🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش الگوهای نموداری | سودآوری با الگوی پرچم

ورود به یک بازار پرنوسان کار پر چالش و پر ریسکی است که به کمک الگوهای نموداری می‌تواند ساده‌تر شود. الگوهای نموداری در تحلیل تکنیکال اشکال و انواع متفاوتی دارند.

پرچم یک الگوی قیمتی است که در بازه زمانی کوتاه‌، برخلاف روند قیمت غالب مشاهده و در بازه زمانی طولانی‌تر در جهت حرکت قیمت ظاهر می‌شود. این الگو شبیه به یک پرچم با میله است که با توجه به جهت آن، نزولی یا صعودی تفسیر می‌شود.

انواع الگوهای نموداری به دلیل اینکه اطلاعات زیادی در مورد روند قیمت در اختیار تریدر قرار می‌دهند، اهمیت و کاربرد زیادی دارند. الگوی پرچم از الگوهایی‌ست که ادامه دار بودن روند را تایید می‌کند. در مقاله حاضر به تعریف الگوی پرچم و نحوه استفاده از آن در معاملات خواهیم پرداخت.

الگوی پرچم چیست؟

الگوی پرچم (Flag Pattern) از الگوهای ادامه‌دهنده روند (Continuation Pattern) است که می تواند در جهت روند و خلاف جهت روند ظاهر شود.

الگوی پرچم برای تشخیص ادامه روند احتمالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرچم از الگوهای کوتاه‌مدتی است که پیش از سرگیری دوباره حرکت پیشین نمایان می‌شود. به بیان دیگر، ظاهر شدن این الگو در روند بدان معناست که قیمت در همان جهت قبل از تشکیل الگو به حرکت خود ادامه خواهد داد. از این رو، تشخیص صحیح این الگو تاثیر مهمی در پیش‌بینی روند قیمت و تنظیم سفارشات دارد.

پرچم‌ها زمانی که پس از یک حرکت جهشی شدید (میله پرچم) یک روند ثابت کوتاه (سر پرچم) اتفاق می‌افتد، شکل می‌گیرند. این الگو در هر تایم فریمی قابل مشاهده است، اما به طور معمول شامل ۵ تا ۱۵ کندل یا میله می‌شود. البته این حالت همیشگی نیست.

به طور کلی، این پرچم‌ها کوتاه هستند که به معنای ریسک کم و سودهای سریع و کوتاه تعبیر می‌شود. این الگو می‌تواند در یک روند صعودی یا روند نزولی ایجاد شود. در هیچ یک از این حالت‌ها پایین پرچم نباید از وسط میله آن که قبل‌تر تشکیل شده، پایین‌تر برود.

الگوی پرچم

الگوهای پرچم پنج ویژگی اصلی دارند:

۱. ادامه روند قبلی هستند.

۲. یک کانال از تثبیت قیمت دارند.

۳. الگوی حجم معاملات را نشان می‌دهند.

۴. با یک شکست همراه هستند.

۵. شکست تاییدی بر ادامه روند در همان مسیر است.

الگوهای صعودی و نزولی ساختارهای مشابهی دارند، اما جهت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. الگوی حجم صعودی در روند قبلی افزایش و در تثبیت کاهش می‌یابد. این الگو یکی از قابل اعتمادترین الگوهای نموداری است که تریدرها برای ورود به روند فعلی که آماده ادامه پیدا کردن است از آن استفاده می‌کنند.

این الگو پس از کاهش حجم معاملات پس از تجربه یک افزایش مشخص می‌شود. این حالت نشان می‌‌دهد که تریدرهایی که روند غالب را پیش می‌برند تمایل کمتری به ادامه خرید یا فروش در طول دوره تثبیت قیمت دارند. بدین ترتیب، امکان اینکه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران جدید این روند را با اشتیاق دنبال و قیمت‌ها را با سرعتی سریع‌تر از حد معمول بالا ببرند، فراهم می‌کند.

 

اجزای تشکیل دهنده

الگوی پرچم از یک میله که همان حرکت جهشی و یک سر پرچم که محدوده رنج زدن قیمت است، تشکیل می‌شود.

این الگو از دو قسمت تشکیل شده است؛ یک قسمت میله پرچم که پیش از ناحیه پرچم با حرکت شارپ و جهشی شکل می‌گیرد و با شکست مقاومت و حمایت همراه است. پس از آن، سر پرچم که رنج زدن قیمت را نشان می دهد که در حال ذخیره انرژی برای حرکت بعدی است. این قسمت می‌تواند شکل‌های مختلف مستطیل یا مثلث داشته باشد.

حرکت شارپی و جهشی به این الگو اعتبار می‌بخشد. در صورتی که میله پرچم کوتاه باشد یا به سختی قابل تشخیص باشد ورود به معامله با اتکا به الگوی پرچم ریسک بالایی خواهد داشت. در مقابل، هر چه میله واضح‌تر و حجم معاملات در حرکت جهشی اولیه بیشتر باشد، الگو از اعتبار بالاتری برخوردار خواهد بود.

 

پرچم صعودی (Bullish Flag)

الگوی پرچم گاوی یا صعودی بخشی از پرایس اکشن است که پس از یک حرکت صعودی عمده در نمودارهای کندل استیک اتفاق می‌افتد. در یک الگوی پرچم صعودی، قیمت پیش از آنکه در نهایت از طریق مقاومت شکسته شود و روند صعودی اولیه را از سر بگیرد، بین دو خط موازی حمایت و مقاومت تثبیت می‌شود.

اغلب، قیمت بازار در داخل پرچم به سمت پایین حرکت می کند. در این حالت بهترین کار گذاشتن سفارش خرید بالای خط مقاومت است.

پرچم صعودی

 

پرچم نزولی (Bearish Flag)

الگوی پرچم نزولی درست مخالف الگوی صعودی است. پس از یک حرکت نزولی قابل توجه، بازار بین حمایت و مقاومت نوسان می‌کند و اغلب روند صعودی دارد، اما پس از آن یک شکست فراتر از خط حمایت رخ می‌دهد و روند نزولی اولیه از سر گرفته می‌شود.

ممکن است پرچم در یک الگوی نزولی تا زمانی که خطوط حمایت و مقاومت موازی باشند به سمت بالا تمایل داشته باشد یا صاف به نظر برسد. در این حالت، بهتر است سفارش فروش خود را در زیر منطقه حمایت قرار دهید.

پرچم نزولی

 

نحوه ترید با الگوی پرچم

یک تریدر با استفاده از الگوی پرچم قادر خواهد بود نقطه ورود (Entry) به معامله،‌ حد سود (Take Profit) و توقف ضرر (Stop Loss) را تنظیم کند.
  • ورود به معامله: برای اینکه از تشخیص درست الگو اطمینان حاصل کنید، بهتر است منتظر شکست اولیه بمانید. به نظر اغلب تریدرها یک روز پس از شکسته شدن قیمت و بسته شدن معاملات در بالاتر (پوزیشن لانگ)‌ از خط موازی بالایی، بهترین زمان برای ورود به معامله است. در حالت نزولی نیز تصور بر این است که یک روز پس از بسته شدن قیمت در زیر خط موازی پایینی زمان مناسبی برای ورود به معامله است.
  • تنظیم توقف ضرر: به طور معمول تریدرها از طرف مقابل الگوی پرچم به عنوان نقطه توقف ضرر استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، اگر خط روند بالایی الگو روی ۵۵ دلار و خط روند پایین الگوی ۵۱ دلار به ازای هر سهم باشد، آنگاه سطح قیمتی زیر ۵۱ به‌عنوان حد ضرر پوزیشن لانگ، نقطه مناسبی خواهد بود.
  • تعیین حد سود: معامله‌گرانی که محافظه کار هستند ممکن است برای تعیین حد سود از تفاوت فاصله دو خط موازی پرچم استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر این فاصله ۴ دلار و نقطه ورود شکست ۵۵ دلار باشد، تریدر نقطه ۵۹ دلار را حد سود قرار می‌دهد.

 

سخن پایانی

الگوهای نموداری اطلاعات زیادی از روند قیمت را بر روی نمودار به تصویر می‌کشند. اغلب تریدرها برای پیش‌بینی روند آینده قیمت از آن‌ها استفاده می‌کنند. این الگو در اشکال مختلف در چارت قیمت ظاهر می‌شود که تفسیر آن‌ها نیازمند آموزش و یادگیری است.

الگوی پرچم یکی از پرکاربردترین الگوهای نموداری از نوع ادامه‌دهنده روند است که برای اطمینان از ادامه یک روند می‌توان آن را ملاک قرار داد. البته حتما توجه داشته باشید که این الگو به‌طور کامل تشکیل شود، در غیر این صورت احتمال خطا زیاد است. نقطه شکست در این پرچم از اهمیت زیادی برخوردار است.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا