دوره منتور شیپ
آموزش بیت کوینآموزش سرمایه‌گذاری و ترید

مقایسه بیت کوین و ریپل | کدام ارز برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

ارزهای دیجیتال و بلاک چین در حال بدل گشتن به جزئی جدانشدنی از زندگی مدرن ما انسان‌ها هستند، ولی بااین‌حال تعداد پرشمار رمز ارزهای موجود در بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است تا افراد در شناخت دقیق از آن‌ها و تفاوت‌های موجود بین آن‌ها دچار نوعی سردرگمی شوند.

در حال حاضر ارز دیجیتال بیت کوین، کماکان برترین و محبوب‌ترین رمز ارز موجود در بازار کریپتوکارنسی‌ها به‌شمار می‌رود. بااین‌وجود، یکی دیگر از رمز ارزهایی که توانسته است تا در مدت کوتاه پیدایش خود روند مطلوبی را از خود نشان بدهد و به محبوبیت بالایی دست پیدا کند، «ریپل» (Ripple) است که توکن آن به‌اختصار با XRP نمایش داده می‌شود.

از طرفی از آنجایی ‌که روزبه‌روز به تعداد سرمایه‌گذاران ریپل افزوده می‌شود و ارزش بازار این ارز دیجیتال نیز در حال افزایش است، بسیاری کنجکاو هستند تا ببینند که ریپل اساسا چه تفاوتی با بیت کوین دارد. ازاین‌رو در این مطلب قصد داریم تا به‌طور کامل به تفاوت‌های میان این دو ارز دیجیتال محبوب بپردازیم. اما بد نیست تا در ابتدا مروری کوتاه داشته باشیم بر ماهیت کلی دو ارز دیجیتال بیت کوین و ریپل و سپس به تفاوت‌های میان این دو بپردازیم.

بیت کوین چیست؟

«بیت کوین» (Bitcoin) یک ارز دیجیتال است که به‌نوعی با خلاقیت و کنار زدن واسطه‌ها در امور مالی و بانکی گوناگون، توانست تا شکل جدیدی از پول و نقل و انتقالات مالی را در دنیا به وجود آورد. در حقیقت پس از بیت کوین بود که ارزهای دیجیتال فراوانی پا به عرصه‌ی کریپتوکارنسی‌ها گذاشتند و بسیاری از آن‌ها خصوصیات مشابهی با بیت کوین داشتند.

رمز ارز بیت کوین بر بستر شبکه‌ای عظیم فعالیت می‌کند که به آن بلاک چین گفته می‌شود. چنین شبکه‌ای، کاربران بی‌شماری دارد و امکان دخل و تصرف در داده‌ها و تقلب در آن به‌هیچ‌عنوان وجود نخواهد داشت. به عبارتی دیگر، بیت کوین بر بستر شبکه‌ای غیرمتمرکز به نام بلاک چین فعالیت می‌کند.

در رواقع بلاک چین یک دفتر کل توزیع‌شده جهت تایید و ذخیره‌ تراکنش‌ها است. جدا از این، ماینرها یا استخراج‌کنندگان به‌صورت پیوسته در حال تایید تراکنش‌ها بر بستر این شبکه هستند و تراکنش‌های تاییدشده را که در داخل یک بلوک قرار گرفته‌اند، به زنجیره‌ بلوکی اصلی یا همان شبکه‌ بلاک چین بیت کوین، متصل می‌کنند.

در حقیقت در شبکه‌ ارز دیجیتال بیت کوین، در ازای توان محاسباتی که ماینرها جهت تایید تراکنش‌ها در اختیار شبکه‌ بلاک چین بیت کوین قرار می‌دهند، میزانی بیت کوین به‌عنوان پاداش از طرف شبکه به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

 

ریپل چیست؟

ارز دیجیتال «ریپل» (Ripple) یک پروتکل متن‌باز و یک شبکه‌ توزیع‌شده‌ غیرمتمرکز و همتا به همتا است که کاربرد گسترده‌ای در امور بانکداری و مالی دارد. این تکنولوژی که در سال ۲۰۱۲ از آن رونمایی شد، به‌نوعی باعث ایجاد استقلال ارزی ‌گردید. در حقیقت یک تراکنش در شبکه‌ ریپل، این قابلیت را خواهد داشت تا با هر ارز دیگری مثل ارزهای فیات پردازش شود. پس ریپل با این خصوصیات قصد دارد تا مشکل اساسی موجود در سیستم‌های پولی جهانی را برطرف کند.

علاوه بر این، پروتکل ارز دیجیتال ریپل، راهی است برای نقل‌وانتقال آنی، مستقیم و بدون کارمزد دارایی‌های مختلف (اعم از دیجیتال و غیر دیجیتال) میان دو بانک یا مؤسسه مالی در دو کشور گوناگون. از طرفی در این شبکه هر شکل از دارایی مثل ارزهای متنوع، طلا و… به‌صورت مستقیم و تقریبا بدون دریافت کارمزد، میان مؤسسات مالی و بانک‌ها جابه‌جا می‌گردند.

نتیجتا اینکه ریپل قصد دارد تا یک شبکه‌ پرداخت و ارتباطی غیرمتمرکز و ایمن را در جهت استفاده‌ بانک‌ها و مؤسسات مالی در سرتاسر دنیا فراهم آورد و ازاین‌رو به‌نوعی می‌توان این ارز دیجیتال را در تضاد با بیت کوین در نظر گرفت. حال که با کلیاتی در مورد این دو ارز دیجیتال محبوب آشنا شدیم، در ادامه ببینیم که به‌طور کلی این دو ارز دیجیتال با یکدیگر چه تفاوت‌هایی دارند.

 

تفاوت‌‌های بیت کوین و ریپل

ارز دیجیتال بیت کوین از لحاظ ارزش و حجم بازار کماکان رتبه‌ نخست را در میان دیگر رمز ارزها در اختیار دارد، ولی ریپل نیز توانسته است با توسعه مداوم و خدماتی که ارائه می‌دهد به محبوبیت بالایی در میان کاربران برسد و سرمایه‌گذاران مختلفی را ترغیب کند تا بر روی آن سرمایه‌گذاری کنند. ازاین‌رو در حال حاضر ریپل در میان ۱۰ ارز دیجیتال اولِ بازار کریپتوکارنسی‌ها قرار دارد و فعلا چشم‌انداز خود را بر روی پشت سر گذاشتن اتریوم قرار داده است. اما همان‌طور که در بالا نیز گفتیم ریپل در مقام مقایسه با بیت کوین به‌نوعی در تضاد با این ارز دیجیتال است، ولی این تمامی تفاوت‌های این دو رمز ارز نیست. در ادامه به اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو رمز ارز خواهیم پرداخت.

  • استخراج و گردش رمزارزها: به‌صورت کلی تعداد کل بیت کوین‌های قابل‌استخراج ۲۱ میلیون واحد BTC است و این ارز دیجیتال از الگوریتم اجماعِ «اثبات کار» (Proof of Work) و به دنبال آن از فرایند ماینینگ یا استخراج جهت تولید توکن‌های جدید خود استفاده می‌کند. این در حالی است که مجموعا بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد توکن XRP در دسترس ریپل قرار دارد که از این مقدار، ۵۰ میلیارد آن در گردش میان کاربران است. استخراج رمز ارز ریپل به‌نحوی‌که برای بیت کوین در حال اجرا است وجود ندارد، ماهانه نزدیک به یک میلیادر توکن XRP توسط قراردادهای هوشمند به شبکه اضافه می‌شوند. درحالی‌که بیت کوین‌های جدید پس از استخراج شدن توسط ماینرها به شبکه بلاک چین بیت کوین اضافه می‌گردند.
  • سرعت و هزینه پردازش: در مورد تفاوت زمان و هزینه‌ پردازش در دو رمز ارز بیت کوین و ریپل، لازم است عنوان کنیم که تأیید تراکنش‌ها در شبکه‌ بیت کوین چندین دقیقه طول می‌کشد و هزینه‌ بالایی را نیز به دنبال دارد، درحالی‌که تراکنش‌ها در شبکه‌ ارز دیجیتال ریپل در عرض چند ثانیه تأیید می‌شود که این کار هزینه و کارمزد ناچیزی دارد. در حقیقت در ارز دیجیتال ریپل سرورها یا گره‌های شبکه، با برگزاری یک نظرسنجی و با اجماع، تصمیم بر تأیید و معتبر بودن یک تراکنش می‌گیرند، چنین مکانیزمی این اجازه را خواهد داد تا بدون وجود هیچ قدرت مرکزی، تراکنش‌ها به‌صورت آنی تأیید شوند و همین باعث سرعت بالای تراکنش‌ها در ارز ریپل است. این در حالی است که در بیت کوین هر تراکنش باید توسط دیگر گره‌ها تأیید شود و همین باعث طولانی شدن انجام تراکنش‌های بیت کوین شده است.
  • قیمت: به‌صورت کلی، قیمت ارز دیجیتال ریپل در مقایسه با بیت کوین بسیار ناچیز است. در زمان نگارش این مطلب هر توکن XRP چیزی در حدود ۰.۶ دلار قیمت دارد، این در حالی است که هر توکن BTC نزدیک به ۴۴ هزار دلار ارزش دارد. ازاین‌رو ارز دیجیتال بیت کوین از نظر ارزش و حجم بازار در جایگاه بسیار بالاتری به نسبت ریپل قرار دارد و به‌نوعی دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد.
  • هدف: با اینکه بیت کوین در سال ۲۰۰۹ به وجود آمد و ریپل در سال ۲۰۱۲، با‌این‌حال دو هدف متفاوت را دنبال می‌کنند. هدف از به وجود آمدن بیت کوین انجام تراکنش‌های «همتا به همتا» (Peer to Peer) و حذف واسطه‌ها و بانک‌ها بود. با‌این‌حال ریپل جهت رفع ایرادات و بهبود سیستم پرداخت سنتی بانک‌ها و شبکه‌های پرداخت به وجود آمده است و به‌نوعی جایگزینی مطمئن‌تر و شفاف‌تر برای سیستم‌های نقل و انتقالات بانکی سنتی همچون سیستم پرداخت «سوئیفت» (Swift) به‌شمار می‌رود.
  • شبکه و مالکیت: بیت کوین یک ارز دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین است، درحالی‌که رمز ارز ریپل از فناوری بلاک چین استفاده نکرده و به‌جای آن از یک دفتر کل توزیع‌شده به‌وسیله‌ شبکه‌ای از سرورهای اعتباردهی استفاده می‌کند. درواقع ریپل از مکانیزم اجماع غیرمتمرکز سرورهای شبکه‌ خود بهره می‌گیرد. اگرچه هر دو سیستم غیرمتمرکز هستند، با این وجود، مالکیت ریپل در اختیار شرکتی خصوصی با همین نام است، در صورتی که بیت کوین وابسته به هیچ نهاد یا دولتی نیست.

حال جهت درک بهتر و مقایسه‌ جامع‌تر میان این دو ارز دیجیتال، به مثال‌هایی که در ادامه به آن‌ها ذکر می‌کنیم توجه کنید.

 

مثال‌‌هایی از مقایسه میان دو رمز ارز بیت کوین و ریپل

فرض کنید آدام که ساکن کشور آمریکاست، به فروشگاه زنجیره‌ای والمارت رفته و خرید خود را به‌وسیله‌ دلار آمریکا پرداخت خواهد کرد. وی همچنین قادر است تا دلار خود را صرف خرید دیگر ارزهای فیات مثل پوند انگلیس یا ین ژاپن کرده و با فروش آن‌ها در زمانی دیگر، کسب سود کرده یا ضرر کند. حال ارز دیجیتال بیت کوین را مشابه یک ارز فیات مثل دلار در نظر بگیرید.

در نتیجه آدام می‌تواند خرید خود را از والمارت انجام دهد و هزینه‌ مربوطه را به‌وسیله‌ بیت کوین پرداخت کند. وی همچنین قادر است تا بیت کوین‌های خود را معامله کرده یا بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کند، پس در این صورت از این راه کسب سود یا ضرر خواهد کرد.

حال فرض کنید که آدام بخواهد ۱۰۰۰ دلار پول را برای الکس که ساکن کشور ایتالیاست ارسال کند. آدام قادر است تا این کار را به‌وسیله‌ یک بانک انجام دهد. بانک آمریکایی پس از کسر کارمزد، پول آدم را به‌وسیله‌ سیستم Swift، به ‌حساب الکس در یک بانک ایتالیایی منتقل خواهد کرد. به‌صورت کلی این فرایند هزینه‌ بسیار بالایی را برای آدام و الکس خواهد داشت و علاوه بر این برای انجام آن نیاز به چند روز کاری زمان است.

حال ارز دیجیتال ریپل آمده تا مشکل هزینه و زمان را حل کند. درواقع آدام می‌تواند این ۱۰۰۰ دلار را به توکن‌های ریپل تبدیل کرده و به این شکل با پرداخت کارمزدی ناچیز و در زمانی بسیار سریع، این دارایی دیجیتال را به الکس منتقل کند و الکس نیز قادر است تا توکن‌های XRP دریافتی خود را به هر ارز فیاتی که تمایل دارد تبدیل نمیاد.

 

سخن پایانی

به‌صورت کلی سیستم ارز دیجیتال ریپل، از نظر سرعت تأیید تراکنش‌ها و کارمزد دریافتی بابت هر تراکنش، بسیار برتر از شبکه‌ ارز دیجیتال بیت کوین است، ولی ارز دیجیتال بیت کوین بسیار باارزش‌تر و شناخته‌شده‌تر از ریپل بوده که این خود مزیت‌های گوناگونی را در اختیار بیت کوین قرار می‌دهد.

از طرفی بیت کوین یک سیستم کاملا عمومی بوده که هیچ نهاد یا دولتی مالکیت آن را بر عهده ندارد، این در حالی است که شبکه‌ رمز ارز ریپل با وجود غیرمتمرکز بودن، در اختیار خود شرکت Ripple است. اما این‌ها تمامی تفاوت‌های میان این دو ارز دیجیتال محبوب نیست و در این مطلب سعی کردیم تا به‌طور کامل تمامی تفاوت‌های میان ریپل و بیت کوین را برای شما همراهان گرامی توضیح دهیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا