوک تازه‌ای به بلاک ‌چین اضافه خواهد کرد و جایزه‌ آن را هم دریافت می‌کند.

با یک رایانه شخصی ساده نمی‌توان از پس ماینینگ برآمد. منظور از ماینینگ در واقع، همان حل مسأله و دریافت پاداش از شبکه است. ماینرها معمولا رایانه‌ها و سخت‌افزارهایی قوی برای پیش‌برد امور مرتبط با استخراج ارز دیجیتال برای خود تهیه می‌کنند.

 

فرایند استخراج ارز دیجیتال چگونه است؟

استخراج ارز دیجیتال فرایندی است که در آن ماینرها با دستگاه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قوی خود، اقدام به حل مسائل ریاضی پیچیده موجود در شبکه می‌کنند. این محاسبات برآوردکردن تراکنش‌های مختلف و اقدامات متعدد و متنوعی است که در سیستم صورت می‌گیرد. بعد از حل مسائل به ماینرهایی که این کار را انجام داده‌اند، پاداشی داده می‌شود که همان ارز دیجیتال آن شبکه (مثلا بیت کوین) است.

این امر باعث توسعه و حفظ امنیت شبکه‌ غیرمتمرکز بلاک ‌چین می‌شود. برای اینکه بتوان تمام تراکنش‌های موجود در بلوک‌ها را محاسبه کرد باید به ابزارهایی با قدرت بسیار زیاد دسترسی داشته باشید. به عبارت دیگر، فرایند استخراج ارز دیجیتال مسیری است که طی آن، سابقه‌ تراکنش‌های تازه در شبکه به سوابق قبلی موجود در آن اضافه می‌شود.

هدف نخست از استخراج ارز دیجیتال هم این است که به گره‌های موجود در شبکه بلاک چین اجازه‌ پیش‌برد اقدامات و عملیاتی ایمن را بدهد. ضمن اینکه باعث تولید بیت کوین یا ارزهای دیجیتالی دیگر می‌شود و درآمدی هم برای ماینرها به همراه می‌آورد.

حال برگردیم به استخراج که نیازمند ابزار پیشرفته و قوی است. این‌روزها ابزارهای ماینینگ متنوعی وجود دارند که ماینرها از طریق آ‌ن‌ها اقدام به استخراج ارز دیجیتال می‌کنند. این ابزار می‌تواند رایانه‌های شخصی یا «دستگاه‌های مخصوص استخراج» یا ایسک (AISC) باشد. بسته به رمزارزی که برای استخراج انتخاب می‌کنید، استخراج هم می‌تواند بر اساس قدرت CPU انجام شود هم براساس کارت‌های گرافیک (GPU).

تجهیزات قدرتمند استخراج معمولا گران‌قیمت هستند و به همین خاطر است که «استخرهای ماینینگ» (Mining Pools) برای استخراج هم وجود دارند که به ماینرهای خُرد که امکانات استخراج زیادی ندارند، اجازه می‌دهند که سرعت عملیات خود را با پیوستن به این استخرها افزایش بدهند. در انتها هم پاداشی که از حل هر مساله برای کل پول به دست می‌آید، به میزان مشارکت ماینرها میان‌شان تقسیم می‌شود.

مقوله مهم در حوزه‌ استخراج برای ماینرها، مصرف برق است. دستگاه‌های استخراج برق زیادی مصرف می‌کنند که هزینه‌ بالایی دارد، همچنین این دستگاه‌ها به شدت گرم می‌شوند و در هنگام نصب نیاز به تهویه‌ مناسب دارند. این دو فاکتور (مخصوصا هزینه‌ برق) هنگام محا‌سبه‌ سود استخراج بسیار ضروری است.

 

آشنایی با کیف پول الکترونیکی

موضوع مهم دیگری که درخصوص ارزهای دیجیتال و استخراج‌شان وجود دارد، این است که بعد از دست‌یابی به رمزارزهایی مانند بیت کوین، کجا و چطور باید آن‌ها را ذخیره کرد؟‌ کیف پول الکترونیکی ابزاری است که در این میان به کاربران مختلف از جمله ماینرها یا افراد دیگری که قصد خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری در عرصه ارزهای دیجیتالی دارند، اجازه می‌دهد تا ارزهای دیجیتال خود را نگهداری کنند.

کیف پول الکترونیکی رمزارزها، نرم‌افزاری است که کلیدهای خصوصی را که رمزنگاری‌هایی برای پیش‌برد تراکنش‌های رمزارزی در بستر شبکه‌های غیرمتمرکز هستند در خود نگه می‌دارد. این کلیدهای خصوصی بسیار حائز اهمیت‌اند و نشانه‌ای از مالکیت افراد بر رمزارزهایشان هستند.

پس کیف پول‌های الکترونیکی که به شکل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود هستند، به کاربران اجازه می‌دهند که رمزارزهای استخراج‌شده یا خریداری‌شده خود را ذخیره و نگهداری کنند و امکان تراکنش‌های مختلف را هم برایشان مقدور می‌سازد.

 

مزایای استخراج ارز دیجیتال چیست؟

همان‌طور که پیشتر هم عنوان شد، استخراج ارز دیجیتال اصلا کار ساده‌ای نیست. اما مزایای زیادی برای ماینرها به همراه دارد. با استخراج رمزارزها در بستر شبکه‌های غیرمتمرکزی مانند بلاک چین، به ماینرهایی که این کار را انجام می‌دهند، پاداش داده می‌شود. پاداش همان بیت کوین یا رمزارز آن شبکه است.

یعنی با استخراج ارز دیجیتال، به شما ارزهایی به‌عنوان پاداش داده می‌شود. از سوی دیگر تکمیل فرایندهای بلوک‌سازی در شبکه با تأیید تراکنش‌هایی همراه است که در بلوک‌ها صورت می‌گیرد. هر تراکنش مبلغی کارمزد دارد که این کارمزدها هم به ماینرها تعلق می‌گیرد.

علاوه بر آن، با اقداماتی که استخراج‌کنندگان برای تکمیل بلوک‌ها و تأیید عملیات مختلف در شبکه انجام می‌دهند، امنیت شبکه هم بالا می‌رود و حاصل کار، شبکه‌ غیرمتمرکزی می‌شود که کاربران متعدد می‌توانند، بدون مرز و محدودیت و با ضریب ایمنی بالا در آن دست به تعاملات و تراکنش‌های مختلف بزنند.

در واقع ماینرها، به نوعی در حال توسعه شبکه‌های غیرمتمرکز هستند و ایجاد ارزهای دیجیتالی در بستر بلاک چین و هم‌تایانش هم در گروی فعالیت ماینرهاست. در حال حاضر ابزارها و تجهیزات در دسترس برای پیش‌برد عملیات استخراجِ رمزارزها، پرهزینه هستند و مصرف انرژی زیادی دارند اما از ابتدای شروع حیات ارزهای دیجیتال در دنیا تاکنون در مسیر استخراج‌شان توسعه‌های چشم‌گیری رخ داده است.

برای مثال، ابزارها و تجهیزات استخراج ارز دیجیتال هر روز در حال رشد هستند. به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک مقوله‌ مصرف انرژی و هزینه‌بر بودن استخراج باوجود فناوری‌های تازه رفع و حل شود. توسعه‌ تجهیزات و ارائه‌ راه‌کارهایی از سوی متخصصان برای مدیریت بهتر انرژی در فرایند استخراج می‌تواند مزایای بیشتری هم از سوی ارزهای دیجیتال و شبکه‌های پوشش‌دهنده آن‌ها به جهان اضافه کند.

 

معایب استخراج ارز دیجیتال چیست؟

استخراج ارز دیجیتال معایبی هم دارد. هزینه‌ دستگاه ماینر و تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری استخراج ارزهای دیجیتال بسیار زیاد است، درست مانند هزینه‌ برق که این دو مسئله مستقیما روی سود تأثیر می‌گذارند.

از سوی دیگر، از نقطه‌نظر دل‌مشغولی‌های زیست‌محیطی هم وضعیت نگران‌کننده‌ای رقم می‌خورد. مصرف زیاد انرژی باعث تولید گرما و حرارتی قابل‌توجه می‌گردد و می‌تواند روی بخش‌های مختلف کره زمین اثرات منفی بگذارد.

علاوه بر این از آنجا که این فناوری و ابزارها به‌شدت جدید هستند، چشم‌انداز دقیقی درباره‌ آینده‌شان در دسترس عموم قرار ندارد. از سوی دیگر، دولت‌ها و بانک‌های مختلف هم همراهی قابل‌توجهی نسبت به رمزارزها از خود نشان نداده‌اند.

دولت‌های مختلف نگرش‌ها و رویکردهای متفاوتی نسبت به رمزارزها ابراز می‌کنند اما عموما دل خوشی از ارزهای دیجیتال و استخراج‌شان ندارند و این‌طور می‌پندارند که وجود این ارزهای تازه‌وارد می‌تواند تهدیدی جدی برای ارزهای حقیقی و قدرت کنترل دولتی باشد. پس باید پذیرفت که ورود به عرصه‌ استخراج ارز دیجیتال با ریسک همراه است و می‌تواند به قیمت از دست‌دادن سرمایه‌های زیادی تمام شود.

 

بهترین ارز دیجیتال برای استخراج چیست؟

در خرید ارز دیجیتال باید دقت زیادی به خرج بدهید. این عرصه هم مانند هر زمینه‌ دیگری از سرمایه‌گذاری است. در عنوان‌ کردن اینکه کدام زمینه‌ سرمایه‌گذاری بهترین است، صدور احکام کلی کار درستی نیست. سرمایه‌گذاری و خرید و فروش باید برای هر فرد بنا به ویژگی‌های شخصیتی و البته بودجه‌ای باشد که در اختیار دارد.

در زمینه‌ انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای استخراج یا خرید هم نمی‌توان نظرات قطعی داد. این روزها شمار ارزهای دیجیتال رنگارنگ رو به افزایش است. هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌های مخصوص به خودشان هستند و چشم‌انداز و آینده‌ای را در مقابل چشم کاربران به نمایش می‌گذارند.

فارغ از اینکه ویژگی‌های کدام یک از ارزهای دیجیتال می‌تواند نظرتان را بیشتر به خود جلب کند، باید به مقوله‌ استخراج ارز دیجیتال دقت داشته باشید. اگر بناست که به این حیطه وارد شوید، نیاز به یادگیری دقیق و درست از منابع مطلوب دارید.

در میان ارزهای مختلف دیجیتال، «بیت کوین» (Bitcoin) قدیمی‌ترین و البته محبوب‌ترین به‌شمار می‌رود. یکی از مزایای ورود به دنیای استخراج بیت کوین و سرمایه‌گذاری در آن، ثابت ‌بودن تعداد بیت‌کوین‌های موجود در دنیاست. تعداد مشخصی بیت کوین در بستر بلاک چین وجود دارد. بنابراین ماینرها و کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارند، باید بدانند که پس از استخراج ۲۱ میلیون بیت کوین، دیگر امکان استخراج این ارز وجود نخواهد داشت.

بنابراین، ضمن اینکه برای ورود به دنیای رمزارزها باید شرایط مالی و امکانات خود را در نظر بگیرید، همیشه نیم‌نگاهی به برترین و معروف‌ترین بازیگر بازار رمزارزها یعنی بیت کوین هم داشته باشید. البته این را هم در نظر بگیرید که رمزارزهای مختلفی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند که شاید از نظر مالی یا امکان استخراج و دسترسی برایتان وضعیت ساده‌تری ایجاد کنند. با بررسی ظرفیت‌ها و چشم‌اندازهای هر ارز دیجیتال سعی کنید که انتخاب درستی برای ورود به دنیای رمزارزها داشته باشید.

 

بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج در ایران را می‌شناسید؟

ایران هم در حوزه‌ استخراج ارز دیجیتال و خرید بیت کوین و هم‌تایانش یا فروش و معامله آ‌ن‌ها فعال است. دولت با نرمی و نگاهی غیرمستقیم اما همدلانه با این حوزه همراه است و همین چشم‌انداز روشنی را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که خواهان استخراج ارزهای دیجیتال در ایران هستند. اگر به‌دنبال بهترین دستگاه ماینر در ایران هستید، آشنایی با موارد رایج و محبوب خالی از لطف نخواهد بود:

  • بیت‌مین انت‌ماینر اس ۱۷ پرو (Bitmain Antminer S17 pro)
  • بیت‌مین انت‌ماینر اس‌ ۹جِی (Bitmain Antminer S9j)
  • اینوسیلیکون تی ۲ توربو (Innosilicon T2T)
  • قیمت واتس ماینر ام ۲۱ اس (Whatsminer m21S)
  • بیت مین انت ماینر اِس ۱۱ (Bitmain Antminer S11)
  • قیمت ای بنگ ای ۱ (Ebang e10.1)

استخراج ارز دیجیتال با موبایل هم از جمله گزینه‌هایی است که در این حوزه وجود دارد اما کارشناسان و متخصصان معتقدند که چنین روندی در عمل شدنی نیست و با صرف انرژی و هزینه‌ زیادی همراه است که راه به جایی نمی‌برد. ضمن اینکه امنیت فرایندهای استخراجی که از طریق تلفن‌های همراه پیگیری می‌شوند هم در صورت موفقیت پایین خواهد بود.

به‌طور کلی برای فعالیت در دنیای استخراج ارز دیجیتال یا خرید بیت کوین و هم‌تایان دیگرش باید مراقب حیله‌های مختلف باشید. ماجرا از این قرار است که فریب‌ها و سواستفاده‌های مختلف در این فضا بسیار زیاد است. مثلا وعده استخراج رایگان ارز دیجیتال از آن تله‌هایی است که می‌تواند بسیاری از کاربران ناآگاه را اسیر خود کند.

برای استخراج ارز دیجیتال نیاز به صرف وقت، هزینه و انرژی است. پس در مقابل پیشنهادات این‌چنینی هوشیار باشید. برای خرید ارزهای دیجیتال و استفاده از کیف پول دیجیتال هم هوشیاری به خرج بدهید تا در دام تهاجمات سایبری و کلاه‌برداری‌های مختلف اسیر نشوید. در ایران هم باوجود ابزارهای در دسترس استخراج و وجود صرافی‌های مختلف و معتبری که به بازار کریپتوکارنسی‌ها اعتبار می‌دهند، امکان استخراج و معامله ارزهای دیجیتالی مختلف وجود دارد.

 

سخن پایانی

دنیای رمزارزها روز به روز گسترده‌تر می‌شود. باید انتظار داشت که در سال‌های آینده مشکلات مختلفی که در حال حاضر بر سر راه استخراج ارز دیجیتال و توسعه رمزارزها وجود دارد به مدد فناوری‌های رنگارنگ از میان برداشته شوند.

در همین مدت کوتاه حضور ارزهای دیجیتال و شبکه‌های غیرمتمرکز هم روند توسعه، حالتی صعودی داشته است. باید صبر کرد و دید که آینده‌ ورود این بازیگران تازه‌وارد به دنیای فناوری، امور مالی و ارتباطی به کجا خواهد رسید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا