🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
استراتژی‌های معاملاتی

معرفی ۱۰ کتاب برتر در مورد پرایس اکشن

روش‌های مختلفی برای تحلیل و معامله‌گری در بازارهای مالی وجود دارد که هر کدام از یک سری داده‌ها، اطلاعات و متدهای مختلف برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند. بسیاری از این روش‌ها به دلیل بهره‌گیری از الگوها و اندیکاتورها متنوع بیش از اینکه تحلیل را برای کاربر عادی راحت کنند، باعث سردرگمی او می‌شوند. اما در این بین روش‌هایی مثل «پرایس اکشن» (Price Action) هم وجود دارند که به دلیل سادگی و قابل‌فهم بودن، نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را به خود جلب کرده‌اند.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به قدرت پرایس اکشن ایمان آورده و بعد از گذراندن دوره‌هایی مثل دوره‌ی جامع آموزش پرایس اکشن مجموعه‌ی حسینی فایننس به دنبال تکمیل دانش خود هستید، می‌توانید کتاب‌های مطرح پرایس اکشن را نیز بخوانید. از همین رو قصد داریم در ادامه‌ی این مقاله ۱۰ کتاب برتر پرایس اکشن را برایتان معرفی کنیم تا با تکرار و تمرین، خودتان بتوانید از این بازار پرسود و پرنوسان ماهی‌گیری کنید.

 

پرایس اکشن چیست؟

نوعی روش معامله‌گری که در آن بدون استفاده از اندیکاتورها تنها براساس نمودار قیمت، تحلیل انجام می‌شود.

پرایس اکشن نوعی شیوه معامله‌گری است که در آن هیچ استفاده‌ای از اندیکاتورها و داده‌های خارجی نمی‌شود. در عوض تمام تصمیم‌گیری‌ها براساس سطوح و نمودار قیمت انجام می‌شود. بدین ترتیب، معامله‌گر می‌تواند نمودار قیمت یک دارایی را به صورت زنده دنبال کرده و براساس آن، معامله‌ی خود را مدیریت کند.

مزیت پرایس اکشن در این است که تقریباً روی همه‌ی بازارهای مالی جواب می‌دهد. فرقی نمی‌کند که معامله‌ی شما در بازار ارزهای دیجیتال است یا در بازار بورس، پرایس اکشن امتحان خود را در تمام این بازارها پس داده و می‌تواند به ساده‌ترین روش در تصمیم‌گیری‌های شما تاثیر مثبت داشته باشد.

تمرکز اصلی این مقاله روی معرفی ۱۰ کتاب برتر آموزش پرایس اکشن است و اگر می‌خواهید قبل از آشنایی با این کتاب‌ها اطلاعات بیشتری در مورد پرایس اکشن کسب کنید، می‌توانید مقالات «پرایس اکشن چیست» و «۱۰ الگوی برتر پرایس اکشن» را مطالعه کنید.

 

بهترین کتاب‌های پرایس اکشن

بسیاری از متخصصان معتقدند سه کتاب معامله‌گری پرایس اکشن ال بروکس بهترین منابع آموزش پرایس اکشن هستند. همچنین در این بخش کتاب‌های بیشتری نیز از نویسندگان دیگر معرفی شده‌ است.

تاکنون کتاب‌های بی‌شماری در مورد معامله‌گری در بازارهای مالی منتشر شده‌اند که البته هر روز هم به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. با این حال تعداد کتاب‌های معتبری که به صورت تخصصی روی معامله‌گری براساس پرایس اکشن تمرکز دارند چندان زیاد نیست. اما نگران نباشید! برای راحتی کار شما در ادامه لیستی از ۱۰ کتاب برتر پرایس اکشن را آماده کرده‌ایم که خواندن هر کدام از آن‌ها می‌تواند مسیر معامله‌گری شما را تغییر دهد.

بیشتر بدانید: ۱۰ کتاب برتر ترید و سرمایه گذاری ارز‌های دیجیتال

 

۱. سری کتاب‌های معامله‌گری پرایس اکشن از ال بروکس

ال بروکس پرایس اکشن

از نظر بسیاری از متخصصات بازارهای مالی آقای «ال بروکس» (Al Brooks) و سه‌گانه‌ی کتاب‌های «معامله‌گری پرایس اکشن» (Trading Price Action) او به عنوان برترین منابع آموزش پرایس اکشن شناخته می‌شوند.

کتاب معامله‌گری پرایس اکشن ال بروکس در سه جلد و تحت عناوین «معامله‌گری پرایس اکشن: برگشت‌ها» (Trading Price Action Reversals)، «معامله‌گری پرایس اکشن: روندها» (Trading Price Action Trends) و «معامله‌گری پرایس اکشن: محدوده‌های معاملاتی» (Trading Price Action Trading Ranges) منتشر شده است.

با اینکه استراتژی‌ها و مفاهیم مطرح شده در این کتاب‌ها توسط ال بروکس اختراع نشده و قبل‌تر نیز وجود داشته‌اند ولی ال بروکس به قدری به آن‌ها پر و بال داده و سیستمی جامع برای تحلیل و معامله‌گری طراحی کرده که حتی مقاله‌ی ویکی‌پدیای پرایس اکشن نیز تقریباً خلاصه‌ای از مطالب گفته شده در کتاب‌های ال بروکس است.

نکته‌ی جالب در مورد کتاب‌های پرایس اکشن ال بروکس زیرتیتر آن‌ها است که این کتاب‌ها را با عنوان «تحلیل تکنیکال نمودارهای قیمت به شکل کندل به کندل برای معامله‌گرهای جدی» معرفی می‌کند. بنابراین هنگام خواندن این کتاب‌ها باید مفاهیم گفته شده را به صورت جدی دنبال کرده و در میانه‌ی راه از خواندن ادامه‌ی مطالب منصرف نشوید.

از همین رو کسانی که به دنبال کتاب‌های ساده‌تر می‌گردند که برای تازه‌واردها نیز مناسب باشد، می‌توانند ابتدا از بقیه‌ی کتاب‌های معرفی شده استفاده کرده و بعداً به سراغ کتاب‌های ارزشمند ال بروکس بیایند.

بیشتر بدانید: ۸ نکته کلیدی در رابطه با پرایس اکشن که هر تریدری باید بداند

 

۲. کتاب اسکالپ پرایس اکشن در فارکس از باب ولمن

اسکالپ پرایس اکشن در فارکس

«باب ولمن» (Bob Volman) در کتاب «اسکالپ پرایس اکشن در فارکس» (Forex Price Action Scalping) خود از یک روش خاص برای معامله‌گری استفاده می‌کند که شاید برای همه مناسب نباشد. او در این کتاب به آموزش اسکالپ در بازه‌های زمانی کوتاه مدت در بازار تبادل ارزهای خارجی می‌پردازد.

همان‌طور که می‌دانید «اسکالپ» (Scalping) نوعی استراتژی معامله‌گری است که در آن معامله‌گر با انجام معاملات پرتکرار ولی کوچک سودهای جزئی دریافت می‌کند که اگر این سودهای جزئی را با یکدیگر جمع کنیم، رقم قابل‌توجهی به دست می‌آید.

باب ولمن در این کتاب سعی کرده با زبانی قابل‌فهم، هفت ستاپ معاملاتی واضح را توضیح دهد. برای همین اگر به دنبال کتابی هستید که علاوه بر مباحث تئوری ستاپ‌های معاملاتی قابل اجرا هم داشته باشد، کتاب اسکالپ پرایس اکشن در فارکس باب ولمن گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.

باب ولمن اخیراً نیز کتاب مشابهی منتشر کرده که روی تایم فریم ۵ دقیقه‌ای تمرکز دارد. این کتاب «درک پرایس اکشن: تحلیل عملی در بازه‌ی زمانی ۵ دقیقه» (Understanding Price Action: practical analysis of the 5-minute time frame) نام دارد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای کتاب قبلی او باشد.

 

۳. کتاب الگوهای قیمتی از مارتین پرینگ

الگوهای قیمت

«مارتین پرینگ» (Martin Pring) یکی از تحلیل‌گرهای شناخته‌شده و قابل‌احترام بازارهای مالی است که در کارنامه‌ی خود بیش از ۱۰ کتاب تالیف‌شده دارد. او در کتاب «الگوهای قیمتی» خود که با نام کامل Martin Pring on Price Patterns شناخته می‌شود، تمام مباحث مربوط به پرایس اکشن را پوشش می‌دهد.

نکته‌ی قابل‌توجه در مورد این کتاب این است که آقای پرینگ از آن به عنوان «کامل‌ترین راهنمای تحلیل و درک الگوهای قیمتی» یاد می‌کند. در این کتاب مفاهیم مهمی مثل «حمایت و مقاومت»، «خط روند‌ها»، «تحلیل حجم»، «الگوهای نموداری» و «الگوهای کندل استیکی» آموزش داده شده و از این نظر هیچ کمبودی ندارد.

البته قبل از تهیه‌ی این کتاب به این نکته توجه داشته باشید که مارتین پرینگ در این کتاب هیچ ستاپ معاملاتی ارائه نکرده و در عوض روی آموزش مفاهیم و ابزارهای پرایس اکشن تمرکز کرده است. همچنین در نسخه‌های اصلی این کتاب یک DVD نیز ارائه می‌شود که سمینارهای آقای پرینگ در مورد پرایس اکشن را در خود جای داده است.

 

۴. کتاب تکنیک‌های نمودار کندل استیک ژاپنی از اسیو نیسون

تکنیک های نمودار کندل

«استیو نیسون» (Steve Nison) نویسنده و تحلیل‌گر مطرح آمریکایی است که از او به عنوان معرفی‌کننده‌ی نمودارهای شمعی ژاپنی یا «کندل استیک‌ها» (Japanese Candlesticks) به جهان غرب یاد می‌شود. این نوع نمایش در نمودارهای قیمت، این روزها به یک استاندارد تبدیل شده و بسیاری از معامله‌گران ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند.

کتاب مطرح نیسون در این زمینه «تکنیک‌های نمودار کندل استیک ژاپنی» (Japanese Candlestick Charting Techniques) نام دارد که در برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی منتشر شد. جالب است بدانید که اصطلاح‌های پرایس اکشنی مثل الگوی «انگالفینگ» (Engulfing)، الگوی «چکش» (Hammer) و «ستاره‌ دنباله‌دار» (Shooting Star) همگی از این کتاب به یادگار مانده‌اند.

در این کتاب در مورد ترکیب الگوهای کندل استیکی با الگوهای نموداری و نقاط محوری نیز بحث شده و از این نظر کتاب اسیو نیسون را می‌توان یک کتاب کامل در مورد پرایس اکشن در نظر گرفت.

الگوهای پرایس اکشن را با یک جستجوی ساده در اینترنت هم می‌توان پیدا کرد ولی بیشتر آن‌ها یا کامل نیستند یا نکات جزئی را شامل نمی‌شوند. برای همین یکی از بهترین راه‌ها برای درک عمیق الگوهای کندلی مطالعه‌ دقیق کتاب تکنیک‌های نمودار کندل استیک ژاپنی است.

 

۵. کتاب تجزیه و تحلیل یکپارچه‌ استراتژی پیچ فورک: از پایه تا متوسط اثری از میرچا دولوگا

تجزیه و تحلیل استراتژی پیچ فورک

تحلیل و بررسی خط روند یا «ترند لاین» (Trend Line) یکی از اساسی‌ترین بخش‌های تحلیل پرایس اکشنی است که در بسیاری از کتاب‌ها تنها یک فصل به آن اختصاص داده می‌شود. از این نظر می‌توان کتاب «تجزیه و تحلیل یکپارچه‌ استراتژی پیچ فورک: از پایه تا متوسط» (Integrated Pitchfork Analysis: Basic to Intermediate) دکتر «میرچا دولوگوا» (Mircea Dologa) را یکی از معدود کتاب‌هایی در نظر گرفت که به طور کامل روی خطوط روند و به ویژه استراتژی «پیچ فورک اندرو» یا «اندروز پیچ فورک» (Andrew’s Pichfork) تمرکز دارد.

نوع نوشتار این کتاب به گونه‌ای است که حتی کسانی که تاکنون اسم استراتژی پیچ فورک را هم نشنیده‌اند، می‌توانند از آن استفاده کرده و معاملات بهتری را تجربه کنند. نکته‌ی جالب توجه در مورد این کتاب نقدهای مثبتی است که سایر تحلیل‌گرهای شناخته‌شده از آن به جای گذاشته‌اند.

 

۶. کتاب راهنمای جامع معامله‌گری اثری از جان هیل، جرج پرویت و لوندی هیل

راهنمای جامع معامله‌گری

از آنجایی که عنوان این کتاب، «راهنمای جامع معامله‌گری» (The Ultimate Trading Guide) است جای تعجبی ندارد که بدانیم سه نویسنده با همکاری یکدیگر آن را نوشته‌اند. در این کتاب تجربیات و طرز فکر سه نویسنده‌ی توانا به نام‌های «جان هیل» (John Hill)، «جرج پرویت» (George Pruitt) و «لوندی هیل» (Lundy Hill) جمع شده و از این نظر نسبت به بقیه کتاب‌هایی که تنها یک نویسنده دارند، کامل‌تر است.

در فصل‌های انتهایی کتاب راهنمای جامع معامله‌گری در مورد سیستم‌های خاصی بحث شده که از پرایس اکشن استفاده می‌کنند. برای همین شاید این فصل‌ها چندان برای معامله‌گر تازه‌وارد مناسب نباشد. با این حال این سه نویسنده در فصل‌های ابتدایی به خوبی هرچه‌تمام‌تر در مورد مفاهیم پرایس اکشن صحبت کرده‌اند و رفتارهای قیمتی مثل عمل و عکس‌العمل، ادامه‌ی روند، تغییر روند، محدوده‌های مقاومتی و حمایتی همگی در این کتاب پوشش داده شده است.

علاوه بر این در این کتاب به طور کامل در مورد کاربرد عملی «تئوری موج الیوت» (Elliot Wave Theory)، معامله‌گری از روی کانال‌ها و الگوهای چرخشی نیز بحث شده و برای همین با یک کتاب کامل طرف هستیم. کتاب راهنمای جامع معامله‌گری جان هیل، جرج پرویت و لوندی هیل را به ویژه به کسانی توصیه می‌کنیم که به دنبال پیدا کردن ایده‌های جدید در نوع معامله‌گری خود هستند.

 

۷. کتاب راهنمای جامع تحلیل قیمت براساس حجم از آنا کولینگ

راهنمای جامع تحلیل قیمت

دلیل اینکه این کتاب را معرفی می‌کنیم این است که بسیاری از معامله‌گران پرایس اکشن، حجم معاملات را نیز در تحلیل‌های خود دخالت می‌دهند. خواندن این کتاب زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم بهترین کتاب‌های پرایس اکشنی از جمله کتاب‌های آقای ال بروکس هیچ صحبتی از حجم معاملات نمی‌کنند. برای همین خواندن کتاب «راهنمای جامع تحلیل قیمت براساس حجم» (A Complete Guide to Volume Price Analysis) از «آنا کولینگ» (Anna Coulling) به عنوان یک کتاب تکمیلی بسیار خوب به همه‌ی طرفداران پرایس اکشن توصیه می‌شود.

در این کتاب به طور کامل در مورد حجم معاملات صحبت شده و تمام چیزی که برای استفاده در تحلیل‌های پرایس اکشنی خود به آن نیاز پیدا خواهید کرد، در آن پیدا می‌شود. قلم ساده و روان آنا کولینگ نیز باعث خواهد شد تا مطالب گفته شده را به خوبی درک کنید.

 

۸. دانشنامه‌ الگوهای نموداری اثری از توماس بولکوفسکی

دانشنامه الگوهای نموداری

الگوهای نموداری یا به اصطلاح «چارت پترن‌ها» (Chart Pattern) یکی از اعضای جدانشدنی تحلیل پرایس اکشنی است که تمام علاقه‌مندان این روش در همان ابتدا آن را یاد می‌گیرند. می‌خواهید بدانید چقدر این الگوهای نموداری در شرایط واقعی قابل اعتماد هستند؟ «دانشنامه‌ی الگوهای نموداری» (Encyclopedia of Chart Patterns) از «توماس بولکوفسکی» (Thomas Bulkowski) نه تنها پاسخ این سوال شما را می‌دهد بلکه اطلاعات بسیار گران‌قیمت‌تری را هم در اختیارتان می‌گذارد.

در این کتاب براساس آمار و داده‌های قابل استناد از بازارهای واقعی مطالبی همچون راهنمای تشخیص الگوهای نموداری، نرخ شکست و موفقیت هر کدام از این الگوها در بازارهای صعودی و نزولی، الگوهای حجمی، روش‌های معامله‌گری و خصوصیات الگوهای شکست‌خورده ارائه شده است.

با اینکه در این کتاب هیچ استراتژی معاملاتی ارائه نمی‌شود ولی به قدری اطلاعات و الگوهای مختلف در اختیارتان قرار می‌دهد که خودتان بتوانید استراتژی مخصوص خود را داشته باشید. مهم‌تر از همه اینکه با تسلط بر این کتاب خواهید توانست الگوهای نموداری را با سرعت و دقت بالا روی نمودارهای دنیای واقعی تشخیص داده و با اطمینان کامل بر تحلیل خود، معاملات‌ خود را پیش ببرید.

 

۹. کتاب صلاحیت روند و تریدینگ از ال ای لیتل

صلاحیت روند و تریدینگ

به جرات می‌توان گفت؛ توانایی تشخیص صحیح روند بازار یا عدم وجود آن یکی از اصلی‌ترین شرط‌های یک معامله‌ی موفق است. این اصل نه‌تنها در مورد معامله‌گرهای پرایس اکشن صدق می‌کند بلکه در مورد تمام تریدرها صادق است. برای همین تنها دانستن تعریف روند کافی نیست و باید اطلاعات جامع‌تری در مورد آن داشته باشیم.

به همین دلیل خواندن کتاب «صلاحیت روند و تریدینگ» (Trend Qualification and Trading) از «ال ای لیتل» (L. A. Little) را به همه‌ی معامله‌گرها از جمله تریدرهای پرایس اکشن توصیه می‌کنیم. اقای لیتل در کتاب خود چارچوبی را طراحی کرده که براساس آن‌ها می‌توان به راحتی روندها را تشخیص داد و حتی براساس حجم و قیمت، بهترین گزینه از بین آن‌ها را نیز انتخاب کرد. بنابراین از آنجایی که نحوه‌ی تشخیص روند در این کتاب براساس حجم و قیمت است، خواندن آن به دوست‌داران پرایس اکشن توصیه می‌شود.

معامله‌گران پرایس اکشنی معمولاً برای تشخیص روند بازار تنها از خطوط میانگین متحرک یا خطوط ساده‌ی روند استفاده می‌کنند؛ اما آقای لیتل در این کتاب پا را فراتر گذاشته و با نگاهی عمیق‌تر به ساختار روندها کیفیت هرکدام را نیز می‌سنجند و تنها روندهایی را انتخاب می‌کند که با چارچوب مشخص‌شده‌ی او هماهنگ باشند.

 

۱۰. کتاب هنر و علم تحلیل تکنیکال از آدام گرایمز

هنر و علم تحلیل تکنیکال

اگر در عنوان این کتاب حرفی از پرایس اکشن برده نشده و به این فکر می‌کنید که چرا این کتاب در این مقاله معرفی می‌شود، باید بگوییم که زیرتیتر این کتاب «ساختار بازار، پرایس اکشن و استراتژی‌های معاملاتی» است. بنابراین کاملاً مشخص است که در کتاب «هنر و علم تحلیل تکنیکال» (The Art & Science of Technical Analysis) آقای «آدام گرایمز» (Adam Grimes) در مورد چه چیزهایی صحبت شده است.

در این کتاب که به زیبایی هرچه‌تمام‌تر طبقه‌بندی شده و حاوی مطالب بسیار زیادی است، مباحث مختلفی از جمله ساختار بازار، الگوهای نموداری و قالب‌های آماده‌ی معامله‌گری پوشش داده شده است.

از مزایای دیگر این کتاب پرایس اکشنی فصل‌های مربوط به مدیریت ریسک و بحث‌های روان‌شناسی است که خواندن آن‌ها می‌تواند انضباط شما در معامله‌‌گری را نیز بهبود ببخشد.

 

سخن پایانی

پرایس اکشن یکی از استراتژی‌های جذاب معامله‌گری در بازارهای مالی است که به دلیل سادگی و کارایی بالای آن توانسته طرفداران زیادی را به خود جلب کند. بسیاری از کسانی که به پرایس اکشن علاقه‌مند می‌شوند از منابع و دوره‌های موجود در اینترنت استفاده می‌کنند و به عنوان مکمل آموزش‌های خود به دنبال کتاب‌های پرایس اکشنی می‌گردند.

از همین رو در این مقاله سعی کردیم بهترین کتاب‌های آموزشی پرایس اکشن را برایتان معرفی کرده و در مورد محتوای هر کدام نیز صحبت کنیم. امیدواریم با خواندن هر کدام از این کتاب‌ها بتوانید با استفاده از تکنیک‌های پرایس اکشنی، معاملات سودمندانه‌تری را تجربه کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام داخل این کتاب های الگوهای مهم پرایس اکشن رو هم آموزش میده با رویکرد ترید ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا