🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش بیت کوینآموزش سرمایه‌گذاری و ترید

چگونه بیت کوین (Bitcoin) بخریم؟ آموزش خرید بیت کوین

همانطور که می‌دانید این روزها سروصدای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، اطراف سرمایه‌گذاران قدیمی و سنتی را پر کرده است. بیت کوین که قدیمی‌ترین ارز دیجیتال موجود به شمار می‌رود، همچنان روی تخت قدرت خود نشسته است. اگر قصد داشته باشیم لیستی از باارزش‌ترین ارزهای دیجیتال تهیه کنیم، بیت کوین بی‌شک در راس این لیست قرار می‌گیرد.

مقاله‌های زیادی در رابطه با استخراج بیت کوین یا «بیت کوین ماینینگ» (Bitcoin mining) و سرمایه‌گذاری روی بیت کوین وجود دارد، اما ما در این مقاله قصد داریم نحوه‌ خرید بیت کوین را به شما آموزش بدهیم.

هر روزه تمایل برای خرید بیت کوین در ایران به عنوان محبوب‌ترین و باارزش‌ترین ارز دیجیتال بیشتر می‌شود و تعداد بی‌شماری از افراد هستند که می‌خواهند سرمایه خود را وارد بازار ارزهای دیجیتال کنند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید و نمی‌دانید چطور باید به خرید و فروش بیت کوین بپردازید، در ادامه با حسینی فایننس همراه باشید.

تعریفی از بیت کوین

بیت کوین یک نرم افزار غیرمتمرکز است که روی چندین کامپیوتر در سراسر جهان به طور همزمان اجرا می‌شود و مثل یک بانک، امکان جابه‌جایی پول دیجیتال را برای کاربرها فراهم می‌کند. این شبکه از تکنولوژی دفترکل توزیع‌شده (DLT) خاصی به نام بلاک چین (Blockchain) استفاده می‌کند.

«بیت کوین» (Bitcoin) با نماد BTC، به عنوان اولین ارز دیجیتال با داشتن ویژگی «متن باز» (Open-Source) و «همتا به همتا» (Peer to Peer)، به دست فرد یا گروهی از توسعه‌دهندگان ناشناخته تحت نام مستعار ساتوشی ناکاماتو در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی شده و انتشار یافت.

این ارز دیجیتال هیچ نوع سرور متمرکزی برای منتشر کردن تراکنش‌ها و ذخیره‌سازی آن‌ها ندارد، چرا که از نوعی تکنولوژی با نام بلاک چین استفاده می‌کند که نیازمند امضای الکترونیکی است. انتشار بیت کوین از راه ماینینگ انجام می‌پذیرد و عرضه‌ آن به ۲۱ میلیون عدد بیت کوین محدود می‌شود.

در حال حاضر، میزان ارزش بازار بیت کوین از ۱۷۰ میلیارد دلار نیز فراتر رفته است و به همین دلیل در مقام رهبری بازار قرار دارد. برای خریدن بیت کوین روش‌های زیادی پیش روی شما است. به عنوان مثال، می‌توان به پلتفرم‌های تبادل بیت کوین که در اصل همان صرافی‌های رمزارزها هستند و دستگاه‌های خودپرداز (ATM) اشاره کرد.

نوسانات قیمت بیت کوین بستگی به این دارد که خریدار مایل به پرداخت چه هزینه‌ای برای هر عدد بیت کوین باشد. البته صرافی‌ها به شما این اجازه را می‌دهند تا با توجه به مبلغی که قصد سرمایه‌گذاری دارید، قادر باشید کمتر از یک بیت کوین را نیز خریداری نمایید. بیت کوین نوعی ارز دیجیتال جهانی است که تحت تاثیر وضعیت یا ثبات مالی هیچ کشوری قرار نمی‌گیرد، با این حال به طور کلی هرج‌و‌مرج جهانی روی افزایش قیمت بیت کوین بسیار تاثیرگذار است.

چون این کرپتوکارنسی تحت تاثیر سیاست هیچ کشوری نبوده و به دور از کنترل یا نفوذ دولت‌‌ها است، در نتیجه همین امر باعث می‌شود سرمایه‌گذاران آن را نوعی دارایی امن در نظر بگیرند. حال شاید این سوال برای شما پیش بیاید که از میان این تعداد ارز دیجیتال که در بازار موجود است، چرا باید بیت کوین بخرم؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

چرا بیت کوین بخریم؟

در دنیای امروز راه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. خرید و فروش بیت کوین نیز یکی از این راه‌ها است که ممکن است در رابطه با آن دچار تردید شده باشید. به هرحال وقتی که به طور کامل نمی‌دانید چه اتفاقی قرار است برای دارایی شما بیفتد، شاید ریسک بزرگی باشد که تمام پس‌انداز خود را صرف خرید بیت کوین کنید. یا شاید با خودتان فکر کنید به جای خرید چند عدد بیت کوین، می‌توانم یک خانه بخرم و از طریق دریافت رهن و اجاره درآمده داشته باشم. پس واقعا چه دلیلی برای خرید بیت کوین وجود دارد؟

جواب ما به این سؤال اینطور است که خرید بیت کوین ویژگی‌هایی دارد که سایر روش‌های سرمایه‌گذاری آن را ندارند. برخی از این ویژگی‌ها را در ادامه برای شما بیان خواهیم کرد تا نسبت به این موضوع دید بهتری داشته باشید؛ البته در انتها این شما هستید که نسبت به شرایط زندگی و کسب و کار خود می‌توانید تصمیم بگیرید که سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال راه حل خوبی است یا خیر!

در گذشته، برخی از افراد علاقه داشتند در انجام فرآیند پرداخت خود ناشناس بمانند و نمی‌خواستند پولی بابت هر تراکنش خود به بانک پرداخت کنند، در نتیجه ارز دیجیتال بیت کوین به وجود آمد. شما برای خریدن بیت کوین، هیچ مبلغی به بانک یا نهاد خاصی پرداخت نمی‌کنید. به عنوان مثال معاملاتی که در هر کشور انجام می‌گیرد، دولت از آن سود برمی‌دارد و این سود شامل دریافت مالیات و بالا رفتن املاک و دارایی‌های دولت است. در عوض برای خرید و فروش بیت کوین هیچ واسطه‌ای وجود نداشته و دولت‌ها هیچ‌گونه نقشی در آن ندارند.

نکته‌ بعدی که بیت کوین را منحصربه‌فرد می‌کند، عدم وجود هزینه‌ استهلاک است. شما سراغ هر راهی برای سرمایه‌گذاری مثل خریدن ماشین، خانه و… بروید، پس از مدتی باید هزینه‌ای بابت استهلاک و نگهداری از آن بپردازید ولی در رابطه با ارزهای دیجیتال و نگه داشتن آن‌ها چنین چیزی وجود ندارد.

مبادلات بیت کوین با دقت و نظم بسیار زیادی انجام می‌گیرد؛ یعنی بیت کوین در واقع کدهای رمزگذاری‌شده‌ای است که همه‌ آن‌ها به یکدیگر پیوسته هستند، به طوری که با تغییر یکی از آن‌ها کل زنجیره تغییر خواهد کرد. در نتیجه هیچ شخص یا نهادی نمی‌تواند به تعداد بیت کوین که در ابتدای ارائه‌ آن مشخص شده است چیزی اضافه کرده یا از آن کم کند.

علاوه بر تمام موارد ذکر شده، خرید بیت کوین به‌صورت همتا به همتا انجام می‌گیرد، به طوری که شما واقعا با افراد در حال مبادله هستید و به خرید از آن‌ها می‌پردازید. همچنین سیاست‌های سالم بیت کوین یکی دیگر از دلایلی است که هر روزه تعداد بیشتری از افراد به سرمایه‌گذاری روی آن فکر می‌کنند؛ یعنی می‌توان زمان ایجاد بیت کوین‌های جدید یا تعداد بیت کوین‌های جدید را مشاهده کرد که در نتیجه همه‌چیز در رابطه با آن بسیار شفاف خواهد بود.

بیت کوین را می‌توان از هر نقطه در جهان به هرجای دیگری ارسال کرد و هیچ بانکی نمی‌تواند پرداخت شما را مسدود کند یا اینکه حساب شما را ببندد؛ بنابراین خیال‌تان از این بابت همیشه راحت است. با توجه به تمام نکاتی که گفته شد، خرید و فروش بیت کوین می‌تواند هنوز هم بسیار برای شما سودآور باشد.

 

مراحل خرید بیت کوین

حال اگر بعد از مطالعه کردن ویژگی‌های مثبت و قیمت بیت کوین، تصمیم به سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال گرفته باشید، اولین معما برای شما طریقه‌ خریدن این ارز دیجیتال و ذخیره‌سازی آن است. با وجود تفاوت‌های کوچک، خریدن تمام ارزهای دیجیتال موجود در بازار چند قدم شبیه به هم دارد که اگر به خوبی آن‌ها را درک کنید، متوجه خواهید شد که خرید ارز دیجیتال بیت کوین اصلا کار پیچیده‌ای نیست.

برای اقدام به خرید بیت کوین دو مرحله‌ مهم و اساسی وجود دارد. قبل از هرگونه اقدام برای خرید، به دنبال کیف پول مناسبی برای نگهداری از بیت کوین خود باشید. انتخاب کیف پول ایمن و مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در قسمت‌های بعدی به طور مفصل در رابطه با این مقوله صحبت خواهیم کرد.

در درجه‌ بعدی باید به دنبال عضویت در بهترین صرافی بیت کوین باشید. اعتبار صرافی، پشتیبانی از کوین مورد نظر شما و تاریخچه‌ صرافی از نکاتی است که نباید توجه به آن را فراموش کنید. پس از در نظر گرفتن این نکات می‌توانید به راحتی به خرید و فروش بیت کوین بپردازید.

 

نصب کیف پول بیت کوین

اولین مرحله در راستای خرید و نگهداری از بیت کوین‌های شما پیدا کردن کیف پول دیجیتال مناسب با خواسته‌های شما است. ممکن است یک کیف پول محبوب باشد ولی برای مثال از ارز دیجیتال مورد نظر شما پشتیبانی نکند. پس باید قبل از انتخاب کیف پول در رابطه با آن به درستی تحقیق کنید.

خوشبختانه به دلیل محبوبیت بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال، تقریبا تمام کیف پول‌های مطرح و معتبر موجود در بازار از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. پس شما باید بیشتر تمرکز خود را روی اعتبار و امنیت کیف پول بگذارید. مطمئن شوید که کیف پول کاربرپسند است و به‌راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر استفاده از کیف پول پیچیده باشد، انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود.

اگر شما از مقدار زیادی بیت کوین نگهداری می‌کنید، پیشنهاد ما این است که حتما سراغ کیف پول‌های سخت افزاری بروید، چرا که از امنیت بسیار بالایی برخوردارند. البته استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری برای نگهداری از مقدار کم ارز دیجیتال انتخاب عاقلانه‌ای نیستند چون باید هزینه‌ قابل توجهی برای استفاده از آن‌ها بپردازید. در این صورت کیف پول‌های آنلاین که رایگان هستند، می‌توانند برای شما گزینه‌ مناسب‌تری باشند.

پس از در نظر گرفتن نیازهای خود، تحقیق در رابطه با کیف پول مورد نظر و پیدا کردن آن، باید کیف پول مورد نظر خود را نصب کرده و بیت کوین‌های خود را به آن منتقل کنید. لازم به ذکر است که هر کیف پول با توجه به نوع خود، طریقه‌ خاصی برای نصب کردن و انتقال پول دارد. با یک جستجوی ساده، می‌توانید سایت کیف پول را پیدا کرده و توضیحات آن در رابطه با نصب کیف پول را مطالعه کنید.

کیف پول‌های «کوین بیس» (Coinbase)، «ترزور» (Trezor)، «رابین هود» (Robin Hood) و «اکسودوس» (Exodus) چند مورد از کیف پول‌هایی به شمار می‌روند که مناسب نگهداری از بیت کوین هستند.

 

عضویت در یک صرافی معتبر

بعد از پیدا کردن کیف پول مناسب مطابق با نیازهای خود، باید به دنبال صرافی معتبر به منظور خرید ارز دیجیتال بگردید. پیدا کردن صرافی ارز دیجیتال مناسب نیز نیاز به تحقیق و بررسی زیادی دارد. اگر شما در انتخاب صرافی برای خرید ارز دیجیتال دقت و بررسی کافی انجام ندهید، ممکن است سرمایه‌ خود را به‌راحتی از دست بدهید.

در درجه‌ اول لازم است از اعتبار صرافی مطمئن شوید. برخی از صرافی‌های بزرگ و محبوب اعتبار خود را با معروفیت خود ثابت کرده‌اند اما اگر انتخاب شما صرافی‌های کوچک‌تر است، اسم آن را در مرورگر خود سرچ کرده و در رابطه با آن مطالعه کنید.

بعد از اطمینان حاصل کردن از اعتبار صرافی، به دنبال تاریخچه‌ آن بروید. برخی از صرافی‌ها حتی با وجود بزرگ و محبوب بودن، تاریخچه‌ خوبی ندارند. اگر در گذشته مشکلات امنیتی برای صرافی پیش آمده و کسی قادر به هک کردن شبکه‌ آن‌ها بوده باشد، ممکن است این اتفاق دوباره بیفتد و شما سرمایه‌ خود را از دست بدهید. برخی از صرافی‌ها سرمایه‌ شما را بیمه می‌کنند؛ یعنی اگر چنین مشکلاتی پیش بیاید، شما سرمایه‌ خود را از دست نخواهید داد و درصدی از آن را پس می‌گیرید. پس امنیت در انتخاب صرافی حرف اول را می‌زند.

به طور کلی می‌توان گفت که صرافی‌های داخلی که از اعتبار خوبی برخوردار است، گزینه‌های بهتری نسبت به صرافی‌های خارجی هستند چرا که به دلیل تحریمات موجود، ممکن است حساب شما در صرافی‌های خارجی بلوکه شود و سرمایه‌ خود را از دست بدهید. پس بهتر است به دنبال صرافی معتبر داخلی باشید. هر صرافی نحوه‌ عضویت و خرید مختص به خود را دارد که می‌توانید آن را در وب سایت صرافی مطالعه کنید.

 

انتخاب روش خرید و پرداخت

اگر شما ساکن خارج از ایران باشید، کافی است یک صرافی معتبر را انتخاب کرده و اقدام به خرید بیت کوین کنید ولی اگر شما ساکن ایران هستید، این فرآیند ممکن است برای شما کمی پیچیده‌تر باشد. به دلیل تحریم‌های موجود، قدرت استفاده‌ شما از صرافی‌های معتبر خارجی بسیار کم است. پس باید صرافی داخل معتبر پیدا کرده و با استفاده از ریال یا پول نقد، بیت کوین خود را خریداری کنید.

اکثر صرافی‌های داخل بیت کوین را در سبد خرید خود دارند، پس نیازی به خرید ارز دیجیتال دیگر و تبدیل کردن آن به بیت کوین نیست. پیشنهاد ما این است که بیت کوین خود را از صرافی معتبر خریده و آن را به کیف پول مطمئنی منتقل کنید. نگهداری از بیت کوین نزد صرافی‌های داخلی و خارجی با ریسک بلوکه شدن حساب و از دست رفتن سرمایه‌تان همراه است.

 

آیا خرید بیت کوین بدون احراز هویت امکان پذیر است؟

برخی از کسانی که به خرید و فروش بیت کوین علاقه دارند، به دنبال ناشناس ماندن هستند و برای ناشناس ماندن در فرآیند خرید بیت کوین باید پروسه‌ خرید را بدون نیاز به احراز هویت انجام دهند. خرید بیت کوین با گذراندن مراحل احراز هویت دارای معایبی مانند محدودیت در میزان خرید بیت کوین و سقف استفاده از خدمات کاربری است که در خرید بدون احراز هویت این محدودیت‌ها برداشته خواهند شد به همین روی افراد زیادی به دنبال ناشناس ماندن هستند.

اگرچه خرید بیت کوین از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال بدون احراز هویت ممکن نیست ولی می‌توان برای خرید بیت کوین بدون نیاز به احراز هویت، از افرادی که در فضای مجازی مانند تلگرام و… ارز دیجیتال می‌فروشند، مستقیما بیت کوین بخرید. به این صورت که شما فروشنده را از این راه پیدا کرده، پول را به او انتقال می‌دهید و بیت کوین مورد نظر خود را دریافت می‌کنید.

 

ریسک خرید بیت کوین بدون احراز هویت

زمانی که بدون احراز هویت شروع به مبادله می‌کنید، ریسک‌ها و خطرات زیادی ممکن است برای شما پیش بیاید که باید آن‌ها را بپذیرید. شاید ناشناس ماندن وسوسه‌انگیز به نظر برسد اما نباید ریسک‌های موجود را فراموش کرد. اگر احراز هویت نکنید امکان دارد پس از پرداخت پول، فروشنده ارز دیجیتال بیت کوین را به شما ندهد و فرار کند.

دیگر خطر بزرگی که شما را تهدید می‌کند این است که امکان دارد افراد کلاهبردار ارز دیجیتال دزدی به شما فروخته یا برای پولشویی از شما استفاده کنند و اقدام به مبادله‌ ارز یا پول دزدیده شده‌ خود کنند. همچنین خطرات بسیار زیاد دیگری نیز در این راه وجود دارد و همین حالا هم تعداد زیادی از افراد از این طریق در حال کلاهبرداری هستند. پس پیشنهاد ما به شما این است که مرحله‌ احراز هویت را حتما انجام دهید.

این روزها بازار ارزهای دیجیتال به‌شدت داغ است و با رشد چشمگیر بازار رمزارزها، روز‌به‌روز به تعداد سرمایه‌گذاران ریز و درشت آن اضافه می‌شود. بی‌شک افراد زیادی به دنبال خرید بیت کوین بدون احراز هویت هستند؛ غافل از اینکه بدانند خطرات کلاهبرداری زیادی سرمایه‌ آن‌ها را تهدید می‌کند.

 

چگونه در ایران بیت کوین بخریم؟

برای خریدن بیت کوین در ایران شما چند راه‌حل دارید. اول از همه محبوب‌ترین راهی که اکثر افراد سراغ آن می‌روند، خرید مستقیم بیت کوین از طریق مراجعه به سایت صرافی‌ها است. برای این کار خوشبختانه صرافی‌های داخلی نیز وجود دارند. به طور مثال صرافی «او‌ام‌پی فینکس» یکی از صرافی‌های معتبری است که به‌راحتی می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد.

شما با جستجو کردن عبارت «خرید بیت کوین» در گوگل نیز می‌توانید به‌راحتی وب سایت مورد نظر خود را پیدا کنید. تنها نکته‌ای که باید به شما گوشزد کنیم این است که حتما در رابطه با اعتبار صرافی تحقیقات لازم را انجام دهید. چون بیت کوین ارز دیجیتال بسیار محبوبی است، تمام صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی به احتمال زیاد آن را در سبد خرید خود دارند.

همچنین لازم به ذکر است که خرید بیت کوین از صرافی‌های خارجی نیز امکان‌پذیر است اما به دلیل اینکه اکثر صرافی‌های معتبر ارزهای دیجیتال، ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده‌اند، باید ریسک بلوکه شدن حساب‌تان را نیز در نظر بگیرید. صرافی بایننس یکی از صرافی‌های معتبر میان کاربران ایرانی است که چون در چین واقع شده است، احتمال بلوکه شدن حساب شما در این صرافی بسیار کمتر است. فراموش نکنید که همیشه باید با استفاده از وی پی ان، آی پی خود را نیز تغییر دهید تا مکان شما قابل شناسایی نباشد.

راه حل آخری که برای خرید بیت کوین وجود دارد این است که بیت کوین خود را مستقیما از افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بخرید ولی به دلیل ریسک‌های زیادی که در این راه وجود دارد ما این راه حل را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

 

سخن پایانی

امیدوار هستیم پس از خواندن این مقاله دید بهتری در رابطه با نحوه خرید بیت کوین پیدا کرده باشید. اینکه شما بخواهید بیت کوین بخرید یا خیر کاملا به خودتان بستگی دارد. فقط بهتر است اطلاعات خود را در‌این‌باره تکمیل کرده و بعد اقدام به هرگونه خریدی کنید.

به طور کلی می‌توان ادعا کرد که بیت کوین مزایای زیادی دارد که در سایر روش‌های سرمایه‌گذاری این ویژگی‌ها وجود ندارد ولی با این حال نباید اجازه دهید که بازار ارزهای دیجیتال شما را زیاد وسوسه کند و باعث شود تمام سرمایه‌‌ خود را برای خرید آن صرف کنید.

متأسفانه هم اکنون تعداد کسانی که تمام زندگی و سرمایه‌ خود را برای خریدن بیت کوین می‌فروشند هر روز، رو به افزایش است. باید این نکته را در نظر داشته باشید که یک اشتباه جبران‌ناپذیر باعث از بین رفتن تمام سرمایه‌ شما خواهد شد. بهترین راه این است که در حد اعتدال و متناسب با شرایط خودتان در این بازار سرمایه‌گذاری کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا