🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

تفاوت فارکس و فیوچرز | فارکس بهتر است یا فیوچرز؟

بازار فارکس و فیوچرز دو مدل بازار مالی هستند که تاحدودی هم‌پوشانی دارند. فارکس می‌تواند به صورت آتی هم معامله شود، در حالی که فارکس تنها مبادله یک ارز با ارز دیگر را پوشش می‌دهد، در بازار فیوچر یا آتی طیف گسترده‌ای از طبقات دارایی، از جفت ارز فارکس گرفته تا کالاها و شاخص‌های سهام قابل مبادله هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فارکس و معاملات آتی به عنوان انواع بازار مالی، نحوه کارکرد، شباهت‌ها، تفاوت‌ها، مزایا و معایب و همچنین بهترین راه‌های معامله آن‌ها، ادامه مطلب را بخوانید.

بازار فارکس چیست؟

بازار فارکس، «بازار ارزهای خارجی» (Foreign Exchange Market) است که در آن ارز کشورهای مهم و اقتصادهای بزرگ در مقابل یکدیگر خریدوفروش می‌شوند.

معاملات در بازار فارکس در قالب جفت ارزها مانند یورو/دلار یا دلار/ین انجام می‌شوند. معامله‌گران در بازار فارکس تلاش می‌کنند تا با خرید یا فروش یک ارز در مقابل ارز دیگر از اختلاف قیمت آن‌ها سود کسب کنند. بازار فارکس بزرگترین بازار دنیا با بیشترین حجم نقدینگی است که به طور ۲۴ ساعته مشغول فعالیت بوده و تنها در آخر هفته‌ها تعطیل است.

اغلب معاملات فارکس با استفاده از لوریج (اهرم) انجام می‌شوند. این بازار یک بازار غیرمتمرکز است که تنها توسط چند بانک ‌اصلی مدیریت می‌شود.

اغلب تریدرهای فارکس برای اینکه تصمیم بگیرند چه جفت ارزی را و چه زمانی معامله کنند،‌ از تحلیل تکنیکال و گاهی اوقات تحلیل فاندامنتال استفاده می‌کنند.

 

انواع معاملات در بازار فارکس

معاملات بازار فارکس در شکل‌های مختلفی انجام می‌شوند که در ادامه به آن‌‌ها اشاره می‌کنیم:

  • معاملات اسپات یا نقدی (FX Spot): معاملات اسپات از ساده‌ترین نوع معاملات در بازار فارکس هستند که به این طریق، یک ارز به‌طور مستقیم در مقابل ارز دیگر مبادله می‌شود.
  • معاملات فیوچرز یا آتی فارکس (FX Futures): قراردادهای آتی در بازار فارکس به معاملاتی می‌گویند که برای انجام آن‌ها تاریخی در آینده مشخص می‌شود. گفتنی است که این مبادلات تنها شامل جفت ارزها می‌شوند.
  • معاملات آپشن یا اختیار معامله (FX Options): معاملات آپشن فارکس بر روی قیمت آینده جفت ارزهای فارکس انجام می‌گیرند. این روشی‌ست برای کسب سود از تغییرات قیمت جفت‌های معاملاتی فارکس که ریسک کمی برای تریدرها به همراه دارد.
  • ETFها یا صندوق‌های قابل معامله (Exchange-traded funds): در این نوع از معاملات یک ارز در مقابل سبدی از ارزها مورد معامله قرار می‌گیرد.
  • معاملات قراردادهای CFD: قراردادهای CFD نوعی قرارداد دوطرفه هستند که بر اساس اختلاف قیمت، بین قیمت امروز با قیمت آینده یک جفت ارز بسته می‌شوند، سود و ضرر در این نوع معامله بستگی به پیش‌بینی شما دارد.

 

بازار فیوچرز چیست؟

معاملات فیوچرز، مشتقات مالی هستند که برای قیمتی مشخص در تاریخی در آینده معامله می‌شوند. در تاریخ مشخص شده خریدار موظف است که دارایی را بخرد و دریافت کند.

معاملات فیوچرز همان‌طور که از نام آن بر می‌آید به توافقی برای معامله در تاریخ آینده گفته می‌شود؛ قراردادهای مالی که بر اساس آن دو طرف معامله بر سر قیمت یک دارایی توافق می‌کنند تا در زمان مشخصی خرید یا فروش انجام دهند. نکته مهم و کلیدی در مورد معاملات فیوچرز این است که در تاریخ مشخص قرارداد باید اجرا شود.

در این نوع معاملات زمان تحویل و پرداخت در آینده مشخص می‌شود و زودتر یا دیرتر از آن تاریخ قرارداد قابل اجرا نخواهد بود. ابزارهای مالی زیادی هستند که به‌صورت آتی معامله می‌شوند، ‌مثل:

  • نرخ‌های بهره
  • فلزات
  • ارز
  • محصولات کشاورزی
  • شاخص‌های سهام
  • انرژی و…

بازار آتی یک بازار متمرکز است، به این معنی که معاملات در یک مکان فیزیکی یا صرافی انجام می‌شوند؛ جایی مانند هیئت تجارت شیکاگو و بورس کالا. با این حال، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران خرد می‌توانند از طریق یک کارگزاری به معاملات آتی به صورت الکترونیکی دسترسی داشته باشند.

 

تفاوت فارکس و فیوچر

معاملات فارکس تنها شامل خرید و فروش ارزها می‌شود، در حالی‌که معاملات فیوچرز (آتی) راهی برای معامله در بازارهای مالی مختلف از جمله فارکس، شاخص‌ها، سهام، کالاها و… است. بازار فارکس و بازار معاملات آتی را می‌توان از جهات مختلف با یکدیگر مقایسه کرد.

  • از لحاظ نقدینگی: حجم معاملات روزانه در بازار فارکس در سال ۲۰۲۳ بیش از ۸ تریلیون دلار اعلام شده، به همین ترتیب بازار فارکس نقدشونده‌ترین بازار مالی در دنیاست که بیشترین لیکوئیدیتی را دارد. در مقابل،‌ حجم معاملات روزانه در بازار فیوچرز حدود ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که در برابر حجم معاملات فارکس رقم بسیار کوچکی است.
  • ریسک‌های معاملاتی: یکی از ریسک‌هایی که در بازار فارکس و فیوچرز سرمایه شما را تهدید می‌کند، ‌مارجین و لوریج معاملات است. پیشنهاد می‌شود که معاملات بزرگ خود را در بازار معاملات آتی ارزها انجام دهید. اگر نه، معاملات اسپات فارکس می‌تواند برای شما مناسب باشد.
  • ساعت معاملاتی: بازار فارکس یک بازار ۲۴ ساعته بوده که تنها در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است. سشن‌های معاملاتی فارکس یکی پس از دیگری فعالیت خود را آغاز می‌کنند. همین امر باعث می‌شود تا معامله‌گران بتوانند نسبت به اخباری که در یکی از این سشن‌ها اتفاق می‌افتد، آگاه باشند و در سشن بعدی متناسب با آن عمل کنند. این در حالی‌ست‌که ساعات معاملات در بازار فیوچرز پیوسته نیست و امکان استفاده از تاثیرات اخبار مهم بر روی بازار وجود ندارد.

 

کارمزدها

رقابت میان بروکرهای فارکس باعث شده تا کارمزدهای کم و کم‌تری برای انجام معاملات در نظر بگیرند. بروکرهای ECN فارکس میزان اسپرد معاملات را به حداقل رسانده‌اند و تریدرها تنها باید کمیسیونی برای انجام معامله بپردازند که رقم آن در مقابل کارمزد معاملات فیوچرز بسیار رقم کمی است.

 

مدیریت ریسک

در بازار فارکس، پلتفرم‌های آنلاین امکان مدیریت میزان ریسک را فراهم می‌کنند. اگر معامله‌ای خوب پیش نرود با کال مارجین شدن می‌توانید جلوی آن را بگیرید ولی در بازار فیوچرز اگر میزان ضرر از سرمایه‌تان بیشتر شود، شما باید ضرر اتفاق افتاده را جبران کنید.

 

مزایا و معایب بازار فارکس

شرکت‌کنندگان بازار فارکس به‌عنوان شرکت‌کنندگان در بزرگترین بازارهای مالی جهان، از مجموعه‌ای از مزایای معامله در این بازار برخوردار می‌شوند. به‌عنوان برخی از جذاب‌ترین آن‌ها می‌توان به نقدینگی مطلوب، ساعات طولانی معاملات، هزینه‌های مناسب و فرصت‌های معاملاتی اشاره کرد. با این ویژگی‌هایی که بر شمردیم بازار فارکس در مقابل بازار سهام یا بازار آتی از امیتاز بیشتری برخوردار است.

از سوی دیگر این بازار معایبی نیز دارد:

  • یک بازار فرابورس و غیرمتمرکز است که هیچ تنظیم کننده یا مرجع متمرکزی ندارد.
  • امکان استفاده از اهرم‌های معاملاتی بزرگ وجود دارد که ریسک معاملات را هم افزایش می‌دهد.

مزایا و معایب فارکس

 

مزایا و خطرات بازار فیوچرز

بازارهای آتی تریدرها با هر نوع سلیقه‌ای از جمله معامله‌گران فارکس و سهام را جذب می‌کنند. دلیل اصلی این امر افزایش نوسانات، تنوع گزینه‌های معاملاتی و امکان استفاده از اهرم برای معاملات است. هنگام معامله قراردادهای آتی، باید اهرمی را برای طبقات دارایی مانند کالاها، سهام، اوراق قرضه و ارزها اعمال کنید.

اما در مقابل،

  • بازارهای آتی به غیرقابل پیش بینی بودن شهرت دارند.
  • یکی دیگر از اشکالات کلیدی معاملات آتی پیچیدگی آن‌ها است. (هر قرارداد دارای قیمت گذاری، ساعات معاملات، تاریخ انقضا و مشخصات کمی می‌شود).

مزایا و معایب فیوچرز

 

فارکس یا فیوچرز؟

برای اینکه راحت‌تر بتوانید بین بازارهای فارکس و فیوچرز یکی را برای معاملات خود انتخاب کنید، باید نکات زیر را در نظر بگیرید.

۱. محل زندگی: بازار فیوچرز یک بازار متمرکز است که امکان استفاده از آن از ایران وجود ندارد. البته در بورس ایران قسمتی برای معاملات آتی وجود دارد، اما مختص کالاهایی‌ست که در کشور موجود هستند.

۲. سرمایه: افراد مبتدی می‌توانند با سرمایه کمتری در بازار فارکس معاملات خود را آغاز کنند و ریسک بلند مدتی آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

۳. تخصص: از آنجا که بازار فیوچرز نسبت به فارکس پیچیده‌تر است، به مبتدیان پیشنهاد نمی‌شود. به‌عنوان مثال،‌ معاملات در این بازار با در نظر گرفتن تاریخ انقضا و مقادیر مختلف مارجین و اهرم انجام می‌شوند که این خود از دلایل پیچیدگی بازار است.

 

سخن پایانی

در این مقاله به توضیح تفاوت میان بازار فارکس و فیوچرز پرداختیم و مزایا و معایب آن‌ها را بر شمردیم، سرمایه‌گذاران با توجه به دانش، مهارت و هدف خود از معامله در بازارهای مالی می‌توانند یکی از آن‌ها یا هر دو را در کنار هم انتخاب کنند. نکته‌ای که اهمیت دارد این است که بتوانند معاملات خود را با توجه به فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت دارایی‌ها مدیریت کنند.

اما پیشنهاد می‌شود اگر از معامله‌گران تازه‌کار هستید،‌ معاملات خود را ابتدا با بازار فارکس آغاز کنید. البته این بدان معنا نیست که فعالیت در بازار فارکس ساده است؛ این کار نیاز به آموزش و مهارت دارد. برای این منظور می‌توانید از مقالات ما در «بلاگ حسینی فایننس» استفاده کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا