🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

گردش مالی بازار فارکس در روز چقدر است؟

بازار فارکس از بازارهای پول‌ساز است که می‌تواند خیلی سریع سرمایه‌گذاران را به سود برساند. این بازار تاکنون میلیون‌ها سرمایه‌گذار را از سراسر دنیا به خود جذب کرده است. بازار فارکس به نقدینگی زیادی که در آن جریان دارد و حجم معاملات زیاد معروف است.

باوجود اینکه بازار فارکس تا حد زیادی غیرقابل پیش‌بینی است، برای معامله‌گران سودهای کلانی می‌سازد. در این مقاله می‌خواهیم به مقدار گردش مالی روزانه در بازار فارکس بپردازیم و اینکه چه عواملی می‌تواند بر آن تاثیر بگذارد. پس تا انتها با ما همراه باشید.

گردش مالی روزانه بازار فارکس

بازار فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی در دنیاست که بر اساس گزارشات بانک مرکزی در می سال ۲۰۲۳، گردش مالی روزانه آن حدود ۸.۴ تریلیون دلار تخمین زده شده است.

بازار فارکس یک بازار غیرمتمرکز است که هیچ کارگزاری متمرکزی ندارد، در عوض این بازار از شبکه‌ای از بانک‌ها،‌ بروکرها و سایر موسسات مالی تشکیل شده است که خریدوفروش ارز را تسهیل می‌کنند.

یکی از دلایلی که بازار فارکس را به بزرگ‌ترین بازار مالی تبدیل کرده فعالیت ۲۴ ساعته آن در پنج روز هفته است. این یعنی تریدرها از سراسر دنیا می‌توانند در طول هفته، هر زمان از شبانه روز که بخواهند در این بازار حضور پیدا کنند. از آنجایی که نقدینگی در این بازار زیاد است، کار خرید و فروش ارزها با سرعت زیاد و قیمت مناسب در کم‌ترین زمان انجام می‌شود.

مقدار پولی که در بازار فارکس در جریان است تحت تاثیر عواملی مانند شرایط بازار، حجم معاملات و ‌تعداد شرکت‌کنندگان بازار دائم در حال تغییر است. این در حالی‌ست که میانگین حجم معاملات روزانه این بازار بیش از ۸.۴ تریلیون دلار اعلام شده است؛ یعنی در یک روز بیش از ۸ تریلیون دلار ارز مبادله می‌شود. از این مقدار ۸۸.۴۶ درصد برابر با ۶.۶ تریلیون دلار از حجم معاملات به ارز دلار آمریکا تعلق دارد.

در بازار فارکس قیمت‌ها مدام تحت تاثیر اخبار مثبت و منفی در حال تغییر هستند که این موجب نوسان ارزش ارزها شده و می‌تواند تاثیر بسزایی بر مقدار پول در گردش بازار داشته باشد.

فاکتور دیگری که بر مقدار پول در گردش بازار فارکس تاثیر می‌گذارد،‌ حجم معاملات است. هر چه تعداد معامله‌گران بازار بیشتر باشد و معاملات بیشتری انجام دهند، مقدار پول در گردش بیشتر خواهد بود. حجم معاملات نیز به خودی خود تحت تاثیر عواملی مانند شرایط بازار، اخبار اقتصادی، عملکرد بانک‌های مرکزی و سایر موسسات مالی، قرار دارد.

بانک‌های مرکزی مسئول تعیین میزان نرخ بهره و مدیریت عرضه پول هستند که می‌تواند تاثیر مستقیم بر ارزش ارزها داشته باشد. برای مثال، زمانی که یک بانک مرکزی نرخ بهره را افزایش می‌دهد، می‌تواند یک ارز را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر کند که این امر موجب افزایش پول در گردش در بازار خواهد شد.

با این حال، گردش مالی روزانه بالا به ریسک‌های مرتبط با معاملات فارکس، از جمله افزایش نوسانات و احتمال زیان مالی قابل توجه، با استفاده از اهرم در معاملات فارکس، اشاره دارد. به همین جهت، افرادی که در نظر دارند در بازار فارکس معامله کنند، باید با داشتن درک کامل از پویایی بازار، استراتژی معاملاتی برنامه‌ریزی‌شده و درک روشنی از خطرات احتمالی موجود، با احتیاط عمل کنند.

 

ارزهای بازار فارکس با بیشترین حجم معامله

ارزهای دلار آمریکا (USA)، یورو (EUR)، ین ژاپن (JPY)، پوند استرلینگ (GBP)، دلار استرالیا (AUD)، دلار کانادا (CAD)، فرانک سوئیس (CHF)، رنمینبی چین (CNH)، دلار هنگ کنگ (HKD) و دلار نیوزیلند (NZD) از ارزهایی هستند که یک طرف اغلب معاملات فارکس‌اند.

جفت ارزهای اصلی بازار فارکس

در این قسمت از مقاله ارزهای بازار فارکس را معرفی می‌کنیم که در ۹۰ درصد از معاملات پیدا می‌شوند.

  • ارز دلار آمریکا (USA): این دلار که توسط فدرال رزرو آمریکا صادر می‌شود، ارز رسمی ایلات‌متحده آمریکا به شمار می‌آید. دلار آمریکا بیشترین حجم معامله با ۲.۹ تریلیون دلار را در بازار فارکس به خود اختصاص داده است. از دلایل محبوبیت دلار می‌توان به این نکته اشاره کرد که به بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا تعلق دارد و در معاملات بین‌المللی استفاده می‌شود.

دوم اینکه اولین ارز ذخیره در جهان است که توسط بانک‌های تجاری و مرکزی برای انجام تراکنش‌های بین‌المللی نگهداری می‌شود. علاوه‌براین، اغلب کالاها مانند، ‌نقت،‌ طلا و مس در وجه دلار قیمت‌گذاری می‌شوند.

  • یورو (EUR): یورو ارز رسمی اروپا است و دومین ارز مهم در جهان به‌شمار می‌آید. حجم معاملات روزانه آن در بازار فارکس ۱.۱ تریلیون دلار است.
  • ین ژاپن (JPY): حجم معاملات روزانه ین ژاپن ۵۵۵ میلیارد دلار  است. حدود ۴.۹ درصد از ذخایر ارزهای جهانی را ین ژاپن تشکیل می‌دهد. ارزش ین تا حد زیادی به قدرت اقتصاد ژاپن و بخش تولیدات آن بستگی دارد.
  • پوند استرلینگ (GBP): پوند ارز رسمی انگلستان است که ۴۲۲ میلیارد دلار از حجم معاملات روزانه بازار فارکس را به خود اختصاص داده است. چهارمین ارز ذخیره بزرگ در جهان است که ۴.۵ درصد از ذخیره ارزی به آن تعلق دارد. قدرت پوند به‌طور مستقیم به عملکرد اقتصاد انگلستان، سیاست‌های بانک مرکزی این کشور و گزارشات استخدام و… بستگی دارد.
  • دلار استرالیا (AUD): دلار استرالیا ششمین ارز ذخیره در دنیا که ۱.۸ مقدار ذخیره ارزی را در بر می‌گیرد و معاملات روزانه آن به ۲۲۳ میلیارد دلار می‌رسد. ارزش دلار استرالیا به میزان واردات و صادرات این کشور و قیمت کالاها بستگی دارد.
  • دلار کانادا (CAD): حجم معاملات روزانه دلار کانادا به ۱۶۶ میلیارد دلار می‌رسد. این ارز پنجمین ارز ذخیره بزرگ دنیاست که ۲.۰۲ از ذخایر ارزی به آن تعلق دارد. کانادا از لحاظ دارا بودن منابع طبیعی، بسیار غنی است و یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان به‌شمار می‌آید. قیمت کالا تا حد زیادی بر ارزش دلار این کشور تاثیر می‌گذارد. شریک اصلی کانادا، آمریکاست و به همین دلیل دلار اقتصاد آمریکا نقش بسزایی در ارزش دلار کانادا دارد.
  • فرانک سوئیس (CHF): فرانک ارز رسمی سوئیس و هفتمین ارز جهان است که بسیار مورد معامله قرار می‌گیرد. حجم معاملات آن ۱۶۴ میلیارد دلار است و ۰.۱۸ درصد از ذخیره ارزی را تشکیل می‌دهد. اغلب صادرات سوئیس توسط منطقه یورو خریداری می‌شود؛ پس ارزش فرانک به یورو و اقتصاد کشورهای منطقه یورو بستگی دارد.
  • رنمینبی چین (CNH): نمینبی چین که گاهی به‌عنوان یوان نیز شناخته می‌شود، ارز رسمی چین است که حجم معاملات روزانه آن به ۱۴۲ میلیارد دلار می‌رسد. ۱.۲۳ درصد از ذخایر ارزی رنمینبی چین است. سال‌ها بود که ارزش این ارز با دلار آمریکا رابطه عکس داشت. اما سیاست‌های پولی جدید بانک مرکزی چین موجب شد همبستگی آن با ارزهای مهم دیگر بیشتر شود. از آنجا که چین بزرگ‌ترین صادرکننده و تولید کننده در جهان است، ارزش رنمینبی به تجارت این کشور و شرکای آمریکایی و اروپایی آن بستگی دارد.
  • دلار هنگ کنگ (HKD): دلار هنگ کنگ ارز رسمی این کشور است که به‌عنوان نهمین ارز بزرگ در دنیا ۱۱۷ میلیارد دلار از آن به‌طور روزانه معامله می‌شود. افزایش حجم معاملات این ارز بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ موجب شد تا از رتبه سیزدهمین ارز بزرگ به نهمین ارز بزرگ در دنیا ارتقا پیدا کند.
  • دلار نیوزیلند (NZD): دلار نیوزیلند، واحد پول رسمی نیوزیلند و دهمین ارز پرمعامله در سطح جهان است که میانگین حجم معاملات روزانه آن ۶۸ میلیارد دلار بوده و توسط بانک مرکزی نیوزلند صادر شده است.

ارزش NZD به شدت به روابط تجاری نیوزلند، ارزش واردات و صادرات این کشور و قدرت ارزهای شرکای تجاری وابسته است. گفتنی است که شرکای تجاری کلیدی نیوزلند، چین و استرالیا هستند.

در بازار فارکس ارزهای خارجی در مقابل یکدیگر به شکل جفت ارز معامله می‌شوند. جفت ارزهای اصلی در فارکس به دلیل اینکه شامل ارزهای مهم می‌شوند، بیشتر مورد خریدوفروش قرار می‌گیرند.

میزان گردش مالی بازار فارکس

 

سخن پایانی

بازار فارکس که یک بازار گسترده و جهانی است به دلیل استقبال سرمایه‌گذاران به بزرگ‌ترین بازار مالی در جهان تبدیل شده است که روزانه حجم زیادی از تراکنش‌ها را پردازش می‌کند. به تازگی گزارشات حجم معاملات این بازار را بیش از ۸ تریلیون دلار اعلام کرده‌اند. در این بازار که ارزهای مهم خرید و فروش می‌شوند، ارزهای اقتصادهای بزرگ بیشتر از همه مورد توجه قرار می‌گیرند.

اگر قصد فعالیت در بازار فارکس را دارید بهتر است که با این ارزها و نحوه معامله آن‌ها آشنا شوید. در مطلب حاضر برخی از ارزهای مهم را معرفی کردیم و جفت‌ارزهای اصلی را نام بردیم. این مقاله به شما کمک می‌کند که بیشتر با بازار فارکس و حجم معاملاتی که در آن انجام می‌شود، ‌آشنا شوید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا