دوره منتور شیپ
آموزش طلا

هر آنچه باید درباره سرمایه گذاری طلا و سکه بدانید!

سال‌هاست که سرمایه‌ گذاری در طلا و سکه به عنوان یکی از روش‌های پرطرفدار حفظ سرمایه و کسب درآمد محسوب می‌شود. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند طلا را به شکل زیورآلات و شمش بخرند و برخی دیگر به دنبال خرید ربع سکه، نیم سکه و سکه تمام بهار آزادی می‌افتند.

در این بین افراد باتجربه‌تر نیز اندوخته‌ی خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا سرمایه‌گذاری کرده و با ریسک کمتر به دنبال حفظ ارزش دارایی‌های خود می‌گردند.

با تمام این گزینه‌ها سوالی که برای یک شهروند ایرانی پیش می‌آید این است که سرمایه‌گذاری در طلا بهتر است یا سکه؟ اگر طلا انتخاب بهتری است سرمایه‌گذاری در کدام نوع آن پیشنهاد می‌شود؟

یا شاید بهتر باشد به فکر خرید ربع سکه، نیم سکه یا سکه تمام باشیم؟ مهم‌تر از همه این که در هنگام خرید طلا و سکه به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم تا سرمان کلاه نرود؟

نوشته های مشابه

در این مقاله قصد داریم به تمام این سوالات پاسخ داده و در مورد هرچیزی که به سرمایه‌گذاری در طلا و سکه مربوط می‌شود، بپردازیم. لطفاً تا انتها همراه ما باشید.

جذاب‌ترین مطالب
طلا
کسب درآمد ۵۰ میلیون تومانی از طلا
شاید مهم‌ترین ویژگی طلا که باعث می‌شود همه از آن به عنوان یک دارایی ارزشمند یاد کنیم، کم‌یاب بودن آن و ویژگی‌های ذاتی این فلز باشد. همان‌طور که...

قیمت طلا و سکه چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت طلا و سکه با ضرب کردن قیمت جهانی اونس طلا در نرخ ارز هر کشور محاسبه می‌شود.

شاید بهتر باشد قبل از اینکه در مورد سرمایه‌گذاری در طلا و سکه صحبت کنیم، ابتدا ببینیم قیمت طلا و سکه چگونه تعیین می‌شود. در حقیقت یکی از جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در طلا و زیرمجموعه‌های آن این است که قیمت آن، هم از نوسانات قیمت دلار و هم از نوسانات قیمت جهانی اونس طلا تاثیر می‌پذیرد.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، برای محاسبه‌ی قیمت طلا، قیمت اونس جهانی طلا در نرخ ارز در بازار ضرب می‌شود و برای همین سلیقه‌های شخصی تاثیری در آن ندارد. البته میزان عرضه و تقاضا در هر کشور ممکن است باعث تفاوت در قیمت وزن مشخصی از طلا در آن کشور شود.

در مورد سکه نیز که از جنس طلا است، از همین فرمول استفاده می‌شود ولی معمولاً قیمت سکه با حباب همراه است. به عبارت دیگر برخی اوقات ممکن است به دلیل تقاضای زیاد، قیمت سکه نسبت به نرخ دلار گران‌تر محاسبه شود.

این موضوع به ویژه در قطعات کوچک‌تر سکه مثل ربع یا سکه‌های گرمی به چشم می‌آید که دلیل آن هماهنگی قیمت این قطعات با سطح درآمد مردم و پولی که برای سرمایه‌گذاری کنار گذاشته‌اند، است.

برای مشاهده قیمت طلا به‌صورت آنلاین می‌توانید از طریق لینک‌هایی که در زیر آمده است، اقدام کنید. در این بخش یک سایت معتبر خارجی و یک سایت معتبر ایرانی برای شما عزیزان معرفی شده است.

 

روش های سرمایه گذاری در طلا و سکه

خرید فیزیکی طلا، گواهی سپرده طلا، صندوق سرمایه گذاری طلا و خرید فیزیکی انواع سکه از روش های سرمایه‌گذاری در طلا و سکه هستند.

روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در طلا و سکه وجود دارد که باعث می‌شود گزینه‌های متنوعی در اختیار سرمایه‌گذار باشد.

این روش‌ها شامل خرید فیزیکی طلا، گواهی سپرده طلا، صندوق‌ سرمایه‌گذاری طلا و خرید فیزیکی انواع مختلف سکه می‌شود که در ادامه به طور جداگانه در مورد هر کدام صحبت می‌کنیم.

راه‌های سرمایه‌گذاری در طلا

 

خرید فیزیکی طلا

در روش خرید فیزیکی طلا همان‌طور که از اسمش هم پیداست، طلا به صورت فیزیکی خریداری شده و مسئولیت نگه‌داری از آن بر عهده‌ی سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد. نکته‌ی مهمی که در مورد خرید فیزیکی طلا وجود دارد این است که ممکن است کارمزد طلا از آن کم شود.

با این حال خرید فیزیکی طلا نیاز به دانش آنچنانی ندارد و به راحتی می‌توان با مراجعه به یک طلا فروشی، طلای دلخواه خود را خریداری کرد.

به همین ترتیب فروش طلای فیزیکی نیز بسیار راحت و در کمترین زمان انجام می‌شود و تنها کافی است طلای خود را به همراه داشته باشید و به یک فروشگاه معتبر مراجعه کنید.

خرید فیزیکی طلا برای کسب سود در کوتاه مدت اصلاً پیشنهاد نمی‌شود و معمولاً با خرید و فروش آن در زمان کم نباید انتظار سود خوبی را داشته باشید.

از طرف دیگر همیشه ریسک‌ها و خطرات نگه‌داری طلای فیزیکی نیز وجود دارد و هر لحظه ممکن است طلای خود را گم کنید یا سارقین آن‌ها را از چنگ شما در بیاورند.

علاوه بر این، برای خرید طلای فیزیکی چند انتخاب خواهید داشت که شامل خرید طلای نو، خرید طلای دست دوم یا بدون اجرت و خرید طلای آب شده می‌شود.

در هنگام خرید طلای نو باید اجرت و مالیات را نیز بپردازید در حالی که خرید طلای دست دوم در بهترین حالت بدون اجرت یا با اجرت کم انجام می‌شود. البته امکان خرید شمش طلا نیز وجود دارد.

 

گواهی سپرده طلا

درست مانند هر کالایی که در بورس کالا قابل خرید و فروش است، طلا را هم می‌توان در بورس معامله کرد. برای این کار نیاز به کد بورسی دارید که برای این کار می‌توانید از کارگزاری‌های معتبر استفاده کنید.

مزیت سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده طلا نسبت به خرید فیزیکی طلا در این است که بدون نیاز به خرید فیزیکی طلا می‌توانید در این فلز ارزشمند سرمایه‌گذاری کنید و از خطرات آن نیز در امان بمانید.

از خوبی‌های دیگر گواهی سپرده طلا می‌توان به حذف کارمزد و مالیات اشاره کرد که باعث می‌شود افراد زیادی به جای خرید فیزیکی طلا به سمت داد و ستد گواهی سپرده طلا در بورس بروند.

 

صندوق سرمایه گذاری طلا

یکی دیگر از راه‌های سرمایه‌گذاری در طلا و بهره‌مند شدن از افزایش قیمت این فلز گران‌بها استفاده از صندوق‌ سرمایه گذاری طلا است. صندوق طلا به‌ویژه به کسانی توصیه می‌شود که خودشان چندان با مسائل اقتصادی آشنا نیستند و یا وقت کافی برای خرید و فروش طلا را ندارند.

در حقیقت در صندوق سرمایه‌گذاری طلا مسئولیت خرید و فروش برعهده متخصصان و سبد‌گردان‌های حرفه‌ای قرار دارد و آن‌ها هستند که به نوعی از طرف شما داد و ستد می‌کنند.

در این روش نیز مثل گواهی سپرده طلا نیازی به خرید فیزیکی طلا نیست و حتی امکان معامله در بورس نیز فراهم شده است. ضمن اینکه کارمزد معاملات نیز در صندوق سرمایه‌گذاری طلا بسیار کم است.

 

خرید فیزیکی انواع سکه

اگر سکه را به طلا ترجیح می‌دهید، می‌توانید از انواع مختلف سکه مثل ربع، نیم و تمام سکه که در بازار به وفور قابل خرید هستند، استفاده کنید. خرید سکه می‌تواند حتی در کوتاه مدت نیز گزینه‌ی مناسبی برای کسب سود باشد.

البته به این نکته هم توجه کنید که یکی از ویژگی‌های بارز سکه تاثیرپذیری زیاد آن از اخبار و حواشی است و برای همین ممکن است در مدت کمی رشد یا کاهش جهشی داشته باشد.

خرید فیزیکی ربع سکه، نیم سکه و سایر انواع آن نیز همانند خرید فیزیکی طلا ریسک‌های خاص خود را دارد که مهم‌ترین آن خطر به سرقت رفتن یا گم کردن سکه‌ها است. ضمن اینکه نباید از حباب بالای سکه به‌ویژه ربع سکه غافل شد که به دلیل تقاضای زیاد در بازار شکل می‌گیرد.

 

نکات مهم در خرید سکه و طلا

در هنگام خرید سکه و طلا باید به موارد مهمی مثل اجرت ساخت، مالیات و تقلبی نبودن محصول خریداری شده توسط داشت.

در هنگام خرید سکه حتماً از واحدهای صنفی معتبر و دارای مجوز که پروانه کسب دارند، استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که آدرس و مشخصات فروشنده و مهم‌تر از آن، هولوگرام اتحادیه نیز روی سکه درج شده باشد.

یکی از کلاه‌برداری‌های رایج مربوط به سکه این است که سارقان با جعل کارت‌های واحدهای معتبر، سکه‌هایی که تنها روکش آن‌ها از طلا است را به قربانیان می‌فروشند. بنابراین همیشه هنگام خرید سکه به احتمال تقلبی بودن آن توجه داشته باشید.

خرید طلای دست دوم و طلای آب شده نیز با خطر تقلبی بودن همراه است و برای همین بهتر است قبل از خرید فیزیکی طلا دانش کافی را کسب کرده یا از یک فرد آگاه کمک بگیرید.

موضوع مهم دیگری که باید در هنگام خرید طلا به آن توجه داشته باشید بحث اجرت و مالیات است. زمانی که شما طلای نو می‌خرید، درصد مشخصی به عنوان اجرت ساخت و مالیات به آن اضافه می‌شود. در هنگام فروش نیز طلای شما را کمتر از نرخ روی تابلو می‌خرند.

بنابراین با ثابت فرض کردن نرخ طلا، اگر امروز طلای نو بخرید و فردا بفروشید، ضرر خواهید کرد. سکه دست دوم اجرت ساخت ندارد یا کمتر است.

برای همین بسیاری از افراد از بین طلای نو و طلای دست دوم، طلای دست دوم را انتخاب می‌کنند. ضمن اینکه خرید سکه نیز به دلیل نداشتن اجرت، موقع فروش سود بیشتری را نصیب شما خواهد کرد.

 

سخن پایانی

بسیاری از افراد برای فرار از آسیب‌های تورم و حفظ ارزش دارایی‌های خود به سرمایه‌گذاری روی می‌آورند که سرمایه‌گذاری روی طلا و سکه یکی از گزینه‌های محبوب این افراد است.

این کار از طریق روش‌های مختلفی انجام می‌شود که از جمله می‌توان به خرید فیزیکی طلا، گواهی سپرده طلا، صندوق سرمایه‌گذاری طلا و خرید فیزیکی ربع سکه، نیم سکه و سایر انواع سکه اشاره کرد.

خرید فیزیکی طلا نیز از طریق خرید طلای نو، طلای دست دوم، طلای آب شده و حتی شمش طلا انجام می‌شود و برای همین سرمایه‌ گذاری روی طلا و سکه انتخاب‌های متنوعی در اختیار ما قرار می‌دهد. هر کدام از این روش‌ها نیز نکات و ملاحظات خاص خود را دارند که در طول این مقاله سعی کردیم در مورد آن‌ها صحبت کنیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
forbes.com

نوشته های مشابه

‫۲۶ دیدگاه ها

  1. آیا خرید طلا سرمایه گذاری است؟ من یک مقدار پول دارم که هر روز داره بی ارزش تر میشه دوست دارم که مانع بی ارزش شدن پولم بشه از طرفی هم دانش سرمایه گذاری رو ندارم و دوست دارم روی طلا و سکه سرمایه گذاری کنم ممنون میشم راهنمایی کنید یا آموزشی ، هر چیزی هست در اختیارم بزارید که سریعتر اقدام به سرمایه گذاری کنم ممنونم ازتون

    1. سلام وقت شما بخیر
      سرمایه‌گذاری روی طلا و سکه از نگه داشتن پول نقد تصمیم بهتری هست
      ولی باز هم بستگی به خودتون داره
      موفق باشید

  2. آیا به صورت آنلاین از سایت ها میشه طلا خریداری کرد چون من قصد سرمایه گذاری در این زمینه رو دارم ولی بنا به محدودیت هام امکان خرید حضوری رو ندارم

    1. وقت شما بخیر
      اگر قصد خرید خود طلای فیزیکی رو دارید باید حضوری بخرید ولی امکان سرمایه‌گذاری روی طلا از روش‌های دیگه به‌شکل آنلاین امکان‌پذیر هست.

  3. به نظر منم سرمایه گذاری در سکه و طلا امن ترین نوع سرمایه گذاری هست که میشه انجام داد همیشه تو رشد بوده و همیشه سود داده واقعا تو این مدل سرمایه گذاری نباید ریسک کرد

    1. سلام وقت بخیر
      بله میشه تا حدودی گفت که ریسک سرمایه‌گذاری در طلا کمتر از بازارهای دیگه هست چون از دیرباز یک سیر صعودی داشته و این مسیر همچنان ادامه داره
      موفق و سودمند باشید

    1. سلام وقت بخیر
      ما مشاوره خصوصی نداریم متاسفانه ولی ۰ تا ۱۰۰ طلا و سکه و سرمایه‌گذاری در این بازار رو براتون توی دوره جامع سرمایه‌گذاری در طلا توضیح دادیم
      موفق باشید

  4. اگر قصد ورود به این بازار را دارید بین دو گزینه طلا و سکه، سکه گزینه بهتری جهت سرمایه گذاری است. خرید طلا به روش فیزیکی نیاز به مهارت و تخصص خاصی ندارد و شما می‌توانید با مراجعه به طلافروشی‌ها اقدام به خرید طلا کنید. یکی دیگر از دلایلی که طلا را تبدیل به یک سرمایه گذاری مناسب میکند و ما می توانیم روی سودطلا حساب باز کنیم ، این هست که همه جای دنیا اعتبار دارد.

    1. سلام وقت شما بخیر علی عزیز
      ممنون از اینکه اطلاعاتتون رو با کاربران ما در میون گذاشتید
      موفق و پرسود باشید

  5. من تو دوره سرمایه گذاری در طلا گولدکس تریدر شرکت کردم بی صبرانه منتظر شروع دوره هستم قطعا سال پر سودی در انتظارمون هست

    1. سلام وقت بخیر
      خوشحال هستیم که دوره مجموعه رو تهیه کردید. قطعا امسال سال طلا خواهد بود
      موفق باشید

      1. فقط سوالی که دارم من به صورت کامل سرمایه گذاری در طلا رو به صورت جامع یاد میگیرم و نیازی به دوره های دیگه ای که ندارم؟

  6. سلام وقتتون بخیر من یه سوالی دارم ازتون ممنون میشم راهنماییم کنید این صندوق های سرمایه گذاری طلا آیا قابل اعتماد هستن و سود میدن؟

    1. سلام وقت بخیر
      اعتبار سنجی صندوق‌ها با خود شما هست
      پیشنهاد ما به شما این هست که قبل از هر عملی خیلی خوب تحقیقات انجام بدید
      موفق باشید

      1. پس لازمش این هست شما آموزش تحلیل فاندامنتال طلا هم روی سایت قرار بدید چون من علم تحلیل بنیادی رو اصلا ندارم در زمینه طلا با تشکر از شما

        1. سلام ستاره عزیز
          بله حتما این محتوا رو در دستور کار قرار خواهیم داد. کماکان که بسیاری از مباحث فاندامنتال رو روی سایت داریم

  7. براس سرمایه گذاری در طلا حداقل سرمایه باید چقدر باشه آیا اصلا امکانش هست که بدون سرمایه در این مارکت سرمایه گذاری و کسب درآمد کرد؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      ببینید هیچ بازاری وجود نداره که شما بتونید بدون هیچ سرمایه‌ای توش سرمایه‌گذاری بکنید. ولی خب هر بازاری با حداقل سرمایه ورود بهش ممکن هست و طلا هم همین رویه رو داره
      موفق و سودمند باشید

  8. سلام دوره گولدکس تریدر از کی ویدئو هاش در دسترس قرار میگیره من برای سرمایه گذاری در سال جدید این دوره رو خریداری کردم حداقل تو عید بشینم و ببینمش

    1. سلام مازیار عزیز
      ۴ جلسه اول دوره گولدکس تریدر در تاریخ ۲۴ اسفند در اختیار دانشجویان گرامی قرار خواهد گرفت
      موفق و پرسود باشید

  9. سلام بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری چیه اینو ممنون میشم خیلی شفاش تر دربارش توضیح بدید و اینکه شمش طلا برای سرمایه گذاری گزینه مناسبی هست یا خیر؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      اگر مقدار سرمایه شما زیاد باشد، شمش طلا به‌دلیل ریسک کلاهبرداری کمتر گزینه مناسبی است ولی در‌صورتی که با سرمایه کمتری می‌خواهید در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنید، طلای آب شده انتخاب خوبی است به این شرط که قبل از شروع سرمایه‌گذاری اطلاعات کاملی در این باب کسب کرده باشید.
      موفق و پرسود باشید

  10. میشه بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری رو هم معرفی کنید الان تو وضعیت فعلی طلا یا سکه کدوم خوبه چیو بخریم بیشترین سود رو کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا