دوره منتور شیپ
معاملات و بازارهای مالی

مهمترین الگوهای نموداری که هر تریدری باید آن‌ها را بشناسد

همانطور که می‌دانید نمودار قیمت یک کالای با ارزش یا ارز اطلاعات زیادی در مورد معاملات و قیمت آن در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. الگوهای نموداری یکی از این داده‌های مهم برای تصمیم‌گیری در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری به شمار می‌آیند. این الگوها اشکالی هستند که به دلیل بروز نوسانات در قیمت یک دارایی در طول زمان، تشکیل می‌شوند. الگوهای نموداری هر یک نشان‌دهنده سیگنالی از جهت حرکت روند قیمت در آینده هستند.

معمولا الگوهای نموداری، تراکنش‌ها و معاملات بین روندهای صعودی و نزولی را به تصویر می‌کشند. این الگوها بر اساس حرکات قیمت و رفتار معامله‌گران ایجاد می‌شوند و به کمک اندیکاتورها قابل تفسیر هستند. اگر می‌خواهید به صورت حرفه‌ای در بازارهای مالی فعالیت کنید و معاملات خود را با اطمینان خاطر بیشتری انجام دهید، بهتر است که این الگوهای نموداری را بشناسید.

الگوهای نموداری

الگوهای نموداری که بر روی نمودارهای قیمتی تشکیل می‌شوند، از اجزای مهم تحلیل تکنیکال هستند. این الگوها به دلیل اینکه به دفعات در نمودارهای قیمتی مشاهده می‌شوند به راحتی قابل تشخیص هستند.

الگوهای نموداری در نمودارهای قیمتی انواع کالاهای با ارزش و ارزهای قابل معامله در بازارهای سرمایه‌گذاری ظاهر می‌شوند. تریدرها و سرمایه‌گذاران برای تحلیل قیمت دارایی مورد نظر از این الگوها استفاده می‌کنند. از مزیت‌های این الگوها می‌توان به راهنمایی تریدرها در تشخیص زمان مناسب برای ورود و خروج معاملات اشاره کرد.

الگوهای مختلف با توجه به شکلی که بر روی نمودار ترسیم می‌کنند، نام‌گذاری می‌شوند و اطلاعات خاصی با خود به همراه دارند. شناسایی این الگوها به راحتی امکانپذیر نیست؛ بنابراین حتما باید زمانی را به یادگیری انواع آن‌ها اختصاص دهید. با اطلاعاتی که این الگوها در اختیارتان قرار می‌دهند، می‌توانید تغییرات قیمتی را پیش‌بینی و  دارایی خود را مدیریت کنید. در ادامه چند مورد از الگوهای نموداری متداول که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید را معرفی خواهیم کرد.

 

الگوهایی که باید همه معامله‌گران آن را بشناسند

در حالت کلی، الگوهای نموداری در دو نوع الگوهای کلاسیک و هارمونیک دسته بندی می‌شوند که البته این نوع الگوها نیز انواع خود را دارند.

انواع الگوهای نموداری

با شناسایی الگوهای نموداری در بازارها می‌توان به سادگی روند آینده قیمت را پیش‌بینی کرد. الگوهای هارمونیک از تلفیق اشکال هندسی و اعداد فیبوناچی تشکیل می‌شوند. به بیان دیگر، اعداد فیبوناچی پایه و اساس این نوع‌ الگوها هستند. شناسایی این الگوها به تمرین و تجربه زیادی نیاز دارد. در الگو‌های هارمونیک، فرض بر این است که رفتار قیمت به صورت یک فرم هندسی در قالب الگو و نسبت‌های فیبوناچی تکرار می‌شوند.

الگوهای کلاسیک بخش مهمی از تحلیل‌ تکنیکال به شمار می‌آیند که اصلی‌ترین کار آن‌ها کمک به پیش‌بینی روند قیمت یک کالا در بازار است. این الگوها در محدوده‌های زمانی مختلف قابل استفاده هستند، اما بیشترین کاربرد و استفاده از آن‌ها در تایم فریم روزانه است. از انواع این الگوها می‌توان به الگوهای بازگشتی و ادامه دهنده اشاره کرد که در ادامه مقاله چند مورد از پرکاربردترین آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

الگوهای بازگشتی معمولا در انتهای یک روند صعودی یا نزولی ظاهر می‌شوند که قیمت دیگر توانایی عبور از یک محدوده قیمتی خاص را ندارد و آغاز به اصلاح یا بازگشت در جهتی مخالف روند فعلی می‌کند. الگوهای سر و شانه، کف دوقلو و سقف دوقلو از نمونه‌های این الگوها هستند.

از انواع دیگر الگوهای کلاسیک می‌توان به الگوهای ادامه دهنده یا تداومی اشاره کرد. در این نوع الگوها، روند به مسیر قبلی خود ادامه می‌دهد. الگوی پرچمی نمونه‌ای از همین الگو است که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم.

 

الگوی کف دوقلو (Double Bottom)

الگوی «کف دوقلو» (Double Bottom) از ساد‌ه‌ترین انواع الگوهای بازگشتی در تحلیل تکنیکال است که بازگشت قیمت از روند فعلی به حالت صعودی را نوید می‌دهد. این نوع الگو از الگوهای کلاسیک به شمار می‌آید و معمولا به شکل حرف W بر روی نمودار قیمت ظاهر می‌شود. به این صورت که دو نقطه کف با یک حرکت صعودی در میانه، شکل می‌گیرد.

معمولا این الگو در انتهای یک روند نزولی ایجاد می‌شود و از بازگشت قیمت به مسیر صعودی خبر می‌دهد. توجه داشته باشید که در یک روند صعودی هرگز با این الگو مواجه نخواهید شد. برای شناسایی این الگو بر روی نمودار،‌ در انتهای یک روند نزولی به دنبال دو کف ماژور و محسوس هم سطح باشید. البته به خاطر داشته باشید که همیشه نمی‌توانیم دو کف متوالی را الگوی کف دوقلو در نظر بگیریم.

الگوی کف دوقلو ویزگی‌هایی دارد که آن‌ها را با توجه به شکل زیر معرفی می‌کنیم. به عنوان اولین نشانه می‌توان به هم اندازه بودن فاصله بین کف ها تا گردن (NL) اشاره کرد. زمانی می‌توانیم بگوییم الگوی کف دوقلو تشکیل شده که قیمت از سطح گردن بالاتر رفته و در بالای آن تثبیت شود.

الگوهای نموداری

نکته قابل توجه این است؛ زمانیکه قیمت در بالای خط قیمت شکسته و تثبیت شود، می‌توان برای خرید اقدام کرد. برای جلوگیری از ضررهای کلان، بهتر است که «حد ضرر» یا استاپ لاس (Stop Loss) را کمی پایین‌تر از کف دوم قرار دهیم.

زمانیکه تعداد کندل‌ها کم و دنباله آن‌ها بلند باشد، نشانه آن است که قیمت با سرعت و قدرت بیشتری در حرکت بوده و هر چه فاصله زمانی میان کف‌ها یا همان دره ها بیشتر باشد، الگو‌ اعتبار بیشتری پیدا خواهد کرد. بهتر است در نمودارهای قیمتی روزانه یا هفتگی به دنبال این الگوها بگردید.

 

الگوی سقف دوقلو (Double Top)

الگوی «سقف دوقلو» (Double Top) نیز مانند کف دوقلو یک الگوی بازگشتی است که از تغییر روند قیمت در آینده خبر می‌دهد. اغلب این الگو در سقف‌های سالیانه و بعد از یک روند صعودی طولانی و با شکل M بر روی نمودار قیمت ظاهر می‌شود. برای یافتن این الگو، باید در انتهای روندهای صعودی به دنبال دو سقف ماژور هم سطح و هم تراز باشید.

در این الگو، زمانیکه خط گردن شکسته و قیمت زیر این سطح تثبیت شود، می‌توان برای خرید اقدام کرد. به این نکته توجه داشته باشید که هر چه اندازه فاصله بین دو قله یا دو سقف بیشتر باشد، اعتبار این الگو بیشتر خواهد شد. در صورتیکه دو سقف از کندل‌های کوچک ایجاد شده باشند، احتمال نقض شدن الگو وجود دارد.

الگوهای نموداری

اگر بخواهیم دلیل تشکیل این الگو را تحلیل کنیم، می‌توانیم بگوییم که الگوی سقف دوقلو در نمودار قیمتی یک کالای با ارزش یا ارز حاکی از این است که کالای مورد نظر دیگر جذابیتی به لحاظ قیمتی برای خریداران ندارد. اما، به خاطر داشته باشید که هیچ چیز در تحلیل‌های بازار صد درصدی نیست.

 

الگوی پرچم(Flag)

«الگوی پرچم» (Flag) از الگوهای ابتدایی و جذاب ادامه‌دهنده به شمار می‌آید، به این معنا که با ظاهر شدن چنین الگویی ادامه روند قبلی قیمت را می‌توان انتظار داشت. این الگو معمولا در میانه یک روند صعودی یا نزولی ظاهر شده و ادامه‌دار بودن روند را تایید می‌کند.

شکل این الگو از یک پرچم در بالا و میله آن تشکیل شده؛ خود پرچم کانالی را نشان می‌دهد که قیمت در آن در حال نوسان است و میله پرچم نیز گام ورودی به پرچم را نمایش می‌دهد.

این الگو ممکن است هم در روند صعودی به عنوان «پرچم گاوی» (Bull Flag) و هم در روند نزولی به عنوان «پرچم خرسی» (Bear Flag) مشاهد شود. چنانچه الگوی پرچم گاوی را در یک روند صعودی تشخیص دادید، بعد از شکست سقف پرچم و پس از پولبک زدن (بازگشت قیمت) نمودار به سقف، بهترین زمان برای خرید خواهد بود.

الگوهای نموداری

در صورتیکه الگوی پرچم در یک روند نزولی ظاهر شود، قیمت پس از یک سیر نزولی وارد کانال صعودی با شیب کم می‌شود. قیمت در بین سقف و کف دائم در نوسان است که برای سفارش فروش زمان مناسبی خواهد بود. نقاط ورود به معاملات فروش در این الگو، بعد از شکست کف پرچم و پس از پولبک زدن نمودار قیمت به کف پرچم است.

 

الگوی سرو شانه (Head & Shoulder)

الگوی نموداری «سر و شانه» (Head & Shoulder) در دسته الگوهای قیمتی بازگشتی قرار دارد. روند قیمت پس از ظاهر شدن این الگو، تغییر جهت می‌دهد. الگوی سر و شانه، الگویی با سه قله است که دو قله در طرفین، در ارتفاعی برابر قرار دارند و قله در وسط از بقیه بلندتر است. الگوی سر و شانه یکی از قابل اعتمادترین الگوهای برگشتی محسوب می‌شود.

از فاکتورهای دخیل در شکل‌گیری این الگو می‌توان به حجم معاملات، شکست خطوط، هدف قیمتی و تغییر نقش سطح حمایت به مقاومت اشاره کرد. الکوی سر و شانه در دو نوع سر و شانه سقف و سر و شانه کف بر روی چارت قیمت ظاهر می‌شود.

الگوی سر و شانه

الگوی سر و شانه سقف، در پایان یک حرکت صعودی تشکیل می‌شود و موجب ادامه روند در جهت عکس یعنی مسیر نزولی می‌شود. در این الگو، سه قله داریم که قله وسط نسبت به دوقله مجاور در سطح بالاتری قرار دارد. برای انجام معاملات با استفاده از این الگو، بهتر است پس از شکسته شدن خط گردن وارد پوزیشن شوید. توجه داشته باشید که در بازارهای یک طرفه پس از تشکیل الگو، برای جلوگیری از زیان بیشتر، از معامله خارج شوید.

شکست خط روند

الگوی سر و شانه کف که با نام سر و شانه معکوس هم شناخته می‌شود، در روندهای نزولی به چشم می‌خورد. پس از این الگو، می‌توان منتظر رشد قیمت و شروع روند صعودی بود. الگوی سر و شانه کف از سه کف تشکیل شده که کف وسط نسبت به کف‌های مجاور، پایین‌تر است.

شکست خط روند بازگشت روند

برای استفاده از این الگو، کافی‌ست منتظر شکست خط گردن بمانید. هر چه این شکست قوی تر باشد بهتر است. در مواجهه با این الگو، پس از شکست خط گردن می‌توانید وارد معامله شوید.

 

سخن پایانی

انواع الگوهای نموداری از ابزارهای مهم در معامله‌گری حرفه‌ای هستند که شناسایی آن‌ها به پیش‌بینی روند قیمت یک کالا یا ارز در آینده کمک می‌کنند. الگوهای نموداری معمولا با شکل خاصی بر روی نمودار ظاهر می‌شوند که تشخیص آن‌‌ها نیاز به آموزش دارد. در این مقاله انواع پرکاربرد الگوهای نموداری را به زبان ساده معرفی کردیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا