دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

نماد نقره در فارکس چیست و بهترین زمان معاملات نقره

نقره یکی از ارزشمندترین کالاهای موجود در بازار است که کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد. این فلز گران‌بها که بعد از طلا در رتبه دوم قرار می‌گیرد، در بازار فارکس نیز با نماد XAG معامله می‌شود.

همانند طلا، نقره نیز در بورس کالای کشورهای سرتاسر جهان معامله می‌شود و در کنار آن صنایع زیادی همچون الکترونیک، انرژی خورشیدی، عکاسی، باتری‌سازی و جواهرسازی برای ادامه فعالیت خود به این فلز ارزشمند نیاز دارند. به همین دلیل تقاضا برای نقره همیشه وجود خواهد داشت و این فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند.

اگر به بازار فارکس علاقه‌مند هستید و می‌خواهید نحوه معامله نقره در فارکس را یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله امروز را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. در ادامه ابتدا کمی در مورد تاریخچه نقره صحبت می‌کنیم و سپس به نقش آن در بازارهای مالی مختلف می‌پردازیم. همچنین با نماد معاملاتی نقره در فارکس آشنا می‌شویم و در نهایت بهترین زمان‌های معامله نقره را برای‌تان معرفی می‌کنیم.

کسی چه می‌داند شاید نقره همان دارایی امنی باشد که معامله روی آن می‌تواند شما را به کسب درآمد دلاری مستمر نزدیک کند و به استقلال مالی برساند.

نقره چیست و با چه نمادی در فارکس معامله می‌شود؟

نقره یکی از فلزات گران‌بها است که در فارکس با نماد XAG می‌توان آن را خریدوفروش کرد.

در بازارهای مالی مثل فارکس، نقره یا «سیلور» (Silver) به عنوان یک کالا و دارایی قابل‌معامله شناخته می‌شود. با این حال همه ما می‌دانیم که نقره در اصل یک فلز گران‌بها است که از نظر ارزش بعد از طلا در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

از همان زمان‌های قدیم از نقره در کنار طلا به عنوان شکلی از ارز و وسیله‌ای برای نگه‌داری ارزش استفاده می‌شد. همچنین سرمایه‌گذاران برای در امان ماندن از گزند تورم و ناآرامی‌های اقتصادی، به خرید و نگه‌داری این فلز گران‌بها روی می‌آوردند. در حال حاضر نیز نقره در بازارهای مالی مختلف از جمله فارکس معامله می‌شود و روزانه میلیون‌ها نفر آن را خریدوفروش می‌کنند.

علاوه بر این، نقره کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد که باعث می‌شود تقاضا برای آن همیشه وجود داشته باشد. صنایع الکترونیک، انرژی خورشیدی، زیورآلات و جواهرسازی، عکاسی و باتری‌سازی از جمله صنایع و کاربردهایی هستند که در آن‌ها از نقره استفاده می‌شود.

مزایا و معایب نقره در فارکس

با این حال برای ما که به‌عنوان یک سرمایه‌گذار به نقره نگاه می‌کنیم، وقتی صحبت از این فلز ارزشمند می‌شود بیش از هر چیز دیگر ذهن‌مان به سمت دارایی قابل‌معامله در فارکس می‌رود که در هر لحظه قیمت آن نوسان می‌کند. در واقع نماد نقره در فارکس XAG است که همه می‌توانند با ورود به بازار فارکس آن را خریدوفروش کنند و از نوسانات قیمت آن به درآمد دلاری برسند.

حرف X در نماد نقره نشان‌دهنده شاخص بودن آن و AG نیز نشان‌دهنده نماد شیمیایی نقره است که از واژه لاتین «آرژانتینوم» (Argentum) به معنای نقره گرفته شده است.

نقره نیز مانند بیشتر دارایی‌ها معمولا در مقابل دلار آمریکا معامله می‌شود و برای همین می‌توان نماد فارکس نقره را XAG/USD یا XAGUSD نیز در نظر گرفت. نمادهای دیگری مثل Silver/USD نیز نشان‌دهنده نقره در بازارهای مالی هستند. البته اگر نقره در مقابل یورو معامله شود در این صورت نماد آن XAGEUR خواهد بود.

 

طلا یا نقره؛ کدام فلز سودآوری بیشتری در فارکس دارد؟

قیمت طلا و نقره همبستگی زیادی با هم دارند اما گاهی اوقات نقره نسبت به طلا عملکرد بهتری داشته و برخی مواقع نیز سرمایه‌گذاری در طلا نتایج بهتری در پی دارد.

بسیاری از کسانی که به معامله فلزات گران‌بها در فارکس علاقه دارند، نمی‌دانند که خریدوفروش طلا برای آن‌ها بهتر است یا نقره. اصلا چه تفاوتی بین معامله این دو کالا در فارکس وجود دارد؟ وقتی می‌توان فلزی مثل طلا را که ارزش بیشتری نسبت به نقره دارد، در فارکس معامله کرد چرا باید به سراغ فلز دیگری مثل نقره برویم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم درست است که بیشتر معامله‌گران بازارهای مالی طلا را به نقره ترجیح می‌دهند ولی گاهی اوقات عملکرد نقره نسبت به طلا بهتر بوده و رشد آن با سرعت بیشتری اتفاق افتاده است.

برای مثال اگر سابقه تاریخی این دو فلز ارزشمند را در سال‌های گذشته مرور کنیم، می‌بینیم که در بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ میلادی سرمایه‌گذاری روی نقره سود بیشتری نسبت به طلا در پی داشته است. در این محدوده زمانی قیمت نقره از ۱۲.۶۳ دلار به ۴۸.۷۰ دلار رسیده و تقریبا چهار برابر شده است اما قیمت طلا تنها توانسته خود را از قیمت ۸۸۳.۲۵ دلار به ۱۵۳۵.۵۰ دلار برساند.

با این حال فراموش نکنید که گاهی اوقات نیز طلا عملکرد بهتری نسبت به نقره داشته است و توانسته با رشد خود دومین فلز گران‌بهای جهان را پشت سر بگذارد. تصویر زیر عملکرد نقره و طلا را در بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۳ با یکدیگر مقایسه می‌کند. در این مقایسه خط آبی نشان‌دهنده قیمت نقره و خط نارنجی مربوط به قیمت طلا است.

یکی از دلایل ترجیح طلا به نقره ارزش بیشتر آن است. در زمان نگارش این مقاله که در اواسط ماه دسامبر ۲۰۲۳ میلادی هستیم، طلا در حال ثبت رکوردهای قیمتی جدید است و با قیمتی حدود ۲۰۲۰ دلار به ازای هر انس معامله می‌شود. این درحالی است که در همین زمان قیمت نقره تنها حدود ۲۴ دلار است و با سقف تاریخی خود فاصله زیادی دارد.

بنابراین اگر بخواهیم به سوال مطرح‌شده در تیتر این بخش پاسخ دهیم و از بین طلا و نقره یکی را به‌عنوان سودآورترین فلز قابل‌معامله در فارکس معرفی کنیم باید بگوییم که نقره نسبت به طلا نوسانات بیشتری دارد. این یعنی اگر استراتژی معاملاتی شما در دارایی‌های پرنوسان بهتر جواب می‌دهد معامله روی نقره انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. در غیر این صورت شاید طلا انتخاب بهتری برای شما باشد.

بیایید در بخش بعدی با‌جزئیات بیشتری در مورد بهترین ساعات معامله نقره در فارکس صبحت کنیم و ببینیم که چه زمانی برای معامله نقره بهتر است.

 

بهترین زمان برای معامله نقره چه ساعتی است؟

معامله نقره در فارکس در زمان‌هایی که تقاضا برای این فلز زیاد است نتایج بهتری در پی دارد. همچنین در هنگام انتشار داده‌های آماری، هنگام وقوع رویدادهای ژئوپلتیک و هم‌پوشانی سشن‌های معاملاتی معامله روی نقره سودآوری بیشتری خواهد داشت.

قبل از اینکه به بازار معامله نقره در فارکس وارد شوید باید بدانید که چه عواملی روی این فلز ارزشمند اثر می‌گذارد.

اولین و مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در قیمت نقره بحث عرضه و تقاضا است که در ادبیات بازارهای مالی از آن با عنوان Supply and Demand یاد می‌شود. نقره فلز ارزشمندی است که در صنایع مختلفی همچون الکترونیک، پنل‌های خورشیدی و تجهیزات پزشکی از آن استفاده می‌شود. برای همین با افزایش تقاضای این صنایع قیمت نقره نیز تحت تاثیر شدیدی قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازارهای مالی نیز به عنوان عامل دیگر افزایش یا کاهش تقاضا برای نقره به حساب می‌آیند. در واقع زمانی که سرمایه‌گذاران نسبت به اقتصاد جهانی خوشبین هستند، ترجیح می‌دهند روی دارایی‌های پرریسک‌تری مثل سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند. این موضوع باعث کاهش تقاضا برای نقره می‌شود و می‌تواند قیمت آن را کاهش دهد.

با این حال زمانی که افراد مختلف نسبت به وضعیت اقتصادی تردید دارند، سرمایه خود را به سمت خرید دارایی‌های امنی مثل طلا و نقره می‌برند که این موضوع نیز باعث افزایش قیمت این فلز گران‌بها می‌شود.

علاوه بر این، عوامل دیگری همچون وضعیت نسبت طلا به نقره، رویدادها و گزارش‌های مالی، اتفاقات سیاسی و جغرافیایی و… نیز روی قیمت نقره تاثیرگذار هستند. بنابراین در حالت کلی می‌توان بهترین زمان برای خریدوفروش نقره در فارکس را در این موارد خلاصه کرد:

  1. هنگام بالا بودن نسبت طلا به نقره؛
  2. هنگام هم‌پوشانی سشن‌های معاملاتی؛
  3. هنگام انتشار داده‌های اقتصادی؛
  4. هنگام رخ دادن رویدادهای ژئوپلتیک؛
  5. هنگام آرام بودن بازار

برای آشنایی بیشتر با هرکدام از این موارد در ادامه آن‌ها را با جزئیات بیشتری توضیح می‌دهیم.

 

هنگام بالا بودن نسبت طلا به نقره

در بازار فارکس نسبتی داریم که به آن نسبت طلا به نقره یا Gold/Silver Ratio گفته می‌شود. این شاخص از تقسیم قیمت طلا بر قیمت نقره به دست می‌آید و نشان می‌دهد برای خرید هر اونس طلا به چقدر نقره نیاز دارید. در حال حاضر این نسبت در نزدیکی‌های ۸۵ قرار دارد. این یعنی برای خرید ۱ اونس طلا به ۸۵ اونس نقره نیاز دارید.

زمانی که بین معامله روی طلا یا نقره مردد هستید و نمی‌دانید که اکنون زمان مناسبی برای خرید نقره است یا خیر می‌توانید از این نسبت استفاده کنید. در حقیقت وقتی نسبت طلا به نقره بالا است، معامله روی نقره ترجیح داده می‌شود. در مقابل زمانی که این نسبت به عددهای پایین‌تری می‌رسد معامله روی طلا انتخاب بهتری خواهد بود.

 

هنگام هم‌پوشانی سشن‌های معاملاتی

بازار فارکس به‌صورت ۲۴ ساعته و در تمام روزهای کاری هفته باز است و معامله‌گران می‌توانند در آن به انجام معامله بپردازند. با این حال در برخی ساعات خاص سشن‌های معاملاتی مختلف با یکدیگر هم‌پوشانی پیدا می‌کنند که این موضوع باعث افزایش نقدینگی در سطح بازار می‌شود.

همان‌طور که قبلا در مقاله جداگانه‌ای با عنوان «سشن های معاملاتی بازار فارکس + اندیکاتور متاتریدر» سشن‌های معاملاتی را تعریف کردیم، منظور از سشن معاملاتی همان بازه زمانی خاصی است که معامله‌گران مناطق مختلف جهان به‌صورت همزمان در آن به انجام معامله می‌پردازند. به عنوان مثال یکی از سشن‌های معاملاتی مهم جهان سشن توکیو است که با نام سشن آسیا نیز شناخته می‌شود. این سشن از ساعت ۹ صبح به وقت محلی آغاز می‌شود و ۶ بعدازظهر پایان می‌یابد. این زمان به وقت ایران از ۰۲:۳۰ دقیقه بامداد تا ۱۰:۳۰ صبح به‌طول می‌کشد.

منظور از هم‌پوشانی سشن‌های معاملاتی همان ساعات خاصی است که هر دو سشن به‌صورت همزمان باز هستند و معامله‌گران هردوی این مناطق به خریدوفروش دارایی‌های دلخواه خود می‌پردازند.

بنابراین یکی از بهترین ساعت‌ها برای معامله نقره در فارکس زمانی است که سشن‌های معاملاتی لندن و نیویورک بایکدیگر هم‌پوشانی دارند و به‌صورت همزمان باز هستند. این زمان به وقت ایران بین ساعات ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰ بعدازظهر اتفاق می‌افتد.

در جدول زیر می‌توانید سشن‌های معاملاتی مختلف را به‌وقت ایران مشاهده کنید:

زمان شروع و پایان سشن‌های معاملاتی فارکس به وقت ایران

 

هنگام انتشار داده‌های اقتصادی

قیمت نقره نیز مانند طلا به داده‌های اقتصادی مختلفی مثل تورم، تولید ناخالص ملی، نرخ بهره و… عکس‌العمل نشان می‌دهد. این یعنی افرادی که در فارکس روی نماد نقره معامله می‌کنند، باید به زمان انتشار این داده‌ها و تاثیر مثبت یا منفی که روی قیمت این دارایی می‌گذارند، آگاه باشند.

این داده‌ها معمولا در یک تاریخ از قبل تعیین‌شده و بازه‌های زمانی خاص منتشر می‌شوند. برای همین اگر دقت و تجربه کافی داشته باشید، می‌توانید همزمان با انتشار آن‌ها روی موج‌های صعودی یا نزولی شکل‌گرفته سوار شوید و به درآمد برسید.

بنابراین یکی دیگر از بهترین زمان‌ها برای معامله نقره در فارکس هنگام انتشار داده‌های اقتصادی است.

 

هنگام رخ دادن رویدادهای ژئوپلتیک

اتفاقات ژئوپلتیکی مثل جنگ، بلایای طبیعی، ناآرامی‌های سیاسی و… باعث می‌شود مردم و سرمایه‌گذاران دارایی‌های امنی مثل نقره و طلا را به دیگر دارایی‌ها ترجیح بدهند. این موضوع باعث افزایش تقاضای نقره می‌شود و قیمت آن را بالا می‌برد.

بنابراین هنگامی که یکی از این اتفاقات در جهان رخ می‌دهد، بهترین زمان برای معامله و خرید نقره در فارکس خواهد بود.

 

هنگام آرام بودن بازار

گاهی اوقات قیمت نقره در یک محدوده خاص گیر می‌کند و مدام در این ناحیه بالا و پایین می‌شود. در چنین زمان‌هایی می‌توان در پایین محدوده نقره خرید و در بالای آن نیز نقره خریداری‌شده را فروخت. تکرار این استراتژی می‌تواند سودهای کم‌دردسری را برای شما در پی داشته باشد.

 

آموزش معامله نقره در فارکس

معامله نقره در فارکس نیازمند ثبت نام در بروکری است که از نماد XAG پشتیبانی می‌کند.

برای معامله نقره در فارکس باید در یکی از بروکرهای فارکس ثبت نام کنید. بروکرهای مختلفی برای این کار وجود دارد که بسیاری از آن‌ها به دلیل تحریم‌ها خدمات خود را در اختیار کاربران ایرانی قرار نمی‌دهند. با این حال برخی دیگر از بروکرها هم مشکلی با ایرانیان ندارند و شما به عنوان یک سرمایه‌گذار ایرانی می‌توانید در آن‌ها ثبت نام کنید و حتی با مدارک ایرانی خود مراحل احراز هویت را انجام دهید.

نکته دیگر این است که بروکر انتخابی باید امکان معامله روی نماد نقره در فارکس را فراهم کرده باشد. این موضوع را می‌توانید قبل از ثبت نام در سایت رسمی بروکر جستجو کنید.

یکی از بروکرهای فارکس خوب که هم از زبان و هویت فارسی پشتیبانی می‌کند و هم می‌توان نماد نقره را در آن معامله کرد بروکر «ویندزور» (Windsor) است که در مقاله دیگری با عنوان «آموزش بروکر ویندزور (Windsor) + ثبت نام و نکات مهم» آموزش کامل آن را ارائه کرده‌ایم.

بنابراین اگر به معامله روی نقره در فارکس فکر می‌کنید، می‌توانید طبق آموزش بالا در بروکر ویندزور ثبت نام کنید و اولین خریدوفروش خود را روی نقره انجام دهید.

برای مثال تصویر بالا نمودار نماد نقره در بروکر فارکس ویندزور را نشان می‌دهد که به متاتریدر ۴ متصل شده است. همان‌طور که می‌بینید نماد نقره در فارکس XAGUSD بوده و از کادر سمت چپ این نماد انتخاب شده است.

 

سخن پایانی

نقره یکی از فلزات گران‌بهایی است که در بازار فارکس می‌توانید از نوسانات قیمت آن کسب درآمد دلاری داشته باشید. این فلز که نماد معاملاتی آن در فارکس XAG است، در کنار طلا به‌عنوان دارایی‌های امن به‌حساب می‌آیند. این یعنی بسیاری از سرمایه‌گذاران جهان برای دوری از گزند تورم و ناآرامی‌های اقتصادی خرید نقره را در برنامه معاملاتی خود قرار می‌دهند.

یکی از سوالات مهمی که در مورد این فلز ارزشمند وجود دارد این است که بهترین زمان برای معامله نقره در فارکس چه ساعتی است؟ برای یافتن پاسخ این سوال باید به عوامل تاثیرگذار در قیمت نقره توجه کنیم که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رویدادهای ژئوپلتیک، انتشار داده‌های اقتصادی، وضعیت نسبت طلا به نقره، سشن‌های معاملاتی و روند فعلی قیمت آن اشاره کرد.

موضوعاتی که در مقاله امروز حسینی فایننس به‌طور کامل و با زبانی ساده در مورد آن‌ها صحبت کردیم و به سوالات متداولی که در این زمینه وجود دارد، پاسخ دادیم. اگر هنوز سوالی ذهن شما را درگیر کرده است می‌توانید از قسمت نظرات همین پست با ما در ارتباط باشید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا