دوره منتور شیپ
آموزش بیت کوین

ETF چیست؟ ETF بیت کوین چیست؟

ای تی اف بیت کوین چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟ از چه مزیت‌ها و معایبی برخوردار است؟ در این مقاله به ای تی اف بیت کوین، یکی از مباحث روز بازار‌های مالی جهان می‌پردازیم و سعی داریم اطلاعات مفیدی را در این زمینه به شما ارائه دهیم.

ای تی اف بیت کوین که اصطلاحا به عنوان صندوق قابل معامله بیت کوین هم شناخته می‌شود در سایر بازارهای مالی مانند سهام نیز به فروش می‌رسد. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری درباره‌ی ساختار و عملکرد کلی ای تی اف‌ها هستید، با ما همراه باشید.

صندوق قابل معامله یا همان ای تی اف (ETF) چیست؟

ای‌تی‌اف چیست؟

صندوق قابل معامله که غالبا با عنوان ETF شناخته می‌شود، یک نوع اوراق بهادار است که فهرستی از چند دارایی باارزش مانند طلا، سهام، نفت، ارزهای دیجیتال، بیت کوین و… را شامل می‌شود. ای تی اف از لغت انگلیسی Exchange Traded Fund گرفته شده است.

جالب است بدانید که اولین صندوق قابل معامله در سال ۱۹۹۳ فعالیت خودش را به صورت رسمی در بازارهای مالی آغاز کرد. قابلیت منحصر به فرد ای تی اف‌ها موجب شد تا به مرور زمان در بین کاربران فراگیر شوند.

برای مثال صندوق‌های قابل معامله این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند که در ۵۰۰ شرکت بزرگ و برتر آمریکا به صورت همزمان سرمایه‌گذاری کنند. نکته‌ی قابل توجه درباره‌ی ای تی اف‌ها این است که درست مانند سایر سهام‌ها به خرید و فروش می‌رسند.

در حقیقت صندوق قابل معامله علاوه بر مجموعه‌‌ای بزرگ و متنوعی از سهام‌های مختلف، می‌تواند تنها یک دارایی مستقل مانند بیت کوین را تحت پوشش قرار دهد. حتی برخی از ای تی اف‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که استراتژی سرمایه‌گذاری مشخصی را دنبال کنند.

ای تی اف‌ها با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، از لحاظ ساختاری متفاوت‌اند. ای تی اف در طول روز خرید و فروش می‌شود و قیمت آن همواره در حال نوسان است.

در حالی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک تنها یک بار در روز و بعد از بسته شدن بازار، معامله می‌شوند. هزینه و حق کمیسیون دلال در ای تی اف به نسبت خرید جداگانه سهام کمتر است.

 

انواع مختلف ای تی اف

ای تی اف‌ها انواع مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها به منظور و هدف خاصی طراحی شده‌اند. در این بخش انواع صندوق‌های قابل معامله را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انواع ای‌ تی‌ اف

 

صندوق قابل معامله قراردادی

افرادی که در ای تی اف‌های قراردادی سرمایه‌گذاری می‌کنند، هر چند وقت یکبار مبلغی را به عنوان سود دریافت می‌کنند. عواملی مانند روند کلی و عملکرد قراردادها در جزئیاتی از قبیل مقدار مبلغ و زمان پرداخت سود به کاربران تأثیرگذار است. این دسته از ای تی اف‌ها حاصل قراردادهای بین‌المللی، شرکتی، شهری، محلی و… هستند.

در صندوق‌های قابل معامله تاریخ مشخصی برای پرداخت سود تعیین نشده است. این دسته از ای تی اف‌ها معمولا با قیمت بالایی به فروش می‌رسند.

 

صندوق قابل معامله سهامی

این دسته از ای تی اف‌ها سبدی از چندین سهام در یک صنعت اختصاصی یا بخشی از آن هستند. برای مثال می‌توان به صندوق‌های قابل معامله‌ای اشاره کرد که در زمینه‌‌ی سهام خودروسازی یا بورس‌های خارجی فعالیت می‌کنند. هدف اصلی از ایجاد چنین بستری سرمایه‌گذاری در چندین حوزه‌‌ی متنوع و گوناگون به صورت همزمان است.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله‌ سهامی می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی برای تازه‌واردان و افراد کم تجربه در بازارهای مالی باشد چرا که بیشتر ای تی اف‌های سهامی علاوه بر پتانسیل رشد بسیار بالا از عملکرد قابل قبولی نیز برخوردارند. ای تی اف‌های سهامی به نسبت شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک کارمزد کمتری دریافت می‌کنند.

در آخر این نکته را به خاطر داشته باشید که شما با مشارکت در صندوق قابل معامله‌ی سهامی، مالک حقیقی و واقعی سهام‌ها موجود در ای تی اف نخواهید بود.

 

صندوق قابل معامله صنعتی

صندوق‌هایی که تنها یک بخش مشخص از صنعت را در بر می‌گیرند، ای تی اف صنعتی نامیده می‌شوند. برای مثال صندوق‌ قابل معامله‌ صنعتی که در زمینه‌ی سوخت فعالیت دارد، تمام شرکت‌هایی که در این حوزه هستند را شامل می‌شود.

طبق گفته‌ی کارشناسان هدف اصلی از راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله‌ی صنعتی این است که افراد با تحلیل و بررسی دقیق عملکرد شرکت‌های در یک حوزه‌ی مشخص، جنبه‌های مثبت و منفی یک صنعت را بشناسند.

طی چند سال اخیر شاهد هجوم بی‌سابقه‌ی مردم برای سرمایه‌گزاری در ای تی اف‌های مربوط به صنعت تکنولوژی و فناوری بوده‌ایم.

با این حال نوسانات بسیار بالا و روند نزولی صندوق‌های قابل معامله‌ی فعال در حوزه‌ی تکنولوژی غیر قابل انکار است. اما چرا؟ همانطور که در بخش‌های قبلی هم گفته شد شما با خرید ای تی اف‌ها مالک حقیقی سهام‌های موجود در صندوق نخواهید بود.

به طور کلی می‌توان گفت که این دسته از ETFها به شناسایی نکات مثبت و منفی بخش‌های مختلف هر صنعت در دوره‌های اقتصادی مشخص کمک می‌کنند.

 

صندوق قابل معامله کالا

همانطور که از نام انتخاب شده برای این دسته از ای تی اف‌ها مشخص است صندوق قابل معامله کالا، دارایی و کالاهای مشخصی مانند نفت خام یا طلا را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند.

تنوع فهرست سهام‌های موجود در صندوق‌ قابل معامله کالا بسیار بالا است و علاوه بر آن این دسته از ای تی اف‌ها به گونه‌ای طراحی شدند که از رکود اقتصادی جلوگیری می‌کنند.

کارشناسان چنین قابلیت‌هایی را به عنوان مزیت‌ اصلی صندوق‌های قابل معامله کالا می‌شناسند. برای مثال تجربه ثابت کرده است که ای تی اف‌های کالایی می‌توانند اثرات مخرب رکود در بازار سهام را به حداقل میزان ممکن برسانند.

علاوه بر تمام مواردی که گفته شد هزینه‌‌ی مشارکت در صندوق قابل معامله کالا به نسبت خرید اختصاصی سهام بسیار ناچیز است؛ چرا که شما دیگر هزینه‌های مربوط به نگهداری و بیمه را پرداخت نمی‌کنید.

 

صندوق قابل معامله ارزی

ای تی اف‌های ارزی به گونه‌ای طراحی شدند که چندین جفت ارز و همچنین ارزهای داخلی و خارجی را به صورت هم زمان تحت پوشش قرار می‌دهند.

صندوق‌های قابل معامله ارزی به منظور ارائه‌ی چندین هدف مختلف ساخته شده‌اند. برای مثال می‌توان به پیش بینی قیمت ارزها با در نظر گرفتن تحولات سیاسی و اقتصادی یک کشور اشاره کرد.

صندوق‌های قابل معامله‌ی ارزی مزایای دیگری هم دارند که عبارت‌اند از تنوع در انتخاب سبد سهام، کاهش و جلوگیری از نوسانات بالا ایجاد شده توسط صادرکنندگان و واردکنندگان در بزرگ‌ترین بازار سرمایه جهان یعنی فارکس.

برخی از ای تی اف‌های ارزی در حال مبارزه برای رفع مشکل تورم نیز ‌هستند. جالب است بدانید که ای تی اف ارزی، بیت کوین هم ساخته شده است که در بخش‌های بعدی بیشتر به آن می‌پردازیم.

 

صندوق قابل معامله معکوس

ای تی اف‌های معکوس از کاهش قیمت سهام‌ و روند نزولی آن، سود به دست می‌آورند. رویکرد به کار رفته در این صندوق‌ها بدین صورت است که به محض پیش بینی روند نزولی سهام به فروش می‌رسد تا مجددا در قیمت پایین‌تر خریداری شود.

می‌توان گفت که این دسته از صندوق‌ها بر سر روند نزولی یا همان سقوط ناگهانی قیمت شرط بندی می‌کنند. روند نزولی قیمت در سهام‌ها موجب کسب سود قابل توجهی در ای تی اف‌های معکوس می‌شود. البته این نکته را هم به خاطر داشته باشید که بسیاری از ای تی اف‌های معکوس در اصل اوراق قابل معامله هستند.

 

مزایا و معایب صندوق های قابل معامله

قطعا سرمایه‌گذاری در ای تی اف‌ها مزایا و معایبی برای شما به همراه خواهد داشت. بنابراین قصد داریم در این بخش نظرات کارشناسان فعال در حوزه‌‌ی مالی درباره‌ی مزایا و معایب اصلی سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله را با شما به اشتراک بگذاریم تا بتوانید تمام جوانب را به خوبی بسنجید و در نهایت با آگاهی کامل تصمیم بگیرید.

مزایا و معایب صندوق های قابل معامله

 

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ قابل معامله

کارمزد کم: کارمزد سرمایه‌گذاری در ETFها به نسبت سایر سهام‌ها بسیار ناچیز است چرا که صندوق‌های قابل معامله نیازی به مدیریت فعال ندارند.

تنوع و گوناگونی: طبق توصیه‌ی کارشناسان حوزه‌ی مالی بهتر است که تمام سرمایه‌ی خود را صرف خرید یک سهام، ارز یا هر دارایی دیگری نکنید. به بیان ساده‌تر نباید همه‌ی تخم مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت چرا که در این صورت احتمال تغییر روند قیمت و از بین رفتن کل سرمایه‌ وجود دارد.

اما همانطور که می‌دانید شما با خرید ETF در چندین سهام مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنید و همین موضوع موجب می‌شود تا عملکرد نسبتا بهتری در زمینه‌ی مدیریت ریسک و سرمایه داشته باشید. بنابراین تنوع و گوناگونی سهام‌های موجود در صندوق‌ قابل معامله به عنوان یکی از مزیت‌های اصلی ای تی اف‌ها شناخته می‌شود.

سوددهی مناسب و قابل توجه: جالب است بدانید که طبق آمارهای ارائه شده، مدیریت فعال به کار رفته در سهام‌ها طی بازه‌های زمانی طولانی مدت عملکرد ضعیف‌تری نسبت به ای تی اف‌ها داشته‌اند.

بنابراین برخی از کارشناسان ادعا می‌کنند که میزان سوددهی صندوق‌های قابل معامله به نسبت خرید جداگانه‌ی سهام‌ها بیشتر است.

صرفه‌جویی در زمان: زمان لازم برای انجام تحقیقات و انتخاب صندوق قابل معامله‌ به نسبت کمتر از سهام‌ها تخمین زده شده است.

در واقع اکثر کاربرانی که به دنبال سرمایه‌گذاری بلند مدت هستند، ٍETFها را انتخاب می‌کنند. بنابراین این دسته از افراد به دنبال بررسی لحظه‌ای روند قیمت نیستند، پس وقت کمتری را به پیدا کردن صندوق‌های قابل معامله‌ی متناسب با نیازهای شخصی خود اختصاص می‌دهند.

 

معایب سرمایه‌گذاری در صندوق قابل معامله

قیمت بالا: در بخش قبلی گفته شد که مبلغ کارمزد ای تی اف‌ها کمتر است. اما از طرف دیگر قیمت صندوق‌های قابل معامله به نسبت سهام‌هایی که به صورت جداگانه فروخته می‌شوند، بیشتر تخمین زده شده است. برخی از کارشناسان معتقدند که این تفاوت قیمت ناشی از کارمزد مدیریت است.

از دست رفتن فرصت‌ کسب سودهای قابل توجه: با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله شما بخش کوچکی از بازار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنید و قادر به پوشش سایر گزینه‌ها نخواهید بود. همین موضوع مانع استفاده از فرصت‌های استثنایی برای کسب سودهای میلیونی و میلیاردی است.

اگر با روند بازارهای مالی آشنا باشید، قطعا می‌دانید که در برخی از موارد رشد‌های ناگهانی سهام‌های کوچک سودهای باور نکردنی و قابل توجهی را برای کاربران به همراه دارد. بنابراین می‌توان گفت که در بیشتر موارد افراد با انتخاب ETF، شانس‌های بزرگ این چنینی را دست می‌دهند.

سود کم: سود دریافتی حاصل از سرمایه گذاری در صندوق‌های قابل معامله به نسبت سودی که کاربران از بازار سهام دریافت می‌کنند، کمتر است.

ضعف سیستم کنترل و مدیریت: طبق گفته‌ی کاربران، سرمایه‌گذار بعد از خرید صندوق‌های قابل معامله‌ نمی‌تواند روند دلخواه خود را پیش بگیرد. برای درک بهتر کافیست فرض کنید که یکی از سهام‌های موجود در ای تی اف با کاهش ناگهانی مواجه می‌شود.

در چنین شرایطی شما دیگر قادر به فروش کل یا بخشی از سهام مورد نظر خود نخواهید بود. بنابراین طبیعی است که چنین ساختاری موجب نارضایتی کاربران و سرمایه‌گذاران از صندوق‌های قابل معامله شود.

 

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله

قطعاً سرمایه‌گذاری در ای تی اف‌ها ریسک‌هایی را هم با خود به همراه خواهد داشت. برای مثال می‌توان به ریسک بازار اشاره کرد.

در حقیقت ریسک بازار معمولاً به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد و ریشه‌ی اصلی آن عواملی مانند بحران‌های سیاسی، اقتصادی، جنگ، بلایای طبیعی و… است.

ریسک نقدینگی هم یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران در صندوق‌های قابل معامله است. به بیان ساده‌تر ممکن است افراد نتوانند سرمایه‌‌ی خودشان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پول نقد تبدیل کنند.

پس به طور کلی بهتر است که قبل از خریداری ای تی اف‌ میزان نقدینگی آن‌ را بسنجید تا بعدها با مشکلات این چنینی مواجه نشوید.

در آخر می‌توان گفت که در برخی از صندوق‌های قابل معامله خطاهای سیستمی شبکه موجب می‌شود که روند قیمت سهام‌های لیست شده ETF با قیمت اصلی سهام‌ها در بازار مغایرت داشته باشد.

همین موضوع می‌تواند ضررهای قابل توجهی را برای کاربران به همراه داشته باشد. پس ریسک از بین رفتن بخشی از سرمایه خود را نیز در نظر بگیرید.

 

ای تی اف بیت کوین چیست؟

ETF بیت کوین صندوق قابل معامله‌ای است که بیت کوین یکی از دارایی‌های آن است. در حقیقت قیمت صندوق به قیمت بیت کوین (و دیگر دارایی‌های صندوق) متصل است. ای تی اف بیت کوین بستری را برای معامله‌ی ساده و قانونی بیت کوین در سایر بازار‌های مالی به وجود آورده است.

بنابراین افراد می‌توانند ETF بیت کوین را از طریق بازارهای مالی دیگر مانند بازار سهام که آشنایی بیشتری با آن‌ها دارند، خریداری کنند. همین موضوع به تنهایی توانسته نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند.

صندوق قابل معامله

همانطور که می‌دانید رشد باورنکردنی قیمت بیت کوین طی سال‌های اخیر باعث شده تا روز به روز افراد و سازمان‌های بیشتری به دنبال سرمایه‌گذاری در این حوزه باشند.

اما در این بین همچنان کاربرانی هستند که با ساختار منحصر به فرد ارزهای دیجیتال، مراحل خرید و فروش بیت کوین آشنایی کامل ندارند.

سیستم مالی کشورها تا همین چند سال گذشته با به کارگیری راهکارهای قدیمی و سنتی پاسخگوی نیاز‌های مردم بود. بنابراین طبیعی است که کاربران به سیستم و زیرساخت جدید به کار رفته در رمز ارزها اطمینان کافی نداشته باشند. از سوی دیگر فرایند پیچیده و تخصصی خرید بیت کوین از صرافی برای بسیاری ترسناک و مبهم به نظر می‌رسد.

مفاهیم تخصصی‌تر مانند استفاده از کیف پول، کلید‌های خصوصی و عمومی، آدرس بیت کوین و… موجب می‌شود تا تعدادی از سرمایه‌گذاران جرأت خرید بیت کوین را نداشته باشند.

تمام عواملی که گفته شد باعث شدند تا صندوق‌های قابل معامله‌ی بیت کوین مورد استقبال کاربران زیادی قرار بگیرند. در حال حاضر سه ای تی اف بیت کوین در کشور کانادا به فروش می‌رسد و  صندوق‌های قابل معامله در آمریکا  به تازگی شروع به فعالیت کردند.

عملکرد ای تی اف بیت کوین دقیقاً چیزی شبیه به سایر صندوق‌های قابل معامله است. کاربران به راحتی می‌توانند ای تی اف بیت کوین را از کارگزاری‌های سهام و بورس خریداری کنند.

روند قیمت ای تی اف بیت کوین و بیت کوین دقیقاً شبیه به یکدیگر است. به بیان ساده‌تر ای تی اف بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده که روند قیمت آن همگام و هماهنگ با بیت کوین پیش برود.

 

دلیل اصلی ساخت ای تی اف بیت کوین

تعداد کاربرانی که همچنان سرمایه‌گذاری در بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را ریسکی و پر خطر می‌دانند، کم نیست. همانطور که می‌دانید ساختار غیر متمرکز بیت کوین موجب شده تا قوانین مشخصی نداشته باشد.

علاوه بر آن کاربران برای خرید و نگهداری بیت کوین به خدمات صرافی و کیف پول احتیاج دارند. بنابراین افرادی که هنوز اطلاعات کافی از بازار رمز ارزها و ساختار منحصر به فرد آن‌ها ندارند، جرأت سرمایه‌گذاری در این حوزه را نخواهند داشت.

بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده که مسئولیت امور امنیتی مستقیماً بر عهده‌ی خود کاربر است. شما باید تمام اطلاعات محرمانه مانند کلید عمومی، خصوصی‌ و… مربوط به حساب کاربری خود را در جایگاهی امن ‌و قابل اطمینان نگهداری کنید. البته برخی از کاربران برای کاهش میزان مسئولیت خودشان تمام این امور را به صرافی‌ واگذار می‌کنند.

ناگفته نماند که کیف پول‌های سخت افزاری هم می‌توانند به ارتقاء سیستم امنیتی و حفظ بیت کوین شما در فضایی قابل اطمینان کمک کنند.

در این بین دغدغه‌هایی از قبیل پرداخت مالیات برای کسانی که سودهای قابل توجهی از بیت کوین به دست می‌آورند، وجود دارد.

از این رو‌ افرادی که ای تی اف بیت کوین را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند، دیگر درگیر مسائلی از قبیل کلید‌های خصوصی و عمومی، امنیت و نگهداری بیت کوین نیستند.

صندوق‌های قابل معامله مانند سایر سهام‌ها به خرید و فروش می‌رسند و همین موضوع موجب شده تا عموم مردم بعد از سنجیدن شرایط سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله‌ بیت کوین را به خود بیت کوین ترجیح دهند.

به بیان ساده ای تی اف بیت کوین یک پیشنهاد و فرصت فوق‌العاده برای کاربران عادی و نهادهای سازمانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند محسوب می‌شود.

همین موضوع موجب شده تا بسیاری از سازمان‌ها خواستار عمومی‌سازی صندوق‌های قابل معامله بیت کوین در سراسر جهان باشند.

 

ای تی اف بیت کوین چگونه عمل می‌کند؟

اگر با بازار‌های مالی آشنایی داشته باشید، قطعا می‌دانید که میزان عرضه و تقاضا یکی از فاکتورهای اصلی و تأثیرگذار در قیمت بیت کوین است.

بنابراین کاربرانی که بیت کوین واقعی دارند، روند قیمت را تا حد زیادی کنترل می‌کنند. ای تی اف بیت کوین در بازار بورس اوراق بهادار لیست شده و کاربران با مراجعه به کارگزاری می‌توانند آن را خریداری کنند.

ارزش صندوق قابل معامله بیت کوین با افزایش و کاهش قیمت بیت کوین تغییر پیدا می‌کند. به بیان ساده‌تر ارزش ETF بیت کوین با قیمت خود بیت کوین رابطه‌ی مستقیم دارد.

علاوه بر آن ای تی اف بیت کوین فرصت‌های معاملاتی متفاوتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. با این حال تفاوت‌های ساختاری کوچکی بین ای تی اف بیت کوین و سایر ای تی اف‌ها وجود دارد.

 

بیت کوین ای تی اف چه تأثیری بر قیمت کنونی بیت کوین دارد؟

طبق پیش‌بینی‌ کارشناسان فعال در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال هنگامی که ای تی اف بیت کوین از جانب کشور آمریکا به رسمیت شناخته شود، میزان پذیرش و اطمینان سرمایه‌گذاران نسبت به بیت کوین تا حد قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

در حقیقت با اینکه شرکت‌های بزرگ و مطرح زیادی از سراسر جهان بیت کوین را خریداری کرده‌اند، همچنان عده‌ای از عموم مردم هستند که سرمایه‌گذاری در بیت کوین را یک ریسک بزرگ می‌دانند.

بنابراین در صورت تأیید رسمی ای تی اف بیت کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، خرید و فروش آن درست مانند سایر سهام‌های طلا، نفت و… خواهد بود.

اگر ای تی اف‌ بیت کوین مورد تأیید کشورهای مختلف قرار بگیرد و به صورت قانونی به فروش برسد، قطعاً شاهد رشد باور نکردنی قیمت بیت کوین هم خواهیم بود. اتفاقات چند هفته‌ی اخیر گفته‌ی کارشناسان را تأیید می‌کند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار پس از گذشت ۸ سال در تاریخ ۱۹ اکتبر ای تی اف بیت کوین را برای اولین بار مورد تأیید رسمی قرار داد. بعد از انتشار اخبار بیت کوین به اوج قیمت خود یعنی ۶۶ هزار دلار رسید.

حجم معاملات ای تی اف بیت کوین در همان روز اول راه‌اندازی بیش از یک میلیارد دلار تخمین زده شد و همین موضوع موجب شد تا به عنوان یکی از موفق‌ترین صندوق‌های قابل معامله شناخته شود. علاوه بر آن قیمت بیت کوین در صرافی بایننس امریکا با سقوط ناگهانی مواجه شد.

طبق گزارشات صورت‌گرفته مشکل به وجود آمده در سیستم معاملات الگوریتمی صرافی بایننس موجب شد تا بیت کوین با قیمت ۸۰۰۰ دلار به فروش برسد. البته ناگفته نماند که بیت کوین تنها چند ثانیه با قیمت ۸۰۰۰ دلار به فروش رسید و مشکل در کسری از ثانیه برطرف شد.

اما افراد خوش اقبالی هم در این بین بودند که توانستند طی این مدت زمان بسیار کوتاه بیت کوین را با قیمت پایین خریداری کنند.

دومین ای تی اف بیت کوین هم به تازگی در آمریکا به رسمیت شناخته شده و مانند سایر سهام‌ها به خرید و فروش می‌رسد.

پس به صورت کلی می‌توان گفت که رشد و فراگیری هر چه بیشتر ای تی اف بیت کوین موجب افزایش قیمت بیت کوین نیز می‌شود.

 

چرا فرایند تأیید ای تی اف بیت کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا  به طول انجامید؟

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از سال ۲۰۱۷ تمام طرح‌های پیشنهادی مربوط به ای تی اف بیت کوین را رد می‌کرد. اما چرا؟ یکی از دلایل اصلی مخالفت امریکا، امکان دستکاری قیمت بیت کوین بود.

همانطور که می‌دانید ارزش ای تی اف بیت کوین همزمان با قیمت بیت کوین افزایش و کاهش پیدا می‌کند. احتمال دستکاری و عدم ارائه‌ی قیمت دقیق از جانب صرافی‌های نامعتبر وجود دارد.

همین موضوع به تنهایی موجب ایجاد دوگانگی قیمت در بازار  می‌شود. یکی از دلایل اصلی دیگر مخالفت با صندوق‌های قابل معامله‌ بیت کوین عدم شفافیت و احتمال کاهش میزان نقدینگی در بازار رمز ارزها است.

اما با توجه به تغییراتی که اخیراً توسط جو بایدن در دولت آمریکا شکل گرفت، گری جنسلر به عنوان رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار انتخاب شد.

جالب است بدانید که گری جنسلر یک دوره اختصاصی در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال برگزار کرده و همین موضوع به تنهایی موجب شد  تا کارشناسان این حوزه دید مثبتی به آینده‌ی ای تی اف بیت کوین در کشور امریکا داشته باشند.

 

آینده پیش‌بینی شده برای ای تی اف بیت کوین

به طور کلی نمی‌توان پیش‌بینی درست و دقیقی از آینده‌ی ETF بیت کوین ارائه داد. در حقیقت این موضوع که جنسلر به عنوان رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا انتخاب شده، به تنهایی نمی‌تواند تضمینی بر آینده‌ی روشن پیش روی صندوق‌های قابل معامله بیت کوین باشد.

البته قطعاً نمی‌توان تأثیر سرمایه‌گذاران بزرگ برای تغییر روند و پذیرش هر چه بیشتر ای تی اف بیت کوین در جوامع مختلف جهانی را نادیده گرفت.

تحلیل‌گران با توجه به سابقه‌ی جنسلر احتمال تأیید و رسمی شدن حداقل یک ای تی اف بیت کوین را تا پایان سال پیش‎‌بینی کرده بودند.  تعداد شرکت‌های بزرگ و معتبری که خواستار فعالیت و خرید صندوق‌های قابل معامله بیت کوین هستند، کم نیست.

حتی برخی از این شرکت‌ها قصد دارند تا به محض رسمی شدن صندوق‌های قابل معامله بیت کوین، بیت کوین‌های موجود در حساب خودشان را به ای تی اف تبدیل کنند. طبق تحقیقات صورت گرفته صندوق‌های قابل معامله دیر یا زود به صورت رسمی در جوامع جهانی مختلف به خرید و فروش می‌رسند.

به رسمیت شناخته شدن ای تی اف بیت کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا موجب شده تا خرید بیت کوین به عنوان یک سرمایه‌گذاری قانونی شناخته شود.

در نتیجه افرادی که به دلیل ساختار متفاوت بیت کوین و تفاوت آن با بازارهای سرمایه‌گذاری سنتی تا به حال جرات سرمایه‌گذاری در این حوزه را نداشتند، این بار با خیال راحت ای تی اف بیت کوین خریداری می‌کنند.

 

سخن پایانی

حالا که با ساختار و قابلیت‌های منحصر به فرد ای تی اف‌ها و همچنین صندوق قابل معامله‌ بیت کوین آشنا شده‌اید، حاضر به سرمایه‌گذاری در این حوزه هستید؟ همانطور که مشاهده کردید هدف اصلی از پیاده‌سازی چنین طرحی قانونی‌سازی، شفاف‌سازی و تسهیل فرایند خرید، فروش و سرمایه‌گذاری در بیت کوین است.

اما با توجه به ساختار بازار رمز ارزها پیش‌بینی روند و جایگاه ای تی اف‌ بیت کوین در آینده کار ساده‌ای نیست. با در نظر گرفتن تمام مطالبی که گفته شد، شما چه آینده‌ای را برای ای تی اف‌ها پیش‌بینی می‌کنید؟ نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

نکات کلیدی:

  • صندوق‌های قابل معامله که اصطلاحاً ای تی اف نامیده می‌شوند، یک نوع اوراق بهادار هستند که فهرستی از چند دارایی با ارزش مانند طلا، سهام، نفت، ارزهای دیجیتال، بیت کوین و … را شامل می‌شوند.
  • فرایند خرید و فروش ای تی اف‌ها دقیقاً مشابه با سایر سهام‌ها است. بنابراین کاربران برای سرمایه‌گذاری در این حوزه به اطلاعات تخصصی و خاصی نیاز ندارند.
  • ای تی اف‌ها انواع مختلفی دارند و هر یک از ویژگی‌های خاصی برخوردارند.
  • مزایا سرمایه‌گذاری در ای تی اف‌ها: ۱. کارمزد کم ۲. تنوع و گوناگونی ۳. سوددهی مناسب و قابل توجه ۴. صرفه‌جویی در زمان.
  • معایب سرمایه‌گذاری در ای تی اف‌ها: ۱. قیمت بالا ۲. از دست رفتن فرصت کسب سودهای قابل توجه ۳. سود کم ۴. ضعف سیستم کنترل و مدیریت.
  • ریسک‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله: ۱. ریسک بازار ۲. ریسک نقدینگی ۳. مشکلات سیستمی شبکه و مغایرت قیمت ای تی اف با ارزش حقیقی سهام در بازار.
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. خیلی خوشحالم که این مقاله رو خوندم و باعث شد به درک خوبی درباره صندوق قابل حمل برسم مرسی ازتون

    1. سلام وقت بخیر
      ممنون از نظرتون و واقعا خوشحال هستیم که این متن براتون مفید بوده.
      موفق باشید.

دکمه بازگشت به بالا