🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

انواع معاملات در فارکس | راهنمای انجام معاملات فارکس

خیلی از افراد با تصور اینکه بازارهای مالی سود خوبی به همراه دارند،‌ پول خود را در این بازارها سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما آن‌ها نمی‌دانند که سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی به دلیل نوسان قیمت‌ها ریسک زیادی خواهد داشت. گاهی اوقات با تصمیمات عجولانه و بدون آگاهی ممکن است تمام سرمایه‌تان را در کسری از ثانیه از دست بدهید.

دانش و آگاهی و کسب تجربه می‌تواند از شما در برابر نوسانات بازارهای مالی محافظت کند، بنابراین این مقاله اطلاعات عمیقی در مورد انواع مختلف معامله در بازار فارکس ارائه می‌دهد که می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

ویژگی‌های بازار فارکس

بازار فارکس یک بازار ۲۴ساعته با حجم معاملات زیاد است. فارکس با ویژگی‌هایی که دارد سود خوبی برای معامله‌گران حرفه‌ای و کسانی‌که با دانش و مهارت پا به این بازار می‌گذارند، فراهم می‌کند. از جمله مزایای بازار فارکس می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نقدینگی بالا: بازار فارکس به‌دلیل حضور شرکت‌کنندگان از سراسر دنیا یک بازار گسترده و پویاست که نقدینگی زیادی در آن جریان دارد. این ویژگی بازار فارکس باعث شده تا معاملات خریدوفروش در این بازار با سرعت زیادی پردازش شوند.
  • شفافیت: با وجود اینکه بازار فارکس یک بازار غیرمتمرکز است، باز هم نهادهای رگولاتوری بر تنظیم قوانین مناسب با هر کشوری بر آن نظارت دارند تا این بازار بتواند به‌صورت منسجم و یکپارچه و با شفافیت به کار خود ادامه دهد.
  • پویایی: فارکس یک بازار پویاست که ۲۴ ساعت شبانه‌روز به جز روزهای آخر هفته در حال فعالیت است. این بازار در سشن‌های متفاوت به طور پیوسته در کشورهای مختلف در حال پردازش تراکنش‌های معامله‌گران است و حجم معاملات روزانه آن به بیش از ۸ تریلیون می‌رسد.

 

معاملات فارکس

بازار فارکس این امکان را برای معامله‌گران فراهم می‌آورد تا از تغییرات نرخ ارزهای مهم مربوط به اقتصادهای بزرگ سود ببرند.

افراد می‌توانند با معامله در بازار فارکس به درآمد برسند یا از سرمایه خود سود کسب کنند. در این میان، دانش و تجربه فرد تریدر، ابزارهای مالی و تحلیل تکنیکال از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. در معاملات فارکس، مدیریت ریسک و سرمایه نیز از مسائل حیاتی‌ به‌شمار می‌آیند که تصمیم‌گیری و کسب سود از این بازار پویا را تسهیل می‌کنند.

معاملات فارکس با سودهای دلاری که به‌همراه دارد، توجه ایرانیان را تا حد زیادی به خود جلب کرده است. این بازار به نام بازار ارزهای خارجی و بازار فارکس (Foreign Exchange Market) نیز شناخته می‌شود و به‌عنوان بزرگ‌ترین و پویاترین بازار مالی در جهان شناخته می‌شود. در معاملات فارکس، ارزهای مختلفی مانند دلار آمریکا (USD)، یورو (EUR)، ین ژاپن (JPY) و بسیاری از ارزهای دیگر به‌صورت جفت و در مقابل یکدیگر معامله می‌شوند.

 

انواع معاملات در بازار فارکس

روش‌های مختلفی برای انجام معاملات فارکس وجود دارند که عبارتند از: معاملات «اسپات» (Spot)، «فیوچرز» (Futures)، «فوروارد» (Forward)، «سواپ» (Swap)، «آپشن» (Option) و صندوق‌های ETF.

انواع معامله در فارکس

معاملات در بازار فارکس به روش اسپات (Spot)، فیوچرز (Futures)، فوروارد (Forward)، سواپ (Swap)، آپشن (Option) و صندوق‌های ETF انجام می‌شوند که از این میان روش فوروارد و سواپ مختص تریدرهای سازمانی و حرفه‌ای است، اما سایر روش‌ها برای تریدرهای کوچک و خرده‌پا مناسب‌اند که ما در این مقاله همه را پوشش خواهیم داد.

 

معاملات اسپات (Spot)

بازار اسپات یک بازار OTC یا خارج از بورس است که نقدینگی بالایی دارد و از افراد شخصی گرفته تا سازمان‌های بزرگ و کوچک در آن فعالیت دارند. در معاملات نقدی یا اسپات، تریدرهایی که در سمت خریدار یا فروشنده قرار دارند، دارایی موردنظر خود را در لحظه و با قیمت لحظه‌ای آن معامله می‌کنند.

 

معاملات فیوچرز (Futures)

معاملات آتی یا فیوچرز به این صورت هستند که خریدار و فروشنده به توافق می‌رسند که یک دارایی را در یک تاریخ خاص در آینده که در قرارداد آورده می‌شود و با قیمتی که آن هم در قرارداد ثبت می‌شود، معامله کنند. به عنوان مثال، درصورتی که تریدری پیش‌بینی کند قیمت یک دارایی در ماه آینده افزایش می‌یابد، می‌تواند قراردادی را که قیمت پایین‌تری برای آن دارایی در آن تاریخ در نظر گرفته شده است، خریداری کند. به این ترتیب، آن تریدر می‌تواند دارایی موردنظر خود را در زمان سررسید قرارداد با قیمت ثبت شده خریداری کند و نه قیمت واقعی در آن تاریخ.

به عنوان مثال فرض کنید در حال حاضر ارزش سهام شرکتی ۲۰ دلار است و شما پیش‌بینی می‌کنید که ارزش سهام این شرکت در تاریخ دو ماه آینده به ۲۵ دلار خواهد رسید. حالا اگر در پلتفرم معاملاتی خود بتوانید قراردادی را پیدا کنید که سهام همین شرکت را برای تاریخ دو ماه آینده ۱۸ دلار ثبت کرده باشد، می‌توانید آن قرارداد را خریداری کنید.

در این صورت در روز سررسید قرارداد، شما با ۱۸ دلار برای هر سهم به جای ۲۵ دلار، صاحب سهام آن شدید که ۷ دلار ارزا‌ن‌تر از قیمت لحظه‌ای سهام در دو ماه آینده خواهد بود.

 

معاملات فوروارد (Forward)

قراردادهای فوروارد به این شکل هستند که دو طرف با هم برای خرید یا فروش یک دارایی اساسی در یک تاریخ ثابت در آینده و با قیمتی انتخاب شده، به توافق می‌رسند. به عبارت ساده‌تر، توافقی است بین دو طرف برای خرید یا فروش دارایی در یک تاریخ توافق شده در آینده. قراردادهای فوروارد، سفارشی‌شده و همه عوامل از جمله تاریخ، قیمت و حجم معامله در آن‌ها قید شده است. این قراردادها به‌طور عمومی در بازار “OTC” یا خارج از بورس منعقد می‌شوند.

تنوع کالاها برای انجام این نوع معاملات بسیار زیاد است؛ از غلات و فلزات گران‌بها گرفته تا گاز طبیعی، نفت و حتی طیور را می‌توان به این شکل معامله کرد. گفتنی است که تسویه معاملات می‌تواند به‌صورت نقدی یا با تحویل فیزیکی کالا انجام شود.

می‌توان گفت که این بازار به عنوان یک ابزار پوشش ریسک استفاده می‌شود و شرکت‌کنندگان را قادر می‌سازد تا ریسک معاملات فارکس را مدیریت کنند.

قراردادهای فوروارد مشابه قراردادهای فیوچرز هستند؛ هر دو با تعهدی برای اجرای قرارداد همراه هستند. با این حال، برخلاف قراردادهای فیوچرز، معاملات فوروارد به جای صرافی، خارج از بورس انجام می‌شود. همچنین، قراردادهای فوروارد به طرفین قرارداد این امکان را می‌دهند تا قرارداد را مطابق با نیازشان، سفارشی کنند.

 

معاملات سواپ (Swap)

زمانی که معاملات ارزی علاوه بر روز در شب هم فعال می‌مانند، به این معاملات سواپ تعلق می‌گیرد. حال سوال این است که سواپ چیست؟ سواپ یا نرخ بهره شبانه، ‌تفاوت نرخ بهره بانکی سالانه دو ارز موجود در جفت معاملاتی است که معامله آن‌ها در شب فعال بوده و به تعداد شب‌هایی که معامله باز بوده محاسبه خواهد شد. معمولا سرمایه‌گذاران یا معامله‌گران با اهداف بلند مدت، از این نوع معاملات استفاده می‌کنند.

 

معاملات آپشن (Option)

در «معاملات آپشن» (Option Trading) آنچه که معامله می‌شود حق خرید با افزایش قیمت (Call option) یا فروش با کاهش قیمت (Put option) یک دارایی با نرخ مشخص در تاریخ مشخص است.

در معاملات Call option، سرمایه‌گذاران در انتظار افزایش قیمت، دارایی را خریداری می‌کنند. اگر قیمت به حد مورد انتظار نرسد، حق خرید منقضی می‌شود.

در معاملات Put Option سرمایه‌گذاران در انتظار کاهش قیمت، دارایی را می‌فروشند که اگر قیمت کاهش پیدا کند، حق فروش منقضی می‌شود. در هر دو حالت شما باید حقی را با عنوان پرمیوم به کارگزاری پرداخت کنید تا معاملات را برای شما انجام دهد.

 

معاملات صندوق‌های ETF

صندوق‌های ETF صندوق‌های قابل معامله‌ای هستند که در آن‌ها یک ارز یا سبدی از ارزهای مختلف نگهداری می‌شوند. معمولا افرادی که قصد دارند به‌طور شخصی در بازار معامله انجام دهند، ‌از این صندوق‌ها استفاده می‌کنند. صندوق‌های ETF توسط موسسات مالی ایجاد می‌شوند؛ این موسسات ارزهای مختلف را خریداری و در صندوق خود نگه‌داری می‌کنند و سهام مربوط به این صندوق را در بورس در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند.

برای استفاده از این صندوق‌ها باید سهام آن را بخرید، البته باید به این نکته توجه داشته باشید که ETFها نیز مشمول کمیسیون و سایر هزینه‌های معاملاتی می‌شوند، مانند صندوق ETF بیت کوین.

 

سخن پایانی

روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در بازار فارکس وجود دارد که افراد با توجه به مقدار سرمایه و هدفی که دارند تصمیم می‌گیرند از کدامیک برای شرکت در این بازار استفاده کنند. برای استفاده از هر یک از این روش‌ها شرایط خاصی وجود دارد که پیش از تصمیم‌گیری باید تمام آن‌ها را بررسی کنید.

در این مقاله انواع معاملات در بازار فارکس و شرایط استفاده از آن‌ها را برای شما به‌طور کلی توضیح دادیم. هنگام انتخاب بروکر باید دقت داشته باشید که از معاملات مد نظر شما پشتیبانی کند. هر کارگزاری شرایط و روش‌های خاص خود را دارد که باید در زمان انتخاب آن‌‌ها را مطالعه و بررسی کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا