🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش بیت کوینآموزش سرمایه‌گذاری و ترید

خرید بیت کوین در ایران چگونه است؟

ارز دیجیتال بیت کوین به‌عنوان پرچم‌دار رمز ارزها، کماکان بر تخت قدرت تکیه زده و لقب پادشاه ارزهای دیجیتال را یدک می‌کشد. ازاین‌رو امروزه موج عجیب هجوم سرمایه‌گذاران مختلف به‌سوی سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین باعث شده است تا سروصدای این ارز دیجیتال در داخل کشور بیش‌ازپیش به گوش برسد.

در حقیقت اگر قرار باشد تا لیستی از باارزش‌ترین رمز ارزهای موجود را بنویسیم، همچنان بیت کوین در صدر این لیست قرار خواهد گرفت. بااین‌وجود تمایل کاربران در داخل کشور به خرید این ارز دیجیتال روزبه‌روز در حال افزایش است و کاربران بسیاری هستند که می‌خواهند دارایی خود را بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند.

اگر شما هم در دسته‌ افرادی هستید که تمایل دارید به بازار ارزهای دیجیتال بپیوندید و در داخل کشور بیت کوین بخرید، این مطلب راهنمای بسیار خوبی برای شما خواهد بود.

بیت کوین و روش‌های خرید آن در ایران

از آنجا که بیت کوین از جمله ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌رود، خریدوفروش این ارز هم به‌وسیله‌ اینترنت انجام خواهد گرفت. به‌ طور کلی دو روش جهت خرید و فروش بیت کوین وجود دارد:

  • خرید و فروش بیت کوین به‌وسیله‌ صرافی‌های آنلاین
  • خرید و فروش بیت کوین به‌وسیله‌ افراد حقیقی

اگرچه بسیاری از صرافی‌های معتبر بین‌المللی، ایران را در لیست تحریم خود قرار داده‌اند و به کاربرانی که با آی‌پی ایران به وب‌سایت آن‌ها مراجعه می‌کنند خدمات ارائه نمی‌دهند، ولی این به این معنی نیست که شما به‌عنوان یک کاربر در ایران نمی‌توانید به هیچ شکلی بیت کوین بخرید. روش‌هایی هستند که در ادامه شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم، پس با ما باشید.

 

خرید بیت کوین از صرافی‌های آنلاین

برای خرید از صرافی‌های آنلاین بیت کوین، نخستین کار لازم، عضو شدن در یک صرافی آنلاین است. در صرافی‌های آنلاین شما به ۲ روش می‌توانید بیت کوین بخرید؛ اولین روش این که به‌صورت مستقیم از خود صرافی بیت کوین بخرید و روش دوم این کهاز دیگر کاربران بیت کوین بخرید و صرافی هم این وسط کارمزد خود را دریافت کند.

برای استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتالی که آی‌پی ایران را بلاک می‌کنند، می‌توانید با تغییر آی‌پی خود (به‌طور مثال استفاده از وی‌*پی‌*ان‌ها) از خدمات این صرافی‌ها استفاده کنید ولی دقت داشته باشید در صورتی که صرافی‌ها متوجه شوند که شما از ایران هستید حساب‌تان را بلوکه خواهند کرد.

هم‌اکنون صرافی بین‌المللی «لوکال بیت کوینز» (LocalBitcoins) یکی از صرافی‌های خارجی است که به کاربران ایرانی اجازه می‌دهد از خدماتش استفاده کنند. ازجمله قابلیت‌هایی که این صرافی آنلاین دارد می‌توان به این اشاره کرد که در این صرافی قیمت‌های گوناگونی جهت خرید و فروش بیت کوین از سوی کاربران مختلف ارائه خواهد شد (که البته در بازه‌ قیمت‌هایی است که صرافی انتخاب می‌کند) و شما می‌توانید بهترین قیمت را برای خرید بیت کوین انتخاب کنید.

 

خرید بیت کوین از افراد حقیقی

به‌جز روش بالا، اگر به هر علتی تصمیم گرفتید که از صرافی‌های آنلاین خرید نکنید، برخی وب‌سایت‌ها هستند که به‌وسیله‌ آن‌ها می‌توانید از دیگر افراد حقیقی یا همان دیگر کاربران وب‌سایت بیت کوین بخرید.

البته در این روش باید خیلی دقت کنید، چرا که راه‌های کلاه‌برداری باز است. ازاین‌رو سعی کنید قبل از استفاده از این وب‌سایت‌ها، در مورد اعتبارشان تحقیق کنید و نظر دیگر کاربران را درباره‌ فروشندگان این وب‌سایت‌ها مطالعه نمایید.

حالا که با این ۲ روش خرید بیت کوین در ایران آشنا شدیم، بد نیست بدانیم که ارزان‌ترین راه خرید بیت کوین در ایران کدام است. پس ادامه‌ این مطلب را از دست ندهید.

 

مناسب‌ترین و ارزان‌ترین روش خرید بیت کوین در ایران

در مورد این سؤال، نمی‌توانیم هیچ نظر قطعی بدهیم، ولی همیشه به این نکته دقت کنید که برای ایرانی‌ها، خرید بیت کوین از وب‌سایت‌های ایرانی بسیار راحت‌تر خواهد بود. علت این موضوع هم این است که شما می‌توانید در این وب‌سایت‌ها، پرداخت خود را به‌وسیله‌ درگاه‌های پرداخت اینترنتی انجام دهید. جدا از این، اکثر این وب‌سایت‌ها هم امکان احراز هویت را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند و این باعث شده تا معاملات با امنیت بالاتری انجام شود.

 

خرید بیت کوین در ایران قانونی است؟

بله خرید بیت کوین در ایران قانونی است. در اواخر سال ۱۳۹۸، بعد از کلی بحث و کشمکش در مورد قانونی بودن یا نبودن بیت کوین در ایران، این رمز ارز به رسمیت شناخته شد و قرار بر این شد که در مورد آن قانون‌گذاری انجام شود. ازاین‌رو می‌توانید به‌صورت قانونی بیت کوین بخرید و بفروشید یا آن را بر اساس قوانین استخراج‌ کنید.

 

نکات مهمی که قبل از خرید بیت کوین در ایران باید به آن‌ها توجه کرد

یکی از نکاتی که حتما باید به آن دقت کنید این است که با توجه به اینکه بازار رمز ارزها یک بازار ناشناخته است و مخصوصا برای کاربران ایرانی ابهامات زیادی درباره‌ آن وجود دارد، قبل از خرید سعی کنید اطلاعات خود را در مورد ماهیت این رمز ارز بالا ببرید و در زمینه‌ خرید و فروش بیت کوین با افراد مطلع در این حوزه مشورت کنید تا از گزند کلاه‌برداری در امان باشید.

نکته‌ی بعدی این است که از کیف پول‌های ایمن جهت ذخیره‌ بیت کوین خود استفاده کنید. ضمنا در نظر بگیرید که قیمت بیت کوین در لحظه‌ خرید چقدر است و در آینده با نوسان قیمت آن، سود خواهید کرد یا خیر، تا بتوانید در این زمینه راحت‌تر تصمیم بگیرید.

حالا وقت آن رسیده است که به سراغ آموزش خرید بیت کوین برویم. ببینیم که برای این کار باید چه مراحلی را انجام دهیم.

 

مراحل خرید بیت کوین در ایران

برای آنکه بتوانید در ایران بیت کوین بخرید لازم است تا یک سری از مراحل را به ترتیب و با دقت انجام دهید. در ادامه به‌صورت فهرست‌وار اشاره‌ای به این مراحل کرده‌ایم و در جلوتر همه‌ آن‌ها را به‌تفصیل توضیح خواهیم داد:

  • نصب کیف پول بیت کوین؛
  • پیدا کردن فروشنده یا صرافی مجاز در ایران؛
  • احراز هویت؛
  • خریداری و دریافت بیت کوین در کیف پول

حالا باهم به سراغ اولین مرحله از فرایند خرید بیت کوین در ایران، یعنی نصب کیف پول بیت کوین می‌رویم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها و با دقت این مراحل را دنبال کنید.

 

نصب کیف پول بیت کوین

پیدا کردن یک کیف پول ارز دیجیتال بیت کوین یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل خرید بیت کوین است که در فرایند خرید این ارز دیجیتال باید آن را انجام دهید. همان‌طور که می‌دانید، کیف پول‌های دیجیتال محلی جهت ذخیره و  نگهداری دارایی‌های دیجیتال کاربران هستند و در کنار آن می‌توان معاملات خود را نیز به‌وسیله‌ آن‌ها انجام داد.

در حقیقت هر آن چیزی که جهت خرید و فروش بیت کوین مورد نیاز شما است، از جمله آدرس عمومی و کلید خصوصی کیف پول شما، در این محل ذخیره خواهد شد.

هم‌اکنون کیف پول «بلاک چین» (Blockchain)، محبوب‌ترین کیف پول جهت ذخیره‌ بیت کوین به‌شمار می‌رود و هم رابط کاربری آسانی دارد و هم می‌توانید آن را بر روی کلیه‌ دستگاه‌ها نصب کنید. ازاین‌رو برای نصب و استفاده از این کیف پول اول باید در وب‌سایت این کیف پول یک حساب برای خود باز کنید. جهت انجام این کار باید وارد وب‌سایت بلاک چین شده و سپس بر روی عبارت Sign UP کلیک کنید.

در مرحله‌ی بعد و در صفحه‌ بازشده ایمیل معتبر خود را به همراه یک رمز عبور قدرتمند وارد کرده و گزینه‌ Create My Wallet را انتخاب کنید و تمام! کیف پول بلاک چین شما ساخته ‌شده است. حالا باید وارد ایمیل خود شوید و توسط لینک ارسال‌شده از سوی وب‌سایت کیف پول، حساب کاربری خود را تأیید کنید.

 

پیدا کردن فروشنده یا صرافی مجاز در ایران

پس از انتخاب کیف پول، شما باید صرافی آنلاین مد نظر خود را پیدا کنید تا بتوانید از طریق آن خرید و فروش انجام دهید. از صرافی‌های معتبر آنلاین خارج از ایران می‌توان به «بایننس» (Binance)، «کوین بیس» (Coinbase) و «کوین ماما» (CoinMama) اشاره کرد و از جمله صرافی‌های داخل ایران می‌توان به صرافی «او‌ام‌پی‌فینکس» اشاره کرد.

باز هم تکرار می‌کنیم که در هنگام انتخاب صرافی و ثبت‌نام در آن دقت کنید زیرا صرافی‌هایی که آی‌پی ایران را بلاک کرده‌اند ممکن است حساب شما را مسدود کنند.

پس از انتخاب صرافی و اطمینان از اعتبار آن باید در این صرافی ثبت نام کرده، سپس درخواستی برای خرید بیت کوین با رقم مدنظرتان ثبت کنید و وقتی‌ که فروشنده‌ای با رقم اعلام‌شده توسط شما پیدا شود که قصد فروش بیت کوین خود را دارد، خرید و فروش بیت کوین انجام می‌شود.

یکی از کارهایی که خیلی باید در آن دقت کنید، پیدا کردن و انتخاب یک فروشنده‌ بیت کوین معتبر است. در صرافی‌های آنلاین به‌صورت معمول در کنار نام فروشنده، تعداد معاملاتی که وی تا الان انجام داده است را می‌توانید ببینید و با استناد به این آمار از اعتبار این فروشنده مطمئن شوید.

در حال حاضر با در نظر گرفتن تحریم‌های اعمالی بر ایران، امکان نقل‌وانتقال ارز به داخل کشور میسر نیست و بهترین راه پیش روی شما، خرید بیت کوین از صرافی‌های آنلاین داخل کشور است.

 

احراز هویت

به علت اینکه در سال‌های قبل موارد بسیاری از کلاه‌برداری از کاربران در فرایند خرید و فروش بیت کوین ثبت‌شده است و همان‌طور که می‌دانید در بازار ارزهای دیجیتال امکان ردیابی خریدار و فروشنده وجود ندارد، ازاین‌رو در این سال‌ها، بسیاری از صرافی‌های آنلاین اقدام به احراز هویت کاربران کرده‌اند تا به این شکل امکان کلاه‌برداری از کاربران را به حداقل برسانند.

درواقع راه‌های گوناگونی جهت احراز هویت کاربران وجود دارد، ولی رایج‌ترین راه که در حال حاضر در بیشتر صرافی‌های آنلاین از آن استفاده می‌شود، این است که صرافی از کاربران می‌خواهد تا یک قطعه عکس، تصویر کارت ملی و کارت‌بانکی خود را ارسال کنند تا به این شکل بتواند از هویت صاحب حساب اطلاع پیدا کند.

 

خریداری و دریافت بیت کوین در کیف پول

جهت خرید بیت کوین از صرافی‌های آنلاین ایرانی و به‌وسیله کارت‌های بانکی خود، اول باید حساب خود در صرافی را به‌وسیله‌ درگاه پرداخت وب‌سایت صرافی شارژ کرده و سپس به میزان موجودی حساب خود و برحسب قیمت بیت کوین در آن لحظه خرید کنید.

پس از خرید بیت کوین و ثبت سفارش نیز شما باید آدرس عمومی کیف پولی که از قبل ایجاد کرده‌اید را وارد کنید تا پس از اتمام فرایند خرید، بیت کوین به‌حساب کیف پول ارز دیجیتال شما واریز شود. دقت کنید که صرافی‌ا‌ی که انتخاب کرده‌اید، میزان قابل قبولی کارمزد جهت انجام فرایند خرید بیت کوین دریافت می‌کند. همچنین حتما پس از تایید انجام فرایند خرید بیت کوین، حساب کیف پول خود را چک کرده تا از صحت انجام تراکنش اطمینان خاطر کسب کنید.

 

کارمزد خرید بیت کوین

به‌طور معمول کارمزد خرید بیت کوین طبق تعرفه‌ای مشخص که صرافی تعیین می‌کند محاسبه‌شده و این کارمزد معمولا در معاملاتی با حجم‌های مختلف متفاوت خواهد بود. اما چیزی که قطعی است این مورد است که به‌صورت کلی کارمزد خرید بیت کوین طبق حجم تراکنش محاسبه می‌شود؛ بنابراین در صورتی ‌که حجم خرید شما پایین باشد، کارمزد دریافتی از طرف صرافی برای شما به‌صرفه نخواهد بود. چیزی که در میان بیشتر صرافی‌های آنلاین ایرانی رایج است کارمزد تقریبی ۰.۴۵٪ برای معاملاتی کمتر از حجم ۲۰ میلیون تومان است.

 

قیمت و ارزش بیت کوین در ایران

با در نظر گرفتن نوسانات شدید بازارهای مالی در سرتاسر دنیا، بیت کوین در حال حاضر یک سیر صعودی را دنبال می‌کند و قیمت آن در روزهای گذشته به‌شدت افزایش پیدا کرد و حتی به ۴۱ هزار دلار نیز رسید. در حال حاضر و در زمان نگارش این مطلب، قیمت هر یک عدد بیت کوین در بازارهای جهانی تقریبا ۳۶ هزار دلار است.

بنابراین همان‌طور که می‌بینید شما باید با اطلاع کامل از قیمت حال حاضر و گذشته‌ بیت کوین و پیش‌بینی قیمت آینده‌ آن نسبت به خرید بیت کوین اقدام کرده تا بتوانید سود کسب کنید.

 

حفظ امنیت بیت کوینِ خریداری ‌شده

همان‌طور که اطلاع دارید، بعد از ثبت‌نام در وب‌سایت صرافی‌های آنلاین، خود صرافی یک کیف پول دیجیتال برای شما در نظر می‌گیرد که به شما این اجازه را می‌دهد تا بیت کوین‌های خریداری‌شده‌ خود را در آن ذخیره کنید. اما احتمال هک شدن حساب این صرافی‌ها بسیار زیاد است و بهترین کار تهیه‌ یک کیف پول ارز دیجیتال ایمن است.

از جمله معتبرترین کیف پول‌های ارز دیجیتالی می‌توان به کیف پول‌های «بلاک چین» (Blockchain)، «اکسودوس» (Exodus)، « ترزور» (Trezor) و « لجر نانو اس » (Ledger Nano S) اشاره ‌کرد.

 

مزایای خرید بیت کوین

خرید بیت کوین و وارد شدن به بازار ارزهای دیجیتال، درست مانند وارد شدن به هر بازار دیگری، مزیت‌های خودش را دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند، سرمایه‌گذاری بر روی این ارز دیجیتال در آینده‌ سودآور خواهد بود؛
  • سرعت انجام تراکنش‌ها در خرید بیت کوین بالا است؛
  • تورم بازارهای مالی تأثیری بر قیمت بیت کوین ندارد؛
  • غیرمتمرکز است؛
  • امنیت بسیار بالایی دارد؛
  • می‌توانید به‌سرعت بیت کوین خود را نقد کنید.

 

معایب خرید بیت کوین

جدا از مزایای سرمایه‌گذاری و خرید بیت کوین و وارد شدن به بازار رمز‌ارزهای دیجیتال، معایبی نیز در این بین وجود دارد که به‌صورت خلاصه به آن‌ها اشاره خواهیم داشت:

  • قیمت بیت کوین (چه به‌صورت روزانه و چه در بلندمدت) دچار نوسانات بسیار شدیدی می‌شود؛
  • این امکان وجود دارد تا در صورت نداشتن تجربه و اطلاعات کافی سرمایه خود را از دست بدهید؛
  • تراکنش‌های خرید بیت کوین برگشت‌ناپذیر هستند، پس حتما باید از درستی تراکنش‌های خود مطمئن باشید. برای خرید شما هیچ ضمانتی وجود ندارد، پس باید در انتخاب فروشنده و صرافی موردنظر خود دقت بسیار زیادی به خرج دهید.

 

سخن پایانی

پیش از سرمایه‌گذاری بر روی هر چیزی، در ابتدا نیاز است که اطلاعات خود را در آن زمینه بالا ببرید. بیت کوین نیز به همین صورت است و شما نیاز دارید که از ماهیت سازوکار این ارز دیجیتال و قیمت‌های گذشته‌ آن اطلاع داشته باشید و همچنین بتوانید پیش‌بینی کنید که این رمزارز در آینده چه قیمتی خواهد داشت.

زیرا تاریخچه‌ این رمزارز نوسانات شدید قیمتی را نشان می‌دهد که البته بیشتر تحت تأثیر بالا یا پایین رفتن سطح عرضه و تقاضای این ارز دیجیتال در بازار است. جدا از این اتفاقات و اخبار مهم سیاسی و اقتصادی بین‌المللی نیز این قابلیت را دارند تا قیمت این ارز دیجیتال را دچار نوسان کنند.

ازاین‌رو اگر درباره‌ بیت کوین و سرمایه‌گذاری بر روی آن اطلاعات کاملی ندارید و تنها بر اساس شنیده‌ها در مورد سودآوری سرمایه‌گذاری بر روی این ارز دیجیتال، تصمیم دارید تا روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما اول در مورد تمامی جوانب این کار اطلاع پیدا کنید و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری و خرید بیت کوین نمایید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا