🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و تریدآموزش فارکس

تریدر فارکس کیست؟ مقدمه‌ای در مورد شغل فارکس

بازار فارکس یا بازار تبادل ارزهای خارجی بزرگترین بازار مالی جهان است که طبق آخرین آمار حجم معاملات روزانه آن به بیش از ۵ تریلیون دلار می‌رسد. در این بازار روزانه میلیون‌ها نفر مشغول معامله و خرید و فروش جفت ارزهای مختلف و سایر دارایی‌ها هستند و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

زمانی که از یک تریدر یا معامله‌گر فارکس صحبت می‌کنیم، در واقع منظورمان همان شرکت‌ها، سازمان‌ها و اشخاص حقیقی هستند که این معاملات را انجام می‌دهند و هدفشان کسب سود از نوسانات شکل‌گرفته در دارایی‌های مورد معامله در این بازار است. برای کسب اطلاعات بیشتر و نگاه جامع‌تر به تریدرهای فارکس و کارهایی که برای ترید در این بازار ضروری است، مقاله امروز را به همین موضوع اختصاص داده‌ایم و قرار است یاد بگیریم یک تریدر یا معامله‌گر فارکس به چه کسی گفته می‌شود؟

بنابراین اگر شما هم به فارکس علاقه‌مند هستید و قصد دارید در آینده وارد معامله جفت ارزها شوید، این مقاله می‌تواند نقطه شروع خوبی برای شما باشد.

تریدر فارکس به چه کسی گفته می‌شود؟

افرادی که در بازار فارکس مشغول معامله جفت ارزها هستند، تریدر فارکس نام دارند.

چه کسانی در بازار فارکس معامله می‌کنند

تریدر فارکس یا معامله‌گر فارکس که در زبان انگلیسی به او Forex Trader گفته می‌شود، کسی است که در بازار فارکس به خرید و فروش و معامله جفت ارزهای مختلف مشغول است. تریدرهای فارکس ممکن است معامله‌گرهای حرفه‌ای باشند که شغل اصلی‌شان معامله در فارکس و کسب درآمد از آن است یا افرادی که به عنوان شغل دوم و پاره‌وقت بخشی از زمان خالی خود را به معامله در فارکس اختصاص می‌دهند.

وظیفه معامله‌گر فارکس این است که یکی از ارزهای موجود در این بازار را در قیمت پایین خریداری کرده و در قیمت بالا بفروشد تا بدین ترتیب از تفاوت قیمت به وجود آمده کسب سود کرده باشد. این کار بسیار شبیه معامله در دنیای واقعی است که به عنوان مثال شخصی میوه و سبزیجات را از بازار با قیمت کم خریداری کرده و در مغازه خود با قیمت بیشتر می‌فروشد.

با این حال تفاوت بزرگی که معامله در بازار فارکس با روش‌های معامله‌گری سنتی دارد در این است که تریدرهای فارکس نمی‌دانند که می‌توانند ارز خریداری شده خود را در قیمت بالا بفروشند یا مجبور خواهند شد با فروش در قیمت پایین متحمل ضرر شوند؟ برای همین بسیاری از معامله‌گران فارکس از روش‌های مختلفی مثل تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال برای پیش‌گویی مسیر حرکت بازار استفاده می‌کنند تا بدین ترتیب شانس موفقیت معاملات خود را افزایش دهند.

 

چگونه تریدر فارکس شویم؟

با آموزش دیدن و ثبت نام در یک بروکر فارکس می‌توانید اولین قدم را برای تبدیل شدن به یک تریدر فارکس بردارید.

بسیاری از کسانی که در بازار فارکس مشغول معامله هستند برای خود کار می‌کنند. این افراد با پول و سرمایه خود وارد فارکس می‌شوند و سودها و ضررهای احتمالی حاصل معامله خودشان است.

برای ورود به بازار فارکس و تریدر شدن نیز محدودیت خاصی وجود ندارد و هر شخصی می‌تواند با عضویت در یک بروکر فارکس و باز کردن حساب به معامله جفت ارزها و سایر دارایی‌های مورد معامله در این بازار بپردازد. با این حال به این نکته توجه داشته باشید که نباید راحت بودن ورود به بازار فارکس را با راحت بودن معامله و کسب سود در این بازار یکی دانست.

با اینکه هر کسی می‌تواند در کمترین زمان وارد بازار فارکس شده و خود را یک تریدر فارکس معرفی کند، اما تنها درصد کمی از این افراد می‌توانند به سود مستمر دست یابند. فراموش نکنید که معامله در فارکس نیازمند آموزش و کسب تجربه است و کسانی که بدون آگاهی وارد این بازار شوند، خیلی زود از عرصه رقابت حذف خواهند شد.

علاوه بر این، تریدر و معامله‌گر فارکس را می‌توان یک شغل نیز در نظر گرفت. بدین ترتیب که تریدر مورد نظر به استخدام شرکت‌ها و سازمان‌های مالی مثل بروکرها، صرافی‌ها و صندوق‌های مالی مختلف در می‌آید و از طرف آن‌ها به معامله در فارکس می‌پردازد.

اما قبل از هر چیز مهم‌ترین کار آشنایی با مفاهیم اصلی و پایه بازار فارکس و نحوه معامله در آن است. برای همین بهترین شروع برای کسی که می‌خواهد تریدر فارکس شود، این است که ابتدا تاریخچه شکل‌گیری این بازار را مطالعه کرده و در مورد ارزهای مورد معامله در آن تحقیق کند. همچنین چنین فردی باید با نحوه تحلیل بازار، روش‌های سفارش‌گذاری و مفاهیم مهمی مثل اهرم یا «لوریج» (Leverage) نیز آشنایی کافی داشته باشد.

بیشتر بدانید: بهترین بروکرهای فارکس برای کاربران ایرانی

 

وظیفه تریدر فارکس چیست؟

یک تریدر فارکس موفق باید مدام اقتصاد و سیاست‌ کشورهای مورد نظر خود را دنبال کرده و با تحلیل نمودار جفت‌ ارزها اقدام به خرید و فروش دارایی‌های مورد نظر خود کند.

این روزها معامله در فارکس تماما به شکل الکترونیکی و اینترنتی انجام می‌شود و دیگر لازم نیست مانند گذشته افراد مختلف در مکان‌های فیزیکی با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

در حالت کلی، وظیفه یک تریدر و معامله‌گر فارکس این است که زمان خود را صرف بررسی عوامل مختلفی که روی اقتصاد کشورهای مختلف و ارزهای ملی آن‌ها تاثیر می‌گذارند، کرده و با تحلیل نمودار قیمت جفت ارز مورد نظر تصمیم بگیرد که ارز یک کشور در مقایسه با ارز یک کشور دیگر پتانسیل افزایش یا کاهش دارد یا خیر. سپس تریدر فارکس متناسب با این بررسی و تحلیل اقدام به انجام معامله می‌کند و اگر بازار طبق پیش‌بینی‌های او پیش برود به سود می‌رسد.

در فارکس هر ارز در مقایسه با ارز کشور دیگر معامله می‌شود و برای همین معمولا برای اشاره به دارایی مورد معامله در این بازار از جفت ارز استفاده می‌شود. برای مثال زمانی که از جفت ارز یورو/دلار صحبت می‌شود، منظور ارزش ارز یورو در مقایسه با دلار آمریکاست.

به تمام عواملی که در تصمیم‌گیری یک تریدر برای خرید یا فروش دارایی مورد نظر دخیل هستند استراتژی معاملاتی گفته می‌شود. برخی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند از روش‌هایی که مومنتوم و قدرت حرکت روند قیمت را مشخص می‌کنند، استفاده کنند در حالی که برخی دیگر از اندیکاتورهای مبتنی بر ریاضی برای تحلیل بازار کمک می‌گیرند.

عملیات خرید و فروش جفت ارز فارکس نیز از طریق پلتفرم‌های آنلاین و بروکرها انجام می‌شود. این پلتفرم‌ها محیطی را فراهم می‌کنند که تریدر می‌تواند به کمک آن‌ها جفت ارز دلخواه خود را انتخاب کرده و اقدام به ثبت سفارش خرید یا فروش کند. علاوه بر این امکان مشاهده نمودار قیمت جفت ارزها و دسترسی به داده‌ها و اندیکاتورهای مختلف نیز در بروکرها و نرم‌افزارهای معاملاتی فراهم شده است.

بنابراین اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم وظیفه تریدر فارکس و کسی که به معامله‌گری در این بازار می‌پردازد این است که بعد از راه‌اندازی حساب خود در یک بروکر، نمودار جفت ارزهای دلخواه خود را بررسی و تحلیل کند، اتفاقات سیاسی و اقتصادی کشور مرتبط با ارزهای مورد معامله را زیر نظر داشته باشد و متناسب با آن‌ها اقدام به خرید و فروش آن جفت ارز کند.

 

سخن پایانی

فارکس بزرگترین بازار مالی جهان است که روزانه تریلون‌ها دلار در آن روی جفت ارزهای مختلف معامله می‌شود. به افراد حقیقی، شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در این بازار به خرید و فروش ارزهای کشورها و دارایی‌های دیگر می‌پردازند، تریدر یا معامله‌گر فارکس می‌گویند.

برای تبدیل شدن به یک تریدر فارکس نیز لازم نیست کار چندان پیچیده‌ای انجام دهید. تنها کافی است در یکی از بروکرهای فارکس ثبت نام کرده و حساب کاربری خود را راه‌اندازی کنید. سپس می‌توانید طبق آموزش‌های موجود وارد بازار جفت ارز مورد نظر خود شوید و معامله خود را انجام دهید.

با این حال به یاد داشته باشید که علی‌رغم راحت بودن ورود به فارکس و تبدیل شدن به یک تریدر فارکس، انجام معامله و سودآوری مستمر به این راحتی‌ها نیست و اگر دانش و تجربه کافی نداشته باشید، متحمل ضرر خواهید شد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. ترید فارکس یک کلمه‌ی معمولی توی دنیای مالی و معاملاتی شده است که به تبادل ارزها اشاره دارد. حالا من براتون به زبون ساده‌تر توضیح می‌دم. تو ترید فارکس، افراد و شرکت‌ها ارزهای مختلف را خرید و فروش می‌کنند تا سود کسب کنند.

  2. کار ترید فارکس واقعا کار ساده ای نیست فکر نکنید قراره یک شبه دلار پارو کنید و همه چیو تغییر بدید واقعا زحمت داره تریدر شدن

  3. شغل فارکس امن هست؟
    میتونم از کارم کنار بکشم کلا دنبال شغل تریدری در فارکس بیوفتم؟
    ریاضیات و محاسباتم خیلی عالیه

    1. سلام دوست عزیز بستگی به میزان آموزشتون داره
      بهتره برای مدتی در کنار شغلی که دارید ترید کنید توی این بازار و وقتی به اندازه کافی تجربه کسب کردید شغل اولتون رو رها کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا