دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

معنی بالانس (Balance) در فارکس چیست؟

برای اینکه هنگام ورود به بازار فارکس با حجم اطلاعاتی که دریافت می‌کنید، گیج نشوید، بهتر است خودتان برخی از کلمات کلیدی را پیش از ورود یاد بگیرید. برای این کار لازم است تا ابتدا به مقاله «اصطلاحات فارکس» در وبلاگ حسینی فایننس نگاهی بیاندازید.

یکی از اولین اصطلاحاتی که ممکن است با آن مواجه شوید، بالانس حساب است که در عین اهمیت زیادی که دارد، به‌سادگی قابل درک است. امروز در این مقاله قصد داریم شما را با واژه «بالانس» (Balance) در فارکس آشنا کنیم تا بتوانید با اطلاعات کافی در این بازار قدم بردارید و معاملات خود را مدیریت کنید؛ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بالانس حساب چیست؟

«بالانس» (Balance) در واقع همان سرمایه‌ای است که فرد برای شروع به حساب خود واریز می‌کند. مقدار بالانس تا زمانی که اقدام به انجام معامله نکنید ثابت است.

پس از اینکه برای ورود به بازار فارکس در کارگزاری مورد نظر حساب باز کردید، ‌نوبت به شارژ‌حساب‌تان می‌رسد. بالانس حساب در بازار فارکس مقدار موجودی حساب است که بعدا با باز کردن پوزیشن، باز نگه داشتن سفارش در شب، استفاده از لوریج و… ممکن است تغییر کند.

به‌عنوان مثال، اگر مقداری واریزی شما به حساب‌تان ۱۰۰۰ دلار باشد، مقدار بالانس حساب شما ۱۰۰۰ دلار خواهد بود. بالانس حساب شما تغییر نمی‌کند مگر اینکه شما مقدار واریزی به حساب خود را بیشتر کنید،‌ یک پوزیشن را ببندید یا یک سفارش را در شب باز نگه دارید و سواپ (نرخ بهره شبانه) به معامله شما تعلق بگیرد. در نرم افزار متاتریدر می‌توانید وضعیت سواپ معامله را از پنجره Terminal و با فشردن تب Trade مشاهده کنید.

بالانس حساب

 

حفظ بالانس مثبت

یکی از کارهایی که در بازار فارکس می‌توان انجام داد،‌ مراقبت از بالانس حساب است. برای اینکه معاملات‌تان با ضرر بسته نشود و کال مارجین نشوید، باید نحوه مدیریت ریسک صحیح را بلد باشید.

  • حتما دقت داشته باشید که بروکر معتبری را انتخاب کنید.
  • به‌عنوان یک تریدر باید بدانید که پس از اینکه دارایی خاصی را انتخاب کردید و وارد معامله شدید، حتما باید اخبار را پی‌گیری کنید و فاکتورهایی را که ممکن است قیمت دارایی را تحت‌تاثیر قرار دهند، زیرنظر بگیرید.
  • از معاملات خود غافل نشوید و به‌طور مداوم آن‌ها را مانیتور کنید. همچنینن، ‌مدیریت و کنترل احساسات و هیجانان در زمان معاملات از پارامترهای مهمی هستند که کمک می‌کنند به راحتی بالانس مثبت خود را از دست ندهید.

حفظ بالانس مثبت

 

پیگیری بالانس حساب

پلتفرم‌های معاملاتی مدرن دارای ابزاری برای پیگیری بالانس حساب در زمان واقعی هستند که به معامله‌گران اجازه می‌دهد حساب‌های خود را از نزدیک مشاهده کنند. بررسی منظم صورت‌‌های سود و زیان به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا عملکردشان را ارزیابی، الگوها را شناسایی و استراتژی‌های معاملاتی مناسب را تنظیم کنند. به‌‌علاوه، این روش راه‌حلی برای یادگیری از تجربیات گذشته و بهبود فرآیند تصمیم‌گیری است.

بالانس (موجودی) یک مفهوم جدایی ناپذیر از معاملات مالی است که کل دارایی موجود در یک حساب را نشان می‌دهد؛ به‌عنوان یک شاخص سلامت مالی برای معامله‌گران عمل می‌کند تا سرمایه موجودشان را ارزیابی و تصمیمات معاملاتی آگاهانه اتخاذ کنند.

 

اکوئیتی چیست؟

نزدیک‌ترین معنی برای واژه «اکوئیتی» (Equity) سرمایه خواهد بود. البته منظور از سرمایه نه تنها موجودی جاری، بلکه سود و زیان از دارایی‌های مالی است که در آن سرمایه گذاری کرده‌اید.

در حقیقت اکوئیتی حساب برابر است با بالانس حساب به اضافه نتیجه پوزیشن بازی که بسته شده (سود یا ضرر داشته) به اضافه سواپ مثبت یا منفی با کسر کمیسیون بروکر.

اکوئیتی = بالانس + (سود و ضرر حاصل از معامله) + سواپ – کارمزد بروکر

تنها زمانی مقدار اکو‌ئیتی از بالانس حساب کمتر خواهد بود که تریدهاتون در حال شکست باشند و سود حاصل از معاملات‌تان نتواند سواپ برداشتی و کمیسیون بروکر را جبران کند.

اهمیت اکوئیتی و ریسک معاملات

گاهی اوقات، زمانی که به عملکرد معاملاتی و حسابتان نگاه می‌کنید؛ با وجود اینکه نمودار مربوط به معاملات به رنگ سبز است و معاملات سودآور هستند، اکوئیتی رقم دیگری را نشان می‌دهد. تفاوت مقدار اکوئیتی با نتیجه معاملات به دلیل آن است که ریسک معامله بالا بوده و معامله‌گر باید هر چه زودتر پوزیشن مربوطه را ببندد.

با استفاده از اکوئیتی، معامله‌گران می‌توانند سود و زیان معاملات خود را در برابر ریسکی که دارند، اندازه‌گیری کنند. در معاملات با سود کم اما ریسک نگهداری بالا، بر اساس مقدار اکوئیتی، می‌توانیم به عدم تعادل میان ریسک و سود معامله مورد نظر پی ببریم. به همین دلیل، معامله‌گران حرفه‌ای همیشه به مقدار اکوئیتی حساب خود توجه می‌کنند و هرگز از آن غافل نمی‌شوند.

اکوئیتی نقش مهمی در تصمیم گیری‌های معاملاتی شما دارد. از آنجایی که equity نشان‌دهنده وضعیت کلی حساب شماست، می‌توانید به مرور زمان با تحلیل تغییرات آن، الگوهای معاملاتی خود را بهبود بخشید. اکوئیتی مثبت نشان می‌دهد که معاملات شما موفقیت آمیز بوده و سود خوبی به دست آورده‌اید. از سوی دیگر، ممکن است نشان‌دهنده ریسک بالایی باشد که در معاملات خود می‌پذیرید.

داشتن اکوئیتی منفی هم یکی دیگر از مشکلات معامله‌گران است. زمانی‌که پوزیشن‌های باز شما با ضرر بسته شوند و اکوئیتی کاهش یابد، ممکن است تحت فشار روانی قرار بگیرید؛ این موضوع می‌تواند باعث تصمیم‌گیری‌های غیر منطقی در معاملات شود.

 

تفاوت بالانس و اکوئیتی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، بالانس موجودی حساب بدون هیچ مبلغ اضافه یا کم‌تری است، در حالی‌که اکوئیتی موجودی حساب است با در نظر گرفتن مبالغی که به هر دلیل به حساب اضافه یا ازآن کسر می‌شود.

به‌عنوان مثال، اگر شما هیچ معامله بازی نداشته باشید مقدار اکوئیتی و بالانس شما برابر است، اما به محض اینکه یک یا چند معامله باز می‌کنید معاملات با ورود به سود یا زیان، موجودی حساب را از بالانس به اکوئیتی تبدیل می‌کنند. پس کاربرد اکوئیتی نمایش دارایی لحظه‌ای شما بر اساس سود و زیان معاملات باز است؛ در صورتی که بالانس حساب، موجودی شما با معاملات بسته شده یا موجودی قبل از ورود به معامله است.

 

سخن پایانی

بالانس حساب همان موجودی حساب معاملاتی است که فرد تریدر برای اولین بار به حساب خود در بروکر واریز می‌کند. هر عاملی مانند سود و زیان، ‌اسپرد معاملات شبانه، مقدار اضافی واریز و براداشت و… که این مقدار را تغییر دهد، بالانس را به اکوئیتی تبدیل می‌کند.

در این مقاله به‌طور ویژه به توضیح اصطلاح بالانس حساب پرداختیم و تفاوت آن را با اکوئیتی که بسیار معنای نزدیکی دارد و ممکن است با موجودی حساب اشتباه گرفته شود، ‌بیان کردیم. برای اینکه معاملات موفقی داشته باشید، باید اصطلاحات بازار را با جزئیات آن یاد بگیرید و هنگام معامله همه فاکتورها را تحت نظر بگیرید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا