دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

بهترین زمان معامله طلا در فارکس چه ساعتی است؟

معامله طلا در بازار فارکس یکی از روش‌های محبوب سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش پول خود و کسب سود از بازارهای مالی است. این فلز گرانبها که از دیرباز به عنوان یک دارایی امن شناخته می‌شود، می‌تواند سرمایه شما را از گزند تورم، نوسانات بازار و شرایط بد اقتصادی محفوظ نگه دارد.

با این حال، مانند هر دارایی دیگر در بازارهای مالی، باید بدانید که بهترین زمان برای معامله طلا در فارکس چه ساعتی است. آیا اصلا بین معامله طلا در زمان گشایش بازارها یا اواسط آن تفاوتی وجود دارد؟ در مورد معامله در ابتدای هفته یا خریدوفروش آن در روزهای میانی هفته چه؟ برای مثال معامله در روز دوشنبه می‌تواند سود بیشتری نسبت به معامله در روز چهارشنبه داشته باشد؟ بهتر است معامله طلا در فارکس در زمان صبح انجام شود یا ساعت‌های خاص دیگر؟

همه اینها سوالاتی هستند که قرار است در مقاله امروز به آن‌ها پاسخ دهیم و بهترین زمان معامله طلا در فارکس را مشخص کنیم. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

معامله طلا در فارکس

علاقه‌مندان می‌توانند در بازار فارکس روی نماد طلا به انجام معامله بپردازند و از نوسانات پیش‌آمده در آن برای کسب درآمد استفاده کنند.

طلا یا «گلد» (Gold) فلز ارزشمندی است که از قرن‌ها پیش از آن به عنوان ابزاری برای حفظ ارزش دارایی‌ها و انجام معامله استفاده می‌شود. دلیل آن هم بسیار ساده است: طلا فلزی کم‌یاب با ویژگی‌های خاص شیمیایی است که باعث می‌شود با گذشت زمان نه‌تنها آسیبی به آن نرسد، بلکه روزبه‌روز به ارزش آن هم افزوده شود. از طرف دیگر، استفاده از طلا در کاربردهایی مثل زیورآلات، الکترونیک و دیگر کاربردهای صنعتی باعث شده تا همواره تقاضا برای آن زیاد باشد.

سرمایه‌گذاری در طلا به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که قبلا در مقاله «هر آنچه باید درباره سرمایه گذاری طلا و سکه بدانید» به‌طور کامل در مورد آن صحبت کرده‌ایم. یکی از این روش‌ها معامله مستقیم روی نماد طلا در بازار فارکس (XAU/USD) است که روزانه هزاران نفر روی آن معامله می‌کنند. قیمت این فلز گران‌بها تحت تاثیر عوامل مختلف مدام در حال نوسان است و برای همین می‌توان از این نوسانات به‌وجود‌آمده برای کسب درآمد و اندوختن سرمایه استفاده کرد.

معامله طلا در فارکس در تمام ساعات کاری این بازار ممکن است. همان‌طور که می‌دانید فارکس ۲۴ ساعت روز و ۵ روز هفته باز است و در تمام این مدت می‌توانید روی طلا معامله باز کرده یا معاملات قبلی خود را مدیریت کنید، اما یک سوال مهم اینجا مطرح می‌شود: بهترین زمان برای معامله طلا در فارکس چه ساعتی و چه روزی است؟ اصلا فرقی بین روزهای هفته و ساعات روز وجود دارد یا هر زمان که روی طلا معامله باز کنیم شانس موفقیت یا شکست‌مان به یک اندازه خواهد بود؟

بیایید در بخش بعدی به این سوال مهم و کنکوری پاسخ دهیم.

 

بهترین زمان‌های معامله طلا در بازار فارکس

به‌طور کلی بهترین زمان‌ برای معامله طلا در فارکس به چهار دسته تقسیم می‌شود که شاید مهم‌ترین آن هنگام هم‌پوشانی ساعات سشن‌های معاملاتی مختلف با هم باشد.

بهترین زمان برای اینکه در بازار فارکس روی نماد طلا معامله باز کنید زمانی است که بازار به فعال‌ترین شکل خود می‌رسد و نقدینگی در آن بیشتر است. در چنین زمان‌هایی احتمال حرکت قابل‌توجه قیمت طلا افزایش می‌یابد و برای همین می‌توانید از نوسانات شکل‌گرفته نهایت استفاده را ببرید. به‌طور کلی معامله طلا در فارکس در این زمان‌ها می‌تواند سود بیشتری داشته باشد:

  1. زمانی که سشن‌های معاملاتی با یکدیگر هم‌پوشانی پیدا می‌کنند؛
  2. زمانی که داده‌های اقتصادی منتشر می‌شود؛
  3. زمانی که رویدادهای ژئوپلتیک رخ می‌دهد؛
  4. زمانی که بازار آرام است.

اکنون بیایید هرکدام از این موارد را با جزئیات بیشتر و با زبانی ساده شرح دهیم تا کاملا با این تکنیک‌ها آشنا شوید.

 

زمانی که سشن‌های معاملاتی با یکدیگر هم‌پوشانی پیدا می‌کنند

گفتیم که بازار فارکس در هر پنج روز کاری هفته (به‌جز روزهای شنبه و یکشنبه که تعطیل است) و ۲۴ ساعت شبانه‌روز باز است. با این حال برخی ساعات هستند که در آن‌ها سشن‌های معاملاتی مختلف با یکدیگر هم‌پوشانی پیدا می‌کنند و نقدینگی بازار افزایش قابل‌توجهی پیدا می‌کند.

قبلا در مقاله جداگانه‌ای با عنوان «سشن های معاملاتی بازار فارکس + اندیکاتور متاتریدر» مفهوم سشن‌های معاملاتی فارکس را توضیح داده‌ایم اما برای یادآوری باید بگوییم که منظور از سشن معاملاتی همان بازه زمانی است که معامله‌گران مناطق مختلف جهان معاملات خود را در آن آغاز می‌کنند و به‌پایان می‌رسانند. برای مثال یکی از سشن‌های معاملاتی مهم سشن توکیو یا آسیا است که ساعت ۹ صبح به وقت محلی آغاز می‌شود و ۶ بعدازظهر به پایان می‌رسد.

بنابراین در ساعات خاصی از روز دو سشن معاملاتی به‌صورت همزمان باز هستند و معامله‌گران هردوی این مناطق به انجام معامله می‌پردازند. این موضوع باعث می‌شود تعداد معاملات و حجم آن بیشتر باشد و احتمال نوسان افزایش یابد. برای همین اگر استراتژی معاملاتی شما در شرایط پرنوسان بازار بهتر جواب می‌دهد، باید در این ساعات معامله کنید.

در مورد طلا ساعات هم‌پوشانی سشن‌های معاملاتی لندن و نیویورک به‌عنوان فعال‌ترین ساعات معامله طلا در بازار فارکس به‌حساب می‌آیند. از همین رو در حال حاضر بهترین ساعت برای معامله طلا در فارکس می‌تواند بین ساعات ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰ به وقت ایران باشد. دلیل آن هم این است که در بین این ساعات هر دو سشن معاملاتی لندن و نیویورک فعال هستند و سرمایه‌گذاران در آن‌ها معامله می‌کنند.

جدول زیر زمان شروع و پایان سشن‌های معاملاتی مهم فارکس را به وقت ایران نشان می‌دهد. این جدول در زمان نگارش مقاله کاملا دقیق و به‌روز است اما ممکن است در ماه‌های آینده به دلیل جلو و عقب کشیده‌شدن ساعت، یک ساعت با زمان واقعی اختلاف داشته باشد که راه‌حل آن را نیز در ادامه معرفی خواهیم کرد.

شروع و پایان سشن معاملاتی

شما می‌توانید در هر لحظه با ورود به این سایت سشن‌های معاملاتی فارکس را به تاریخ و زمان ایران ببینید که به‌صورت خودکار تبدیل می‌شوند. بدین ترتیب از اختلاف‌های پیش‌آمده به‌خاطر جلو و عقب کشیدن ساعت‌ها در مناطق زمانی مختلف در امان خواهید بود.

 

زمانی که داده‌های اقتصادی منتشر می‌شود

قیمت طلا از عوامل اقتصادی مختلفی تاثیر می‌پذیرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تورم، نرخ بهره و تولید ناخالص ملی اشاره کرد. برای همین اگر شما هم از داخل ایران و در بازار فارکس روی نماد طلا معامله می‌کنید، باید به این داده‌های مهم توجه داشته باشید.

داده‌های اقتصادی معمولا در بازه‌های زمانی خاص و یک تاریخ از پیش‌تعیین‌شده منتشر می‌شوند و برای همین به‌راحتی می‌توانید معاملات خود را با آن‌ها تنظیم کنید. انتشار چنین داده‌هایی تاثیر بسیار زیادی روی قیمت طلا می‌گذارد و اگر حواس‌تان جمع باشد شما هم می‌توانید همزمان با انتشار آن‌ها روی موج صعودی یا نزولی به‌وجودآمده سوار شوید و سودهای قابل‌توجهی کسب کنید.

 

زمانی که رویدادهای ژئوپلتیک رخ می‌دهد

منظور از رویدادهای ژئوپلتیک اتفاقات سیاسی و جغرافیایی مثل جنگ، زلزله، بلایای طبیعی و ناآرامی‌های سیاسی است که گاهی اوقات اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به دارایی‌های امنی مثل طلا تبدیل کنند که در نهایت باعث افزایش قیمت این فلز ارزشمند می‌شود.

برای همین یکی دیگر از بهترین زمان‌ها برای معامله طلا در بازار فارکس زمانی است که یکی از این رویداد‌های ژئوپلتیک رخ می‌دهد. به‌ عنوان مثال در زمان نگارش این مقاله که در اوایل ماه دسامبر ۲۰۲۳ میلادی هستیم، افزایش تنش‌ها در فلسطین و ظهور سایه جنگ باعث شده تا قیمت طلا به بالاترین سطح خود برسد.

 

زمانی که بازار آرام است

قبلا گفتیم که فعال‌تر بودن بازار فرصت خوبی را برای ایجاد نوسان و کسب درآمد از آن ایجاد می‌کند اما زمانی که بازار آرام است نیز می‌توان معاملات خوبی باز کرد. منظور از بازار آرام زمانی است که نقدینگی پایین است و برای همین تغییرات آن‌چنانی در بازار اتفاق نمی‌افتد. همین موضوع باعث می‌شود تا قیمت طلا در یک محدوده مشخص بالا و پایین شود که با استفاده از استراتژی‌های خاصی می‌توان از آن کسب درآمد داشت.

در واقع یکی دیگر از بهترین ساعات برای کسب سود حداکثری از معامله طلا زمانی است که قیمت آن در یک محدوده گیر می‌کند. در چنین شرایطی می‌توانید در ناحیه پایین این محدوده طلا بخرید و زمانی که قیمت آن به ناحیه بالای محدوده رسید آن را بفروشید. با تکرار این استراتژی می‌توانید سود قابل‌توجهی از معامله طلا در فارکس به دست بیاورید.

 

بهترین روزهای هفته برای معامله طلا در فارکس

فارکس در پنج روز کاری هفته باز است که هر روز آن می‌تواند مناسب یکی از استراتژی‌های معاملاتی موجود باشد.

شما می‌توانید در روزهای دوشنبه تا جمعه که در بیشتر مناطق جهان روزهای کاری به حساب می‌آیند، به معامله طلا در فارکس بپردازید؛ اما معامله در ابتدای هفته سود بیشتری دارد یا بهتر است در روزهای میانی هفته نماد طلا را در فارکس معامله کنیم؟

برخی از معامله‌گران معتقدند روز دوشنبه به خاطر اینکه اولین روز هفته محسوب می‌شود، ممکن است نوسانات بیشتری نسبت به روزهای دیگر هفته داشته باشد. دلیل آن هم این است که در دو روز تعطیل قبل از این روز هرگونه اتفاقی که افتاده باشد، تاثیر خود را در روز دوشنبه و با باز شدن مجدد بازار فارکس خواهد گذاشت. با این حال برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند به دلیل اینکه قیمت طلا هنوز تحت تاثیر معاملات روز جمعه است، روز دوشنبه معامله نکنند.

روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه معمولا به‌عنوان باثبات‌ترین روزهای هفته برای معامله طلا در فارکس به حساب می‌آیند. اگر استراتژی معاملاتی شما نیازمند ثبات بیشتر در بازار است، معامله در این روزها برای شما بهتر خواهد بود.

روز جمعه نیز به‌دلیل اینکه آخرین روز معاملاتی بازار فارکس است، یک روز خاص محسوب می‌شود. بسیاری از معامله‌گران فارکس برای اینکه معاملات‌شان در پایان هفته باز باقی نماند، در این روز معاملات فعلی خود را می‌بندند. به‌همین علت ممکن است نوسانات شدید و تغییرات قیمتی پیش‌بینی‌نشده در این روز پیش بیاید.

 

سخن پایانی

معامله طلا در فارکس یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی است که روزانه صدها هزار نفر از نوسانات شکل‌گرفته در آن، کسب سود می‌کنند. این موضوع به‌دلیل درآمد دلاری که به‌همراه دارد، از اهمیت ویژه‌‌ای در بین کاربران ایرانی برخوردار است.

با این حال برای داشتن معاملات موفق در بازار فارکس و کسب سود از معامله روی نماد طلا دانستن یک ‌سری نکات ضروری است. از جمله زمان و روز انجام معامله که می‌تواند روی سودآوری شما تاثیرگذار باشد.

در حالت کلی بهترین زمان برای معامله طلا در فارکس به چهار بخش تقسیم می‌شود که عبارتند از: معامله هنگام هم‌پوشانی سشن‌های معاملاتی، معامله با اخبار و رویدادها، معامله هنگام انتشار داده‌های اقتصادی و معامله در روزهای آرام. برای آشنایی بیشتر شما با هرکدام از این عوامل، در طول مقاله امروز با جزئیات بیشتری در مورد هرکدام صحبت کرده و بهترین ساعت برای معامله روی نماد طلا را در بازار فارکس معرفی کردیم.

اگر شما هم روی نماد طلا در فارکس معامله می‌کنید لطفا در قسمت نظرات تجربیات خود را با ما به ‌اشتراک بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا