🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالاستراتژی‌های معاملاتی

انواع پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال را بشناسید!

پرایس اکشن نوعی روش معامله‌گری در بازارهای مالی است که به دلیل سادگی و کارایی خود توانسته نظر بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. در این روش خبری از اندیکاتورها و شاخص‌های رنگارنگ نیست و معامله‌گر تنها از روی نمودار قیمت و یک سری الگوهای خاص اقدام به خریدوفروش دارایی مورد نظر خود می‌کند.

پرایس اکشن از سال‌ها قبل مورد استفاده قرار گرفته و برای همین روش‌های مختلفی هم برای تفسیر آن ایجاد شده است. در حقیقت با اینکه مفهوم پرایس اکشن یک مفهوم واحد است، ولی تفاسیر مختلفی از آن شده و شیوه‌های خاصی برای تعبیر آن به وجود آمده است که در این مقاله می‌خواهیم در مورد آن‌ها صحبت کنیم. شاید شما هم در اینترنت‌گردی‌های خود با واژه‌هایی مثل پرایس اکشن RTM یا پرایس اکشن ال بروکس مواجه شده باشید. این‌ها همان انواع پرایس اکشن هستند که اگر تا انتهای مقاله همراه ما باشید با همه‌ی این روش‌ها آشنا خواهید شد.

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن نوعی استراتژی معاملاتی است که برای تحلیل قیمت یک دارایی استفاده می‌شود.

«پرایس اکشن» (Price Action) که در زبان فارسی می‌توان معادل «رفتار قیمت» یا «حرکت قیمت» را به آن داد، اصطلاحی است که به یک نوع روش خاص معامله‌گری گفته می‌شود. برخلاف سایر روش‌های تحلیل قیمت یک دارایی که از اندیکاتورها و شاخص‌های متنوع استفاده می‌کند، در پرایس اکشن خبری از این پیچیدگی‌ها نیست و تنها از روی شکل کندل‌های ثبت شده و نمودار قیمت، حرکت آن پیش‌بینی می‌شود.

به عبارت دیگر پرایس اکشن را می‌توان حرکت قیمت یک دارایی مثل ارز دیجیتال یا سهام در طول یک بازه‌ی زمانی خاص در نظر گرفت که معامله‌گر تنها از روی نوع این حرکت و الگوهای شکل گرفته در آن، اقدام به خریدوفروش دارایی مورد نظر خود می‌کند.

برای استفاده از پرایس اکشن در انجام تحلیل تنها به نمودار قیمت یک دارایی نیاز دارید. برای مثال فرض کنیم می‌خواهید ارز دیجیتال بیت کوین را براساس پرایس اکشن تحلیل کنید. برای این کار کافی است وارد یکی از سایت‌های ارائه‌دهنده‌ی نمودار قیمت دارایی‌های مختلف مثل «تریدینگ ویو» (Trading View) شده و نمودار قیمت بیت کوین را باز کنید. اکنون اگر با قواعد پرایس اکشن و الگوهای آن آشنا باشید به راحتی می‌توانید از روی نمودار بیت کوین تحلیل خود را انجام داده و تصمیم بگیرید که آیا اکنون زمان خوبی برای خرید یا فروش این رمزارز است یا بهتر است منتظر موقعیت بهتری بمانید. همچنین به کمک پرایس اکشن می‌توان نقاط ورود و خروج معامله را نیز پیدا کرد.

قبلاً در جریان مقاله‌های مختلفی در مورد پرایس اکشن صحبت کرده‌ایم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر اطلاعات چندانی در مورد پرایس اکشن ندارید، مقاله «الگوهای برتر پرایس اکشن» را مطالعه کرده و سپس به ادامه‌ی مقاله برگردید.

ما در مجموعه حسینی فایننس دوره‌ای جامع و کامل برای آموزش پرایس اکشن آماده کرده‌ایم که می‌تواند برای یادگیری این استراتژی بسیار سودمند باشد. با خرید این دوره شما می‌توانید دو دوره پرایس اکشن آلفونسو و ال بروکس را نیز به‌صورت هدیه دریافت فرمایید.

 

انواع پرایس اکشن

پرایس اکشن یک مفهوم جامع است که توسط افراد و گروه‌های مختلفی تفسیر شده و برای همین براساس نظرات آن‌ها می‌توان پرایس اکشن را به انواع مختلفی تقسیم کرد. از جمله پرایس اکشن RTM، پرایس اکشن ال بروکس و پرایس اکشن لنس بگز.

انواع پرایس اکشن

همان‌طور که گفتیم پرایس اکشن روشی است که از مدت‌ها پیش مورد استفاده قرار گرفته و نویسنده‌ها و تحلیل‌گرهای زیادی در مورد آن صحبت و کتاب‌های متعددی منتشر کرده‌اند. این نویسنده‌ها معمولاً اصطلاحات و اسامی خاص خود را روی الگوها و رفتارهای قیمتی گذاشته‌اند و برای همین ممکن است یک الگو اسامی متعددی داشته باشد.

برای همین پرایس اکشن را می‌توان براساس ایده‌ها و دستورالعمل‌های نویسنده‌ی آن طبقه‌بندی کرد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پرایس اکشن RTM، پرایس اکشن ال بروکس، پرایس اکشن لنس بگز و پرایس اکشن آلفونسو اشاره کرد. بنابراین زمانی که از انواع پرایس اکشن صحبت می‌شود منظور همین پیاده‌سازی‌های مختلفی است که نویسنده‌ها و گروه‌های تحلیلی ایجاد کرده‌اند و نباید آن را با انواع الگوهای پرایس اکشن اشتباه گرفت.

بیایید در بخش‌های بعدی با جزئیات بیشتری در مورد هرکدام از انواع پرایس اکشن صحبت کنیم.

 

پرایس اکشن RTM

پرایس اکشن «آر تی ام» یا RTM نوع خاصی از پرایس اکشن که توسط گروه تحلیلی RTM معرفی شده و ایده‌ها و مفاهیم خاص خود را دارد. واژه‌ی RTM مخفف کلمه‌ی Read The Market به معنای «بازار را بخوان» یا «بازار را درک کن» است.

فلسفه‌ی پرایس اکشن RTM تمرکز کامل روی قیمت دارایی است و به همین دلیل شعار آن نیز «Price is Everything» انتخاب شده است. این یعنی به عقیده‌ی این گروه هر اطلاعاتی که برای تصمیم‌گیری نیاز دارید در داخل قیمت آن دارایی نهفته است و تنها از روی نحوه‌ی حرکت قیمت می‌توان اقدام به معامله‌گری کرد.

در پرایس اکشن آرتی‌ام از ایده‌های جدیدی همچون «فلگ لیمیت» (Flag Limit)، FTR، BSZ، MPL، Quasimodo، الماس یا «دیاموند» (Diamond) و Compression استفاده شده که درک صحیح آن‌ها می‌تواند به سودآوری‌های بیشتری منجر شود.

پرایس اکشن ار تی ام اخیراً مورد توجه کاربران و به خصوص کاربران ایرانی قرار گرفته و بسیاری از افراد به دنبال یادگیری این نوع پرایس اکشن هستند.

 

پرایس اکشن ال بروکس

تقریباً همه‌ی کسانی که به پرایس اکشن علاقه دارند حداقل یک بار هم که شده اسم «ال بروکس» (Al Brooks) به گوششان خورده است. در واقع ال بروکس اسم نویسنده و تحلیل‌گر مشهوری است که مدت‌هاست در زمینه‌ی معامله‌گری پرایس اکشن فعالیت می‌کند و تاکنون کتاب‌های پرفروشی را به چاپ رسانده است.

بسیاری از فعالان بازارهای مالی از سه کتاب معامله‌گری پرایس اکشن ال بروکس که با نام کامل Trading Price Action Reversals، Trading Price Action Trends و Trading Price Action Trading Ranges شناخته می‌شوند، به عنوان بهترین کتاب‌های آموزش پرایس اکشن یاد می‌کنند. در حقیقت با نگاهی به فروش بالای این کتاب‌ها‌ و تدریس محتویات آن در بسیاری از کشورها به راحتی می‌توان صحت این ادعا را تایید کرد.

برای همین است که نوع خاصی از پرایس اکشن به نام پرایس اکشن ال بروکس به وجود آمده و در آن از ایده‌ها و تفکرات این نویسنده استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که آقای ال بروکس سال‌ها پیش به عنوان چشم‌پزشک فعالیت می‌کرد، ولی در همان سال‌ها با ترک حرفه‌ی اصلی خود به سمت معامله و ترید در بازارهای مالی آمد. او بعد از دریافت مدرک دکترای چشم‌پزشکی خود در دانشگاه‌های مختلف به تدریس پرداخت. همین موضوع باعث شده ال بروکس فوت‌وفن آموزش را به خوبی یاد بگیرد و ایده‌های خود را در زمینه‌ی معامله‌گری پرایس اکشن نیز به بهترین شکل به مخاطبان خود انتقال دهد.

در پرایس اکشن ال بروکس معمولاً از نمودارهای شمعی در بازه‌های زمانی پنج‌دقیقه‌ای، روزانه یا هفتگی استفاده می‌شود و برای همین کسانی که به دنبال نتیجه‌گیری کوتاه‌مدت هستند عاشق این روش خواهند شد.

 

پرایس اکشن لنس بگز

نوع دیگر پرایس اکشن بر اساس عقاید و ایده‌های «لنس بگز» (Lance Beggs) ایجاد شده و طرفداران خاص خود را دارد. آقای لنس بگز هم مانند ال بروکس به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های بازارهای مالی به حساب می‌آید که حاصل تجربیات چندین ساله‌ی خود را در قالب کتاب‌های مختلفی در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

در حقیقت وقتی از پرایس اکشن به سبک لنس بگز صحبت می‌کنیم منظور همان ایده‌ها و استراتژی‌های خاصی است که لنس بگز در کتاب‌ها و دوره‌های خود از آن‌ها استفاده کرده است.

از آنجایی که آقای بگز قبلاً خلبان هلی‌کوپترهای جنگی بوده است طبق ادعای خودش بیش از هرچیز روی امنیت و مدیریت ریسک تمرکز دارد و این موضوع را به خوبی وارد بازارهای مالی و تحلیل پرایس اکشن نیز کرده است. برای همین شاید بتوان مهم‌ترین مزیت پرایس اکشن لنس بگز را اهمیت ویژه‌ی آن به حفظ دارایی کاربر و به‌کارگیری روش‌های مختلف مدیریت سرمایه دانست.

 

پرایس اکشن آلفونسو مورنو

در پرایس اکشن به سبک «آلفونسو مورنو» (Alfonso Moreno) از یکی از روش‌های جالب‌توجه معامله‌گری پرایس اکشن استفاده می‌شود که بسیار مناسب افراد پرمشغله است. همان‌طور که گفتیم در پرایس اکشن تمام تصمیم‌گیری‌ها از روی نمودار زنده‌ی یک دارایی گرفته می‌شود و برای همین پشت نمودار بودن از اهمیت بالایی برخوردار است.

با این حال همه‌ی معامله‌گرها زمان و حوصله‌ی کافی را برای این کار ندارند و ترجیح می‌دهند به کارهای دیگری نیز در کنار معامله‌گری بپردازند. سبک پرایس اکشن آلفونسو مورنو دقیقاً برای این افراد ساخته شده و با استفاده از استراتژی Set and Forget هم می‌توان به معامله‌گری پرایس اکشن پرداخت و هم زمان کافی برای فعالیت‌های دیگر داشت.

در پرایس اکشن آلفونسو همان‌طور که از اسم روش Set and Forget برمی‌آید، شما طبق تحلیل خود سفارش‌های خرید و فروش خود را براساس اصول گفته شده ثبت کرده و به اصطلاح معامله‌ی خود را فراموش می‌کنید. تا زمانی که قیمت دارایی مورد نظر به تارگت‌های قیمتی شما برسد و معامله‌یتان در سود یا ضرر بسته شود. نکته‌ای که روش پرایس اکشن مورنو را جذاب می‌کند این است که نقاط خریدوفروش براساس محدوده‌های عرضه و تقاضا مشخص می‌شوند و برای همین می‌توان انتظار نرخ برد بالایی را از آن داشت.

بیشتر بدانید: ۶ تمرین مهم برای یادگیری استراتژی پرایس اکشن

 

مقایسه انواع پرایس اکشن: پرایس اکشن RTM یا ال بروکس؟

پرایس اکشن در بتن خود یک مفهوم ثابت است و فقط تفسیر آن فرق می‌کند. هر کدام از انواع پرایس اکشن برای قشر خاصی از معامله‌گران مناسب است.

اکنون که با انواع پرایس اکشن آشنا شدیم و فهمیدیم که پرایس اکشن را می‌توان براساس تفکرات و ایده‌های ارائه‌دهنده‌ی آن به انواع مختلفی طبقه‌بندی کرد، ممکن است این سوال در ذهنتان پیش بیاید که بالاخره کدام یک از انواع پرایس اکشن مناسب‌تر است؟ آیا بهتر است پرایس اکشن سبک RTM را یاد بگیریم یا به سراغ پرایس اکشن ال بروکس برویم؟ شاید پرایس اکشن آلفونسو با سبک Set and Forget خود برای شرایط ما بهتر باشد؟

در پاسخ به این سوال‌ها باید بگوییم که اگرچه مفاهیم اصلی هر سبک همان پرایس اکشن خالص و شناخته‌شده است ولی هر کدام از ارائه‌دهنده‌ها تفاسیر مختلف خود را از این روش ارائه کرده‌اند. ممکن است در پرایس اکشن RTM از الگوها و اصطلاحاتی استفاده شده باشد که در پرایس اکشن ال بروکس خبری از آن‌ها نیست یا نسخه‌ی ساده‌تر آن با بیانی قابل‌فهم‌تر ارائه شده باشد.

بنابراین این که کدام سبک پرایس اکشن نسبت به بقیه برتری دارد سوالی نیست که بتوان یک پاسخ قاطع به آن داد. هر کدام از انواع پرایس اکشن مخاطبان خاص خود را دارند و برای همین است که در سایت‌های آموزشی مختلف می‌بینید که هر کدام از یکی از این سبک‌ها استفاده می‌کنند.

بهترین راه برای انتخاب یکی از سبک‌های پرایس اکشن این است که در مورد هر کدام اطلاعات کافی به دست بیاورید و ببینید کدام یک با شرایط و خصوصیات معامله‌گری شما سازگارتر است.

 

سخن پایانی

پرایس اکشن که یکی از روش‌های پرطرفدار معامله‌گری در بازارهای مالی مختلف از جمله بازار ارزهای دیجیتال، بازار تبادل ارزهای خارجی و بازار سهام است، این روزها توجهات زیادی را به خود جلب کرده و بسیاری از هموطنان عزیز به دنبال یادگیری آن هستند.

این افراد در شروع یادگیری خود متوجه می‌شوند که پرایس اکشن براساس ایده‌ها و تفکرات خاصی طبقه‌بندی شده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به پرایس اکشن RTM، پرایس اکشن ال بروکس، پرایس اکشن آلفونسو و غیره اشاره کرد.

اگر شما هم جزو این افراد بودید و اطلاعات چندانی در مورد انواع پرایس اکشن نداشتید، امیدواریم با خواندن این مقاله آگاهی لازم را کسب کرده باشید. سعی کردیم چهار مورد از بهترین سبک‌های پرایس اکشن را برایتان معرفی کنیم تا هر کدام که برایتان مناسب‌تر بود یاد بگیرید و با اطمینان خاطر و مستقل از تحلیل‌گران دیگر به معامله بپردازید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. خیلی ممنونم بابت معرفی سبک های مختلف پرایس اکشن من دانشجو دوره هم هستم واقعا کار استاد حسینی یکه مقالات بروز و عالی مرسی از حضورتون

    1. سلام پدرام عزیز
      خوشحال هستیم که مقالات ما برای دانشجوهای عزیز استاد مفید بوده و تونستید ازش استفاده کنید
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا