🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش فارکساستراتژی‌های معاملاتی

آموزش کامل استراتژی مارتینگل در فارکس

روش مارتینگل نوعی استراتژی معاملاتی است که به‌کمک آن می‌توانید در بازار فارکس کسب درآمد کنید. این روش حداقل در تئوری همیشه سودده است و برای همین بسیاری از معامله‌گران تمایل به استفاده از آن دارند.

زیبایی بازارهای مالی مختلف از جمله فارکس در این است که برای کسب سود در آن حتما لازم نیست از یک استراتژی ثابت استفاده کنید. در عوض می‌توانید از صدها استراتژی معاملاتی موجود یکی را انتخاب یا حتی استراتژی خود را طراحی کنید.

از محبوب‌ترین استراتژی‌های معاملاتی در فارکس و سایر بازارهای مالی می‌توان به معامله در جهت روند، «پرایس اکشن» (Price Action) و «اسکالپینگ» (Scalping) اشاره کرد که قبلا در جریان مقالات جداگانه‌ای در مورد هرکدام مطالبی را منتشر کرده‌ایم.

در این بین برخی از استراتژی‌ها نیز وجود دارند که افراد کمی با آن‌ها آشنا هستند. استراتژی مارتینگل یکی از این روش‌های معاملاتی در فارکس است که امروز می‌خواهیم شما خوانندگان عزیز را با آن آشنا کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید و این استراتژی جالب را یاد بگیرید.

استراتژی مارتینگل چیست؟

روش مارتینگل نوع خاصی از معامله‌گری در بازار فارکس است که براساس آن باید بعد از معامله ناموفق، حجم معامله بعدی خود را دو برابر کنید.

«مارتینگل» (Martingale) نوعی استراتژی معاملاتی در بازارهای مالی است که براساس نظریه احتمال طراحی شده است. اساس کار این استراتژی بدین ترتیب است که شما باید بعد از هر معامله ناموفق، حجم معامله بعدی خود را دوبرابر کنید. بدین ترتیب در نهایت زمانی که یکی از معاملات شما موفق‌آمیز باشد و به سود برسد، تمام ضررهایی که در معاملات قبلی متحمل شده بودید جبران می‌شود.

جالب است بدانید که این روش اولین‌بار توسط یک ریاضی‌دان فرانسوی به‌نام «پل پیر لوی» (Paul Pierre Levy) مطرح شد و در قرن ۱۸ میلادی به شهرت رسید. او این روش را برای پیروزی در قمارخانه‌های قدیمی طراحی کرده بود که امروزه شکلی از آن در بازارهای مالی نیز استفاده می‌شود.

برای درک بهتر مارتینگل یک مثال می‌زنیم. این روش در بازی‌هایی مثل شیر یا خط که احتمال برنده شدن در آن ۵۰ درصد است، جواب می‌دهد. برای همین مثال ما نیز در مورد همین بازی خواهد بود که در گذشته افراد مختلف روی آن شرط‌بندی می‌کردند.

در این بازی اگر از روش عادی استفاده کنیم برای هر پرتاب سکه ۱۰ دلار کنار می‌گذاریم و چون احتمال شیر یا خط آمدن ۵۰ درصد است تمام گزینه‌های خود را شیر انتخاب می‌کنیم تا روی کاغذ حداقل در نصف شرط‌بندی‌ها برنده باشیم. روش بازی نیز بدین صورت است که اگر سکه پرتاب شده روی همان سمتی از سکه که انتخاب ما بود، فرود آید ۱۰ دلار سود می‌کنیم و در غیر این صورت ۱۰ دلارمان به باد می‌رود.

حال طبق جدول زیر اگر این بازی را پنج بار انجام دهیم و در چهار بازی اول با شکست مواجه شده و تنها بازی آخر را برنده شویم ۴۰ دلار ضرر کرده و تنها ۱۰ دلار سود خواهیم کرد. بدین صورت برآیند بازی ما ۳۰ دلار ضرر خواهد بود.

شرطبندی با روش عادی

حال اگر همین بازی را به روش مارتینگل بازی کنیم و همان نتایج به دست آید (یعنی چهار بازی اول را ببازیم و تنها بازی آخر را برنده شویم)، نه‌تنها ضرر نمی‌کنیم بلکه ۱۰ دلار نیز سود خواهیم کرد. می‌پرسید چگونه؟ همان‌طور که گفتیم در روش مارتینگل بعد از هر شکست حجم معامله را دوبرابر می‌کنیم. بنابراین اگر در بازی اول ۱۰ دلار کنار بگذاریم و بازی را بازنده شویم، در بازی دوم باید ۲۰ دلار کنار بگذاریم. به‌همین ترتیب در صورت شکست دوباره ۴۰ دلار، ۸۰ دلار و… وارد بازی می‌کنیم.

در این صورت حتی اگر یک بار هم برنده شویم تمام ضررهای قبلی جبران خواهد شد و حتی سود هم خواهیم کرد. این موضوع در جدول زیر نیز مشخص است.

شرطبندی با روش مارتینگل

همان‌طور که می‌بینید در روش مارتینگل هرچقدر هم با شکست مواجه شوید، یک بازی موفقیت‌آمیز کافی است تا هم ضررهای قبلی خود را جبران کنید و هم به سود برسید. برای همین است که از نظر تئوری، میزان سوددهی روش مارتینگل نزدیک ۱۰۰ درصد است.

اما چرا می‌گوییم از نظر تئوری؟ چون برای قطعی شدن ۱۰۰ درصد بودن موفقیت روش مارتینگل به سرمایه نامحدودی نیاز است. از آنجایی که بعد از هر شکست، مبلغ مورد نیاز برای بازی بعدی دوبرابر می‌شود، درصورتی که چندین بار پشت سر هم با شکست مواجه شویم، نیاز به سرمایه زیادی خواهیم داشت. موضوعی که برای بسیاری از سرمایه‌گذاران مشکل بزرگی بوده و ممکن است قبل از اینکه به آن برد آخر برسند، سرمایه‌شان تمام شود.

علاوه بر این، روش مارتینگل یک عیب بزرگ دیگر نیز دارد که در بخش مربوط به مزایا و معایب این روش بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

اما در بازار فارکس چگونه می‌توان از روش مارتینگل استفاده کرد؟ بیایید در بخش بعدی به این سوال پاسخ دهیم.

 

روش مارتینگل در فارکس

با اینکه مارتینگل در ابتدا برای استفاده در بازی‌هایی با درصد برد ۵۰ درصد ایجاد شد ولی امروزه از آن در فارکس نیز استفاده می‌شود.

استفاده از روش مارتینگل در بازار فارکس به همان آسانی بازی‌های ساده‌ای مثل شیر یا خط نیست زیرا در فارکس با برد و باخت‌هایی با نتایج یکسان طرف نیستم. سود و ضرر در فارکس متغیر است اما می‌توانیم با تعیین حد سود و حد ضرر نتایج یکسانی را برای سود و زیان معاملات خود ایجاد کنیم.

اکنون بیایید سناریویی از بازار فارکس را در نظر بگیریم و در آن از استراتژی مارتینگل استفاده کنیم. برای این کار از نمودار ۱ دقیقه‌ای جفت ارز یورو/دلار (EUR/USD) و اندیکاتور «شاخص قدرت نسبی» (Relative Strength Index) یا RSI کمک می‌گیریم. همان‌طور که می‌دانید RSI یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد تحلیل تکنیکال است که به کمک آن می‌توان نقاط ورود به معامله یا خروج از آن را شناسایی کرد.

بدین صورت که اگر این شاخص به زیر عدد ۳۰ برسد نشان می‌دهد که دارایی مورد نظر وارد محدوده «بیش فروش» (Oversold) شده و خرید آن شانس موفقیت بیشتری دارد. به همین ترتیب عبور این شاخص از عدد ۷۰ به بالا نشان می‌دهد که در ناحیه «بیش خرید» (Overbought) قرار داریم و فروش این جفت ارز شانس موفقیت بیشتری دارد.

برای همین وقتی RSI در جفت ارز یورو/دلار به بالای ۷۰ رسید اولین معامله خود را باز می‌کنیم. معامله ما یک معامله فروش یا «شورت» (Short) است که در قیمت ۱.۱۰۹۵ باز می‌شود. حد سود این معامله ۳۰ پیپ پایین‌تر از این عدد و در قیمت ۱.۱۰۶۵ قرار دارد و حد سود آن نیز ۳۰ پیپ بالاتر در قیمت ۱.۱۱۲۵ خواهد بود. متاسفانه بازار طبق تحلیل ما پیش نمی‌رود و قیمت این جفت ارز با افزایش روبه‌رو می‌شود. بدین ترتیب حد ضرر معامله اول ما فعال می‌شود و با شکست مواجه می‌شویم.

اکنون طبق استراتژی مارتینگل، باید برای معامله بعدی خود با حجم دوبرابر وارد شویم. البته توجه داشته باشید در فارکس برای استفاده از این استراتژی حد ضرر خود را به‌صورت ذهنی در نظر می‌گیریم و واقعا معامله را در آن سطح نمی‌بندیم. دلیل آن این است که بستن معامله و سپس باز کردن معامله‌ای دیگر با حجم دوبرابر هزینه‌های اضافی در پی دارد و به جای آن معامله دوم خود را به همان اندازه معامله اول باز می‌کنیم. این کار دقیقا مانند این است که معامله اول را در حد ضرر بسته و معامله جدید را با دوبرابر حجم آن باز کرده باشیم.

برای همین معامله دوم را در همان قیمت حد ضرر معامله اول که ۱.۱۱۲۵ بود باز می‌کنیم. حد ضرر ذهنی این معامله ۳۰ پیپ بالاتر و در قیمت ۱.۱۱۵۵ است. حد سود معامله جدید نیز ۳۰ پیپ پایین‌تر از معامله جدید و در قیمت ۱.۱۰۹۵ در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این چون یک بار در قیمت ۱.۱۰۹۵ و یک بار دیگر در قیمت ۱.۱۱۲۵ وارد معامله شورت شده‌ایم، میانگین ورود ما ۱.۱۱۱۰ خواهد بود.

اکنون فرض کنیم بازار طبق تحلیل ما پیش می‌رود و با ریزش خود به قیمت ۱.۱۰۹۵ می‌رسد. بدین ترتیب معامله دوم ما به حد سود خود برخورد می‌کند و بسته می‌شود. این عدد ۱۵ پیپ پایین‌تر از میانگین ورود ما بوده و این یعنی برآیند دو معامله ما ۱۵ پیپ سود است.

همان‌طور که می‌بینید استفاده از روش مارتینگل باعث شد تا به سود رسیدن معامله دوم نه‌تنها ضرر معامله اول را جبران کند بلکه ما را به سود نیز برساند.

البته در این مثال تنها با یک معامله ناموفق مواجه شدیم و خیلی زود معامله موفق بعدی ضررهای ما را جبران کرد اما تصور کنید که اگر تعداد معاملات ناموفق زیاد باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ یادتان نرود که بازارهای مالی کاملا غیرقابل‌پیش‌بینی هستند و احتمال اتفاق افتادن چنین سناریویی دور از ذهن نیست.

در روش مارتینگل اگر با چند معامله ناموفق مواجه شویم هر بار حجم ورود دوبرابر می‌شود و این می‌تواند سرمایه معامله‌گران را به خطر بیندازد. ممکن است خیلی زود به خود بیایید و ببینید که حجم زیادی از سرمایه‌تان درگیر معاملات است و دیگر سرمایه اضافی برای باز کردن معامله جدید ندارید. بدین ترتیب بدون اینکه آن معامله موفقی که در انتظارش بودید، از راه برسد و تمام ضررهای معاملات قبلی شما را جبران کند، از بازار حذف می‌شوید و بخش زیادی از سرمایه‌تان به باد می‌رود.

 

آیا استراتژی مارتینگل در فارکس سودآور است؟

با اینکه در تئوری از استراتژی مارتینگل به عنوان یک استراتژی با درصد موفقیت نزدیک ۱۰۰ درصد یاد می‌شود ولی در عمل چنین نیست.

به احتمال زیاد اکنون که با نحوه کار استراتژی مارتینگل در فارکس آشنا شده‌اید با خود فکر می‌کنید که آیا من هم می‌توانم از این روش استفاده کنم و به سود برسم؟ آیا روش مارتینگل در فارکس جواب می‌دهد یا خیر؟

واقعیت این است که برای این سوال نمی‌توان یک پاسخ قاطع پیدا کرد و جواب آن به این بستگی دارد که این سوال را در چه زمانی و از چه کسی بپرسید.

برای مثال اگر با یک بازار دارای روند مواجه باشیم بسیاری از متخصصان بازارهای مالی اتفاق نظر دارند که استراتژی مارتینگل در چنین بازاری نتایج خوبی را به‌همراه ندارد.

اما اگر بخواهیم استفاده از روش مارتینگل در فارکس را با بازار سهام یا ارز دیجیتال مقایسه کنیم باید بگوییم که در حالت کلی نتایج فارکس بهتر از این دو بازار خواهد بود. دلیل آن هم این است که جفت ارزهای فارکس به ندرت به صفر می‌رسند و علی‌رغم فراز و نشیب‌های خود همواره در یک محدوده مشخص نوسان می‌کنند. این در حالی است که در بازارهایی مثل سهام و ارز دیجیتال ممکن است قیمت یک دارایی حتی به صفر نیز تمایل پیدا کند که در این صورت استفاده از روش مارتینگل در آن‌ها نتایج فاجعه‌باری را در پی خواهد داشت.

بنابراین اگر سرمایه بسیار زیاد و نامحدودی در اختیار داشته باشید استفاده از استراتژی مارتینگل در فارکس برای شما سودآور خواهد بود اما واقعیت این است که بسیاری از معامله‌گران به چنین منابعی دسترسی ندارند. از طرف دیگر هنگامی که از این روش استفاده می‌کنید در واقع دارید بخش زیادی از سرمایه خود را برای کسب سودهای نه‌چندان زیاد به‌خطر می‌اندازید و این موضوع با تکنیک‌های مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه در تضاد است.

 

انواع مارتینگل؛ استراتژی مارتینگل به چند دسته تقسیم می‌شود؟

از نسخه‌های ثانویه روش مارتینگل می‌توان به گرند مارتینگل، مارتینگل معکوس (آنتی مارتینگل) و مارتینگل هرمی اشاره کرد.

استراتژی مارتینگل انواع دیگری هم دارد که شامل «گرند مارتینگل» (Grand Martingale)، «مارتینگل معکوس» (Reverse Martingale) و «مارتینگل هرمی» (Pyramid Martingale) می‌شود.

استراتژی گرند مارتینگل یکی از نسخه‌های محبوب مارتینگل است که در آن بعد از هر معامله ناموفق باید علاوه بر دو برابر کردن حجم معامله یک واحد دیگر نیز به آن اضافه کنید.

در استراتژی مارتینگل معکوس که به آن «آنتی مارتینگل» (Anti-Martingale) نیز گفته می‌شود، معامله‌گر بعد از هر معامله موفق حجم معاملات بعدی خود را دو برابر می‌کند. استراتژی مارتینگل هرمی نیز برای استفاده در یک بازار رونددار ایجاد شده است و هدف آن افزایش سرمایه با معامله در جهت روند فعلی است.

 

مزایا و معایب روش مارتینگل در فارکس

از مهم‌ترین عیب‌های روش مارتینگل می‌توان به این اشاره کرد که برای کسب سودهای اندک مجبور هستید سرمایه زیادی را درگیر کنید. از مزایای این روش نیز می‌توان به انعطاف بالای آن و احتمال جبران تمام ضررها اشاره کرد.

در فارکس هیچ استراتژی معاملاتی وجود ندارد که بگوییم بی‌نقص و همیشه سودده است. هر کدام از این استراتژی‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و استراتژی مارتینگل نیز از این قاعده مستثنی نیست.

شاید بزرگترین عیب روش مارتینگل در فارکس این باشد که برای به دست آوردن سودهای اندک مجبور هستید سرمایه زیادی را به خطر بیندازید. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که چند معامله شما با ضرر بسته شود و مجبور شوید حجم معامله خود را چندین بار دو برابر کنید. این کار با مفاهیم مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه از جمله «نرخ ریسک به ریوارد» (Risk/Reward Ratio) در تضاد است.

علاوه بر این، عیب بزرگ دیگر استراتژی مارتینگل در فارکس این است که برای تضمین سودآوری آن نیاز به سرمایه نامحدود یا بسیار زیاد دارید.

اما روش مارتینگل مزایایی هم دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حذف عامل احساسات از معامله، جبران شدن ضررهای معاملات قبلی و انعطاف‌پذیری بالای این استراتژی اشاره کرد.

بسیاری از افراد هنگام معامله در فارکس مغلوب احساسات خود شده و با کمترین کاهش قیمت، خیلی سریع از معامله خارج می‌شوند. اما با استفاده از روش مارتینگل در فارکس یک استراتژی منطقی و ساده در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید عین آن عمل کنید. با این کار دیگر احساسات و تصمیم‌های هیجانی در نحوه مدیریت معاملات تاثیر نمی‌گذارند و می‌توانید معاملات موفق‌تری داشته باشید.

مزیت دیگر استراتژی مارتینگل این است که در صورت داشتن حتی یک معامله موفق می‌توانید تمام ضررهای گذشته خود را جبران کنید. همچنین انعطاف‌پذیری بالای این استراتژی باعث می‌شود تا بتوانید در بیشتر بازارهای مالی و روی اکثر جفت ارزها از آن استفاده کنید.

مزایا و معایب مارتینگل در فارکس

 

سخن پایانی

استراتژی مارتینگل یکی از روش‌های معامله‌گری در فارکس است که برای اولین‌بار توسط یک ریاضی‌دان فرانسوی مطرح شد و در قرن ۱۸ میلادی به شهرت رسید. در ابتدا از روش مارتینگل برای پیروزی در شرط‌بندی‌ها و قمارخانه‌های قدیمی استفاده می‌شد اما امروزه استفاده از این روش به بازار فارکس و سایر بازارهای مالی نیز تعمیم داده شده است.

اساس کار روش مارتینگل در فارکس بدین صورت است که شما به عنوان معامله‌گر باید بعد از متحمل شدن هر معامله ناموفق، حجم معامله بعدی خود را دوبرابر کنید. بدین ترتیب حتی اگر یک معامله شما با موفقیت بسته شود نه‌تنها تمام ضررهای معاملات قبلی شما جبران خواهد شد بلکه به سود نیز خواهید رسید.

استراتژی مارتینگل علی‌رغم مزایایش چند مشکل عمده نیز دارد که باعث می‌شود بسیاری از معامله‌گران از آن استفاده نکنند. در این استراتژی اگر چند معامله شما پشت سر هم با ضرر بسته شود، مجبور می‌شوید مقدار زیادی از سرمایه خود را برای جبران ضررها و کسب سودی اندک به خطر بیندازید. همچنین احتمال از دست رفتن کل سرمایه نیز وجود دارد.

برای اینکه شما سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ایرانی نیز با استراتژی مارتینگل در فارکس آشنا شوید مقاله امروز را به بحث و بررسی در مورد این روش اختصاص دادیم. امیدواریم که از مطالب گفته شده استفاده لازم را برده باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا