دوره پرایس اکشن ict
آموزش تحلیل تکنیکال

چگونه می‌توان از الگوی مستطیل برای معامله استفاده کرد؟

دوره حضوری منتور شیپ

الگوهایی که در شکل‌های مختلف بر روی نمودار قیمت ظاهر می‌شوند، اطلاعات زیادی درمورد روند گذشته و آینده قیمت در اختیار تریدر قرار می‌دهند. روش تشخیص و نحوه تفسیر هر یک از این الگوهای نموداری متفاوت است و نیاز به آموزش دارد. معامله‌گران تازه‌کار برای استفاده از این الگوها باید بارها و بارها آن‌ها را تست کنند و بعد در معاملات واقعی خود به کار برند.

هر فردی که در بازارهای مالی به‌صورت حرفه‌ای مشغول فعالیت است، باید الگوهای نموداری را بشناسد تا هنگام استفاده از استراتژی‌های معاملاتی با مشکل مواجه نشود. از آنجا که این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است، در این مقاله به معرفی انواع الگوی مستطیل و نحوه تشخیص و استفاده از آن خواهیم پرداخت.

الگوی مستطیل چیست؟

«الگوی مستطیل» (Rectangle Pattern) زمانی در نمودار نمایان می‌شود که قیمت در یک محدوده با سطوح حمایت و مقاومت موازی قرار می‌گیرد.

الگوی مستطیل، به‌عنوان سیگنالی برای معامله معکوس و همچنین معاملات ادامه‌دار عمل می‌کند. این الگو زمانی قدرت بیشتری پیدا می‌کند که به‌عنوان یک الگوی ادامه‌دار استفاده شود، زیرا زمان کافی برای تایید ادامه روند خواهید داشت. به خاطر داشته باشید که در معاملات فارکس اگر این الگو همراه با استراتژی برک اوت (شکست روند) استفاده شود، نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت.

معمولا الگوهای نموداری فرصت‌های معاملاتی موفقیت‌آمیزی را برای تریدر ایجاد می‌کنند. مستطیل در نمودار یک دوره تثبیت یا بلاتکلیفی بین خریداران و فروشندگان را نمایش می‌دهد. زمانی که هریک برای مدتی قدرت می‌گیرند، اما هیچ‌کدام تسلطی بر بازار ندارند.

در این حالت، قیمت پیش از شکست روند چندین بار سطوح حمایت و مقاومت را تست خواهد کرد و از آنجا روندی را به سمت پایین یا بالای نمودار در پیش می‌گیرد که ادامه‌دار خواهد بود.

برای استفاده از این الگو بهتر است کندل تایید هم دریافت کنید. به این صورت که اگر مستطیل در جهت بالا شکسته می‌شود کندل بعدی هم در جهت صعود شکل بگیرد و یا بالعکس، در صورتی که الگوی مستطیل به سمت پایین شکسته شود، کندل بعدی هم باید نزولی باشد.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

برای تشخیص این الگو حتما باید حداقل دو تلاقی از کف و سقف با دو خط موازی اتفاق افتد. هرچه تعداد برخورد با این دو خط در بالا و پایین بیشتر باشد، الگو اعتبار بیشتری خواهد داشت. الگوی مستطیل انواع صعودی (Bullish) و نزولی (Bearish) دارد که در ادامه نحوه تشخیص آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

نکات مهم در استفاده از الگوی مستطیل

 

الگوی مستطیل صعودی

زمانی که «الگوی مستطیل صعودی» (Bullish Rectangle Pattern) در روند صعودی ظاهر می‌شود یک روند ادامه‌دار را به همراه دارد که معامله‌گران با شکست حمایت به دنبال تنظیم سفارش خرید در «منطقه شکست» هستند. این ترند حاکی از آن است که در نبرد بین خریداران و فروشندگان، خریداران توانستند تسلط پیدا کنند و این روند ادامه خواهد داشت.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

نمودار مستطیل

 

الگوی مستطیل نزولی

«الگوی مستطیل نزولی» (Bearish Rectangle Pattern) نوعی الگوی ادامه‌دار در روند نزولی است که تریدرها زمانی که حمایت شکسته شود تمایل به گذاشتن سفارش فروش در «منطقه شکست» هستند.

این جریان نشان می‌دهد که در رقابت میان خریداران و فروشندگان،‌این فروشندگان بودند که توانستند قدرت بیشتری پیدا کنند و این روند برای مدتی ادامه پیدا خواهد کرد.

الگوی مستطیل نزولی

 

محدودیت الگوی مستطیل

الگوی مستطیل از الگوهای نموداری ساده است که کشیدن آن بسیار ساده ولی معامله با آن دشوار است. قیمت همیشه به سطوح حمایت یا مقاومت قبلی نمی‌رسد و گاهی اوقات از آن‌ها فراتر می‌رود. این می‌تواند معامله‌گران را فریب دهد و منجر به از دست دادن موقعیت یا از دست رفتن سرمایه‌شان شود.

در یک الگوی مستطیل، شکست‌های کاذب زیادی ممکن است ظاهر شوند. برخی از تریدرها ترجیح می‌دهند منتظر یک شکست کاذب باشند و با ادامه‌دار شدن روند تصمیم به معامله بگیرند.

برخی از این شکست‌ها در روند که با خروج عمده قیمت از الگوی مستطیل هستند، به سودهای بزرگی می‌انجامند. بسیاری از مستطیل‌ها نیز با یک حرکت کوچک ادامه پیدا می کنند. در بعضی موارد نیز قیمت از رنج خارج می‌شود، اما باز شروع به رنج زدن می‌کند.

 

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

استراتژی الگوی مستطیل

زمانی که قیمت، حمایت یا مقاومت روند را شکست دهد و از آن عبور کند، تریدر شکست روند وارد عمل می‌شود. در صورتی که قیمت به بالاتر از سطح مقاومت رود، خرید و اگر به پایین خط حمایت هدایت شود، فروش انجام می‌دهد. در صورتی که احتمال معکوس شدن قیمت وجود داشته باشد، حد ضرر نیز قرار می‌دهند.

از شیوه‌های استفاده از مستطیل به انتظار نشستن برای یک شکست است. در همه الگوهای تحلیل تکنیکال، به‌طور ایده‌ال این شکست بالاتر از حجم طبیعی معاملات ظاهر خواهد شد. برخی از تریدرها در یک شکست صعودی تمایل دارند که ارتفاع مستطیل را به سقف آن اضافه کرده و آن را حد ضرر قرار دهند یا در شکست نزولی، ارتفاع را از کف مستطیل کم کنند و آن را به‌عنوان حد سود در نظر بگیرند.

به عنوان مثال، فرض کنید که قیمت برای هفته‌هاست که بین ۴۸ تا ۵۰ دلار در حال رنج زدن است. ارتفاع این رنج ۴ دلار می‌شود که اگر آن را به سقف مستطیل یعنی ۵۰ دلار اضافه کنیم، عدد ۵۲ دلار به‌دست می‌آید. در مقابل، اگر قیمت به سمت پایین شکسته شود، هدف سطح ۴۶ دلار خواهد بود.

یکی دیگر از استراتژی‌های قابل استفاده در الگوی مستطیل، خرید در سطح حمایت و فروش در مقاومت است. برای کاهش ریسک ضرر در این استراتژی بهتر است با ایجاد شکست نزولی از سطح حمایت یک استاپ ۳ درصدی قرار دهید.

این تکنیک ساده به نظر می‌رسد، اما اجرای آن در دنیای واقعی کار راحتی نیست. معمولا هر بار که قیمت این منطقه را لمس می‌کند، دقیقا در همان حمایت یا مقاومت متوقف نمی‌شود. تشخیص نقاط مناسب برای معاملات لانگ و شورت، یا بروز شکست در روند، همیشه امکان‌پذیر نیست.

دقت داشته باشید که با هر کدام از استراتژی‌های معاملاتی که اقدام به تنظیم سفارش می‌کنید، حتما باید حد ضرر نیز در نظر بگیرید. در این الگو نیز بهتر است حد ضرر خود را در میانه فاصله بین سقف و کف مستطیل قرار دهید. یا در حالت دیگر می‌توانید بالای یک حمایت یا مقاومت مطمئن را به‌عنوان حد ضرر انتخاب کنید.

 

سخن پایانی

الگوی مستطیل یکی از الگوهای نموداری پرکاربرد در بازارهای مالی است که سطح حمایت و مقاومت را به‌طور واضح نمایش می‌دهد. شناسایی این الگو مانند الگوهای دیگر بر روی نمودار قیمت علی‌رغم سادگی نیازمند دقت زیاد است. استراتژی‌های متفاوتی برای استفاده از این الگو وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم.

البته نکته‌ای که در مورد این الگو وجود دارد تنظیم حد ضرر برای کاهش ریسک از دست رفتن سرمایه است. علاوه بر این، تشخیص شکست‌های معتبر در این الگو اهمیت بسیاری دارد. برای اطمینان از صحت شکست، اجازه دهید تا الگو ادامه پیدا کند یا از دیگر ابزارهای تکنیکال کمک بگیرید.

با استفاده صحیح و اصولی از این الگو، می‌توانید در بازارهای بورس و فارکس از معاملات خود، سود خوبی کسب کنید، اما پیش از هر اقدامی حتما روش تشخیص و نحوه معامله با آن رابه خوبی یاد بگیرید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا