دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

الگوی قلاب (Hook pattern) چیست؟ | تعیین مقدار ادامه روند

در بازارهای مالی ترس و طمع اصلی‌ترین عواملی هستند که در تصمیم‌های سرمایه‌گذاران تاثیر می‌گذارند. در روزهای پرتلاطم بازار سرمایه‌گذارانی که ترس تمام وجودشان را فرا گرفته در قیمت‌های پایین دارایی‌های خود را می‌فروشند و آن‌هایی که دچار طمع شده‌اند در قیمت‌های بالا خرید می‌کنند. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که در این شرایط چه کسانی دارایی‌های افراد ترسو را می‌خرند و چه کسانی دارایی‌های خود را زمانی که بازار شرایط خوبی دارد می‌فروشند؟

نمودارهای شمعی ژاپنی که شاید آن را با نام «کندل استیک» (Candlestick) بشناسید این احساسات سرمایه‌گذاران را به شکل گرافیکی نشان می‌دهد و اگر بتوانید به درستی آن‌ها را درک کنید، می‌توانید از این نقطه ضعف سرمایه‌گذاران نهایت استفاده را ببرید. دانشی که از تحلیل و بررسی نمودارهای شمعی به دست می‌آورید باعث می‌شود که اشتباهات افراد ترسو و پرطمع را تکرار نکنید و بدین ترتیب سرمایه‌گذاری پرسودی در بازارهای مالی داشته باشید.

نمودارهای شمعی یا کندل استیک‌ها هر کدام اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار ما قرار می‌دهند. با این حال با ترکیب این نمودارها با یکدیگر نیز می‌توان داده‌های بیشتری دریافت کرد. اگر در بازارهای مالی فعال باشید، حتما با تعدادی از این نمودارها و الگوها آشنا هستید، با این حال یکی از الگوهای کمتر شناخته‌شده‌ای که در این مقاله می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم الگوی قلاب یا J-Hook است. اما الگوی قلاب چیست و چه اطلاعاتی در اختیار ما قرار می‌دهد؟ برای پاسخ به این سوال لطفا تا انتها همراه ما باشید.

الگوی قلاب چیست؟

الگوی قلاب یک الگوی ادامه‌دهنده است که از ترکیب چند کندل استیک تشکیل شده و از نظر ظاهری شبیه حرف انگلیسی J است.

الگوی قلاب یا J-Hook یکی از الگوهای کندل استیکی قدرتمند در تحلیل تکنیکال است که به کمک آن می‌توان مقدار ادامه روند را تعیین کرد. الگوی قلاب در حقیقت «پول بکی» (Pullback) است که کف آن شکل گردی دارد و در نهایت منجر به بالا رفتن دوباره قیمت می‌شود. بدین ترتیب روی نمودار الگویی به شکل یک قلاب شبیه حرف انگلیسی J تشکیل می‌شود. برای همین است که به این الگوی الگوی قلاب یا J-Hook می‌گویند.

الگوی قلاب

الگوی قلاب معمولا با یک حرکت صعودی قدرتمند شروع می‌شود که سودآوری بیش از حد انتظاری را در زمان کوتاه به همراه داشته است. این حرکت صعودی قوی با یک پول بک همراه است که به خاطر فروش برخی افراد و برداشت سود تشکیل می‌شود.

در ادامه نیز قدرت این پول بک رفته‌رفته کاهش می‌یابد و قیمت دوباره به حرکت صعودی خود ادامه می‌دهد. بسیاری از افراد زمانی که قیمت یک دارایی با افزایش زیادی روبه‌رو می‌شود در پیدا کردن زمان فروش مشکل دارند، اما در صورت استفاده از الگوهای کندل استیکی و اعمال الگوی قلاب می‌توان این کار را راحت‌تر انجام داد.

قسمت اول الگوی قلاب که حرکت صعودی قدرتمندی است با ظاهر شدن کندل استیک‌های نزولی پایان خود را اعلام می‌کند. این پایان را می‌توان با استفاده از دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال نیز تایید کرد. معمولا زمانی سقف این حرکت به ثبت می‌رسد که قیمت به محدوده‌ بیش‌خرید رسیده باشد. زمانی که بعد از یک حرکت صعودی سیگنال فروش الگوی قلاب روی نمودار ظاهر می‌‌شود شما نیز باید بخش یا کل دارایی خود را فروخته و برداشت سود کنید.

 

الگوی قلاب صعودی و نزولی

الگوی قلاب دو نوع دارد که نوع اصلی آن الگوی قلاب صعودی است. الگوی قلاب ممکن است به شکل معکوس نیز تشکیل شود که به آن الگوی قلاب نزولی نیز گفته می‌شود.

الگوی قلابی که تاکنون در مورد آن صحبت کردیم، الگوی قلاب صعودی یا Bullish J-Hook بود. با این حال ممکن است روی نمودار قیمت دارایی‌های مختلف، شکل معکوس این الگو نیز تشکیل شود که به آن الگوی قلاب معکوس (Inverted J-Hook) یا نزولی (Bearish J-Hook) گفته می‌شود. به همین ترتیب احتمال دارد از این الگوها با اسامی دیگری مثل الگوی قلاب گاوی و خرسی نیز یاد شود که همان مفهوم الگوی قلاب صعودی و نزولی را دارند.

در الگوی قلاب نزولی برخلاف الگوی قلاب صعودی که در یک روند افزایشی هستیم، قیمت یک دارایی بعد از یک سقوط قابل‌توجه پول‌بکی را به سمت بالا می‌زند و سپس دوباره به حرکت نزولی خود ادامه می‌دهد. این سیگنال نیز نشان‌دهنده‌ ادامه روند است و به کمک آن می‌توان معاملات فروش یا «شورت» (Short) باز کرده و از کاهش قیمت ابزارهای مالی مختلف نیز کسب سود کرد.

 

نحوه تشخیص الگوی قلاب روی نمودار

برای تشخیص الگوی قلاب باید یک روند صعودی یا نزولی را روی نمودار شناسایی کرد که دچار اصلاح موقت شده است. سپس اگر قیمت دارایی بعد از اصلاح به روند صعودی یا نزولی خود ادامه دهد الگوی قلاب تشکیل می‌شود.

تشخیص الگوی قلاب از آنجایی که شبیه حرف انگلیسی J است، کار چندان سختی نیست. بهترین راه برای پیدا کردن الگوی قلاب تشخیص روند صعودی روی نمودار قیمت یک دارایی است که با اصلاح موقت مواجه شده و احتمال دارد تبدیل به الگوی قلاب J-Hook شود. کندل استیک‌های ثبت شده در اصلاح حرکت صعودی معمولا کف‌های یکسانی دارند و قیمت در نهایت دوباره به سمت بالا حرکت کرده و سقف حرکت صعودی قبلی را می‌شکند. در این شکست می‌توان وارد معامله شد و با ادامه حرکت صعودی همراه بود.

در حالت کلی الگوی قلاب صعودی در ۵ مرحله تشکیل می‌شود:

  • قیمت دارایی در یک روند صعودی رو به بالا حرکت می‌کند.
  • قیمت با اصلاح مواجه شده و مقداری پایین می‌آید.
  • قیمت بیش از این پایین نرفته و در سطح حمایتی باقی می‌ماند. در این ناحیه معمولا دو یا چند کندل استیک در یک محدوده باقی می‌مانند و مانع از فرو ریختن بیشتر قیمت می‌شوند.
  • قیمت دوباره رو به ‌بالا حرکت کرده و روند صعودی ادامه می‌یابد.
  • در نهایت، قیمت دارایی مورد نظر، سقف حرکت صعودی قبلی را می‌شکند و رو به بالا حرکت می‌کند. در این لحظه الگوی قلاب صعودی تکمیل شده است.

به همین ترتیب الگوی قلاب معکوس یا نزولی نیز در ۵ مرحله تشکیل می‌شود:

  • قیمت دارایی در یک روند نزولی رو به پایین حرکت می‌کند.
  • قیمت با اصلاح مواجه شده و مقداری بالا می‌رود.
  • قیمت بیش از این بالا نرفته و در سطح مقاومتی باقی می‌ماند. در این ناحیه معمولا دو یا چند کندل استیک در یک محدوده باقی می‌مانند و مانع از بالا رفتن بیشتر قیمت می‌شوند.
  • قیمت دوباره رو به پایین حرکت کرده و روند نزولی ادامه می‌یابد.
  • در نهایت، قیمت دارایی مورد نظر، کف حرکت نزولی قبلی را می‌شکند و رو به پایین حرکت می‌کند. در این لحظه الگوی قلاب نزولی تکمیل شده است.

 

سخن پایانی

نمودارهای شمعی ژاپنی اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد احساسات سرمایه‌گذاران در اختیار ما قرار می‌دهند. این نمودارها زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند که الگویی را بین چند کندل استیک مجاور پیدا کرده و با استفاده از آن داده‌های بیشتری را از شرایط بازار کسب کنیم. یکی از این الگوها الگوی قلاب یا J-Hook است که در دو شکل صعودی و نزولی تشکیل می‌شود.

الگوی قلاب جزو الگوهای ادامه‌دهنده به حساب می‌آید و تشکیل آن نشان می‌دهد روند صعودی یا نزولی قبلی به حرکت خود ادامه خواهد داد. بنابراین با درک کامل الگوی قلاب و آشنایی با نحوه تشکیل آن می‌توان معاملات پرسودی را باز کرده و تنها با همین یک الگو مقدار ادامه روند را تعیین کرد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا