دوره منتور شیپ
آموزش استخراج رمزارز

مقایسه دو ماینر معروف Antminer S19 Pro و A10 Pro ETH

اگر شما با فرایند استخراج ارز‌های دیجیتال آشنایی داشته باشید، احتمالاً با شنیدن نامِ ماینینگ (Mining) به یادِ سخت‌افزار‌های قدرتمند استخراج بیت کوین می‌افتید. تولد بیت کوین باعث شد تا برای اولین بار یک سخت‌افزار کامپیوتری، بدون وجود حتی یک اپراتور، برای صاحبش درآمدزایی کند.

درواقع، کامپیوتر برای انسان پول می‌ساخت که مفهوم هیجان‌انگیز و جالبی بود. سؤال مهمی که پیش می‌آید این است که با وجودِ این‌همه ماینر در بازار، بهترین ماینر کدام‌ است و چه تفاوت‌هایی با ماینرهای دیگر دارد‌؟ در این مقاله به معرفی و مقایسه‌ی دو ماینر محبوب و قدرتمند می‌پردازیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

به‌طور کلی، استخراج ارز دیجیتال به فرایند دریافت آن ارز با سازوکار‌های شبکه‌ بلاک چین گفته می‌شود. کامپیوتر‌های قدرت‌مندی نیز وظیفه‌ی تأییدِ تراکنش‌ها و اطلاعات ارسالی به بلاک چین را برعهده دارند. در یک بلاک چین مانندِ بیت کوین، ماینر‌ها قلب تپنده‌ی شبکه‌ی غیرمتمرکز این ارز دیجیتال‌اند، چراکه استخراج‌کنندگان در قبال انجام این فرایند استخراج، مقداری بیت کوین به‌دست می‌آورند.

توجه داشته باشید که استخراج ارز‌های دیجیتال کاری زمان‌بر است. همچنین در ازای تأیید تراکنش‌ها، مقداری ارز دیجیتال به‌عنوان پاداش به استخراج‌کننده داده می‌شود که این فرایند بسیار آهسته و پیوسته انجام می‌شود.

اگر شما در تصمیمتان برای شروع استخراج ارز‌های دیجیتال مصمم هستید، باید به دید یک سرمایه‌گذاری بلندمدت به آن نگاه کنید. شما به‌عنوان سرمایه‌گذار در قبال پولتان مسئولید، پس باید نکات مهمی را قبل‌از انتخاب ماینر در نظر داشته باشید. ما در این مقاله به نکات مهم و قابل‌توجه خواهیم پرداخت.

استخراج ارز دیجیتال به فرایندی گفته می‌شود که در آن با استفاده از کامپیوتر‌ها‌ی قدرتمند، می‌توان معادلات پیچیده‌ی ریاضی را حل کرد.

در فرایند استخراج، بعد از تأیید تراکنش‌ها مقداری ارز دیجیتال به‌عنوان پاداش به استخراج‌کننده اعطا می‌شود. این پروسه‌ زمان‌بر است و باید به دید یک سرمایه‌گذاری بلندمدت به آن نگریست.

 

تجهیزات موردنیاز برای استخراج ارز‌های دیجیتال

در روز‌های اولیه‌ی استخراج ارز‌های دیجیتال ـ که کمتر کسی آن را به یاد دارد ـ CPU‌ها نقش اصلی را در فرایند استخراج ارز دیجیتال برعهده داشتند.

متأسفانه CPUها در این مورد به‌شدت کُند و آرام عمل می‌کردند، اما این تنها نکته‌ی منفی‌شان نبود. زمان موردنیاز برای استخراج یک ارز دیجیتال و میزان مصرف انرژی هنگام استفاده از cpu‌ها با یکدیگر همخوانی نداشت. به بیان ساده‌تر، استفاده از آن‌ها برای استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال به‌صرفه نبود.

در حال حاضر، تمامی ماینر‌ها در سراسر دنیا از سخت‌افزار‌‌های GPU و ماینر‌های Asic استفاده می‌کنند. استفاده از هردوی آن‌ها سودآور است، اما تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

مزیت اول و مهم استفاده از GPU به‌عنوان ماینر، در دسترس بودن این سخت‌افزار‌های گرافیکی است. این سخت‌افزار‌ها در تمامی کامپیوتر‌ها و لپ‌تاپ‌ها وجود دارند و برای انجام امور متفاوتی مانند طراحی و بازی از آن‌ها استفاده می‌شود.

دلیل اصلی استفاده از GPU به‌جای CPU در فرایند استخراج، سرعت بالا‌‌تر GPU‌ها و توانایی‌شان برای انجام چند فرایند محاسباتی به‌شکل موازی است‌.

مشکل اصلی GPU این است که برای استفاده از آن به‌عنوان هسته‌ی اصلی یک ماینر، به یک سیستم کامپیوتری کامل نیاز دارید. درواقع، GPU به‌تنهایی کارایی ندارد و شما نیاز به RAM، ‌CPU و قطعات کامپیوتری دیگری دارید.

پس اگر کمی عمیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم، شاید استفاده از GPU بهترین گزینه‌ی موجود نباشد. دقیقاً همین‌طور است؛ بهترین راه برای استخراج ارز دیجیتال استفاده از ماینر‌های Asic است.

ماینر‌های Asic همان دستگاه‌های ماینر معروف‌اند. این ماینر‌ها سخت‌افزار‌هایی‌اند که صرفاً برای استخراج ارز دیجیتال ساخته شده‌اند.

ماینر‌های Asic در مقایسه با GPU‌ها سروصدای بیشتری تولید می‌کنند؛ پس شاید استفاده از آن‌ها در خانه کار مناسبی نباشد‌. بهتر است این‌ ماینر‌ها را در گاراژ، پارکینگ یا زیرزمین خانه‌تان مستقر کنید و یک سیستم تهویه‌ هوای مناسب نیز برای آن فراهم کنید.

نکته‌ی مهم و قابل‌توجه دیگر این است که دسترسی به ماینر‌های Asic کمی سخت‌تر و دشوار‌تر از GPU است. همچنین قیمت این ماینرها نیز مدام در حال تغییر است. پس اگر قصد خرید ماینر‌های Asic را دارید، با توجه به نوسان قیمتشان زمان مناسبی را انتخاب کنید.

CPU‌ها اولین ماینر‌هایی بودند که به‌دلیل سرعت کم و مصرف انرژی نامناسب، گزینه‌ی به‌صرفه‌ای برای استخراج ارز‌های دیجیتال نبودند و جای خود را به GPU‌ها دادند.

GPUها قدرت پردازش قوی‌تری دارند و همیشه در دسترس‌اند اما به‌تنهایی کارآمد نیستند و به قطعات کامپیوتری دیگری نیاز دارند. ماینر‌های Asic به‌شکل اختصاصی برای ماینینگ طراحی شده‌اند و بهترین گزینه برای استخراج ارز‌های دیجیتال‌اند. قیمت ماینر‌های Asic به‌طور مداوم تغییر می‌کند و دسترسی به آن‌ها دشوار‌تر است.

 

هزینه‌های انرژی

برای افرادی که می‌خواهند ارز‌های دیجیتال را استخراج کنند، ماینر‌ها مثل کارگر می‌مانند و برای داشتن استخراج بیشتر باید ۲۴ ساعته فعالیت کنند. کمتر کسی را پیدا می‌کنید که دستگاه ماینرش را مدام خاموش نگه دارد. این دستگاه‌ها برای انجام هرچه بهتر فرآیند‌های استخراج، مجهز به سیستم‌های خنک‌کننده‌اند که به دو شکل تعبیه شده‌اند؛ یکی متصل به دستگاه و دیگری مجزا.

نکته‌ی قابل‌توجه این است که دستگاه ماینر و سیستم‌های خنک‌کننده با برق کار می‌کنند و فعالیت ۲۴ ساعته‌‌شان باعثِ مصرف زیاد برق می‌شود. پرداخت قبوض برق این دستگاه‌ها می‌تواند سنگی بزرگ در مسیر درآمدزایی باشد؛ مخصوصا‌ً در صورتی که تعرفه‌‌ی برق مصرفی، مانند برق خانگی، معمولی باشد.

هزینه‌ی برق یکی از مهم‌ترین نکاتی است که قبل‌از خرید ماینر باید به آن توجه کنید، زیرا میزان ارز دیجیتالِ استخراج‌شده و قیمتش ممکن است متغییر باشد، اما میزان مصرف انرژی هیچ‌گاه تغییری نخواهد کرد.

برای به‌دست آوردن سود بهتر از ماینر‌ها، صاحبان این دستگاه‌ها تمایل دارند که به‌صورت ۲۴ ساعته از آن‌ها استفاده کنند. ماینرها نیز مجهز به دستگاه‌های خنک‌کننده‌اند که انرژی زیادی برای ادامه‌ی استخراج نیاز دارند. برای همین در زمان انتخاب یک ماینر، باید به میزان برق مصرفی‌اش توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

میزان سودآوری ماینر

بی‌شک مهم‌ترین نکته درباره‌ی یک ماینر، میزان سود‌آوری‌اش است و بهترین ماینر، سودآور‌ترینِ آن است. دستگاه‌های جدید و ماینر‌های Asic به‌مراتب سود بیشتری خواهند داشت، زیرا با پیشرفت تکنولوژی راندمانشان به‌مراتب بیشتر و میزان برق مصرفی‌شان برای استخراج ارزهای دیجیتال به‌صرفه‌تر شده‌است.

یکی دیگر از دلایل این موضوع، سریع‌تر شدن سخت‌افزار‌های ماینر‌های جدید است که فرایند استخراج ارز دیجیتال را تسریع کرده‌است. حتماً توجه داشته باشید که قبل‌از خرید یک ماینر باید تمامی موارد ذکرشده درباره‌ی سود‌آوری آن، مانندِ سخت‌افزار‌‌های سریع‌تر، مصرف انرژی کمتر و …، را بسنجید.

بهترین ماینر، سودآور‌ترین ماینر است؛ پس قبل‌از خرید ماینر به میزان برق مصرفی‌اش در مقایسه با سرعت استخراج توجه کنید و سپس بهترین سخت‌افزار را متناسب با نیازتان انتخاب کنید.

 

معرفی بهترین ماینرهای موجود در بازار

حال که با نکات کلیدی و مهم برای انتخاب یک ماینر‌ آشنا شدید، وقت آن رسیده که دو مدل از بهترین ماینر‌ها را بشناسید. پس از بررسی مشخصات این ماینر‌ها، مقایسه و قضاوت نهایی با شماست که کدام‌یک از آن‌ها برای‌تان به‌صرفه‌تر خواهد بود.

 

دستگاه ماینر Antminer S19 Pro

بی‌شک افراد علاقه‌مند به ماینینگ، از کمپانی بزرگ و نام‌آشنا‌ی بیت‌ مین شناخت دارند. دستگاه ماینر Antminer S19 Pro یکی از به‌روز‌ترین ماینر‌های تولیدشده‌ی این شرکت است که در سال ۲۰۲۰ به تولید انبوه رسید و روانه‌ی بازار‌های بین‌المللی شد. ابعاد تقریبی این دستگاه ۲۹×۲۹×۳۷ سانتی‌متر است.

حدود وزن آن نیز به ۱۳.۲ کیلوگرم می‌رسد که برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه، بدنه‌ی محکمی برایش ساخته شده‌است. بیشترین نرخ هش ریت در این ماینر ۱۱۰TH  است و از ارز‌های دیجیتالی متفاوتی مانند بیت کوین (BTC)، بیت کوین کش (BCH)، آکوین (Acoin)، تراکوین (TRC) و برخی دیگر که مبتنی‌بر الگوریتمSHA-256  هستند پشتیبانی می‌کند.

این ماینر برای تأمین برق موردنیازش، منبع تغذیه‌ای با توان ۳۲۵۰ وات دارد و از ولتاژ ۲۲۰ برق شهری استفاده می‌کند. همچنین صدایی معادل ۷۲ دسی‌بل تولید می‌کند و برای تنظیم دمای مناسبش از ۴ فن خنک‌کننده استفاده می‌کند.

بهترین ماینرهای موجود در بازار

 

دستگاه ماینر A10 Pro ETH

در سال ۲۰۲۰، شرکت لینو سیلیکون هم‌زمان با کمپانی بیت مین، از یکی از بهترین نسخه‌های ماینرش با نام A10 Pro ETH رونمایی کرد.

ابعاد حدودی این دستگاه ماینر ۳۶×۲۹×۱۴ سانتی‌متر است و وزنی حدود ۸.۱ کیلوگرم دارد. این دستگاه از محبوب‌ترین ماینر‌های اتریوم است و از الگوریتم استخراج EtHash  بهره می‌برد. بیشترین میزان هش ریت در این دستگاه MH/S  ۵۰۰ است. این ماینر ارز‌هایی مانند اتریوم (Ethereum) با نماد ETH، اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) با نماد ETC و موزیک کوین را استخراج می‌کند‌.

برخلاف انت ماینر (Antminer) که دارای ۴ فن خنک‌کننده است، این دستگاه  از دو فن برای تنظیم دما استفاده می‌کند. برق ورودی این ماینر ۲۲۰ ولت و مصرف آن معادل ۷۵۰ وات است.

دستگاه ماینر

 

سخن پایانی

استفاده از ماینر و کسب درآمد از این راه، ذهن بسیاری از افراد را درگیر خودش کرده‌است. قبل‌از خرید ماینر به این نکته‌ی مهم توجه کنید که استخراج ارز دیجیتال بیت کوین هر ۴ سال یک بار سخت‌تر از قبل می‌شود، چراکه پاداش استخراج نصف می‌شود.

این موضوع نشان می‌دهد که ماینر بیت کوین با مصرف کردن برق همیشگی، ارز دیجیتالی به‌مراتب کمتری را استخراج می‌کند که سود اندکی نیز برای صاحب دستگاه دارد. از آن‌ جایی که استخراج ارز دیجیتال و خرید دستگاه‌های ماینر یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است، بهتر است که به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. الان اینقدر هزینه های جانبی بالا رفته که خرید ماینر واقعا ارزش نداره هش ریت بیت کوین هم خیلی سخت تر شده و نیاز به دستگاه های پردازش گر بیشتری هست الان باید یکسال وایسی تا یک دهم بیت کوین در استخراج کنی دو سال بیش با همون میزان زمان میتونستی 5 تا بیت کوین استراخ کنی

    1. سلام وقت شما بخیر
      بله دقیقا مخصوصا که بیت کوین یهو ارزشش رو از دست داد
      دیگه ماین کردن به شکل گذشته سود نداره و بیشتر استخرهای ماین و استخراج ابری سودآور هست
      موفق و پرسود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا