🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش جامع الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال

الگوی مثلث یا Triangle یکی از الگوهای نموداری پرتکرار در تحلیل تکنیکال است که بارها شاهد شکل‌گیری آن روی نمودار دارایی‌های مختلف بوده‌ایم. همان‌طور که می‌دانید در تحلیل تکنیکال از الگوها و نمودارهای مختلف برای پیش‌بینی روند حرکت بازار استفاده می‌شود و الگوی مثلث تنها یکی از ده‌ها الگوی موجود در این روش است.

هر کدام از این الگوها نیز جزو یکی از دو دسته الگوهای ادامه‌دهنده یا بازگشتی به حساب می‌آیند که الگوی مثلث از نوع ادامه‌دهنده است. این یعنی زمانی که این الگو روی نمودار دارایی مورد نظر ما ظاهر شد، می‌توانیم در جهت روند فعلی وارد معامله شده و از این راه کسب سود کنیم.

الگوی مثلث در حالت کلی به سه نوع تقسیم می‌شود که در طول مقاله امروز می‌خواهیم در مورد روش‌های معامله‌گری با هر کدام صحبت کنیم. بنابراین اگر شما هم به تحلیل تکنیکال علاقه‌مند هستید و می‌خواهید با الگوی مثلث آشنا شوید، مقاله امروز را از دست ندهید.

تحلیل تکنیکال و الگوی مثلث

گاهی اوقات قیمت یک دارایی درون الگوی خاصی نوسان می‌کند که از نظر ظاهری شبیه یک مثلث بوده و به آن الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال گفته می‌شود.

تحلیل تکنیکال یا Technical Analysis نوعی استراتژی معاملاتی است که معامله‌گران از آن برای تحلیل بازار و پیش‌بینی حرکت بعدی قیمت استفاده می‌کنند. این کار با استفاده از ابزارها و روش‌های مختلفی انجام می‌شود که اساس کار تمام آن‌ها عملکرد گذشته قیمت همان دارایی است. یکی از این روش‌ها استفاده از الگوهای نموداری است که الگوی مثلث تنها یکی از آن‌ها محسوب می‌شود.

بنابراین اگر بخواهیم الگوی مثلث را تعریف کنیم باید بگوییم که این الگو یک الگوی ادامه‌دهنده در تحلیل تکنیکال است. این یعنی هرگاه بعد از یک روند صعودی یا نزولی الگوی مثلث تشکیل شد، احتمال اینکه قیمت آن دارایی بعد از یک مدت مشخص به حرکت صعودی یا نزولی قبلی خود ادامه دهد، بیشتر خواهد بود.

دلیل اینکه به این الگو، الگوی مثلث گفته می‌شود نیز به این خاطر است که دو خط روند همگرا به سمت یکدیگر حرکت کرده و در یک نقطه خاص به یکدیگر می‌رسند. با این کار الگویی شبیه یک مثلث روی نمودار ظاهر می‌شود که با استفاده از قوانین آن می‌توان معامله کرده و از بازارهای مالی مختلف کسب درآمد کرد.

به طور کلی الگوی مثلث براساس نوع شکل‌گیری خود به سه دسته مثلث صعودی، مثلث نزولی و مثلث متقارن تقسیم می‌شود. برای درک بهتر این الگوها و آشنایی با نحوه معامله با آن‌ها بیایید در ادامه به صورت جداگانه در مورد هر کدام صبحت کنیم.

 

انواع الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال

الگوی مثلث از نظر شکل ظاهری به سه نوع مثلث متقارن، مثلث صعودی و مثلث نزولی تقسیم می‌شود.

همان‌طور که گفتیم در تحلیل تکنیکال الگوی مثلث را به سه نوع تقسیم می‌کنند که شامل الگوی مثلث صعودی، نزولی و متقارن می‌شود. در مثلث صعودی احتمال حرکت روبه‌بالا بیشتر است در حالی که بعد از شکل‌گیری مثلث نزولی انتظار می‌رود قیمت دارایی مورد نظر با کاهش روبه‌رو شود. در مورد الگوی مثلث متقارن نیز مسیر حرکت از قبل مشخص نیست و شکست قیمت می‌تواند از هر طرف انجام شود.

 

مثلث صعودی در تحلیل تکنیکال

مثلث صعودی یا Ascending Triangle شکل افزایشی الگوی مثلث است که نشان می‌دهد بعد از تکمیل الگو قیمت دارایی مورد نظر با افزایش روبه‌رو خواهد شد. برای شکل‌گیری این الگو دو خط روند همگرا به یکدیگر نزدیک می‌شوند و در نهایت مثلث شکل می‌گیرد. نکته مهمی که در مورد الگوی مثلث صعودی وجود دارد این است که خط روند بالای این الگو به صورت افقی بوده و تنها خط روند پایین به شکل مورب حرکت می‌کند.

در واقع خط روند افقی بالا نقش مقاومت را بازی می‌کند و بعد از شکست آن می‌توان انتظار حرکت روبه‌بالا را داشت. خط روند پایین نیز نشان می‌دهد که با هر بار کاهش قیمت، فروشندگان توان پایین‌ بردن قیمت را ندارند و با هر بار کاهش قیمت، کف جدید از کف قبلی پایین‌تر نمی‌رود.

مثلث صعودی در تحلیل تکنیکال

بدین ترتیب قیمت دارایی مورد نظر بین دو خط روند مثلث صعودی نوسان می‌کند و در نهایت خط روند بالایی با شکست مواجه می‌شود. این یعنی قیمت آن دارایی بالاخره مقاومتی را که توسط خط روند افقی بالای الگو تشکیل شده بود، روبه‌بالا می‌شکند و از آن عبور می‌کند. در این لحظه معامله‌گران نیز می‌توانند همراه الگو در همان مسیر روند قبلی معامله جدیدی را باز کرده و از افزایش قیمت کسب سود کنند.

 

مثلث نزولی در تحلیل تکنیکال

مثلث نزولی یا Descending Triangle نیز شکل کاهشی الگوی مثلث است که می‌توان آن را نقطه مقابل مثلث صعودی در نظر گرفت. در واقع شکل‌گیری این الگو نشان‌دهنده سیگنال نزولی است و بعد از آنکه این الگو را روی نمودار دارایی مورد نظر خود شناسایی کردید، می‌توانید انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشید.

برای تشکیل الگوی مثلث نزولی نیز دو خط روند به‌شکل همگرا به یکدیگر نزدیک شده و در نهایت مثلث را ایجاد می‌کنند. اما در مورد شکل نزولی الگوی مثلث خط روند حمایتی پایین افقی بوده و خط روند بالا به شکل مورب تشکیل می‌شود. این یعنی با هر بار کاهش قیمت یک خط افقی به عنوان حمایت از کاهش بیشتر قیمت جلوگیری می‌کند. با هر بار افزایش قیمت نیز خریداران نمی‌توانند قیمت دارایی مورد نظر را از سقف قبلی بالاتر ببرند که نشان می‌دهد قدرت کافی را برای این کار ندارند.

مثلث نزولی در تحلیل تکنیکال

بدین ترتیب قیمت دارایی‌های مختلف بعد از روند نزولی یک مثلث را تشکیل می‌دهند که بعد از شکست آن روند نزولی به حرکت روبه‌پایین خود ادامه می‌دهد. برای همین الگوی مثلث نزولی نیز یک الگوی ادامه‌دهنده محسوب می‌شود.

 

مثلث متقارن در تحلیل تکنیکال

شکل سوم الگوی مثلث با نام الگوی مثلث متقارن یا Symmetrical Triangle شناخته می‌شود و برخلاف دو الگوی قبلی هم می‌تواند یک الگوی ادامه‌دهنده باشد و هم نقش یک الگوی بازگشتی را بازی کند.

برای تشکیل الگوی مثلث متقارن هر دو خط روند مثلث باید دارای شیب بوده و با گذشت زمان به یکدیگر نزدیک شوند. بدین ترتیب مثلثی روی نمودار تشکیل می‌شود که هر دو ضلع آن متقارن بوده و احتمال شکست قیمت از هر دو طرف وجود دارد. در واقع قیمت دارایی مورد نظر بین دو خط روند مورب این الگو نوسان کرده و با گذشت زمان به راس مثلث نزدیک می‌شود. در نهایت نیز قیمت از الگو خارج شده و روبه‌بالا یا روبه‌پایین حرکت می‌کند.

مثلث متقارن در تحلیل تکنیکال

نکته مهمی که در مورد الگوی مثلث متقارن وجود دارد این است که شکست قیمت از هر دو طرف که باشد، قدرت بالایی خواهد داشت و معامله‌گران معمولا از آن به عنوان نقطه ورود مطمئنی استفاده می‌کنند. مزیت دیگر الگوی مثلث این است که به‌راحتی می‌توان برای معاملات خود حد ضرر قرار داد که این حد ضرر در هنگام خرید پایین مثلث و در هنگام فروش در بالای مثلث قرار می‌گیرد.

 

استفاده از تحلیل تکنیکال برای معامله با الگوی مثلث

هدف از تحلیل تکنیکال یک دارایی پیدا کردن نقاط ورود و خروج از معامله است که این کار را می‌توان با استفاده از الگوی مثلث انجام داد.

الگوی مثلث یکی از الگوهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال بوده و هدف از آشنایی با آن پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی مختلف و کسب سود از بازارهای مالی است. برای همین بهتر است در این بخش کمی در مورد نحوه تحلیل و معامله با الگوی مثلث صحبت کنیم تا شما هم بتوانید در معاملات بعدی خود از این الگوها استفاده کنید.

اولین قدم برای این کار شناسایی الگو و رسم آن روی نمودار دارایی مورد نظر است. برای این کار تنها کافی است دو سقف و دو کف را شناسایی کرده و آن‌ها را به‌یکدیگر متصل کنید. در مثلث متقارن سقف دوم پایین‌تر از سقف اول و کف دوم بالاتر از کف اول است. در مورد مثلث صعودی نیز به همین ترتیب است با این تفاوت که سقف‌ها اندازه‌ای یکسان دارند. در مثلث نزولی نیز تنها تفاوت این است که کف‌ها به یک اندازه هستند.

بدین ترتیب اگر دو سقف و دو کف شناسایی شده را به یکدیگر متصل کرده و خط آن را ادامه دهید در نهایت دو خط روند به یکدیگر می‌رسند و مثلث تشکیل می‌شود. یکی دیگر از شروط معتبر بودن الگوی مثلث این است که قبل از آن یک روند قدرتمند داشته باشیم. برای مثال در بازه زمانی روزانه، روند باید در عرض چند ماه شکل گرفته باشد.

در تحلیل تکنیکال قدم بعد از شناسایی الگو، پیدا کردن نقاط ورود و خروج به معامله است. در مورد الگوی مثلث این کار با شکست الگو انجام می‌شود. همان‌طور که احتمالا می‌دانید منظور از شکست یا Breakout زمانی است که قیمت دارایی مورد نظر از الگو خارج شده و خط روند آن را به سمت بالا یا پایین می‌شکند.

برای مثال اگر الگوی مثلث صعودی را در نظر بگیریم، این الگو بعد از یک روند صعودی تشکیل می‌شود و بعد از نوسان قیمت در این الگو، ممکن است قیمت از آن عبور کرده و خط روند بالای آن را بشکند. در این صورت می‌توان انتظار ادامه روند صعودی قبلی را داشت. این نقطه همان نقطه ورود به معامله خواهد بود و شما به عنوان یک تحلیل‌گر تکنیکال می‌توانید دارایی مورد نظر خود را خریده یا یک معامله خرید باز کنید. این موضوع در تصویر زیر نیز قابل مشاهده است:

استفاده از تحلیل تکنیکال برای معامله با الگوی مثلث

برای آشنایی بیشتر با نحوه معامله با الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال می‌توانید به مقاله مخصوصی که با عنوان «آشنایی با استراتژی‌های سودده الگوی مثلث» و برای آموزش این کار آمده کرده‌ایم، مراجعه کنید.

همچنین اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری را در مورد شکست قیمت و آموزش معامله با آن کسب کنید، خواندن مقاله «معامله با شکست قیمت‌ چیست؟ | استفاده از خطوط روند، کانال‌ و مثلث» را به هیچ‌وجه از دست ندهید.

 

سخن پایانی

هدف از تحلیل تکنیکال بررسی نمودار قیمت یک دارایی و پیدا کردن الگوها و شکل‌های خاص و پرتکراری است که مدام در آن تشکیل می‌شود. یکی از این الگوهای محبوب الگوی مثلث یا Triangle است که آن را به سه نوع مثلث متقارن، صعودی و نزولی تقسیم می‌کنند.

با شناسایی و رسم این الگوها می‌توان نقاط ورود و خروج به معامله را پیدا کرده و از این راه معاملات پرسودی را تجربه کرد. فرقی هم نمی‌کند که در بازار ارزهای دیجیتال معامله کنید یا به خرید و فروش جفت ارزها، شاخص‌ها یا سهام شرکت‌های مختلف بپردازید، در هر صورت الگوی مثلث در تمام این دارایی‌ها شکل می‌گیرد.

شما نیز می‌توانید با اطلاعاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، الگوی مثلث را روی نمودار دارایی مد نظر خود پیدا کرده و متناسب با قوانین آن معامله کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا