دوره منتور شیپ
آموزش فارکساستراتژی‌های معاملاتی

راهنمای کامل استراتژی معامله در زمان شکست قیمت در فارکس

معامله در زمان شکست قیمت یکی از استراتژی‌های محبوب در بین معامله‌گران بازار فارکس است. در این روش با شناسایی سطوح حمایت و مقاومت مهم روی نمودار جفت ارز مورد نظر، از عبور قیمت از یک سطح خاص به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش استفاده می‌شود. استراتژی شکست قیمت در صورتی که به درستی اجرا شود، می‌تواند سودهای قابل‌توجهی را نصیب سرمایه‌گذاران فارکس کند اما ریسک‌هایی نیز در پی دارد.

در این مقاله قرار است نحوه معامله با استراتژی شکست قیمت در بازار فارکس را یاد بگیرید و خودتان هم در معاملات روزمره خود از این استراتژی استفاده کنید. مهم‌تر از همه اینکه با زبانی ساده با مفهوم شکست قیمت آشنا می‌شوید و می‌توانید از ریسک‌های احتمالی این روش، همچون شکست جعلی، در امان بمانید. لطفا همراه ما باشید.

استراتژی معاملاتی در زمان شکست قیمت

به نوعی استراتژی در بازارهای مالی که در جریان آن تنها هنگام عبور قیمت از یک سطح حمایتی یا مقاومتی مهم وارد معامله می‌شوند، استراتژی معامله در زمان شکست قیمت می‌گوییم.

در بازارهای مالی زمانی که از شکست قیمت یا «بریک اوت» (Breakout) صحبت می‌شود، منظور همان عبور قیمت یک دارایی از یک سطح حمایتی یا مقاومتی مهم است. اساس معامله با شکست قیمت بر این است که عبور قیمت دارایی مورد نظر از چنین سطح قدرتمندی نشان‌دهنده ادامه حرکت در همان جهت است. برای همین معامله‌گران تلاش می‌کنند با استفاده از استراتژی معامله در زمان شکست قیمت، از نوسانات پیش آمده بهره‌مند شوند و همگام با موج صعودی یا نزولی جدید، معامله باز کنند و به سود برسند.

مهم‌ترین عامل در بالا بردن احتمال موفقیت استراتژی شکست قیمت، شناسایی درست سطوح حمایتی و مقاومتی و ورود به‌موقع به معاملات خرید یا فروش است. با درک صحیح مفهوم حمایت و مقاومت و شناسایی آن‌ها روی نمودار دارایی مورد معامله، سرمایه‌گذاران فارکس و سایر بازارهای مالی می‌توانند نقاط احتمالی شکست قیمت را تشخیص دهند و متناسب با آن معامله باز کنند.

با این حال باید به این نکته نیز توجه داشت که هر شکست قیمتی منجر به ادامه روند صعودی یا نزولی نمی‌شود و گاهی اوقات با شکست‌های جعلی مواجه هستیم. این اتفاق باعث می‌شود تا در صورتی که معامله به خوبی مدیریت نشده باشد، ضررهای جبران ناپذیری به معامله‌گر تحمیل شود.

 

معامله با شکست قیمت در فارکس

افرادی که در بازار فارکس روی جفت ارزهای مختلف یا دارایی‌های دیگری همچون طلا معامله می‌کنند، می‌توانند با شناسایی الگوهای نموداری مختلف از استراتژی معامله با شکست قیمت بهره ببرند.

استراتژی معاملاتی در زمان شکست قیمت یکی از روش‌های محبوب در تحلیل تکنیکال است. از طرف دیگر بازار فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی جهان است و حجم معاملات بالای آن باعث می‌شود بیش از هر بازار دیگری، شاهد موفقیت روش‌های تحلیل تکنیکال در آن باشیم.

از همین رو استراتژی معامله با شکست قیمت در بازار فارکس از درصد موفقیت بیشتری برخوردار است و روزانه معامله‌گران حرفه‌ای زیادی از آن برای کسب درآمد دلاری استفاده می‌کنند. بنابراین اگر شما هم از داخل ایران در بازار فارکس معامله می‌کنید و به دنبال یک استراتژی ساده ولی پول‌ساز هستید، شاید استراتژی معاملاتی در زمان شکست قیمت انتخاب خوبی برای‌تان باشد.

معامله با شکست قیمت در فارکس

تصویر بالا نمودار قیمت جفت ارز دلار کانادا در برابر ین ژاپن (CAD/JPY) را نمایش می‌دهد که در آن قیمت این جفت ارز بعد از نوسان در یک محدوده مشخص، از ناحیه حمایتی پایین عبور می‌کند و به ریزش خود ادامه می‌دهد. این همان شکست قیمت در فارکس است که قرار است امروز در مورد استراتژی معامله با آن صحبت کنیم.

از همین رو بیایید در بخش بعدی نحوه استفاده از این استراتژی را در بازار فارکس یاد بگیریم.

 

مهم‌ترین الگوهای شکست قیمت در فارکس

یکی از مقدمات معامله در زمان شکست قیمت در بازار فارکس این است که بتوانید الگوهای نموداری مختلفی همچون الگوی پرچم و مثلث را روی نمودار شناسایی کنید و منتظر شکست قیمت باشید.

اولین قدم برای معامله با شکست قیمت در فارکس این است که بتوانید الگوهای نموداری مخصوص این کار را تشخیص دهید. این الگوها اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد نحوه حرکت قیمت دارایی مورد نظر در اختیار ما قرار می‌دهد و به کمک آن می‌توان نقاط ورود به معامله و خروج از آن را پیدا کرد.

برای مثال فرض کنیم که شما به عنوان یک معامله‌گر فارکس قصد دارید روی جفت ارز «یورو/دلار» (EUR/USD) معامله‌ای را براساس استراتژی شکست قیمت انجام دهید. برای این کار اول باید یکی از الگوهای نموداری مخصوص این کار را روی نمودار قیمت جفت ارز مورد نظر خود پیدا کنید و سپس منتظر شکست قیمت باشید.

در ادامه مهم‌ترین الگوهای نموداری را که در استراتژی بریک اوت از آن‌ها استفاده می‌شود، برایتان معرفی می‌کنیم. با این حال توجه داشته باشید که الگوهای دیگری نیز وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان استراتژی معامله با شکست قیمت در فارکس را اجرایی کرد. برای آشنایی بیشتر با این الگوها می‌توانید دو مقاله «۱۰ الگوی مهم پرایس اکشن» و «معامله با شکست قیمت چیست؟» را مطالعه کنید.

 

شکست قیمت در الگوی مثلث متقارن

یکی از پرتکرارترین الگوهای نموداری که به کمک آن می‌توان از شکست قیمت کسب درآمد کرد، الگوی مثلث متقارن یا «سیمتریکال ترای انگل» (Symmetrical Triangle Pattern) است. این الگو زمانی ایجاد می‌شود که قیمت یک دارایی در فارکس بین دو خط روند همگرا گیر می‌کند و خبر از وجود بلاتکلیفی در بین خریداران و فروشندگان می‌دهد.

شکست قیمت در الگوی مثلث متقارن

بعد از مدتی قیمت دارایی مورد نظر از یکی از خطوط روند عبور می‌کند و به اصطلاح آن را می‌شکند. در این صورت شکست قیمت رخ داده و قیمت در همان جهت به حرکت خود ادامه می‌دهد. ویژگی الگوی مثلث متقارن در این است که شکست ممکن است از هر دو جهت رخ دهد. با این حال تحلیل‌گران حرفه‌ای معمولا الگوی مثلث متقارن را به چشم یک الگوی ادامه‌دهنده نگاه می‌کنند و انتظار دارند قیمت در همان جهتی که قبل از ورود به الگو داشته است، به حرکت خود ادامه دهد.

بهترین استراتژی معامله با شکست قیمت با استفاده از الگوی مثلث متقارن این است که منتظر باشید و شکست قیمت از هر جهت که اتفاق افتاد، شما هم در همان جهت معامله باز کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد الگوی مثلث متقارن خواندن مقاله «آموزش جامع الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال» توصیه می‌شود.

 

استراتژی بریک اوت در الگوی مثلث صعودی

الگوی مثلث صعودی یا «اسندینگ ترای انگل» (Ascending Triangle Pattern) دومین الگوی نموداری از خانواده مثلث‌هاست که خط روند بالای آن به شکل افقی و خط روند پایین آن با شیب روبه‌بالا ایجاد می‌شود. شکل‌گیری این الگو روی نمودار جفت ارز فارکس نشان می‌دهد که احتمال شکست قیمت به سمت بالا زیاد است.

استراتژی بریک اوت در الگوی مثلث صعودی

برای همین معامله‌گران ابتدا روی نمودار قیمت جفت ارز فارکس مورد نظر خود الگوی مثلث صعودی را شناسایی می‌کنند و بعد از تشکیل آن منتظر شکست این الگو می‌مانند. در این الگو شکست معمولا از خط روند افقی بالا که نقش مقاومت را دارند، انجام می‌شود. از همین رو معامله‌گران نیز بعد از تایید شکست قیمت، به دنبال معاملات خرید یا «لانگ» (Long) می‌گردند.

در مورد الگوی مثلث صعودی نیز در مقاله «آموزش جامع الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال» اطلاعات بسیار مفیدی ارائه شده که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

 

معامله با شکست قیمت در الگوی مثلث نزولی

سومین و آخرین نوع از الگوی مثلث، الگوی مثلث نزولی یا «دیسندینگ ترای انگل» (Descending Triangle Pattern) نام دارد که با استفاده از آن نیز می‌توان منتظر شکست قیمت ماند و از این راه معامله کرد. تفاوت الگوی مثلث نزولی با سایر انواع مثلث در این است که در این الگو خط روند پایین به شکل افقی و خط روند بالا با شیب روبه‌پایین ایجاد می‌شود.

معامله با شکست قیمت در الگوی مثلث نزولی

شکل‌گیری الگوی مثلث نزولی روی نمودار جفت ارز فارکس نشان می‌دهد که احتمال شکست قیمت از پایین و ادامه روند نزولی بیشتر خواهد بود. برای همین معامله‌گران بعد از تایید شکست، به دنبال معاملات فروش یا «شورت» (Short) می‌گردند و از کاهش قیمت‌ها به سود می‌رسند.

در حقیقت برای اینکه بتوانید از استراتژی شکست قیمت در الگوی مثلث نزولی استفاده کنید، باید ابتدا این الگو را روی نمودار قیمت جفت ارز فارکس یا هر دارایی دیگر شناسایی کنید. سپس منتظر باشید که قیمت آن دارایی، خط روند افقی پایین را که نقش حمایت را بازی می‌کند، به سمت پایین بشکند. در این صورت شما هم می‌توانید هماهنگ با ادامه کاهش قیمت، وارد معامله شوید.

 

شکست قیمت در الگوی مستطیل

از الگوهای نموداری دیگری که به کمک آن می‌توان براساس شکست قیمت جفت ارزها در فارکس معامله کرد، الگوی مستطیل یا «رکتنگل» (Rectangle Pattern) است. این الگو زمانی ایجاد می‌شود که بازار بین دو خط روند افقی تثبیت می‌شود. شکل‌گیری این الگو نشان می‌دهد که بازار برای مدتی وارد فاز تثبیت شده است. برای همین بسیاری از معامله‌گرانی که براساس استراتژی شکست قیمت در فارکس معامله می‌کنند، منتظر شکست از یکی از دو جهت می‌مانند و متناسب با آن وارد معامله لانگ یا شورت می‌شوند.

شکست قیمت در الگوی مستطیل

برای مثال تصویر بالا را در نظر بگیرید که نمودار جفت ارز «یورو/ین» (EUR/JPY) را در بازار فارکس نشان می‌دهد. برای معامله با شکست قیمت روی این جفت ارز ابتدا الگوی مستطیل شناسایی شده و سپس قیمت با شکست خط مقاومت از آن عبور کرده است. در این صورت می‌گوییم شکست اتفاق افتاده و می‌توان متناسب با آن در نقطه شکست وارد معامله شد.

البته به این نکته توجه داشته باشید که در مثال بالا در صورتی که شکست قیمت از پایین اتفاق می‌افتد، باید در همان نقطه شکست وارد معامله فروش می‌شدیم و از نزول بازار به سود می‌رسیدیم. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد الگوی مستطیل می‌گردید، قبلا در مقاله جداگانه‌ای با عنوان «چگونه می‌توان از الگوی مستطیل برای معامله استفاده کرد؟» اطلاعات کاملی را در مورد آن منتشر کرده‌ایم که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

 

استراتژی معاملاتی شکست قیمت در الگوی پرچم

الگوی پرچم یا «فلگ» (Flag Pattern) یکی از الگوهای ادامه‌دهنده است که اصلاح موقتی را در خلاف جهت روند قبلی نشان می‌دهد. زمانی که بعد از یک روند صعودی شاهد شکل‌گیری الگوی پرچم هستیم، الگوی پرچم تشکیل‌شده از نوع صعودی خواهد بود. به همین ترتیب اگر بعد از یک روند نزولی الگوی پرچم تشکیل شود، الگوی مورد نظر یک الگوی پرچم نزولی خواهد بود.

استراتژی معاملاتی شکست قیمت در الگوی پرچم

بنابراین همان‌طور که می‌بینید قیمت جفت ارزهای فارکس بعد از اینکه مدتی در داخل الگوی پرچم نوسان می‌کنند، در همان جهت روند قبلی ادامه می‌یابند که این اتفاق با شکست قیمت همراه است. برای همین استراتژی معاملاتی در زمان شکست قیمت در فارکس با کمک الگوی پرچم نیز قابل اجراست.

علاقه‌مندان به این الگو می‌توانند با خواندن مقاله «سودآوری با الگوی پرچم» اطلاعات کامل‌تری را در مورد این الگوی نموداری کسب کنند.

 

مزایا و معایب استراتژی معامله در زمان شکست قیمت

از مزایای استراتژی شکست قیمت می‌توان به مناسب بودن آن برای افراد مبتدی و راحت بودن پیدا کردن نقاط ورود به معامله اشاره کرد. احتمال وقوع شکست جعلی و نیاز به تصمیم‌گیری سریع از معایب این استراتژی هستند.

در بازار فارکس هیچ استراتژی معاملاتی وجود ندارد که بی‌نقص باشد. هر استراتژی برای خود یک سری مزایا و معایب دارد که باعث می‌شود آن استراتژی در شرایطی خاص سودآور بوده و در برخی شرایط نیز نتایج نامطلوبی را به دنبال داشته باشد.

مهم‌ترین مزیتی که می‌توان برای استراتژی معامله در زمان شکست قیمت در نظر گرفت این است که شما به عنوان یک معامله‌گر فارکس، تمام روندهای موجود در بازار را شناسایی کرده و متناسب با آن معامله می‌کنید. برای همین قدرت روند یا «مومنتوم» (Momentum) بازار نیز همراه شما خواهد بود. موضوعی که باعث می‌شود احتمال موفقیت معاملات بیشتر شود.

علاوه بر این، استراتژی معامله با شکست قیمت باعث می‌شود که شما درست سر موقع و در همان ابتدای راه با روند صعودی یا نزولی جدید همراه شوید و بخش زیادی از سودهای بازار را کسب کنید.

اما همیشه شرایط طبق مراد پیش نمی‌رود. گاهی اوقات با عبور قیمت از خط روند الگوهای اشاره‌شده، شما به امید اینکه شکست قیمت رخ داده است، وارد معامله لانگ یا شورت می‌شوید اما خیلی زود قیمت جفت ارز مورد نظر با برگشت خود، شما را متحمل ضرر می‌کند. در چنین شرایطی حتما از خود می‌پرسید که چه اتفاقی افتاد و چرا بعد از شکست قیمت همه چیز طبق پیش‌بینی جلو نرفت؟

اینجاست که بزرگ‌ترین عیب استراتژی معاملاتی شکست قیمت خود را نمایان می‌کند. در حقیقت بعضی مواقع شکست‌های اتفاق افتاده جعلی یا کاذب هستند که به آن‌ها شکست جعلی یا شکست کاذب می‌گوییم. این اصطلاح با عنوان False Breakout نیز شناخته می‌شود و حتما بارها اسم آن را شنیده‌اید.

زمانی که شکست جعلی رخ می‌دهد، قیمت جفت ارز فارکسی که روی آن معامله می‌کنیم، برای زمان کوتاهی از الگو خارج می‌شود اما به دلایل مختلف دوباره به داخل آن برمی‌گردد. در این شرایط گفته می‌شود که شکست اتفاق افتاده کاذب بوده است.

علاوه بر این، یکی دیگر از معایب استراتژی معامله در زمان شکست قیمت این است که بسیاری از معامله‌گران کم‌تجربه از نظر روانی برای ورود به آن با مشکل مواجه خواهند شد. در معاملات خرید، معمولا همه دوست دارند جفت ارز فارکس یا دارایی مورد نظر خود را در قیمت‌های پایین بخرند اما در استراتژی شکست قیمت، خرید بعد از عبور قیمت آن دارایی از یک محدوده مقاومتی خاص انجام می‌شود که باعث می‌شود قیمت دارایی در آن لحظه بالا باشد. همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از معامله‌گران برای باز کردن معامله با مشکل مواجه شوند.

مزایا و معایب

در هر صورت، استراتژی معامله با شکست قیمت یک استراتژی محبوب و امتحان‌پس‌داده است و در صورت آشنایی کامل با آن می‌توانید سودهای قابل‌توجهی را از بازار فارکس کسب کنید.

 

نحوه تایید شکست قیمت در معاملات فارکس چگونه است؟

برای اینکه در دام شکست جعلی گرفتار نشوید می‌توانید با استفاده از چند روش ابتدا صحت شکست قیمت را تایید کنید و سپس وارد معامله شوید.

یکی از ساده‌ترین روش‌های استفاده از استراتژی معامله در زمان شکست قیمت این است که بعد از عبور قیمت جفت ارز فارکس مورد نظر از سطح حمایت یا مقاومت مربوطه، بلافاصله وارد معامله خرید یا فروش شوید.

با این حال، ریسک این نوع معامله به دلیل امکان وقوع شکست جعلی بسیار بالاست. شکست جعلی پدیده‌ای نیست که بگوییم به‌ندرت اتفاق می‌افتد و به دفعات زیاد شاهد آن هستیم. برای همین بارها شده که قیمت دارایی مورد نظر برای زمان کوتاهی از سطح حمایت یا مقاومت عبور کرده و به دلیل نبود خریداران و فروشندگان بیشتر، دوباره به داخل الگو برگشته است. این موضوع معمولا به دلیل فعال شدن آبشاری سفارش‌های حد ضرر معامله‌گران اتفاق می‌افتد.

برای حل این مشکل راه‌های مختلفی وجود دارد که معامله‌گران حرفه‌ای با کمک آن‌ها وقوع شکست را تایید می‌کنند. اولین راه این است که وضعیت حرکت قیمت یا «پرایس اکشن» (Price Action) را زیرنظر بگیرید. برای این کار می‌توانید از هشدارهای قیمتی پلتفرم‌های معاملاتی استفاده کنید که در صورت رسیدن قیمت جفت ارز فارکس مورد نظر به یک عدد خاص، برای شما هشدار ارسال می‌کنند.

بدین ترتیب می‌توانید پای نمودار بیایید و به‌صورت دستی وارد معامله شوید. البته با استفاده از این روش ممکن است کل حرکت صعودی یا نزولی ناشی از شکست قیمت را از دست بدهید که به‌دلیل حرکت سریع بازار اتفاق می‌افتد.

روش دومی که برای رهایی از شکست جعلی یا شکست کاذب می‌توان از آن استفاده کرد، ورود به معامله در زمان عقب‌نشینی موقت قیمت است که اصطلاحا به آن «پول بک» (Pullback) می‌گوییم.

در فارکس قیمت یک جفت ارز بعد از اینکه سطحی را می‌شکند، ممکن است برای تست دوباره آن سطح حمایتی یا مقاومتی، دوباره به سمت آن عقب‌نشینی کند. در این صورت اگر قیمت آن دارایی دوباره به این سطح واکنش نشان دهد، نشان‌دهنده این است که شکستِ اتفاق‌‌افتاده واقعی بوده و خبری از شکست جعلی نیست.

در این صورت می‌توانید در همین نقطه وارد معامله شوید. البته ممکن است قدرت حرکت صعودی یا نزولی کاهش یافته باشد و شما حرکت اصلی که قبل از پول‌ بک اتفاق افتاده بود را از دست بدهید. همچنین گاهی مواقع خبری از پول بک و عقب‌نشینی نیست و قیمت جفت ارز فارکس بلافاصله بعد از وقوع شکست، حرکت اصلی خود را آغاز می‌کند.

نحوه تایید شکست قیمت در معاملات فارکس

تصویر بالا نمودار نفت آمریکا را در بازار فارکس نشان می‌دهد که در آن، قیمت این دارایی بعد از شکست خط مقاومتی قرمز رنگ، دوباره به سمت آن عقب‌نشینی کرده و از همان سطح دوباره به حرکت صعودی خود ادامه داده است.

 

سخن پایانی

یکی از استراتژی‌های ساده و محبوبی که در بازار فارکس وجود دارد، معامله در زمان شکست قیمت یا Breakout است. در این روش ابتدا روی نمودار جفت ارز فارکس مورد نظر خود سطوح حمایتی و مقاومتی را شناسایی کرده و الگوهای نموداری را رسم می‌کنیم. این الگو می‌تواند یک الگوی مثلث، مستطیل، پرچم یا هر الگوی دیگری باشد.

برای پیدا کردن نقاط ورود به معامله در استراتژی معاملاتی شکست قیمت، منتظر می‌مانیم تا قیمت آن جفت ارز از الگو خارج شود و به اصطلاح سطح حمایتی یا مقاومتی را بشکند. در این شرایط ما نیز در همان مسیر شکست وارد معامله می‌شویم و از افزایش یا کاهش بازار به درآمد دلاری می‌رسیم.

برای اینکه شما را با این استراتژی ساده ولی پرطرفدار آشنا کنیم، در مقاله امروز به‌طور کامل در مورد استراتژی معامله در زمان شکست قیمت صحبت کردیم و چند مورد از مهم‌ترین الگوهایی که در این استراتژی از آن‌ها استفاده می‌شود، برایتان مثال زدیم. امیدواریم با خواندن مقاله امروز شما هم بتوانید در معاملات فارکس خود از این استراتژی بهره‌مند شوید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
axitradingwithraynerbabypipsequitilearn.bybit

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا