آموزش استخراج رمزارز

آیا استخراج ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ به صرفه است؟

این روزها دیگر استخراج ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از پردرآمد‌ترین فعالیت‌های دنیای مدرن محسوب می‌شود. قدمت و محبوبیت بیت کوین هم باعث شده که استخراج این رمزارز در بین تمام ارزهای دیجیتال بیشتر از همه باشد.

شرایط به گونه‌ای است که بیش از ۱ میلیون نفر یا سازمان مشغول استخراج بیت کوین هستند و از این راه کسب سود می‌کنند.

با این حال طرفداران دنیای رمزارزها باید توجه داشته باشند که استخراج همه‌ی ارزهای دیجیتال سودآور نیست و باید قبل از شروع فعالیت در این حوزه از سودآوری رمزارز مربوطه اطمینان حاصل کرد.

تاریخچه‌ی استخراج ارزهای دیجیتال از همان زمان پیدایش بیت کوین آغاز شد. در واقع بیت کوین اولین ارز دیجیتالی است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی استخراج شد و این مفهوم را به سر زبان‌ها انداخت.

از آن زمان تاکنون سرمایه‌گذاران زیادی علاقه‌ی خود به شرکت در این عملیات را نشان داده‌اند و توانسته‌اند به سودهای کلانی برسند.

برای کسانی که هنوز مفهوم استخراج ارزهای دیجیتال را درک نکرده‌اند یا کسانی که با این پدیده آشنایی دارند ولی مطمئن نیستند که هنوز استخراج ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ میلادی به صرفه است یا خیر، این مقاله را آماده کردیم تا پاسخ تمام سوال‌هایشان را دریافت کنند. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

استخراج ارز دیجیتال به فرایند تایید تراکنش‌ها و اضافه شدن بلوک‌های جدید به بلاک چین توسط افراد داوطلب و فعال در شبکه گفته می‌شود که با هدف کسب پاداش از این کار انجام می‌شود.

قبل از اینکه بخواهیم در مورد سودآور بودن یا نبودن استخراج ارزهای دیجیتال صحبت کنیم باید ابتدا با مفهوم استخراج آشنا باشیم.

استخراج ارز دیجیتال که به آن «ماینینگ» (Mining) هم می‌گویند به عملیاتی گفته می‌شود که در طی آن رایانه‌ی یک شخص به لطف قدرت سخت‌افزاری خود معادلات پیچیده‌ی ریاضی را حل می‌کند تا با این کار تراکنش‌های انجام شده در شبکه‌ی آن رمزارز تایید شده و بلاک مورد نظر به بلاک چین اتصال یابد.

برای درک بهتر موضوع بیت کوین را در نظر بگیرید. هر تراکنشی که در شبکه‌ی بیت کوین انجام می‌شود درون یک دفتر کل حجیم به نام «بلاک چین» (Blockchain) ذخیره می‌شود.

خود بلاک چین یا زنجیره‌ی بلوکی از چندین بلاک که حاوی تراکنش‌ها هستند و به هم اتصال دارند، تشکیل شده است. به عبارت ساده‌تر وقتی شخصی به شخص دیگر بیت کوین ارسال می‌کند یعنی تراکنش انجام داده است.

وظیفه‌ی اینکه این انتقال درست است و تقلبی در آن صورت نگرفته برعهده‌ی کسانی است که به عملیات استخراج می‌پردازند. به این افراد استخراج‌کننده یا «ماینر» (Miner) می‌گوییم.

پس وقتی شما برای دوست خود بیت کوین ارسال می‌کنید قبل از اینکه تراکنش شما در بلاک چین ثبت شود، ماینرها به کمک قدرت سخت‌افزاری رایانه‌های خود عملیات پیچیده‌ی ریاضی انجام می‌دهند تا درستی تراکنش انجام‌شده‌ی شما را تأیید کنند.

هر رایانه‌ای که بتواند زودتر از بقیه معادله را حل کرده و درستی تراکنش را تأیید کند به عنوان پاداش مقداری بیت کوین دریافت می‌کند. با این کار هم تراکنش با موفقیت تایید شده و به بلاک چین متصل می‌شود و هم ماینرها می‌توانند برای خود درآمد کسب کنند.

همان‌طور که می‌دانید تعداد کل بیت کوین‌ها مقداری ثابت است و به جز آن‌ها بیت کوین‌های دیگری نخواهیم داشت. در واقع این تعداد برابر با ۲۱ میلیون واحد است که تاکنون حدود ۱۸ میلیون و ۷۵۷ هزار واحد از آن استخراج شده و بقیه در طول سال‌های پیش رو استخراج خواهد شد.

نکته‌ی دیگر این است که با گذشت زمان که بیت کوین‌های بیشتری استخراج می‌شوند و تعداد بیت کوین‌های استخراج نشده کمتر می‌شود، تعداد بیت کوین‌هایی که به عنوان پاداش به ماینرها داده می‌شود هم کاهش می‌یابد.

به این پدیده «هاوینگ بیت کوین» (Bitcoin Halving) هم می‌گویند. این کار معمولاً باعث افزایش قیمت بیت کوین بعد از هر هاوینگ می‌شود.

در واقع با گذشت زمان درجه‌ی سختی استخراج بیت کوین هم افزایش می‌یابد. اینکه گفته می‌شود استخراج بیت کوین هنوز هم سودآوری دارد یا خیر به این دلیل است که ممکن است شرایطی پیش بیاید که در آن هزینه‌ی صرف شده برای استخراج بیت کوین نسبت به پاداش دریافتی و قیمت فعلی بیت کوین بیشتر شود.

برای مثال با صرف هزینه‌ی ۱۰۰ دلاری برای استخراج بیت کوین مقدار ۲ بیت کوین دریافت کنیم که ارزش هر واحد از آن ۱۰ دلار است.

این یعنی ما ۱۰۰ دلار خرج می‌کنیم تا ۲۰ دلار به دست بیاوریم. در چنین شرایطی می‌گوییم که استخراج بیت کوین صرف نمی‌کند.

هرچه ماینرهای بیشتری به جمع استخراج‌کنندگان بیت کوین بپیوندند، سختی شبکه بیت کوین نیز افزایش پیدا می‌کند. با کاهش تعداد بیت کوین‌های قابل استخراج، در هر چهار سال فرایند هاوینگ رخ می‌دهد که باعث می‌شود پاداش استخراج‌کنندگان نصف شود.

در بخش بعدی با جزئیات بیشتری در مورد عوامل موثر در سودآوری استخراج بیت کوین و به طور کلی ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنیم.

عوامل موثر در سودآوری استخراج ارزهای دیجیتال

برای اینکه بفهمیم استخراج یک رمزارز سودآوری دارد یا نه باید به عوامل مختلفی که در تعیین این سودآوری نقش دارند توجه کنیم. این عوامل شامل: قیمت برق، هزینه‌های راه‌اندازی و نگه‌داری سخت‌افزارها می‌شود.

مهم‌ترین عامل که در استخراج بیت کوین و سایر ارزهای مشابه تاثیر می‌گذارد قیمت برق است. برای استخراج نیاز به روشن ماندن یک‌سره‌ی رایانه‌ها وجود دارد و این یعنی مصرف برق آن زیاد است.

در کشورهایی که در آن‌ها قیمت برق ارزان است هزینه‌ی صرف شده برای استخراج هم پایین می‌آید و در مقایسه با کشورهایی مثل استرالیا که قیمت برق و الکتریسیته در آنجا بالاست، سودآوری‌اش نیز بیشتر است. تعیین قیمت برق تنها هزینه‌ی مربوط به استخراج ارز دیجیتال است که به صورت دقیق می‌توان آن را قبل از شروع محاسبه کرد.

دومین عامل مهم در تعیین سودآوری استخراج ارزهای دیجیتال بحث مربوط به هزینه‌های راه‌اندازی و نگه‌داری سخت‌افزارها است.

طبیعتاً هرچه رایانه‌ای که قصد استخراج با آن را داریم قوی‌تر باشد شانس برنده شدن ما نیز بیشتر می‌شود. بنابراین هزینه‌ی سخت‌افزار استخراج که می‌توان یک رایانه‌ی شخصی یا دستگاه مخصوص استخراج (ASIC) باشد، بالاتر برود هزینه‌ی استخراج نیز بالا می‌رود.

هزینه نگه‌داری هم می‌تواند شامل دستگاه‌های خنک‌کننده باشد. همان‌طور که می‌دانید روشن ماندن چندین رایانه برای مدت‌های طولانی گرمای زیادی تولید می‌کند که باید برای خنک کردن آن‌ها هم چاره‌ای اندیشید.

از طرف دیگر برخی افراد و شرکت‌ها مکان‌هایی مثل سوله اجاره می‌کنند و تجهیزات استخراج خود را در آنجا قرار می‌دهند. بنابراین هزینه‌های جا و مکان را نیز می‌توان در تعیین هزینه‌های اولیه‌ی استخراج دخالت داد.

موضوع سوم که باید به آن توجه داشت میزان درجه‌ی سختی استخراج بیت کوین یا سایر ارزهای مشابه است. درجه‌ی سختی استخراج یک ارز نشان‌دهنده‌ی این است که ماینرها با چه درجه‌ی سختی تراکنش‌ها را تایید و بلاک جدید تولید می‌کنند.

به عبارت دیگر برای فعالیت صحیح شبکه‌ی بلاک چین هر ارز بلاک‌ها باید با فواصل زمانی ثابتی به زنجیره ملحق شوند. بنابراین با افزایش قدرت سخت‌افزاری کل شبکه و ورود ماینرهایی که سخت‌افزارهای قوی دارند، بلاک‌ها با سرعت بیشتری تولید می‌شوند و برای همین به صورت خودکار درجه‌ی سختی استخراج افزایش می‌یابد.

با این کار تلاش می‌شود دوباره فاصله‌ی زمانی تولید بلاک‌های جدید به همان حالت قبلی که نزدیک به فاصله‌ی مطلوب است برگردد. پس درجه‌‌ی سختی استخراج هم در مقدار سودآوری آن تاثیر دارد.

سختی استخراج چیست؟

به جز این موارد همان‌طور که در بخش قبلی هم اشاره کردیم ارزش خود آن ارز دیجیتال هم در میزان سودآوری استخراج آن تاثیرگذار است.

اگر برای مثال بیت کوین ارزش خود را از دست بدهد در صورتی که ما همان هزینه‌های هنگفت اولیه را برای خرید سخت‌افزار و پرداخت قبوض برق متحمل شده باشیم، طبیعتاً استخراج آن ارز برای ما سودی نخواهد داشت.

بنابراین برای اینکه بفهمیم استخراج یک ارز دیجیتال برای ما سودآوری خواهد داشت یا نه ابتدا باید این هزینه‌های اولیه را محاسبه کنیم و سپس با استفاده از برخی سایت‌ها که مقدار پاداش دریافتی ارزهای مختلف را نشان می‌دهند، ببینیم که آیا این پاداش از هزینه‌ای که صرف می‌کنیم بیشتر است یا خیر.

در صورتی که هزینه‌ی اولیه بیشتر باشد با قطعیت می‌توان گفت که استخراج آن ارز برای ما هیچ سودآوری ندارد و حتی ممکن است ما را وارد ضرر کند. اما اگر ارزش پاداش دریافتی به گونه‌ای باشد که هزینه‌های اولیه‌ی ما را بپوشاند می‌توانیم از استخراج آن کسب سود کنیم.

آیا هنوز استخراج رمزارزها سودآوری دارد؟

با دانستن متغیرهایی مثل قیمت برق و میزان قدرت سخت‌افزاری رایانه‌ی خود می‌توانیم به صورت تقریبی میزان پاداش خود را تشخیص دهیم.

یکی از سایت‌های خوبی که می‌توان از آن برای تعیین سودآوری رمزارزها در زمان فعلی استفاده کرد سایت whattomine.com است.

با ورود به این سایت می‌توانید هزینه‌ی برق مصرفی در محل زندگی خود و همچنین مشخصات سخت‌افزار خود را تعیین کنید تا ببینید استخراج کدام ارز دیجیتال برای شما به صرفه‌تر است.

همچنین بعد از وارد کردن این مشخصات و اسم رمزارزی که تمایل به استخراج آن را دارید، می‌توانید ببینید که در طول روز چند واحد از آن ارز نصیب‌تان می‌شود.

بدین ترتیب با مقایسه‌ی قیمت فعلی آن ارز و هزینه‌هایی که متحمل خواهید شد می‌توانید سودآور بودن یا نبودن استخراج آن ارز را تشخیص دهید.

فراموش نکنید که در هر برهه‌ی زمانی همواره رمزارزی وجود دارد که استخراج آن نسبت به استخراج ارزهای دیجیتال دیگر به‌صرفه‌تر است. بنابراین اگر ارزی که در حال استخراج آن هستید سودآوری مناسبی برای‌تان نداشت می‌توانید به استخراج ارز دیگری فکر کنید.

علاوه بر این باید توجه داشته باشید که استخراج ارزهای دیجیتال تنها به صورت انفرادی صورت نمی‌گیرد. یعنی شما مجبور نیستید که حتماً خودتان رایانه‌ی قدرتمندی را برای انجام استخراج جمع کنید و هزینه‌های برق مصرفی را پرداخت نمایید.

روش‌های دیگری هم برای استخراج وجود دارد که همه‌ی این دردسرها را از بین می‌برد. از جمله‌ی این روش‌ها می‌توان به «استخراج ابری» (Cloud Mining) و شرکت در «استخرهای استخراج» (Mining Pool) اشاره کرد.

در استخراج ابری در واقع شما با مراجعه به سایت شرکت ارائه‌دهنده‌ی این سرویس یکی از قراردادهای استخراج را خریداری می‌کنید.

در چنین قراردادهایی برای مثال مشخص می‌شود که شما با پرداخت مبلغ مشخصی رایانه‌های آن شرکت را از طریق اینترنت برای یک ماه اجاره می‌کنید و عملیات استخراج از راه دور برای شما انجام می‌شود. در انتها نیز مقدار پاداش دریافتی به حساب شما ریخته می‌شود.

در این روش لازم نیست شما شخصاً نگران راه‌اندازی رایانه و هزینه‌های جانبی مثل خرابی و برق باشید. همه‌ی این‌ها برعهده‌ی شرکت است و شما تنها پول قرارداد را در ابتدا پرداخت کرده و در انتها نیز پاداش خود را دریافت می‌‌کنید.

نکته‌ای که در این روش باید به آن توجه کرد این است که هیچ تضمینی از طرف شرکت به شما داده نمی‌شود که حتماً میزان پاداش استخراج در این مدت بیشتر از مبلغ پرداختی اولیه شما خواهد بود.

روش دیگر نیز شرکت در استخر استخراج است. این استخرها در واقع سایت‌های اینترنتی هستند که در آن‌ها هر کس می‌تواند قدرت سخت‌افزاری رایانه‌ی خود را با دیگران به اشتراک بگذارد تا به کمک هم به استخراج بپردازند. در انتها نیز هر کس متناسب با قدرت سخت‌افزاری که در اختیار استخر گذاشته است، مقداری از پاداش را دریافت می‌کند.

مقایسه ۲ روش استخراج

سخن پایانی

استخراج ارز دیجیتال یکی از روش‌های ثانویه کسب درآمد از دنیای بزرگ ارزهای دیجیتال است که ممکن است برای تازه‌واردها و افراد کم‌تجربه چندان روش جذابی نباشد. با این حال کسانی که در این راه تجربه دارند و می‌خواهند با تحمل مقداری دردسر سودهای خوبی نصیبشان شود می‌توانند به استخراج ارز دیجیتال بپردازند.

مقدار سودآوری استخراج برای هر ارز دیجیتال متفاوت از ارز دیگر است. این تفاوت حتی در بازه‌های زمانی مختلف برای یک ارز دیجیتال هم صادق است.

این یعنی ممکن است استخراج رمزارزی مثل بیت کوین در یک برهه‌ی زمانی بسیار سودآور باشد و در یک موقعیت زمانی دیگر نصرفد.

برای همین است که تمام تلاش ما در این مقاله این بود که عوامل مختلف در تعیین میزان سودآوری ارزهای دیجیتال را برایتان شرح دهیم تا بتوانید قبل از سرمایه‌گذاری و خرید تجهیزات استخراج، بفهمید که آیا استخراج برایتان سود کافی خواهد داشت یا خیر.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. الان با این میزان هش ریتی که بیت کوین گذاشته آیا استخراج ارز دیجیتال به صرفه است؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      آقای رسول زاده با وجود افت قیمت بیت‌کوین، سختی استخراج و سخت‌گیری‌های استخراج در حال حاضر استخراج بیت کوین به روش قدیمی ممکنه خیلی پر سود نباشه
      با اینحال استخرهای استخراج و استخراج ابری درآمد نسبتا خوبی داره. با کمی تحقیق توی این حوزه می‌تونید راه خوبی برای استخراج پر سود پیدا کنید.
      موفق و پر سود باشید

    2. استخراج و ماینینگ ارزهای دیجیتال دیگه سود نداره چون مزارع و فارم های زیادی توسط چینی یا و .. در سرتاسر جهان راه اندازی شده سختی شبکه هم زیاد شده اگه فکرتون اینه که یکی دو دستگاه بخرید ضرر میکنید در اصل دیگه تایمش نیست موفق باشید.

  2. و همچنان پاسخی برای این پرسش وجود ندارد
    ” آیا استخراج رمز ارز در سال 2023 با دستگاه های ماینر به صرفه است ؟
    بعد از خواندن کل این مقاله پاسخ مشخصی دریافت نشد.
    چقدر خوب می شد این جمله همان ابتدای مقاله نوشته میشد ” این سئوال پاسخ مشخصی ندارد “

    1. سلام وقت بخیر
      این سوال دقیقا پاسخ مشخص نداره ولی خب یه سری فاکتور هست که در نظر گرفتنشون میتونه توی نتیجه عمل تاثیر گذار باشه. مثلا هزینه‌های ماین و زمانش. اینکه چه دستگاهی رو انتخاب کنید که مناسب شخص شما باشه
      اینا همه توی مقاله توضیح داده شده
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا