دوره منتور شیپ
استراتژی‌های معاملاتی

اندازه پوزیشن معاملاتی چیست؟ + آموزش محاسبه

به منظور موفقیت در بازارهای مالی، علاوه بر آموزش و کسب تجربه، اصولی هست که توسط سرمایه‌گذار یا تریدر باید رعایت شوند. تعیین اندازه پوزیشن معامله یکی از اصولی است که به کنترل ریسک معامله کمک می‌کند و بیشترین بازده را برای تریدر به ارمغان می‌آورد.

برای کسب سود بیشتر و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه، مدیریت ریسک و شناخت اندازه پوزیشن معاملاتی توسط هر تریدری ضروری است. عدم آگاهی از نحوه محاسبه میزان دارایی که به معامله اختصاص داده می‌شود و عدم خروج در زمان مناسب، موجب ورشکستگی بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌شود. برای موفقیت در معاملات مالی بهتر است که با برنامه‌ریزی و آگاهی وارد معاملات شوید.

پوزیشن معاملاتی (Position Trading)

«پوزیشن معاملاتی» (Position Trading) حالتی از معامله است که تریدر خرید یا فروش یک دارایی را در زمان خاصی مناسب می‌بیند.

پوزیشن در اصطلاح به روشی از معامله گفته می‌شود که برای کسب سود از دارایی یا سهام خود در یک بازار مالی در نظر می‌گیرید. پوزیشن تریدینگ به لاتین؛ (Position Trading) یکی از استراتژی‌های معاملاتی در بازارهای مالی از جمله بازار رمز ارزها به شمار می‌آید که در آن، شخص تریدر با توجه به ارزش ذاتی دارایی و با هدف کسب سود در بلندمدت (اغلب چند ماه تا چند سال)، یک دارایی با ارزش را خریداری می‌کند.

این دسته از معامله‌گران نوسانات کوتاه‌مدت قیمت را نادیده گرفته و بر روند کلی یک سهم یا دارایی تمرکز دارند. یکی از پایه‌های موفقیت در پوزیشن تریدینگ، شناسایی درست و به موقع نقاط و زمان مناسب برای ورود و خروج به معامله است.

 

تعیین اندازه ریسک سرمایه‌گذاری

با ورود به یک معامله خرید یا فروش،‌ سرمایه خود را در معرض سود یا ضرر قرار می‌دهید. درصد احتمال از  دست رفتن سرمایه یا ضرر را ریسک سرمایه‌گذاری می‌نامند.

برای اینکه بتوانید مدیریت سرمایه خود را به دست بگیرید و گرفتار اتفاقات غیرمنتظره نشوید،‌ بهتر است که با احتیاط و آگاهانه عمل کنید. برای این منظور پیش از ورود به معاملات در هر یک از بازارهای مالی توصیه می‌شود ،اندازه ریسک سرمایه‌گذاری خود را با توجه به اینکه شخصیت ریسک‌پذیر یا ریسک‌گریزی دارید، مشخص کنید.

بدیهی است که هرچه ارزش دارایی که برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود ‌بیشتر باشد، طبیعتا احتمال ضرر در معامله نیز بیشتر خواهد شد. البته عوامل زیادی می‌توانند بر اندازه ریسک یک معامله تاثیر گذارند. علاوه بر مقدار دارایی، مدت زمانی که یک سفارش باز نگه داشته می‌شود؛ به بیان دیگر، معامله طولانی‌تر می‌شود، ریسک ضرر نیز بیشتر خواهد شد.

هدف از تعیین میزان ریسک این است که اگر پیش‌بینی‌های شما اشتباه بود، فقط به مقدار ریسک حساب، دارایی خود را از دست ‌دهید. با در نظر گرفتن شرایط بازار، می‌توانیم بین ۱ تا ۳ درصد از دارایی را به ریسک حساب اختصاص ‌دهیم. اگر تازه‌ کار هستید و یا به تجزیه و تحلیل‌های خود از بازار اطمینان بالایی ندارید، پیشنهاد می‌شود که ریسک یک درصد را انتخاب کنید.

به عنوان مثال؛  اگر ریسک ۱ درصد را در نظر بگیرید و مبلغ کل  شما ۵۰۰ دلار باشد، حداکثر مبلغی که در صورت ناموفق ماندن معامله از دست می‌دهید، برابر با ۵ دلار است.

نکته بعدی این است که در برخی از معاملات، مالیات نیز به معامله تعلق می‌گیرد که این عامل خود موجب افزایش ریسک ضرر خواهد شد. علاوه بر این، برخی ابزارهایی که کارگزاری‌ها برای تریدرها در نظر می‌گیرند؛ مانند اهرم و مارجین نیز بسیار پر ریسک هستند که علاوه بر نوسان بازار و قیمت دارایی باید به این نکته نیز توجه کنید.

 

تعیین اندازه پوزیشن معاملاتی

تعیین اندازه پوزیشن معاملاتی یا به بیان بهتر، «‌حجم معامله» در میزان سود و ضرر یک تریدر از  معاملات نقش مهمی دارد.

اینکه چه مقدار از سرمایه خود را به یک معامله خرید یا فروش اختصاص دهید، در میزان سودآوری شما موثر خواهد بود. برای این منظور لازم است که  هدف مشخصی برای هر معامله در نظر بگیرید و سپس براساس آن استراتژی مناسب با شرایط خودتان را انتخاب کنید. اندازه پوزیشن برای هر ترید باعث می‌شود مدیریت ریسک مناسب داشته باشید و به دور از هیجان، با آگاهی تصمیم بگیرید.

تعیین حجم معاملات یا اندازه پوزیشن کمک می‌کند ریسک معامله را کنترل کرده و بازده را به حداکثر برسانیم و بدانیم دقیقا در ازای چه مقدار از سود، حاضریم بخشی از سرمایه خود را در معامله به خطر بیندازیم.

بدون داشتن یک استراتژی برای مدیریت ریسک که پیش از این به آن اشاره کردیم، ممکن است در معاملات خود ضرر زیادی را متحمل شوید و یا حتی کل سرمایه خود را از دست بدهید. از مباحث مرتبط با مدیریت ریسک می‌توان به اندازه پوزیشن معاملاتی اشاره کرد که در این مقاله به طور کامل آن را توضیح خواهیم داد.

برای تعیین اندازه پوزیشن معاملاتی ابتدا باید میزان سرمایه‌ای که قصد دارید وارد معامله کنید (Account Balance) و ریسک معامله (Risk Amount) را مشخص کنید. مهم نیست که سبد سرمایه شما چقدر بزرگ باشد، مدیریت ریسک مناسب از عوامل لازم و ضروری است. در صورتیکه این مهم را نادیده بگیرید، ممکن است سریع شکست بخورید و ضررهای قابل توجهی متحمل شوید. توجه داشته باشید که نتیجه هفته‌ها یا حتی ماه‌ها تلاش را می‌توان با یک ترید ضعیف از بین برد.

علاوه بر این‌ها، لازم است که با مشخص کردن حد ضرر در جایی که به این نتیجه می‌رسید اشتباه کرده‌اید، جلوی ضرر بیشتر را بگیرید. برای این کار لازم است که با تحلیل تکنیکال و سطوح حمایت و مقاومت آشنایی داشته باشید.

در نهایت، اندازه پوزیشن در معامله برابر است با حاصل‌ضرب ریسک حساب در اندازه حساب تقسیم بر حد ضرر.

پوزیشن معاملاتی فرمول

 

اهمیت محاسبه اندازه پوزیشن معاملاتی

محاسبه اندازه پوزیشن معاملاتی از نکات ضروری و مهم برای مدیریت ریسک است که می‌تواند از ضررهای کلان جلوگیری کند.

فاکتورهای مهم در پوزیشن معاملاتی

در صورتیکه اندازه پوزیشن را مشخص کنید و سپس حد ضرر را نزدیک آن قرار دهید، ریسک‌ معامله کمتر خواهد شد. به خاطر داشته باشید که باید برای همه معاملات خود ریسک برابر  در نظر بگیرید. زمانی که ریسک خود را در هر معامله تعیین کردید، باید استاندارد سازی کنید؛ یعنی اگر در این معامله ۲درصد است، در هر معامله‌ای ریسک شما ۲درصد خواهد بود. تعیین اندازه پوزیشن معاملاتی در ترید، درصد موفقیت در معاملات را بالا خواهد برد.

 

سخن پایانی

سرمایه‌گذاران برای کنترل ریسک و به حداکثر رساندن بازده سرمایه‌گذاری خود میزان واحدهای سهامی که می‌توانند خریداری کنند را در قالب اندازه پوزیشن معاملاتی محاسبه می‌کنند. تعیین اندازه پوزیشن معاملاتی از جهت اینکه ریسک معامله را کنترل می‌کند، کمک زیادی به تریدر می‌کند.

تعیین اندازه پوزیشن معاملاتی می‌تواند در موفقیت یا عدم موفقیت معامله نقش سرنوشت‌سازی داشته باشد. پارامترهای متفاوتی در محاسبه اندازه پوزیشن معاملاتی دخیل هستند که پیش از اقدام به معامله باید مقدار آن‌ها را مشخص کنید. فراموش نکنید که برای محاسبه اندازه پوزیشن معاملاتی حتما باید انواع تحلیل تکنیکال و سطوح حمایت و مقاومت آشنا باشید. تسلط بر این مباحث نیاز به یادگیری،‌ تمرین و کسب تجربه دارد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا