دوره منتور شیپ
استراتژی‌های معاملاتی

استراتژی اسکالپ ۱ دقیقه‌ای چیست؟ | مناسب فیوچرز و کندل هیکن آشی

اسکالپ نوعی استراتژی معاملاتی در بازارهای دو طرفه مثل بازار ارزهای دیجیتال و فارکس است که نتیجه معامله در آن در زمان کمی مشخص می‌شود. برای همین بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازارهای مالی ترجیح می‌دهند با استفاده از این روش و استراتژی‌های مختلفی که برای این کار وجود دارد، ترید کرده و به درآمد مستمر و بالا برسند.

یکی از استراتژی‌های اسکالپ در بازه زمانی کوتاه مثل ۱ دقیقه استراتژی کندل هیکن آشی است که مقاله امروز را به آن اختصاص داده‌ایم. از همین رو، با خواندن مقاله امروز می‌توانید شما هم این استراتژی را یاد گرفته و در تایم فریم ۱ دقیقه به انجام معامله بپردازید. بدین ترتیب، لازم نیست دیگر هفته‌ها و ماه‌ها برای به ثمر نشستن معامله خود صبر کنید و میزان سود و ضرر هر روزتان در همان لحظه مشخص خواهد شد.

البته فراموش نکنید که استفاده از استراتژی اسکالپ با کندل هیکن آشی به هیچ‌وجه به افراد کم‌تجربه توصیه نمی‌شود و بهتر است تنها افراد حرفه‌ای از آن استفاده کنند. اگر می‌خواهید دلیل آن را بدانید پس حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

کندل هیکن آشی چیست؟

هیکن آشی نوع خاصی از کندل است که از نظر شکل، شباهت‌هایی به نمودار شمعی ژاپنی دارد.

اگر حتی برای چند هفته هم در بازارهای مالی فعال بوده باشید، حتما با نمودارهای شمعی ژاپنی یا کندل استیک‌ها آشنا هستید. از این نوع نمودار برای نشان‌دادن نحوه نوسان قیمت دارایی‌های مختلف استفاده می‌شود. برای مثال، با نگاهی به یک کندل در تایم فریم ۵ دقیقه می‌توان فهمید که محدوده نوسان قیمت آن دارایی در آن ۵ دقیقه چقدر بوده و حداقل و حداکثر قیمتی که به آن رسیده، چقدر بوده است.

«هیکن آشی» (Heikin Ashi) نوع دیگری از این نمودارها است که از آن به‌عنوان اندیکاتوری برای تحلیل تکنیکال نیز یاد می‌شود. مزیت کندل هیکن آشی نسبت به نمودار شمعی در این آست که به کمک آن می‌توان راحت‌تر روندها را تشخیص داد و نقطه دقیق ایجاد روند جدید یا معکوس شدن روند فعلی را شناسایی کرد.

برای همین است که استراتژی اسکالپ ۱ دقیقه‌ای مقاله امروز را با استفاده از کندل‌های هیکن آشی انجام خواهیم داد. اما قبل از آن باید با دو نوع کندل خاص هیکن آشی که به کندل بتای صعودی و نزولی مشهور هستند، آشنا شویم.

هنگامی که رنگ کندل‌های هیکن آشی از قرمز به سبز تغییر می‌کند، اولین کندلی که دارای دو شرط نداشتن سایه پایینی و بزرگ‌تر نبودن سایه بالایی از دو سوم بدنه کندل باشد، یک کندل بتای صعودی هیکن آشی خواهد بود. به همین ترتیب، هنگامی که رنگ کندل‌های هیکن آشی از سبز به قرمز تغییر می‌کند، اولین کندلی که دارای دو شرط نداشتن سایه بالایی و بزرگ‌تر نبودن سایه پایینی از دو سوم بدنه کندل باشد، به‌عنوان یک کندل بتای نزولی هیکن آشی شناخته می‌شود.

در واقع هرچه سایه کندل کوتاه‌تر باشد، نشان‌دهنده قدرت بالای روند است و ریسک ورود به معامله کاهش می‌یابد.

 

نکات مهم در مورد استراتژی اسکالپ ۱ دقیقه‌ای

برای موفقیت در استراتژی اسکالپ ۱ دقیقه‌ای باید به یک سری نکات مهم مثل مدیریت سرمایه و طمع نکردن توجه داشت.

اکنون که با کندل هیکن آشی آشنا شدیم، شاید فکر کنید که بالاخره نوبت به آموزش استراتژی اسکالپ ۱ دقیقه‌ای رسیده است، ولی از آنجایی که موفقیت در این استراتژی نیازمند رعایت یک سری نکات بسیار مهم و حیاتی است، ابتدا این نکات را با یکدیگر مرور کرده و سپس به بحث اصلی این مقاله که معامله در تایم فریم ۱ دقیقه با استفاده از کندل هیکن آشی است، می‌پردازیم.

اولین و مهم‌ترین موضوعی که برای استفاده از این استراتژی باید آن را رعایت کنید، مدیریت سرمایه است. در واقع شما اجازه ندارید بیش از ۳ الی ۵ درصد کل سرمایه خود را برای هر معامله صرف کنید. این کار باعث می‌شود تا در صورت حرکت بازار برخلاف پیش‌بینی‌های شما مقدار ضرری که متحمل می‌شوید، کنترل شده و امکان انجام معاملات دیگر و جبران ضرر وجود داشته باشد.

نکته بعدی این است که بهترین بازار برای استفاده از این استراتژی بازارهای دوطرفه هستند. در بازارهایی مثل بازار ارزهای دیجیتال و فارکس با باز کردن موقعیت‌های معاملاتی خرید و فروش می‌توان علاوه بر افزایش قیمت، از کاهش آن نیز کسب درآمد کرد و برای همین بهتر است در چنین بازارهایی از این استراتژی استفاده کنید.

مزیت معامله در بازارهای دوطرفه امکان بهره بردن از اهرم یا «لوریج» (Leverage) است، اما فراموش نکنید که استفاده از اهرم‌های بزرگ و سنگین می‌تواند باعث از دست رفتن کل سرمایه‌ شما شود. بنابراین، پیشنهاد می‌شود از اهرم‌های منطقی و مناسب استفاده کنید و به سراغ لوریج‌های بالا و غیرقابل‌کنترل نروید.

مورد بعدی این است که اساس کار استراتژی اسکالپ در کسب سودهای کم ولی مستمر است. به همین دلیل، نباید طمع کنید و به سودهای به ظاهر کم قانع باشید. بدین ترتیب، در پایان روز خواهید دید که همین سودهای کم روی هم جمع شده و یک سود قابل‌توجه را برای شما در پی داشته‌اند.

علاوه بر این، می‌توانید برای افزایش احتمال برد خود در همان ابتدای روزِ معاملاتی، روند کلی بازار را شناسایی کرده و تقریبا تمام معاملات خود را در جهت همان روند باز کنید. دلیل استفاده از کندل‌های هیکن آشی نیز دقیقا به همین خاطر است، زیرا با استفاده از این نوع کندل می‌توان راحت‌تر مسیر حرکت کلی بازار را تشخیص داد.

نکته آخر این که بهتر است قبل از معامله با سرمایه اصلی خود، استراتژی اسکالپ ۱ دقیقه‌ای را در گذشته بازار بررسی کنید و ببینید که با توجه به نکات گفته شده چه نتایجی را می‌توانستید بگیرید.

سپس یک مرحله جلوتر رفته و استراتژی مورد نظر را با استفاده از سرمایه مجازی که پلتفرم‌های معاملاتی در اختیارتان قرار می‌دهند، تست کنید و تنها در صورتی که در این دو مرحله با موفقیت روبه‌رو شدید، به سراغ معامله با پول واقعی بروید.

در نهایت فراموش نکنید که استراتژی اسکالپ برای همه مناسب نیست و فقط معامله‌گران منظم و حرفه‌ای می‌توانند از آن سود مستمر داشته باشند. در هر صورت، در بخش بعدی آموزش معامله اسکالپ با کندل هیکن آشی را توضیح داده‌ایم.

 

آموزش معامله اسکالپ ۱ دقیقه‌ای با هیکن آشی

اولین قدم برای شروع معامله با کندل هیکن آشی و اسکالپ در تایم فریم ۱ دقیقه انجام تنظیمات مخصوص این استراتژی در پلتفرم معاملاتی است. برای این کار بهتر است وارد سایت «تریدینگ ویو» (Trading View) شده و نمودار دارایی مورد نظر خود را باز کنید.

سپس از نوار بالا نوع کندل‌های نمایش داده شده را از حالت شمعی به هیکن آشی تغییر دهید. با این کار می‌بینید که شکل کندل‌ها عوض می‌شود و شناسایی روند بازار راحت‌تر خواهد بود.

در مرحله بعد، باید دو اندیکاتور مخصوص را به نمودار خود اضافه کنیم. برای این کار روی گزینه اندیکاتورها که با نام Indicators در نوار ابزار بالا قابل انتخاب است، کلیک کرده و دو اندیکاتور ADX & DI Histogram و SSL Hybrid را به چارت خود اضافه کنید.

توجه داشته باشید که دو اندیکاتور گفته شده، به ترتیب توسط scarf و Mihkel00 ایجاد شده‌اند و از انتخاب اشتباه اندیکاتورهای مشابه دیگر خودداری کنید.

اکنون باید در تنظیمات این دو اندیکاتور تغییراتی را اعمال کنیم. برای این کار روی علامت چرخ‌دنده اندیکاتور ADX & DI Histogram کلیک کرده و با برداشتن تیک گزینه‌های ADX و DI این دو خط را غیرفعال کنید. سپس از قسمت Style برای بخش‌های Color0 تا Color4 رنگ سبز و برای بخش‌های Color5 تا Color9 رنگ قرمز را انتخاب کنید. در نهایت روی Ok کلیک کنید تا تغییرات اعمال شود.

به همین ترتیب، روی علامت چرخ‌دنده اندیکاتور SSL Hybrid کلیک کرده و به جز گزینه Bar Color تیک تمام گزینه‌های دیگر را بردارید. سپس رنگ Color0 را به رنگ سبز اندیکاتور قبلی و رنگ Color1 را به رنگ قرمز اندیکاتور قبلی درآورید. روی Ok کلیک کنید تا تنظیمات مربوط به این اندیکاتور نیز ذخیره شود.

حال همه‌چیز برای استفاده از این دو اندیکاتور و معامله در تایم فریم ۱ دقیقه با استفاده از کندل‌ هیکن آشی آماده شده است.

 

سیگنال خرید و فروش اسکالپ در تایم فریم ۱ دقیقه با کندل هیکن آشی

سیگنال اسکالپ ۱ دقیقه ای

برای باز کردن موقعیت معاملاتی خرید یا به اصطلاح «لانگ» (Long) باید منتظر باشید تا رنگ اندیکاتور ADX & DI Histogram از قرمز به سبز تغییر کند. سپس زمانی که یک کندل بتا صعودی هیکن آشی تشکیل شد، می‌توانید معامله لانگ خود را باز کرده و حد ضرر و حد سود خود را با نسبت ریسک به ریوارد ۱.۵ قرار دهید.

سعی کنید حد ضرر معامله خود را در پایین کندل بتا قرار دهید. برای این کار می‌توانید از نواحی واکنش داده شده در تایم فریم‌های بالاتر استفاده کنید.

دقیقا به همین ترتیب زمانی که رنگ اندیکاتور ADX & DI Histogram از سبز به قرمز تغییر کرده و یک کندل بتا نزولی هیکن آشی تشکیل می‌شود، می‌توان وارد موقعیت معاملاتی فروش یا «شورت» (Short) شده و از ریزش بازار نیز کسب سود کرد. حد ضرر این معامله نیز می‌تواند در بالای کندل بتا قرار داده شده و بهتر است حداقل از نرخ ریسک به ریوارد ۱.۵ استفاده شود.

 

سخن پایانی

استفاده از کندل هیکن آشی برای معامله در بازه زمانی ۱ دقیقه یکی از استراتژی‌های خاص اسکالپ در تایم‌ فریم‌های کوتاه مدت است که با کمک آن می‌توان سودهای قابل‌توجهی را در طول روز به دست آورد.

با این حال فراموش نکنید که هرچه تایم فریم معاملاتی کوچک‌تر شود ریسک معامله نیز بالاتر می‌رود و در صورت نداشتن تجربه و دانش کافی ممکن است ضررهای جبران‌ناپذیری را متحمل شوید.

در هر صورت، کندل هیکن آشی شکل خاصی از کندل‌های شمعی است که به دلیل حذف نویز، راحت‌تر می‌توان با استفاده از آن روند بازار را تشخیص داد. از همین رو در مقاله امروز تلاش کردیم تا استراتژی اسکالپ ۱ دقیقه‌ای را با استفاده از کندل هیکن آشی برایتان آموزش دهیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا