دوره منتور شیپ
آموزش بیت کوین

۸ نکته مهم در رابطه با ترید بیت کوین که باید بدانید!

این روزها دیگر کمتر کسی را می‌توان یافت که اسمی از بیت کوین و ارزهای دیجیتال به گوشش نرسیده باشد. در واقع شرایط به گونه‌ای شده است که با هر فرد جدیدی که رو به رو می‌شویم می‌فهمیم او نیز مدتی می‌شود وارد بازار رمزارزها شده و به خریدوفروش آن‌ها مشغول است.

از بین تمامی این سرمایه‌گذاران، برخی هستند که موفق‌تر از بقیه ظاهر شده و برخی دیگر نیز به دلیل تصمیمات اشتباه و تجربه‌ی کم دچار ضرر و زیان می‌شوند. دلیل این موضوع آگاهی کم این افراد از نحوه‌ی عملکرد بازارهای مالی و بخصوص بازار ارزهای دیجیتال است.

این افراد همان‌هایی هستند که تنها به دلیل سروصدای رمزارزها و ترس از عقب ماندن از بازار وارد معاملات می‌شوند در حالی که هیچ ایده‌ای ندارند که در کجا چه تصمیمی بگیرند.

از همین رو تصمیم گرفتیم در این مقاله شما را با ۸ نکته‌ مهم در رابطه با ترید بیت کوین که باید حتماً به آن توجه داشته باشید، آشنا کنیم.

نوشته های مشابه

با خواندن این نکات شما می‌توانید اشتباهاتی را که دیگر تریدرهای کم‌تجربه مرتکب آن شده‌اند بشناسید و از تکرار آن‌ها خودداری کنید.

ممکن است بارها و بارها نام بیت کوین را شنیده باشید، ولی آیا می‌دانید ارز دیجیتال بیت کوین دقیقا چیست و چگونه کار می‌کند؟

قبل از شروع کردن به خواندن مقاله بد نیست نکات ابتدایی برای شروع ترید ارزهای دیجیتال را در تصویر زیر مطالعه نمایید و سپس نکات مهم در ترید بیت کوین را نیز یاد بگیرید.

۹ نکته در مورد ترید بیت کوین

 

۱. با رقم‌های پایین شروع کنید

افراد کم‌تجربه باید با مبلغ کمی به خریدوفروش بیت کوین بپردازند.

اولین نکته‌ی که باید در ترید بیت کوین به آن توجه داشته باشید این است که حتماً با سرمایه‌ی کم وارد شوید. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما به تازگی وارد این بازار شده و تجربه‌ی کافی برای معاملات بزرگ نداشته باشید.

حتی افرادی که مدتی می‌شود به خریدوفروش بیت کوین می‌پردازند هم نباید سرمایه‌ای را وارد این بازار بکنند که در صورت از دست رفتن تمام آن مشکلی برای زندگی شخصی‌شان پیش بیاید.

بازار ارزهای دیجیتال بازار پرنوسانی است که ریسک‌های زیادی را هم در پشت خود دارد. بنابراین تنها باید پولی را صرف خرید بیت کوین بکنید که نیازی به آن ندارید.

خیلی از کسانی که در این بازار دچار ضررهای کلان شده‌اند با دیدن سودهای چند درصدی افراد دیگر تمام سرمایه‌ی خود را صرف خرید بیت کوین کرده و با حرکت قیمت این رمزارز در جهت خلاف پیش‌بینی آن‌ها سرمایه‌شان از دست رفته است.

البته نمی‌گوییم که تا آخر عمر همیشه با رقم‌های پایین در بیت کوین و ارزهای دیجیتال معامله کنید. در واقع در شروع کار و تا زمانی که نبض بازار را پیدا نکرده‌اید بهترین کار همین ورود با سرمایه‌ی کم است.

رفته‌رفته که تجربه‌ی بیشتری کسب کردید، می‌توانید سرمایه‌ی ورودی خود را نیز افزایش دهید. ولی کماکان نباید پولی را که تحمل از دست دادن آن را ندارید، وارد این بازار بکنید.

اگر به تازگی وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اید می‌توانید با شرکت در دوره آموزش ارز دیجیتال هر چیزی را که در رابطه با ارزهای دیجیتال، خریدوفروش و تحلیل آن‌ها نیاز دارید فرا بگیرید و در استراتژی‌های معاملاتی خود از آن استفاده کنید.

 

۲. از یک کیف پول دیجیتال مطمئن استفاده کنید

از همان ابتدای کار یک کیف پول دیجیتال مطمئن و شناخته‌شده انتخاب کرده و از آن استفاده کنید.

کیف پول دیجیتال شما مکانی است که تمام بیت کوین‌هایتان را در خود جای خواهد داد. بنابراین انتخاب یک کیف پول دیجیتال مناسب و معتبر از مهم‌ترین کارهایی است که باید در همان ابتدا انجام دهید.

خوشبختانه یا متأسفانه کیف پول‌های زیادی برای این کار وجود دارد که انتخاب را کمی برای کاربران تازه‌وارد سخت می‌کند. صرافی دیجیتالی که در آن به خریدوفروش بیت کوین می‌پردازید خودش یک کیف پول دیجیتال داخلی دارد ولی به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود که رمزارزهای خود را برای مدت طولانی در آنجا رها کنید.

بهترین کار این است که انواع مختلف کیف پول‌های دیجیتال را بشناسید و کیف پولی که با نیازهای شما مطابقت دارد را انتخاب کنید.

کیف پول‌ها می‌توانند نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری باشند که خود کیف پول‌های نرم‌افزاری به سه دسته‌ی کیف پول‌های دسکتاپ، موبایل و تحت وب تقسیم می‌شوند.

صحبت در مورد انواع کیف پول‌ها خارج از موضوع این مقاله است ولی می‌توانید به مقاله «کیف پول دیجیتال چیست و کیف پول مناسب من کدام است» مراجعه کنید.

 

۳. شرایط بازار را تحت نظر بگیرید

همیشه قبل از ورود به یک معامله شرایط بازار را بررسی کرده و از تحلیل‌های ارائه شده توسط دیگران اطمینان حاصل کنید.

درست مانند دوران مدرسه تنها راه موفقیت این است که تکالیف خود را خودتان انجام دهید و از روی دیگران کپی نکنید. در بازار ارزهای دیجیتال افراد زیادی هستند که ادعا می‌کنند متخصص خریدوفروش بیت کوین و تحلیل‌های مرتبط با آن هستند.

با اینکه استفاده از تجربیات آن‌ها می‌تواند کمک زیادی به ما بکند ولی همیشه به یاد داشته باشید که تصمیم نهایی را باید بر اساس تحلیل و شناخت خودتان از شرایط فعلی بازار بگیرید.

فقط به خاطر اینکه در یک کانال تلگرامی یا پست اینستاگرامی گفته می‌شود که بیت کوین بخرید یا بفروشید دلیل نمی‌شود که شما هم بدون تحقیق در مورد درستی آن به حرفشان گوش دهید.

حتی اگر تحلیل این افراد در آن لحظه درست هم باشد بازار ارزهای دیجیتال به‌گونه‌ای است که تحرکات و اخبار لحظه‌ای می‌تواند تاثیر زیادی روی حرکت قیمت آن‌ها بگذارد.

بنابراین بررسی اوضاع و تحت نظر گرفتن بازار توسط خودتان امری ضروری است که می‌تواند جلوی ضررهای زیادی را بگیرد. این شناخت بازار را می‌توان به کمک تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به دست آورد.

 

۴. استراتژی معاملاتی داشته باشید

استراتژی‌های معاملاتی مرسوم را بشناسید و براساس قوانین یکی از آن‌ها به خریدوفروش بپردازید.

قبل از اینکه حتی بخواهید به خرید بیت کوین فکر کنید باید مشخص کنید که چه نوع تریدری می‌خواهید باشید. این انتخاب بستگی زیادی به مدت زمانی که می‌خواهید به این کار اختصاص دهید و همچنین خصوصیات اخلاقی شما دارد.

اگر می‌خواهید در طول روز چندین خریدوفروش انجام دهید و هر دفعه مقدار کمی سود به دست بیاورید، پس استراتژی معاملاتی اسکالپینگ (Scalping) یا ریزه‌خواری برای شما مناسب خواهد بود.

اگر حوصله‌ی تعداد زیادی ترید در طول روز را ندارید ولی می‌خواهید هرچه زودتر به سود برسید می‌توانید یک تریدر روزانه (Day Trader) باشید که مدت زمان بین خرید و فروش بیت کوینش از ۲۴ ساعت بیشتر نمی‌شود.

اگر این زمان هم برای شما زیادی کوتاه است می‌توانید به استراتژی نوسان‌گیری یا سوینگ تریدینگ (Swing Trading) روی بیاورید.

در این نوع استراتژی فاصله‌ی بین خرید و فروش بیت کوین از یک روز بیشتر ولی از یک ماه کمتر است. به عبارت دیگر اگر شما امروز مقداری بیت کوین بخرید و چند هفته بعد آن را بفروشید یک تریدر نوسان‌گیر هستید.

برخی دیگر از افراد هم ترجیح می‌دهند که با شروع یک روند صعودی یا نزولی سوار این موج شوند و تا پایان با آن همراه بمانند. به این نوع تریدرها هم تریدرهای روندی می‌گوییم که در جهت روند بازار حرکت می‌کنند.

اگر هیچ کدام از این استراتژی‌ها را نمی‌پسندید یا زمان کافی برای انجام آن‌ها را ندارید، می‌توانید بیت کوین بخرید و تا مدت‌ها دست به آن نزنید. این استراتژی همان‌طور که از تعریفش بر می‌آید استراتژی خرید و نگهداری نام دارد و کم‌ریسک‌ترین نوع سرمایه‌گذاری در بیت کوین است.

بدون شک داشتن یک استراتژی معاملاتی و یک برنامه‌ی خوب می‌تواند تاثیر مثبتی روی تریدهای شما بگذارد.

برای آشنایی بیشتر با استراتژی‌هایی که در بالا ذکر شد می‌توانید به مقاله «۱۰ روش برتر ترید ارز دیجیتال» سری بزنید.

اگر علاقه دارید تنها بر اساس قیمت و کندل‌های بازارهای بیت کوین یا ارزهای دیگر به معامله بپردازید، پس استراتژی پرایس اکشن مناسب شما است. صفر تا صد پرایس اکشن را می‌توانید در دوره‌ آموزش پرایس اکشن فرابگیرید.

 

۵. از حد سود و حد ضرر استفاده کنید

تعیین و استفاده از حد سود و حد ضرر از مهم‌ترین کارهایی است که باید قبل از ورود به یک معامله به آن فکر کنید.

همان‌طور که گفتیم بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال دارایی‌هایی هستند که به شدت نوسان می‌کنند. با وجود تمام تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های افراد مجرب هنوز هم هیچ کس نمی‌تواند به صورت دقیق حرکت بعدی بیت کوین را تشخیص دهد. میزان این نوسان بسیار بیشتر از هر بازار مالی دیگر است.

بنابراین باید حتماً قبل از ورود به یک معامله با خود مشخص کنید که چه مقدار سود شما را راضی می‌کند یا اگر چقدر ضرر کنید مشکلی برایتان پیش نمی‌آید. به عبارت دیگر باید از همان ابتدا حد سود و حد ضرر معامله‌ی خود را مشخص کنید و سپس وارد آن شوید.

منظور از حد سود همان مقداری است که در صورت رسیدن قیمت بیت کوین به آن شما تمایل به فروختن آن را دارید و منظور از حد ضرر همان قیمتی است که در صورت رسیدن بیت کوین به آن شما دیگر نمی‌خواهید در معامله باقی بمانید و ترجیح می‌دهید با فروختن بیت کوین‌های خود از معامله خارج شوید و منتظر یک موقعیت بهتر بمانید.

این نکته یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید حتماً در ترید بیت کوین به آن پایبند بمانید. اگر هر دفعه استراتژی خود را تغییر دهید و برنامه‌ی ثابتی برای تعیین حد سود و حد ضررهای خود نداشته باشید با مشکل روبه‌رو خواهید شد.

بسیاری از تریدرهای تازه‌وارد بیت کوین دچار حرص و طمع می‌شوند و با اینکه معامله‌ی آن‌ها به حد سودشان رسیده ولی از معامله خارج نمی‌شوند و امیدوارند این سود بیشتر شود که ناگهان با سقوط قیمت نه‌تنها سودی عایدشان نمی‌شود بلکه در بسیاری از مواقع با ضرر از معامله خارج می‌شوند.

برخی دیگر نیز زیادی امیدوار می‌شوند و با اینکه قیمت بیت کوین به حد ضررشان رسیده ولی از آن خارج نمی‌شوند و منتظر می‌مانند که شاید بازار برگردد ولی اتفاقی که می‌افتد سقوط بیشتر قیمت و تحمل ضرر بیشتر است.

با پایبند بودن به قوانین تعیین حد سود و حد ضرر خود و مدیریت ریسک می‌توانید تا حد زیادی این مشکلات را حل کنید.

 

۶. از اهرم‌‌های بالا استفاده نکنید

در معاملات اهرمی نباید از اهرم‌های بالا استفاده کرد زیرا احتمال ضرر و زیان هم مانند احتمال کسب سود چندین برابر می‌شود.

در برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال این امکان وجود دارد که در معادلات خود از اهرم (Leverage) استفاده کنید. در واقع استفاده از اهرم به شما اجازه می‌دهد با سرمایه‌ی بیشتری نسبت به دارایی واقعی خود وارد معاملات شوید. بدین ترتیب سود یا ضرری که از معاملات نصیبتان می‌شود می‌توان متناسب با اهرم به کار گرفته شده چندین برابر شود.

برای مثال اگر بخواهید با ۱۰ دلار وارد معامله شوید و از از اهرم ۵ استفاده کنید در واقع دارید با سرمایه‌ی ۵۰ دلاری معامله می‌کنید که این یعنی سود و ضرر شما ۵ برابر حالت عادی می‌شود.

با اینکه این ایده بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد و می‌تواند سودهای کلانی نصیب شما کند ولی فراموش نکنید که ضررهای شما هم چندین برابر می‌شود و احتمال از دست رفتن کل دارایی وجود دارد بنابراین تریدرهای بیت کوین کم تجربه نباید از اهرم‌های بالا استفاده کنند و بهتر است تا زمانی که مطمئن شدید استفاده از این پلتفرم‌ها را بلد هستید به سراغ‌شان نروید. تنها تریدرهای حرفه‌ای که سال‌هاست در این بازار مشغول فعالیت هستند می‌توانند از تریدهایی با اهرم بالا استفاده کنند.

 

۷. احساسات خود را کنترل کنید

هیچ وقت براساس احساسات خود تصمیم‌های ناگهانی برای خرید یا فروش بیت کوین نگیرید.

در هنگام خریدوفروش بیت کوین علاوه بر مدیریت ریسک و تعیین حد ضرر و حد سود باید به عوامل احساسی شخصیت خود هم توجه داشته باشید و آن‌ها را نیز مدیریت کنید.

مهمترین عامل احساسی که می‌تواند در تریدهای شما تأثیر منفی بگذارد در بین فعالان این حوزه با عبارت «ترس از دست دادن فرصت» (Fear of Missing Out) شناخته می‌شود که به اختصار به آن فومو یا FOMO هم گفته می‌شود.

به دلیل نوسانات بالای قیمت بیت کوین خیلی عجیب نیست که در عرض مدت زمان کوتاهی شاهد افزایش قیمت آن باشیم. این افزایش قیمت می‌تواند حس طمع بسیاری از کاربران را تحریک کرده و با امید به ادامه‌ی افزایش قیمت، آن‌ها را مجاب به خرید در قیمت بالا بکند.

به عنوان مثال این افراد یک روز به نمودار قیمت بیت کوین نگاه می‌کنند و می‌بینند که قیمت آن ۵ درصد رشد کرده است، روز بعد دوباره شاهد افزایش چند درصدی قیمت این رمزارز هستند.

در این لحظه است که این افراد احساس می‌کنند از بازار و سودی که در خود دارد عقب مانده‌اند و بدون هیچ تحلیل خاصی اقدام به خرید بیت کوین در قیمت بالا می‌کنند.

قربانی فومو شدن از دلایل مهمی است که بسیاری از تریدرهای بیت کوین و در حالت کلی ارزهای دیجیتال دچار ضرر می‌شوند. اما شما نباید اینگونه باشید و بعضی مواقع قبول کنید که از سود بازار عقب مانده‌اید و هیچ خریدی انجام ندهید. مطمئناً در آینده فرصت‌های معاملاتی بیشماری پیش روی شما قرار خواهد گرفت.

 

۸. حواستان به کلاه‌‌بردارها باشد

تنها از راه‌های مرسوم و پراستفاده توسط حرفه‌ای‌ها به خریدوفروش بیت کوین بپردازید و مواظب کلاه‌بردارها باشید.

خریدوفروش بیت کوین در بسیاری از کشورها قانونی نیست و به همین دلیل متاسفانه تعداد کلاه‌برداری‌ها در این حوزه زیاد است. صرافی‌ها و کیف پول‌های دیجیتال تقلبی فراوان هستند.

همین چند وقت پیش بود که یکی از صرافی‌های بزرگ فعال در کشور ترکیه شبانه تمام دارایی‌های کاربرانش را بالا کشید و تعطیل شد.

از طرف دیگر افراد زیادی هستند که سعی می‌کنند با استفاده از حیله‌های مختلف شما را مجاب به پرداخت بیت کوین به آن‌ها کنند یا حتی سعی کنند که اطلاعات خصوصی ورود به کیف پول‌ دیجیتال‌تان را به دست بیاورند و دارایی‌هایتان را غارت کنند. پس پیش از هرچیز، امنیت خود و دارایی‌هایتان را تضمین کنید.

 

سخن پایانی

فرقی نمی‌کند که از چه نوع استراتژی برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال استفاده کنید، باید حتماً مسائل امنیتی و مدیریت ریسک در صدر اولویت‌های شما باشد. بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال بازار پرنوسانی است که در آن هم پتانسیل و هم پتانسیل ضرر بسیار بالاست.

از همین رو تریدرهای تازه‌وارد نباید با رقم‌های بالا وارد معاملات شوند. حتی تریدرهای حرفه‌ای هم باید تنها مبالغی را وارد این بازار کنند که در صورت از دست دادن تمام آن‌ها هیچ مشکلی برای زندگی شخصی‌شان پیش نیاید.

مطالعه‌ی دقیق و عمل  به نکات مهم در ترید ارزهای دیجیتال می‌تواند کمک بسیار زیادی به موفقیت شما در این بازار کند. برای همین در این مقاله چند مورد از اصلی‌ترین مواردی که باید همواره سرلوحه‌ی فعالیت‌های خود قرار دهید، معرفی شد که امیدواریم آن‌ها را در معاملات بعدی خود لحاظ کنید. با این کار خواهید دید که میزان ضررهایتان به حداقل می‌رسد و می‌توانید در آینده به سودهای بیشتری برسید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بدون شک یکی از بهترین مقالاتی بود که خوندم ممنونم ازتون میشه لطف کنید برای آموزش ترید در بایننس هم یک پست اختصاصی ایجاد کنید؟

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از نظرتون. حتما در اینباره هم یه مقاله جامع و جذاب توی سایت می‌ذاریم
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا