دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالاستراتژی‌های معاملاتی

۶ تمرین مهم برای یادگیری استراتژی پرایس اکشن

پرایس اکشن، یکی از استراتژی‌های معامله‌گری به شمار می‌رود که محبوبیت زیادی میان تریدرها پیدا کرده است. در این مقاله قصد داریم ۶ تمرین مهم برای یادگیری استراتژی پرایس اکشن را به شما آموزش دهیم تا هرچه زودتر این روش معامله‌ پر سود را یاد بگیرید و به ترید بپردازید.

به یاد داشته باشید که معامله‌گری در بازارهای سهام و بازار ارزهای دیجیتال، می‌تواند با ریسک زیادی همراه باشد و بدون تمرین و آگاهی کافی، سرمایه خود را در خطر خواهید انداخت، پس حتما چند دقیقه از وقتتان را صرف خواندن این مقاله‌ مفید کنید.

 

با مفهوم پرایس اکشن (Price Action) آشنا شوید

«پرایس اکشن» (Price Action)، نوعی شیوه‌ ترید کردن بدون استفاده از اندیکاتورها و ابزارهای مختلف است. چارت قیمتِ شما در این روش، خلوت بوده و تنها روی سطوح قیمت به همراه حمایت و مقاومت‌های مهم متمرکز می‌شویم.

به بیان ساده‌تر، پرایس اکشن نوعی تکنیک ترید کردن است که به معامله‌گر برای درک بهتر بازار کمک می‌کند. همچنین با به‌کارگیری استراتژی پرایس اکشن، می‌توانید به‌جای استفاده از تحلیل تکنیکال، براساس تغییرات قیمت و احساسات بازار تصمیمات درست و به‌جا بگیرید.

برای خواندن ادامه‌ی مقاله و درک بهتر آن، بد نیست مقاله‌ی پرایس اکشن چیست را مطالعه کنید و با مفهوم آن به خوبی آشنا شوید تا اصطلاحات آمده در این مقاله گیج‌تان نکند.

 

۱. ساختار بازار فعلی را بشناسید

در ابتدا لازم است که شما شرایط فعلی بازار را به خوبی درک کنید. این یعنی باید بدانید که شرایط بازار در زمان ترید شما صعودی، رنج (خنثی) یا نزولی است:

  • اگر بازار صعودی باشد،‌ باید به دنبال فرصت مناسب برای خرید باشید.
  • اگر بازار نزولی باشد، باید به دنبال فرصت مناسبی برای فروش باشید.
  • اگر بازار در وضعیت رنج یا خنثی باشد، به‌دنبال خرید نزدیک به پایین‌ترین محدوده در منطقه‌ حمایتی باشید یا اینکه نزدیک به اوج در منطقه‌ مقاومتی بفروشید.

بازار رنج یا خنثی به بازاری گفته می‌شود که در آن قیمت میان یک سقف خاص و سقف خاص دیگری مدام درحال نوسان است.

مثلا اگر قیمت ارز دیجیتال بیت‌کوین بین ۱۷ هزار دلار و ۱۷۵۰۰ مدام نوسان پیدا کند، یعنی بازار درحالت خنثی قرار گرفته است. در این شرایط، قیمت سقف شبیه به یک سطح مقاومتی عمل می‌کند که ارزش سهام، نمی‌تواند از آن فراتر برود.

پس نتیجه می‌گیریم که اگر شما ساختار بازار فعلی را به‌خوبی درک کرده باشید، بخش زیادی از ابهامات، برایتان واضح‌ و روشن می‌شود.

 

۲. منطقه قیمت را پیدا کنید

وقتی صحبت از خرید سهم در میان باشد، پیشنهاد ما به شما این است که فقط چون بازار روند صعودی دارد، به این معنی نیست که باید سریع و بدون فکر بخرید.

روند صعوی بازار ممکن است باعث خرید بیش از حدِ سهم شود و درنتیجه، یک عقب نشینی و روند معکوس بزرگ اتفاق بیفتد. اگر شما تحت چنین شرایطی و بدون فکر فقط بخرید، بازار عقب‌نشینی کرده و احتمال ضرر وجود دارد.

در چنین شرایطی، کاری که باید انجام دهید این است که مناطق مهم را در نمودار خود شناسایی کنید. اگر بازار در یک روند صعودی باشد، منطقه قیمت می‌تواند:

  • یک منطقه حمایتی
  • یک سوئینگ رو به پایین
  • یک میانگین متحرک معتبر مانند میانگین متحرک ۵۰ روزه
  • یا یک خط روند معتبر که بازار چند بار از آن جهش کرده است، باشد.

این‌ نمونه‌ها، حوزه‌های ارزشمندی هستند که باید در نمودار خود شناسایی کنید.

بیشتر بدانید: ۸ نکته کلیدی در رابطه با پرایس اکشن که هر تریدری باید بداند

 

۳. ترتیب معاملاتی خود را از قبل مشخص کنید

برای درک بهتر این مورد بگذارید مثالی بزنیم. فرض کنید بازار در یک روند صعودی قرار گرفته است. راه‌های متفاوتی برای معامله در این روند وجود دارد.

شما می‌توانید به دنبال معامله‌ شکست سوئینگ بالایی باشید یا حتی تست مجدد مقاومت را که تبدیل به حمایت شده ترید کنید.

همانطور که متوجه شدید، راه‌های متفاوتی برای معامله در روند صعودی وجود دارد. شما به عنوان یک معامله‌گر، باید از قبل ترتیب معامله‌ خود را برای شرایط حساس بازار چیده باشید تا در چنین زمان‌هایی، کنترل خود را روی بازار از دست ندهید.

 

۴. از معامله در منطقه‌ای که کسی در آن ترید نمی‌کند بپرهیزید

تصور کنید که بازار در حالت خنثی قرار گرفته است که شامل سقف و کف قیمت می‌شود، ولی ارزش سهم مدنظرتان دقیقا در منطقه‌ میانی این دو قیمت قرار گرفته است.

بگذارید مثالی بزنیم. فرض کنید، سقف روی ۵۰۰ دلار و کف روی ۱۰۰ دلار است. منطقه‌ی میانی شما ۳۰۰ دلار می‌شود.

اگر در چنین ناحیه‌ای معامله کنید، نتیجه‌ی شما از معامله احتمالا نامطلوب خواهد بود، چون اگر بخواهید یک حد ضرر مناسب بگذارید، باید زیر کف قیمت در منطقه‌ رنج باشد. (زیر ۱۰۰ دلار در مثال بالا) چنین حالتی ریسک شما را بالا می‌برد.

اکثر معامله‌گران نوسان‌گیر، هدف خود را کمی زیر سقف قیمت در منطقه رنج می‌گذارند. این یعنی اگر شما نزدیک به قیمت میانی این بازار معامله کنید، حد ضرر شما زیر کف قیمت (همان ۱۰۰ دلار) قرار می‌گیرد، درحالی‌که هدف‌تان قبل از منطقهی مقاومت بوده است.

در معامله‌ای که در مثال بالا گفته شد، شما احتمالا ۱ دلار از داریی خود را به خطر می‌اندازید تا ۶۰ سنت یا حتی کمتر به دست بیاورید. برای همین است که می‌گوییم از معامله در منطقه‌ای که کسی در آن خرید نمی‌کند، به شدت بپرهیزید.

بیشتر بدانید: ۱۰ الگوی مهم پرایس اکشن که باید بشناسید

 

۵. رفتار بازارهایی که در آن ترید می‌کنید را بشناسید

بازارهای مختلف، رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهند. برای مثال، از لحاظ آماری و براساس تحقیقات آکادمیک، بازار سهام  یک روند طولانی مدت صعودی را در پیش گرفته است.

البته طبیعی است که در این مسیر عقب‌نشینی‌هایی نیز وجود دارد اما اکثر اوقات، این بازار نزولی و دچار رکود طولانی مدت نخواهد شد. عقب نشینی‌های بازار سهام، معمولا به پایان رسیده و سپس روندِ پیشرفتِ قیمت، صعودی می‌شود.

اگر شما معامله‌گر بازار سهام باشید، زمان‌هایی که بازار دچار عقب‌نشینی یا اصلاح می‌شود، بهترین فرصت برای خرید در اختیار شما قرار می‌گیرد، چرا که احتمال بازگشت روند قیمت به سمت صعودی ۵۰ درصد است.

پس نتیجه می‌گیریم که اگر شما از استراتژی پرایس اکشن در معاملات خود استفاده می‌کنید، باید رفتار بازار سهام و بازارهای دیگر را به خوبی بشناسید تا بتوانید از فرصت‌های درخشان، به نفع خودتان استفاده کنید.

مثال بعدی جفت ارز «پوند/دلار» (GBP/USD) و «پوند/ین» (GBP/JPY) در بازار «فارکس» (Forex) است. این جفت ارزها در بازار فارکس بسیار محبوب هستند که معمولا ممنتوم یا تکانه دارند.

  • ممنتوم: کمیتی است که میزان نیروی لازم برای توقف هرچیزی را توصیف می‌کند.

هرگاه که این جفت ارزها بالاترین سطح روز قبل خود را بشکنند، احتمالا روند صعودی‌شان ادامه‌دار خواهد بود. برعکس، زمانی که این دو جفت ارز پایین‌ترین سطح روز قبل خود را بشکنند، احتمال اینکه روند نزولی ادامه‌دار داشته باشند وجود دارد.

 

۶. اگر تردید دارید معامله نکنید

در نهایت آخرین تمرینی که هنگام استفاده از استراتژی پرایس اکشن باید بدانید، این است که وقتی دچار تردید و شبهه در معاملات خود هستید، بهتر است اصلا معامله را شروع نکنید.

احساسات و هیجانات درونی و احتیاط دو عنصر اساسی هستند که دخالت مستقیم در معاملات پرایس اکشن دارند. گاهی ممکن است، ساختار بازار طوری پیش برود که با آن آشنا نباشید.

تحت چنین شرایطی، اصلا وارد بازار نشوید. کسی به سمت شما اسلحه نگرفته است که حتما باید تحت هر شرایطی و همیشه ترید کنید. گاهی اوقات باید برای جلوگیری از بالا رفتن ریسک ضرر، گوشه‌ای بنشینید و تماشاچی باشید.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم ۶ تمرین مهم برای یادگیری استراتژی پرایس اکشن را برای شما توضیح دهیم تا احتمال ریسک و ضررتان را کم کنیم.

بازارهای معاملاتی همیشه با ریسک همراه هستند و ضرر عضو جدانشدنی از این بازارهاست، اما با تحقیق و تمرین مناسب، می‌توانید به راحتی حد ضررتان را در پایین‌ترین حالت ممکن نگه داشته و حتی سود خوبی هم بکنید. آرزوی ما در حسینی فایننس، موفقیت و سودآوری شماست.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا